Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Regeringen säger nej till DAB-radio

Tråden skapades och har fått 71 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Tror det ligger mycket i det där med oron för att folk inte skulle köpa nya apparater. Radion där hemma har inte samma "måste ha"-faktor som mobilen eller ens tv:n. Jag har en radio hemma. Den har jag haft i många år, men använder den mycket sällan. Mobilen och trådlösa högtalare har ersatt den i dagligt bruk. I någon form av krissituation skulle den finnas att dra fram, men jag tvivlar på att jag hade fått för mig att gå och köpa en ny om DAB+ skulle införas. Har ju mobilen och kan lyssna där. Behovet av en radioapparat finns liksom inte.

Har en 12 år gammal Bang & Olufsen på väggen där hemma. Ämnar använda den i minst 12 år till.

DAB eller inte är en fråga.
Stänga FM-nätet eller inte en annan.

Personligen hoppas jag verkligen att de behåller planerna på att stänga FM-sändningarna senast 2024.

Ursprungligen av BlackSmp:

Den gör sig inte lika bra på en cabb med tygtak...

Cabb i hajskinn i stället för tyg - slår vilken fena som helst. ?

Glöm inte att det säkert sitter 1 miljon pensionärer ute i landet som lyssnar på radio. Speciellt om vi pratar Svr och lokalkanaler. Dom streamar inte - eller använder annan modern teknik. Inte vill dom lägga ner en halv förmögenhet på DAB radio heller. Men om 25 år - när dagens trogna radiolyssnare har gått vidare - då kan det komma DAB - eller ännu modernare alternativ. Eller också får/fick man köra 2 system parallellt.
Dom är förmodligen också den generation som är trognast radion och betalar licensen med sin pension. ?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2015-06-24 20:00

Jag orkar inte citera massa men:

Det kan vara det enda vettiga beslutet från herr Löfvens regering.
Datapott? Radio drar inte mycket, och vi pratar ändå om ett antal år framåt, förhoppningsvis krymper inte potterna (håller hårt i min obegränsade data).
Instämmer att det varit något som varit intressant på 90-talet, i samband med att digitaltv kom.
Bilstereon på alla nyare bilar har aux/usb, ser inte nyttan med att koppla in DAB där istället för mobilen, eller ännu värre i aningen äldre bilar byta hela stereon.
DAB vs stänga FM-nätet är inte två helt olika frågor, det finns begränsat med frekvenser som är vettiga att använda. Det kanske inte behöver vara samma frekvenser, vet inte.

  • Medlem
  • 2015-06-25 00:45
Ursprungligen av Chaosstar:

Personligen hoppas jag verkligen att de behåller planerna på att stänga FM-sändningarna senast 2024.

Vad vill du att frekvensbandet används till?

Ursprungligen av grenhall:

Allvarligt talat så undrar jag hur många som ens lyssnar eller kommer att lyssna på gammal radio. Det finns ingen vits om man inte älskar skitsnack och/eller reklam.

Betalar hellre för både Spotify, Tidal(usch) och Apple Music än sätter igång radion i bilen och lyssnar på det skräpet som andras licenspengar går till.

Ja, usch ja. Riktig journalistik och sådana äckligheter. Bort med det. Vi kan ju förbli ett demokratiskt land om vi inte ser upp.

Ursprungligen av Micke Byström:

Ja, usch ja. Riktig journalistik och sådana äckligheter. Bort med det. Vi kan ju förbli ett demokratiskt land om vi inte ser upp.

Nej nej. Självfallet hade vi gått till ett diktatoriskt statsskick om inte SVT/SVR hade funnits.

Orka.

  • Medlem
  • 2015-06-25 11:15

Konstigt att man drog igenom en digitalisering av TV-kanalerna men backar på radiosidan.
Men det är ju klart, detta är ju Sverige. Nu ska allt dras 20 år till i politisk långbänk så att alla frågetecken har rätats ut lagom tills nästa teknik ser morgondagens ljus. Och du börjar man om med nästa utredning igen... Suck!
Men vad gör man inte för att hålla ned arbetslösheten på kontorsråttorna?

Men vad är fördelen med DAB-radio?
Om det är mindre fördelar kontra nackdelar förstår jag att det läggs i malpåse.

Ursprungligen av Dalle:

Konstigt att man drog igenom en digitalisering av TV-kanalerna men backar på radiosidan...

