Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Säg hej till nya fläktlösa Macbook

Tråden skapades och har fått 151 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-03-12 13:56

Lätt och smått? Igen macbook air, bättre prestanda. Knappt nån skillnad i vikt och storlek.

Visst chromebooken, men den har också bättre prestanda, och ett lägre pris med tanke på komponenterna som ingår.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-03-12 14:14
Ursprungligen av BlackSmp:

Teknikintresserade early adopters som vill ha det senaste inom "lätt och smått" samt har tillräckligt bra kassa.

Jag skulle tro att det är ungefär samma målgrupp som Google siktar på med Chromebook Pixel 2

Företagare som reser mycket. Bloggtjejer och modeintresserade. Konsulter med lättare system. Författare. Eller egentligen alla andra kategorier av yrken där det inte finns ett behov av tyngre system och program där man vill kunna vara väldigt mobil.

Ursprungligen av Narii:

Lätt och smått? Igen macbook air, bättre prestanda. Knappt nån skillnad i vikt och storlek.

Visst chromebooken, men den har också bättre prestanda, och ett lägre pris med tanke på komponenterna som ingår.

Menar du den nya Chromebook Pixel? Molndator till ungefär samma pris som MacBook?

Ursprungligen av grenhall:

Menar du den nya Chromebook Pixel? Molndator till ungefär samma pris som MacBook?

Jo, svindyr med USB-C kontakt för laddning och skärmanslutning

(Ja,det är en svag koppling men den har USB-C (Fast tydligen några gamla USB-A kontakter också)

Ursprungligen av BlackSmp:

Jo, svindyr med USB-C kontakt för laddning och skärmanslutning

(Ja,det är en svag koppling men den har USB-C (Fast tydligen några gamla USB-A kontakter också)

Pixel kostar $999 och MacBook $1299. Man får en en riktig dator i Mac:en och en skärm med molnkoppling i den andra. Dessutom till dubbel storlek som MacBook:en.

Tycker det är en lite märklig jämförelse egentligen.

Måste posta den här videon här, vet inte om den postats tidigare, ett otroligt gott skratt fick jag, kul!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-03-12 15:07
Ursprungligen av kladda:

Företagare som reser mycket. Bloggtjejer och modeintresserade. Konsulter med lättare system. Författare. Eller egentligen alla andra kategorier av yrken där det inte finns ett behov av tyngre system och program där man vill kunna vara väldigt mobil.

Ursprungligen av grenhall:

Pixel kostar $999 och MacBook $1299. Man får en en riktig dator i Mac:en och en skärm med molnkoppling i den andra. Dessutom till dubbel storlek som MacBook:en.

Tycker det är en lite märklig jämförelse egentligen.

Nu ska vi se, varför skulle någon -igen- välja en dyrare dator med sämre prestanda? Spelar ingen roll om man är multimiljardär eller fattig student. Det är extremt ologiskt, och ni gör det inte direkt mer logiskt med era argument.
Det finns alltså en produkt som är bättre, men kostar mindre. Och så finns det en produkt som är sämre men kostar mer, och då är det självklara valet denna produkt för en viss typ av människor? Vet inte om ni försöker övertala er själva att detta är en bra dator eller vad frågan är om.

Sen ang chromebooken, det var inte jag som drog upp jämförelsen. Men den är väl där. Chromebooken kostar mindre, har en bra skärm. Har en riktig processor, har ett bättre grafikkort, visst mindre lagring men det är ju en molndator så.. All in all, en överprisad dator med relativt dyra komponenter. Men man får något där i alla fall, macbooken ger mig loggan på baksidan och designen för 15000.
Tänk också på att 15000kr ger dig en basmodell. Dvs 1.1ghz procce.
Skulle kunna dra det längre och jämföra med en MBA men det känns pointless. Skillnaden hade varit skrattretande.

