Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa Apple Watch

Tråden skapades och har fått 1631 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2015-07-17 09:47
Ursprungligen av BlackSmp:

Rätt modell

Funderade länge på blått armband men svart är ju klassiskt och kanske mindre risk att man tröttnar på. Ser också att det finns ganska många olika armband att köpa från andra tillverkare om man vill prova något annat. Apples är ju svindyra. På amazon.co.uk som exempel går det att hitta rätt mycket.

Senast redigerat 2015-07-17 10:20

Här på Apple Store i Malmö är det en liten kö strax innan butiken öppnar. Inte som vid iPhone- eller iPad-släpp, men ändå några fler än jag trodde.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-07-17 10:31
Ursprungligen av Capeman:

Här på Apple Store i Malmö är det en liten kö strax innan butiken öppnar. Inte som vid iPhone- eller iPad-släpp, men ändå några fler än jag trodde.

Japp, nu ser det ut så här :

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-07-17 10:32

Och så här :

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-07-17 10:33

Förresten så köpte jag detta

Apple skötte det hela utomordentligt dåligt. När butiken väl hade öppnat valde de att informera kön om att det var meningslöst att köa, man kunde ändå inte köpa klockan utan en bokning. För en annan, som bytt arbetspass bara för att köpa den, blev det en rejäl besvikelse. Köade i en timme, gick därifrån utan klocka. I eftermiddag skickar jag dit min stackars sambo och då skulle hon förhoppningsvis få köpa den. Om det nu gick, med bokningen på mitt namn.

Senast redigerat 2015-07-17 11:41
Ursprungligen av hanpa:

Funderade länge på blått armband men svart är ju klassiskt och kanske mindre risk att man tröttnar på. Ser också att det finns ganska många olika armband att köpa från andra tillverkare om man vill prova något annat. Apples är ju svindyra. På amazon.co.uk som exempel går det att hitta rätt mycket.

Tänk bara på att man oftast får vad man betalar för. Många av armbanden ser bra ut på bild. Kvalité och passform har ofta mycket övrigt att önska. Apple är dyra - men helt outstanding när det gäller kvalitet.
Har skrivits en del i tidigare - av oss som provat - och haft  Watch ett tag.

Ursprungligen av zinned:

Förresten så köpte jag detta

Vad förvånad jag blir....... Recension och bilder snarast tack. Kostar som en  Watch Sport. ?

  • Medlem
  • 2015-07-17 11:48
Ursprungligen av adress@mac:

Tänk bara på att man oftast får vad man betalar för. Många av armbanden ser bra ut på bild. Kvalité och passform har ofta mycket övrigt att önska. Apple är dyra - men helt outstanding när det gäller kvalitet.
Har skrivits en del i tidigare - av oss som provat - och haft  Watch ett tag.

Så är det ofta men alla är väl överens om att apple tar ut överpriser långt utöver "får vad man betalar för". Plastbanden är ju jättedyra (525 kr) med tanke på vad de sannolikt kostar att tillverka. Även om man tar hänsyn till utvecklingskostnader etc. så är de väldigt dyra.

Apple lyckas med att ta ut dessa överpriser och ändå få många att köpa, via ett mycket starkt varumärke. Det är bara att gratulera men som konsument skulle lägre priser vara trevligare. Jag skulle köpa fler appleprodukter per tidsenhet utan dessa överpriser och apple skulle sannolikt tjäna mer pengar totalt sett på lite lägre priser.

Ursprungligen av hanpa:

Så är det ofta men alla är väl överens om att apple tar ut överpriser långt utöver "får vad man betalar för". Plastbanden är ju jättedyra (525 kr) med tanke på vad de sannolikt kostar att tillverka. Även om man tar hänsyn till utvecklingskostnader etc. så är de väldigt dyra.

Apple lyckas med att ta ut dessa överpriser och ändå få många att köpa, via ett mycket starkt varumärke. Det är bara att gratulera men som konsument skulle lägre priser vara trevligare. Jag skulle köpa fler appleprodukter per tidsenhet utan dessa överpriser och apple skulle sannolikt tjäna mer pengar totalt sett på lite lägre priser.

Vill inte starta ngn diskussion om Apple priser. Dom känner jag till sedan 1985.
Vad gäller tillbehör till  Watch - var det i all välmening som jag skickade en liten varning. Vi som har haft klockan ett tag - har redan " gjort misstagen" åt dig. Sedan är du fri att göra som du vill och handla 3:e part.
Det jag skrev om kvalité och passform - stämmer till 99,9%. Finns alltså några få undantag. ?

Nån som var i Täby? Jag var lite nära att ta ledigt från jobbet för att kunna åka. Men om det var mycket folk i Emporia var det säkert ännu mer i Täby så det var kanske tur att jag inte gjorde det.