Det är inte alls konstigt. Man backar för att det är för sent, för att tekniken redan är omsprungen.

Det som är konstigt är att politikerna faktiskt är så kloka att de inser att det är för sent.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-06-25 11:23
Ursprungligen av Dalle:

Konstigt att man drog igenom en digitalisering av TV-kanalerna men backar på radiosidan.
Men det är ju klart, detta är ju Sverige. Nu ska allt dras 20 år till i politisk långbänk så att alla frågetecken har rätats ut lagom tills nästa teknik ser morgondagens ljus. Och du börjar man om med nästa utredning igen... Suck!
Men vad gör man inte för att hålla ned arbetslösheten på kontorsråttorna?

Digitaliseringen av tv och radio är två skilda frågor, har inte mycket gemensamt.

  • Medlem
  • 2015-06-25 11:26
Ursprungligen av reboot81:

Digitaliseringen av tv och radio är två skilda frågor, har inte mycket gemensamt.

Exakt vad är skillnaden?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-06-25 11:46
Ursprungligen av Dalle:

Exakt vad är skillnaden?

Den ena är med gammal teknik, den andra med äldre. Den ena bekostas av staten/licenspengar den andra av innehållsbolagen (av betalande kunder via Comhem/Viasat).
Den ena erbjöd förbättringar, den andra erbjuder försämrad ljudkvalitet.

  • Medlem
  • 2015-06-25 13:44
Ursprungligen av Dalle:

Exakt vad är skillnaden?

Vad är likheterna kanske vi ska fråga dig istället då du gjorde jämförelsen

Så - ALLT är digitalt - hela den nya världen - men INTE radio som förblir analog. Men det är ju skit samma - det är ju IP-radio som gäller (jag har själv ingen FM-radio sedan flera år).
Det finns bara EN anledning att ha en nationell radiosändningen via etern; säkerhet (katastrofvarningar, mobilisering, etc). Att rulla ut ett nytt digitalt radiosystem för detta - även om masterna (men nya antenner behövs ju så klart) och delar av infrastrukturen redan finns så ser jag beslutet om att begrava det gamla DAB-trollet (som ältats i årtionden) som sunt och verklighetsbaserat. Tiden har passerat bästa före-datum för DAB. IP hann ta över världen. Det är kört nu. Bara att glömma och ta nya tag och lägga pengarna på framtids-grejer för kommande generationer.
Hur lösa den nationella katastroftjänsten? Tja, kör på med FM och den dagen antalet FM-mottagare hos medborgarna ligger under en kristisk massa (60%? 50%?) så lägger man ner hela skiten. Katastroflösningen får byggas på IP och mobila systemet (gsm, 3G, 4G) - jag vet inte - man messar ut info och dom berörda eller dom som vill veta mera får surfa till sajt eller lyssna på IP-radion. Det går att lösa...även om dom som finns utanför the grid aldrig kan nås...men det gäller idag också...skillnaden är att ytan utanför the grid blir större...om staten inte ser till att denna döda yta för mobilnät/IP minskar genom investeringar. Kanske dit vi ska skyffla miljarderna en del ville använda för DAB?

Alla pratar om hur bra det är med FM-sändningar för alla kan höra dem om det blir en kris.
Vilka alla? Om vi bortser från i bilarna (som kanske inte är där vi kommer hänga om det blir kris) så har varken jag, någon av mina syskon, mina föräldrar eller mor och far föräldrar någon FM-radio, kollade precis med två av mina grannar, ingen av dem har FM-radio heller och säkerligen inte många av mina vänner.
Men jag kanske har en ovanlig familj och bekantskapskrets...

Ursprungligen av Chaosstar:

Alla pratar om hur bra det är med FM-sändningar för alla kan höra dem om det blir en kris.
Vilka alla? Om vi bortser från i bilarna (som kanske inte är där vi kommer hänga om det blir kris) så har varken jag, någon av mina syskon, mina föräldrar eller mor och far föräldrar någon FM-radio, kollade precis med två av mina grannar, ingen av dem har FM-radio heller och säkerligen inte många av mina vänner.
Men jag kanske har en ovanlig familj och bekantskapskrets...

Så det är statens fel att ni inte har någon FM-mottagare och inte kan höra sändningarna?
Jag anser att det är en skyldighet av medborgarna att ha en för att kunna höra sändningar vid kris.