  • Medlem
  • 2015-03-12 15:14
Ursprungligen av Narii:

Nu ska vi se, varför skulle någon -igen- välja en dyrare dator med sämre prestanda? Spelar ingen roll om man är multimiljardär eller fattig student. Det är extremt ologiskt.

Ologiskt? Så länge som du associerar pris med prestanda så kommer du inte förstå varför målgruppen man riktar sig till köper den framför andra datorer.

  • Medlem
  • 2015-03-12 15:17
Ursprungligen av Narii:

Tänk om Ferrari tog en fiat panda och satte på en 458 kaross över? Lite tråkigt att apple kommer undan med allt pga sin "fanbase"

Både tråkigt, tröttsamt och jävligt irriterande att vi ständigt får dessa återkommande diskussioner efter varje event. Personerna som skriver dessa inlägg förekommer sällan eller aldrig i andra diskussioner på forumet, utan dyker upp som Gubben Ur Lådan med sina självklara analyser om produktens brister och det alltid alldeles för höga priset så fort eventet är över. Eller så är det helt nyskapade konton någon dag före själva eventet.

Tröttsamt!

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2015-03-12 15:21
Ursprungligen av Narii:

Det finns alltså en produkt som är bättre, men kostar mindre. Och så finns det en produkt som är sämre men kostar mer, och då är det självklara valet denna produkt för en viss typ av människor? Vet inte om ni försöker övertala er själva att detta är en bra dator eller vad frågan är om.

Macbook Air har inte retinaskärm. Det är en dealbreaker för mig i alla fall, och det är jag säkert inte ensam om.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-03-12 15:22
Ursprungligen av JKF:

Ologiskt? Så länge som du associerar pris med prestanda så kommer du inte förstå varför målgruppen man riktar sig till köper den framför andra datorer.

Apple i sig är en egen målgrupp. Dvs premiumdatorer för ett högre pris än andra på marknaden. Det har en egen image, lite lyxigt sådär. Det du menar är alltså att macbooken ska vara en klass i sig själv inom den här målgruppen? För folk som vill sticka ut i apple-världen? Sorgligt om det stämmer.

Vill dessutom påstå att de flesta associerar pris med prestanda. Annars hade vi nog haft en jävla massa lyxbilar på våra vägar. Men av någon anledning anser vissa att de kan leva med en peugeot 307 istället för en BMW 135.

Ursprungligen av Vassius:

Macbook Air har inte retinaskärm. Det är en dealbreaker för mig i alla fall, och det är jag säkert inte ensam om.

Tänk på att skärmen är 12" stor, och att datorn inte kan köra några tyngre program.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2015-03-12 15:26
Ursprungligen av Narii:

Tänk på att skärmen är 12" stor, och att datorn inte kan köra några tyngre program.

Ja, därför behåller jag min Macbook Pro med retinaskärm. Men det hör inte till saken, min poäng var att nya Macbook har en uppenbar fördel över Air som du valde att bortse från.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-03-12 15:29
Ursprungligen av Dalle:

Både tråkigt, tröttsamt och jävligt irriterande att vi ständigt får dessa återkommande diskussioner efter varje event. Personerna som skriver dessa inlägg förekommer sällan eller aldrig i andra diskussioner på forumet, utan dyker upp som Gubben Ur Lådan med sina självklara analyser om produktens brister och det alltid alldeles för höga priset så fort eventet är över. Eller så är det helt nyskapade konton någon dag före själva eventet.

Tröttsamt!

Det är väl inte så konstigt? Saker som någon anser vara ologiska får man väl diskutera bäst man vill? Eller har jag missat något? Börjar träda in lite på censur känns det som här. Inta prata illa om Apple!

Jag äger flertalet Apple-produkter, och utav en bra anledning. Anser dom vara bättre än motsvarigheten för mitt ändamål, innebär dock inte att jag samtycker med allt Apple släpper, och behöver absolut inte göra det heller, därmed har jag min lilla rätt att diskutera detta. Sen om du är tillmötesgående eller ej är ju en annan femma.

