Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Regeringen säger nej till DAB-radio

Tråden skapades och har fått 71 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Sverige får behålla FM-nätet då regeringen beslutat att stoppa övergången till DAB-radio.

Läs hela artikeln här

Bara för att jag nyss beställde en ny bil med DAB-radio,

Vilket faktiskt får mig att fundera på om den ens har en FM-radio? DAB-radion ingick givetvis i ett paket annars så hade jag aldrig brytt mig

  • Medlem
  • 2015-06-24 12:57

Ja det var väl en j*vla tur. I en tid där politikerföraktet ökar hjälpte inte direkt denna idé. Frågan är bara om "följa utvecklingen" kommer innebära att detta projekt smygs tillbaka in.

Ursprungligen av BlackSmp:

Bara för att jag nyss beställde en ny bil med DAB-radio,

Vilket faktiskt får mig att fundera på om den ens har en FM-radio? DAB-radion ingick givetvis i ett paket annars så hade jag aldrig brytt mig

Går det att koppla in mobilen så att du klarar dig?

Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Går det att koppla in mobilen så att du klarar dig?

Jodå, synd bara att den inte har Car Play:)

Har en känsla av att du inte kommer sakna varken radio eller Carplay när du kör runt med ett flin från öra till öra!

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2015-06-24 13:20

Det märkligaste argumentet är det där med att folk måste skrota sina radioapparater, med tanke på vad en radio kostar och hur ofta folk skrotar sina mobiltelefoner. För att inte tala om hur många teknikskiften som skett inom TV.

Ursprungligen av planB:

Det märkligaste argumentet är det där med att folk måste skrota sina radioapparater, med tanke på vad en radio kostar och hur ofta folk skrotar sina mobiltelefoner. För att inte tala om hur många teknikskiften som skett inom TV.

Men du måste väl för bövelen tänka på alla hipsters som lagt ut en halv förmögenhet på en radioapparat från 1932. Halva Södermalm kommer ju bli knäpptyst om DAB+ införs.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2015-06-24 13:25
Ursprungligen av planB:

Det märkligaste argumentet är det där med att folk måste skrota sina radioapparater, med tanke på vad en radio kostar och hur ofta folk skrotar sina mobiltelefoner. För att inte tala om hur många teknikskiften som skett inom TV.

Men finns det någon vinst med DAB? Känns som en teknik som blivit förbisprungen innan den kommit igång.
Man kommer åt mer eller mindre alla världens radiostationer i telefonen.

Ursprungligen av Json_81:

Men finns det någon vinst med DAB? Känns som en teknik som blivit förbisprungen innan den kommit igång.
Man kommer åt mer eller mindre alla världens radiostationer i telefonen.

Ja men nu är det ju inte i telefonen du vill komma åt dem utan via bilstereon.

FM är gammalt och sunkigt. DAB hade varit mycket trevligt. Men nej inte med Löfvén i spetsen.

Köpte mig en liten portabel DAB+ och FM-radio. Enligt täckningskartor skall det finnas utmärkt täckning där jag bor men inte f-n vill det funka. Vissa dagar går det, andra dagar hittar den ingenting. FM-kanalerna fungerar utmärkt. Analogtekniken må vara gammal men pålitlig är den. Hellre lite brus vid dålig mottagning än ingenting alls. Hur funkar det i bil när man kör in och ut ur olika mottagningsförhållanden, tunnlar, garage etc? Nån som provat?

Ursprungligen av planB:

Det märkligaste argumentet är det där med att folk måste skrota sina radioapparater, med tanke på vad en radio kostar och hur ofta folk skrotar sina mobiltelefoner. För att inte tala om hur många teknikskiften som skett inom TV.

Tror det ligger mycket i det där med oron för att folk inte skulle köpa nya apparater. Radion där hemma har inte samma "måste ha"-faktor som mobilen eller ens tv:n. Jag har en radio hemma. Den har jag haft i många år, men använder den mycket sällan. Mobilen och trådlösa högtalare har ersatt den i dagligt bruk. I någon form av krissituation skulle den finnas att dra fram, men jag tvivlar på att jag hade fått för mig att gå och köpa en ny om DAB+ skulle införas. Har ju mobilen och kan lyssna där. Behovet av en radioapparat finns liksom inte.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2015-06-24 13:34

Byta radio i en miljon bilar bara för att man vill införa en gammal digitalstandard låter inte så lyckat i mina öron.
Sedan lär det väl vara ett par miljoner apparater med radio som måste skrotas också utöver telefoner och headsets.