Ursprungligen av Megolon:

Så det är statens fel att ni inte har någon FM-mottagare och inte kan höra sändningarna?
Jag anser att det är en skyldighet av medborgarna att ha en för att kunna höra sändningar vid kris.

Dessutom kan det vara bra - om strömmen går - att ha en FM radio som går på batteri. För några veckor sedan när allt slocknade - slog jag på min FM ( med dynamo ) för att kolla om det var lokalt - eller ngt större händelse. Annars lyssnar jag inte mycket på radio - så beslutet drabbar inte mig.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2015-06-25 21:33

Förr i tiden var det mer eller mindre var medborgares/familjs skyldighet att ha en batteridriven radio hemma, med färska batterier.

Ursprungligen av Megolon:

Så det är statens fel att ni inte har någon FM-mottagare och inte kan höra sändningarna?
Jag anser att det är en skyldighet av medborgarna att ha en för att kunna höra sändningar vid kris.

Det är givetvis statens fel om de väljer att sända ut krisinfo till ett medie som "ingen" lyssnar på längre.
Nu är det ju iofs en hel del som fortfarande lyssnar på radio via FM-nätet dock fungerar ju inte statens krisinfo så att de bara använder en kanal utan de använder en massa olika kanaler (såg t.ex. igår hur de varnade om vattnet i Skåne via SVT-play). Därav tycker jag att argumentet att behålla FM-nätet för krisinformation inte håller.

Ursprungligen av Chaosstar:

Det är givetvis statens fel om de väljer att sända ut krisinfo till ett medie som "ingen" lyssnar på längre.
Nu är det ju iofs en hel del som fortfarande lyssnar på radio via FM-nätet dock fungerar ju inte statens krisinfo så att de bara använder en kanal utan de använder en massa olika kanaler (såg t.ex. igår hur de varnade om vattnet i Skåne via SVT-play). Därav tycker jag att argumentet att behålla FM-nätet för krisinformation inte håller.

Så det är ingen som lyssnar på FM-sändningar bara för att du och ingen i din umgängelsekrets gör det?
Nu har jag aldrig påstått att den ska finnas kvar för krisinformation utan för att det är så många som lyssnar.
Och vad jag har förstått p.g.a DAB radions sämre räckvidd

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2015-06-25 21:47
Ursprungligen av Chaosstar:

Därav tycker jag att argumentet att behålla FM-nätet för krisinformation inte håller.

Vid ett omfattande strömavbrott t.ex. är IP-nätet extremt sårbart. Nödkraft krävs vid varje nod mellan server, operatör och klient. Det räcker med att det blir strömlöst i ett led för att informationen inte ska komma fram. Med FM-radio behöver man bara nödkraft vid sändarna och ett litet batteri vid mottagaren för att det ska fungera. Betydligt mer robust.

Ursprungligen av Megolon:

Så det är ingen som lyssnar på FM-sändningar bara för att du och ingen i din umgängelsekrets gör det?
Nu har jag aldrig påstått att den ska finnas kvar för krisinformation utan för att det är så många som lyssnar.
Och vad jag har förstått p.g.a DAB radions sämre räckvidd

1. "Nu är det ju iofs en hel del som fortfarande lyssnar på radio via FM-nätet..." med det svarade jag på mig själv eller hur? Det jag menar är att om folk slutar med ett medie så går det ju inte att använda till krisinfo längre. Jag vet att folk lyssnar via FM-fortfarande, men jag reflekterar över att de blir färre och att mediet som krisinformationskanal då tappar mark.
2. Jag har aldrig riktat mig till just dig med mitt inlägg jag gjorde kring FM-nätet som kriskanal. Utan det var en allmän reflektion över att det krävs fler argument än just det för att behålla FM-nätet. Många lyssnare kan såklart vara ett annat argument, men jag tvivlar att antal lyssnare (via FM) är många 2024 då nätet föreslogs stängas ner. De flesta torde lyssna på t.ex. Sveriges Radio via andra kanaler då.
3. Jag är övertygad om att FM-nätet kan stängas 2024 vare sig vi bygger ut DAB+ eller inte. Skulle den tekniska utvecklingen mot alla förmodan stanna av så får vi väl strunta i att slå av brytaren 24 då.