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2015-07-17 12:41

Jag har beställt AWSS 42mm med Milanesisk loop. 1-2 veckor innan den skickas får jag väl stå ut med. Jag har ju trots allt väntat sedan september.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-07-17 12:55
Ursprungligen av Måns97:

Jag har beställt AWSS 42mm med Milanesisk loop. 1-2 veckor innan den skickas får jag väl stå ut med. Jag har ju trots allt väntat sedan september.

Jag hade Milanese Loop till min tidigare men sålde den, jag tyckte det var irriterande att ständigt under dagen behöva justera bandet då det släpper spänningen lite i taget.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-07-17 13:01
Ursprungligen av hanpa:

Så är det ofta men alla är väl överens om att apple tar ut överpriser långt utöver "får vad man betalar för". Plastbanden är ju jättedyra (525 kr) med tanke på vad de sannolikt kostar att tillverka. Även om man tar hänsyn till utvecklingskostnader etc. så är de väldigt dyra.

Apple lyckas med att ta ut dessa överpriser och ändå få många att köpa, via ett mycket starkt varumärke. Det är bara att gratulera men som konsument skulle lägre priser vara trevligare. Jag skulle köpa fler appleprodukter per tidsenhet utan dessa överpriser och apple skulle sannolikt tjäna mer pengar totalt sett på lite lägre priser.

Det är ju helt och hållet subjektivt vad man anser vara överpriser.

Anser du priset på Link Bracelet vara ett överpris, när det kostar 4995 kr? För dig kanske, inte säkert att det är för andra. Jag kan tycka att det är mycket pengar men när man sedan väger in hur mycket omsorg som har lagts ner i konstruktionen och tillverkningen så tycker jag inte att det är så mycket ett överpris. Det tar nio timmar bara att skära ut länkarna och sedan borstas stålet för hand. Är det inte ett ordentligt värde i det? Det anser jag.

Kontentan är att man får bredda blicken lite om man ska kunna göra en mer korrekt analys gällande priserna.

Ursprungligen av zinned:

Det är ju helt och hållet subjektivt vad man anser vara överpriser.

Anser du priset på Link Bracelet vara ett överpris, när det kostar 4995 kr? För dig kanske, inte säkert att det är för andra. Jag kan tycka att det är mycket pengar men när man sedan väger in hur mycket omsorg som har lagts ner i konstruktionen och tillverkningen så tycker jag inte att det är så mycket ett överpris. Det tar nio timmar bara att skära ut länkarna och sedan borstas stålet för hand. Är det inte ett ordentligt värde i det? Det anser jag.

Kontentan är att man får bredda blicken lite om man ska kunna göra en mer korrekt analys gällande priserna.

Sedan att man utan verktyg kan justera längden med bara en nagel för att to bort länkar.
Så fort den rymdgrå finns att köpa löst blir nog en sådan.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-07-17 13:21
Ursprungligen av adress@mac:

Vad förvånad jag blir....... Recension och bilder snarast tack. Kostar som en  Watch Sport. ?

Eller hur?

Jag har bara haft den i ett par timmar men som vi alla vet är det oerhört smidigt att anpassa till sin handled. Jag köpte det, satte mig på ett fik på Emporia och inom 15 minuter hade jag packat upp det, anpassat länkarna och satt på det på armen. Väldigt enkelt.
Sedan är det ju tycke o smak kontra pris, något man inte kan råda någon annan inom. Jag, som anser mig ha lite erfarenhet då jag har haft flertalet tredjepartsband och länkar till Apple Watch, tycker att ingen annan kommer nära "the real deal". Passformen i adaptern som sitter i boetten är 100%. Det är inga tredjepartsadaptrar. Inte ens nära, enligt mig.

Suverän länk, några bilder nedan:

Ursprungligen av zinned:

Eller hur?

Jag har bara haft den i ett par timmar men som vi alla vet är det oerhört smidigt att anpassa till sin handled. Jag köpte det, satte mig på ett fik på Emporia och inom 15 minuter hade jag packat upp det, anpassat länkarna och satt på det på armen. Väldigt enkelt.
Sedan är det ju tycke o smak kontra pris, något man inte kan råda någon annan inom. Jag, som anser mig ha lite erfarenhet då jag har haft flertalet tredjepartsband och länkar till Apple Watch, tycker att ingen annan kommer nära "the real deal". Passformen i adaptern som sitter i boetten är 100%. Det är inga tredjepartsadaptrar. Inte ens nära, enligt mig.

Suverän länk, några bilder nedan:

Nä, passade inte alls så jag erbjuder mig att köpa den för halva priset

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-07-17 13:46

Det verkar som att alla 42mm-klockor är uppbokade för dagen nu, alla utom classic buckle och leather loop.

Ursprungligen av zinned:

Det verkar som att alla 42mm-klockor är uppbokade för dagen nu, alla utom classic buckle och leather loop.