Jag är tveksam.

  • Medlem
  • 2015-06-24 13:42
Ursprungligen av planB:

Det märkligaste argumentet är det där med att folk måste skrota sina radioapparater, med tanke på vad en radio kostar och hur ofta folk skrotar sina mobiltelefoner. För att inte tala om hur många teknikskiften som skett inom TV.

Precis som Json_81 säger ovan finns det ju inga fördelar med DAB som inte redan finns via IP-radio. Kvaliteten blir inte bättre heller om de avser trycka in så många kanaler som de pratade om eller gjort i andra länder. Att bygga ett separat nät från mobilnätet nu vore ju vansinne. Och som det står i artikeln handlar det även om "Viktigt meddelande till allmänheten". Täckningen med DAB skulle bli sämre utan omfattande utbyggnad, inkl "digital cliff", och alla har redan en FM-radio i någon form och kan ta emot VMA.

Ursprungligen av grenhall:

Ja men nu är det ju inte i telefonen du vill komma åt dem utan via bilstereon.

FM är gammalt och sunkigt. DAB hade varit mycket trevligt. Men nej inte med Löfvén i spetsen.

Väntade bara på argument som "gammalt och sunkigt" och bakåtsträvare Vill man inte köra aux kommer ju IP-radio i CarPlay och Android Auto.

Ursprungligen av erak:

Väntade bara på argument som "gammalt och sunkigt" och bakåtsträvare Vill man inte köra aux kommer ju IP-radio i CarPlay och Android Auto.

Allvarligt talat så undrar jag hur många som ens lyssnar eller kommer att lyssna på gammal radio. Det finns ingen vits om man inte älskar skitsnack och/eller reklam.

Betalar hellre för både Spotify, Tidal(usch) och Apple Music än sätter igång radion i bilen och lyssnar på det skräpet som andras licenspengar går till.

  • Medlem
  • 2015-06-24 13:51
Ursprungligen av grenhall:

Det finns ingen vits om man inte älskar skitsnack och/eller reklam.

Betalar hellre för både Spotify, Tidal(usch) och Apple Music än sätter igång radion i bilen och lyssnar på det skräpet som andras licenspengar går till.

Varför tycker du då att "DAB hade varit mycket trevligt"?

Ursprungligen av grenhall:

Ja men nu är det ju inte i telefonen du vill komma åt dem utan via bilstereon.

FM är gammalt och sunkigt. DAB hade varit mycket trevligt. Men nej inte med Löfvén i spetsen.

Jag vet inte om man ska skylla detta på Löfvén et al. Det är snarare tidigare regeringar som har agerat bromsklossar. Dessutom har "marknaden" aldrig lyckats övertyga (eller förklara för) den stora allmänheten om nyttan med DAB.

Vi ser exempel i denna tråd där det hänvisas till datatrafik över mobilnätet när det är ett faktum att mobilnäten täcker inte stora delar av Sverige. Du kan inte lyssna på IP-radio om du inte har kvar någon datapott.

Så det finns behov av ett system som täcker hela landet och inte är beroende av individuella dataabbonemang - men om det är DAB eller FM - det vågar jag inte ha en åsikt om.

Ursprungligen av grenhall:

Allvarligt talat så undrar jag hur många som ens lyssnar eller kommer att lyssna på gammal radio. Det finns ingen vits om man inte älskar skitsnack och/eller reklam.

Betalar hellre för både Spotify, Tidal(usch) och Apple Music än sätter igång radion i bilen och lyssnar på det skräpet som andras licenspengar går till.

Men nu blandar du väl ihop innehåll med distributionsteknik? Skräp är dessvärre oberoende av distributionsform...

Ursprungligen av erak:

Varför tycker du då att "DAB hade varit mycket trevligt"?

För att jag tänkte på satellitradio och inte dab. Mitt fel.