Senast redigerat 2015-06-25 23:00
Ursprungligen av Chaosstar:

Alla pratar om hur bra det är med FM-sändningar för alla kan höra dem om det blir en kris.
Vilka alla? Om vi bortser från i bilarna (som kanske inte är där vi kommer hänga om det blir kris) så har varken jag, någon av mina syskon, mina föräldrar eller mor och far föräldrar någon FM-radio, kollade precis med två av mina grannar, ingen av dem har FM-radio heller och säkerligen inte många av mina vänner.
Men jag kanske har en ovanlig familj och bekantskapskrets...

Det troliga är att ni och nästan alla andra har FM mottagare i era mobiler eller TV apparater eller i klockradion, eller i någon gammal radio/bandspelare som ligger och skräpar någonstans.

Ursprungligen av Chaosstar:

1. "Nu är det ju iofs en hel del som fortfarande lyssnar på radio via FM-nätet..." med det svarade jag på mig själv eller hur? Det jag menar är att om folk slutar med ett medie så går det ju inte att använda till krisinfo längre. Jag vet att folk lyssnar via FM-fortfarande, men jag reflekterar över att de blir färre och att mediet som krisinformationskanal då tappar mark.
2. Jag har aldrig riktat mig till just dig med mitt inlägg jag gjorde kring FM-nätet som kriskanal. Utan det var en allmän reflektion över att det krävs fler argument än just det för att behålla FM-nätet. Många lyssnare kan såklart vara ett annat argument, men jag tvivlar att antal lyssnare (via FM) är många 2024 då nätet föreslogs stängas ner. De flesta torde lyssna på t.ex. Sveriges Radio via andra kanaler då.
3. Jag är övertygad om att FM-nätet kan stängas 2024 vare sig vi bygger ut DAB+ eller inte. Skulle den tekniska utvecklingen mot alla förmodan stanna av så får vi väl strunta i att slå av brytaren 24 då.

Och den dagen när FM-nätet stängs ner är DAB föråldrat och en annan teknik har tagit över.

Ursprungligen av Megolon:

Och den dagen när FM-nätet stängs ner är DAB föråldrat och en annan teknik har tagit över.

Ja det tror jag med.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-06-25 23:30
Ursprungligen av Chaosstar:

Alla pratar om hur bra det är med FM-sändningar för alla kan höra dem om det blir en kris.
Vilka alla? Om vi bortser från i bilarna (som kanske inte är där vi kommer hänga om det blir kris) så har varken jag, någon av mina syskon, mina föräldrar eller mor och far föräldrar någon FM-radio, kollade precis med två av mina grannar, ingen av dem har FM-radio heller och säkerligen inte många av mina vänner.
Men jag kanske har en ovanlig familj och bekantskapskrets...

Så ingen av er har en äldre mobil sparad eller ett surroundsystem?

Själv har jag ingen dedikerad radioapparat, men jag kan garanterat gräva fram 20 FM-mottagare om jag får lite tid över.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2015-06-26 09:53
Ursprungligen av Chaosstar:

Alla pratar om hur bra det är med FM-sändningar för alla kan höra dem om det blir en kris.
Vilka alla? Om vi bortser från i bilarna (som kanske inte är där vi kommer hänga om det blir kris) så har varken jag, någon av mina syskon, mina föräldrar eller mor och far föräldrar någon FM-radio, kollade precis med två av mina grannar, ingen av dem har FM-radio heller och säkerligen inte många av mina vänner.
Men jag kanske har en ovanlig familj och bekantskapskrets...

Och skulle någon av dem skaffa en DAB-radio när de tydligen redan nu använder bättre teknik?

Jag skulle tro att 99,9% av all bilar som rullar idag har AM/FM-radio. Kanske 40% av dem har integrerad radio, så den inte går att byta ut. Vår privata bil är en V50 från 2007. Ämnar behålla den åtminstone 3-4 år till. Sett i det perspektivet skulle det kännas för jävligt om man köpt en bil av årsmodell 2013-2014 och dess radio skulle bli värdelös innan det är dags att skrota bilen.
Vet inte hur det gick för alla dem som köpte nya bilar med analog TV-mottagare precis innan de släckte de analoga sändningarna. Kommer bara ihåg att Volvo deklarerade att de minsann var måttligt intresserade att uppgradera sålda bilar till digital TV-mottagare. Hemma är det en annan femma. Lyssnar sällan på radio, och när jag gör det så är det oftast streamat.

Bevaka tråden