Blir nog ett besök i butiken under/efter helgen. Armband behöver man väl inte boka i alla fall. Bara att gå in och köpa över disk. Finns väl ngt fick där som jag kan nyttja för lite urmakerijobb......

  • Medlem
  • 2015-07-17 14:36
Ursprungligen av zinned:

Det är ju helt och hållet subjektivt vad man anser vara överpriser.

Anser du priset på Link Bracelet vara ett överpris, när det kostar 4995 kr? För dig kanske, inte säkert att det är för andra. Jag kan tycka att det är mycket pengar men när man sedan väger in hur mycket omsorg som har lagts ner i konstruktionen och tillverkningen så tycker jag inte att det är så mycket ett överpris. Det tar nio timmar bara att skära ut länkarna och sedan borstas stålet för hand. Är det inte ett ordentligt värde i det? Det anser jag.

Kontentan är att man får bredda blicken lite om man ska kunna göra en mer korrekt analys gällande priserna.

Du antyder att du har rätt ("mer korrekt analys") och jag har fel.

Min erfarenhet av Apples produkter är att de har bra kvalitet men har också överpris. Apple har mycket större marginal på sina produkter än vad konkurrenterna har. Men det är ingen idé att vi fortsätter att diskutera det här för antingen köper man eller så gör man det inte. Jag har ändå rätt till min åsikt. Du kanske gillar att köpa dyrt, av olika anledningar. Jag betalar gärna för kvalitet men för den sakens skull helst inte till överpriser. Jag har inget intresse i att gå omkring och skryta om hur dyra produkter jag har köpt, jag köper dem för funktionens skull och helst så billigt som möjligt då till samma funktion.

Ursprungligen av hanpa:

Du antyder att du har rätt ("mer korrekt analys") och jag har fel.

Min erfarenhet av Apples produkter är att de har bra kvalitet men har också överpris. Apple har mycket större marginal på sina produkter än vad konkurrenterna har. Men det är ingen idé att vi fortsätter att diskutera det här för antingen köper man eller så gör man det inte. Jag har ändå rätt till min åsikt. Du kanske gillar att köpa dyrt, av olika anledningar. Jag betalar gärna för kvalitet men för den sakens skull helst inte till överpriser. Jag har inget intresse i att gå omkring och skryta om hur dyra produkter jag har köpt, jag köper dem för funktionens skull och helst så billigt som möjligt då till samma funktion.

Kanske kan du ta denna diskussion i en annan avdelning. Det är dina åsikter - och gäller tydligen rent generellt alla Apple produkter. Uppriktigt sagt vet jag inte vart du vill komma till för resultat. Kanske kan man också respektera att vi som har haft Apple produkter i många år - och varit aktiva i detta forum sedan starten 2001 har viss erfarenhet i ämnet. Sedan hör det väl till saken att vi gillar dessa produkter - även om vi också kan vara kritiska i vissa avseenden. Men kommer man in som ny medlem - registrerad idag - får man nig finna sig i att det mesta redan är avhandlat i ämnet. Denna del av forumet handlar dessutom om  Watch och inte Apple i allmänhet. Hoppas du respekterar det - och vi kan anse ämnet avhandlat i detta nu. Ingen tvingar ju dig att vare sig köpa  Watch eller andra produkter. Kanske bör du inte heller göra det - när du har den inställningen som du ger uttryck för. Ha en trevlig helg - med eller utan  Watch . ?

  • Medlem
  • 2015-07-17 15:01
Ursprungligen av adress@mac:

Kanske kan du ta denna diskussion i en annan avdelning. Det är dina åsikter - och gäller tydligen rent generellt alla Apple produkter. Uppriktigt sagt vet jag inte vart du vill komma till för resultat. Kanske kan man också respektera att vi som har haft Apple produkter i många år - och varit aktiva i detta forum sedan starten 2001 har viss erfarenhet i ämnet. Sedan hör det väl till saken att vi gillar dessa produkter - även om vi också kan vara kritiska i vissa avseenden. Men kommer man in som ny medlem - registrerad idag - får man nig finna sig i att det mesta redan är avhandlat i ämnet. Denna del av forumet handlar dessutom om  Watch och inte Apple i allmänhet. Hoppas du respekterar det - och vi kan anse ämnet avhandlat i detta nu. Ingen tvingar ju dig att vare sig köpa  Watch eller andra produkter. Kanske bör du inte heller göra det - när du har den inställningen som du ger uttryck för. Ha en trevlig helg - med eller utan  Watch . ?

OK, då vet jag vad som gäller här. Jag tog upp priserna på armbanden för Apple Watch (borde ligga inom ämnet för "Köpa Apple Watch". Smal åsiktskorridor -> Over and out.