Ursprungligen av grenhall:

För att jag tänkte på satellitradio och inte dab. Mitt fel.

Och där kom nästa koppling till min bil. I USA så kommer min bil med koppling till Sirus satellitradio och det gillar man inte heller. Det blir en ful hajfena som dyker upp på bagageluckan för att kunna ta emot satellitradion:)

Ursprungligen av BlackSmp:

Och där kom nästa koppling till min bil. I USA så kommer min bil med koppling till Sirus satellitradio och det gillar man inte heller. Det blir en ful hajfena som dyker upp på bagageluckan för att kunna ta emot satellitradion:)

Hajfenor är coolt ok!?

Med vänlig hälsning,
BMW-ägare med hajfena på taket

  • Medlem
  • 2015-06-24 14:15
Ursprungligen av BlackSmp:

Jag vet inte om man ska skylla detta på Löfvén et al. Det är snarare tidigare regeringar som har agerat bromsklossar. Dessutom har "marknaden" aldrig lyckats övertyga (eller förklara för) den stora allmänheten om nyttan med DAB.

Vi ser exempel i denna tråd där det hänvisas till datatrafik över mobilnätet när det är ett faktum att mobilnäten täcker inte stora delar av Sverige. Du kan inte lyssna på IP-radio om du inte har kvar någon datapott.

Jag är fullt medveten över skillnaden i täckning mellan mobilnät och radio. Mobilnäten täcker dock in den stora massan, vilket jag tycker är tillräckligt för dessa extra funktioner. DAB kunde varit intressant om det kom på 90-talet. Ang. datapott hade det varit superenkelt (och mycket billigare än flera hundra miljoner) att skapa en gratis proxy för radio, motsvarande blackberry messenger.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2015-06-24 14:25
Ursprungligen av grenhall:

Hajfenor är coolt ok!?

Med vänlig hälsning,
BMW-ägare med hajfena på taket

Hajfena Yess! (Volvo V60)

Ursprungligen av erak:

Jag är fullt medveten över skillnaden i täckning mellan mobilnät och radio. Mobilnäten täcker dock in den stora massan, vilket jag tycker är tillräckligt för dessa extra funktioner. DAB kunde varit intressant om det kom på 90-talet. Ang. datapott hade det varit superenkelt (och mycket billigare än flera hundra miljoner) att skapa en gratis proxy för radio, motsvarande blackberry messenger.

Som vanligt då...strunta i oss som bor i delar där täckningen är värdelös

Ursprungligen av grenhall:

Hajfenor är coolt ok!?

Med vänlig hälsning,
BMW-ägare med hajfena på taket

Den gör sig inte lika bra på en cabb med tygtak...

  • Medlem
  • 2015-06-24 14:43
Ursprungligen av BlackSmp:

Som vanligt då...strunta i oss som bor i delar där täckningen är värdelös

Tvärtom tycker jag det är viktigt med täckning. Men det går heller inte att bosätta sig på en ö och bli förbannad över att det inte finns fiber. Säger bara att uppsteget till DAB är för litet för att det skulle motivera den utbyggnad som skulle krävas i skogs- och bergområden och nå täckningen FM-radio har. Då tycker jag satellitradio är bättre för dessa områden.

Det var länge sen sist, men för en gångs skull visar sig svenskarna vara smartare än norrmännen!

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2015-06-24 15:23

Man säger egentligen att man inte vill satsa på marksänd radio. Och nu råkar det vara en analoga sändningar i marknätet. Hade marksänd radio haft en framtid, skulle man satsat - vore dumt annars. Att vänta brukar bli dyrare.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2015-06-24 15:28

Bra beslut. P1 funkar bra i gamla FM-radion. Vill man lyssna på musik finns det andra sätt. T.ex. iTunes Radio... eller… det var visst Beats 1 den hette…

Man har väntat alldeles för länge. Nu är det i princip för sent, och då är det ett jättebra beslut att stoppa satsningen.

Mycket av radiolyssnandet går redan via internet, och den andelen ökar säkert hela tiden.

Och det är väl bara en tidsfråga (förmodligen ganska kort tid) innan bilar också har internetuppkoppling, och då försvinner även den "marknaden" för DAB.

Bevaka tråden