Senast redigerat 2015-07-17 15:16

Jag kan rapportera att på DigitalInn på Sveavägen var det ingen kö alls och det gick att få en svart Sports 38mm direkt. Jag blev så uppspelt att jag slutade lyssna på dom i butiken, men det lät som de sa att de hade väldigt många klockor eftersom de låg mitt i Stockholm.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-07-17 16:51
Ursprungligen av hanpa:

Du antyder att du har rätt ("mer korrekt analys") och jag har fel.

Min erfarenhet av Apples produkter är att de har bra kvalitet men har också överpris. Apple har mycket större marginal på sina produkter än vad konkurrenterna har. Men det är ingen idé att vi fortsätter att diskutera det här för antingen köper man eller så gör man det inte. Jag har ändå rätt till min åsikt. Du kanske gillar att köpa dyrt, av olika anledningar. Jag betalar gärna för kvalitet men för den sakens skull helst inte till överpriser. Jag har inget intresse i att gå omkring och skryta om hur dyra produkter jag har köpt, jag köper dem för funktionens skull och helst så billigt som möjligt då till samma funktion.

Du tolkar mitt inlägg helt fel. Jag antyder ingenting.

Jag menar inte alls att du har fel eller att jag har mer rätt. Inte heller menar jag att du inte skulle ha rätt till en åsikt. Det jag säger är att man inte enbart baserat på funktion kontra pris kan göra en korrekt bedömning om ett pris är vettigt eller för högt. Dels är det subjektivt, dvs det finns inget facit utan det är upp till var och en att bedöma, sedan finns det andra variabler (som jag tog upp) som de flesta ofta inte tar med i ekvationen.

Om du tycker det är dyrt eller ej, det bryr jag mig inte ett dugg om. Det är din åsikt som får stå för dig men som du har all rätt att ha.

Till sist, du kanske ska låta bli att ha taggarna utåt och inte ta det personligt så fort någon responderar på det du uttrycker. Det är ett diskussionsforum och om inte olika åsikter uttrycks så hade det ju inte funnits någon poäng med det heller.

Ursprungligen av zinned:

Eller hur?

Jag har bara haft den i ett par timmar men som vi alla vet är det oerhört smidigt att anpassa till sin handled. Jag köpte det, satte mig på ett fik på Emporia och inom 15 minuter hade jag packat upp det, anpassat länkarna och satt på det på armen. Väldigt enkelt.
Sedan är det ju tycke o smak kontra pris, något man inte kan råda någon annan inom. Jag, som anser mig ha lite erfarenhet då jag har haft flertalet tredjepartsband och länkar till Apple Watch, tycker att ingen annan kommer nära "the real deal". Passformen i adaptern som sitter i boetten är 100%. Det är inga tredjepartsadaptrar. Inte ens nära, enligt mig.

Suverän länk, några bilder nedan:

Känns länken fortfarande bra efter några timmar på armen ? Du är i alla fall med på bild på din egen klocka.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-07-17 19:52
Ursprungligen av adress@mac:

Känns länken fortfarande bra efter några timmar på armen ? Du är i alla fall med på bild på din egen klocka.

Fantastisk! Den känns dock smalare och tunnare än vad jag hade trott tidigare

Såg spegelbilden innan när jag la upp bilderna...hemlige Arne

  • Medlem
  • 2015-07-20 12:08
Ursprungligen av hanpa:

Ja. I praktiken var det så att delar av informationen dök upp stegvis. Jag försökte beställa från strax innan 07.00 men då gick det inte. Tror att jag kom in fullt ut och kunde gå vidare till beställning c:a 07.08.

Hur som helst beställde jag en Apple Watch Sport 42 mm med svart armband för 4495. Levererans 21 juli, vilket ju är väldigt snabbt.

Sjukt snabb leverans, kom precis till dörren, en dag innan utlovat enligt beställningen!

Nu kommer jag lite sent in till diskussionen men med den erfarenhet jag har av priser för tillbehör inom klockor så finns det gott om tillverkare som tar ur betydligt högre överpriser för "gummiband" än vad Apple gör.

Apple har ett högt pris om du jämför med Casio, GUL, Fossil eller liknande men lågt prissatta jämfört med Omega, Breitling eller Longiness. De är kanske i paritet med de dyrare banden från Hirsch.

Ett vävt natoband kostar nästan 200 kr och de är betydligt enklare än sportbanden från Apple

Så Är Apples band högt prissatta? Ja.

Är de värda priset? Vi får se, det beror på hur länge de håller.

Köpte en 42 och en 38 Sport till mig och frun i fredags morse på Apple Store på nätet. Dom kom hem till oss med DHL i dag på eftermiddagen. ??

  • Medlem
  • Hjo
  • 2015-07-22 11:42

Beställer man en Sport just nu från
http://www.apple.com/se/shop/buy-watch/apple-...
så kommer den imorgon...frestande

Bevaka tråden