Anledningen till att jag kom till denna tråd var tack vare mailet jag fick om datorn, såg intressant ut först tills man såg priset och fick sig ett gott skratt. Sen fanns det en fin forumstråd om detta med, så varför inte. Fullt tillåtet Hade väl varit väldigt tråkigt annars. Helt dött forum.

Men jo helt rätt, är inte jätteaktiv på forumet, ganska ointressant. Oftast när jag kört fast med något som jag frågar om hjälp.

Men jag tror jag lämnar diskussionen nu, pointless. Inte heller mina pengar det handlar om.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2015-03-12 15:48
Ursprungligen av Narii:

Det är väl inte så konstigt? Saker som någon anser vara ologiska får man väl diskutera bäst man vill? Eller har jag missat något? Börjar träda in lite på censur känns det som här. Inta prata illa om Apple!

Du får tycka precis vad du vill, men försök förstå att alla inte har samma prioriteringar som du. Jag förstår att du tycker pris/prestanda är viktigt, och jag respekterar det. För andra är prestandan på pappret ointressant. Saker som retinaskärm och portabilitet är viktigare för vissa. Och det är helt okej!

Som sagt, du får tycka vad du vill, men sluta antyda att alla som inte håller med är "fanboys" eller vad du nu vill kalla det. Jag gissar att Dalles inlägg syftar på din hetsiga framtoning, och inte på dina åsikter.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-03-12 19:12
Ursprungligen av Narii:

Nu ska vi se, varför skulle någon -igen- välja en dyrare dator med sämre prestanda? Spelar ingen roll om man är multimiljardär eller fattig student. Det är extremt ologiskt, och ni gör det inte direkt mer logiskt med era argument.
Det finns alltså en produkt som är bättre, men kostar mindre. Och så finns det en produkt som är sämre men kostar mer, och då är det självklara valet denna produkt för en viss typ av människor? Vet inte om ni försöker övertala er själva att detta är en bra dator eller vad frågan är om.

Så, du menar att datorn inte kommer sälja ett enda exemplar? Det är ju faktiskt det du påstår.
"varför skulle någon -igen- välja en dyrare dator med sämre prestanda? Spelar ingen roll om man är multimiljardär eller fattig student."

Sen kan jag säga såhär: Majoriteten skiter i prestanda. Dom vill ha en snygg jävla dator och det är precis vad vi har här.

Den är förmodligen snabbare än en iPad, som ju går att redigera HD-film, hantera foto-album med några tusen bilder i och producera musik med. Nu även med tangentbord, större skärm och dubbla lagringsutrymmet som standard.

En annan grej som är värd att ha i åtanke är att det här är Apple's vision om laptopens framtid. Vari ligger visionen? Trådlöst & backat av molnet, men inte beroende utav det. Intuitivt & skötselfritt, men ändå med flexibilitet för dom tillfällen det krävs. Det kan mycket väl vara så att det här är deras sätt att lägga stjärnorna i position för vad som komma skall. Appmakare, tillbehörstillverkare och alla andra tredjeparter behöver väl få en knuff i rätt riktning lite då och då.

Dessutom: Force Touch. Det finns en tid före och efter vibrerande spelkontroller.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-03-12 21:04
Ursprungligen av ahmed_dv:

Det jag tänker på när jag ser en enda port på datorn är jobbsituationen där du sitter med datorn inkopplad till en projektor och kör en viktig presentation då plötsligt batterilampan blinkar rött och du bara är halvvägs inne i presentationen.

Kanske inte ett stort problem när batteriet är nytt och fräscht, men efter ett år eller så.....

Eller går det att ladda samtidigt som man kör projektor via den allsmäktiga adaptern?

Apple räknar med att du skickar din presentation trådlöst till en AppleTV. Vilket inte är så långsökt, eller dyrt.

Jag förstår inte problemet. Apple har i princip alltid haft sämre "prestanda" på pappret än konkurrenterna ändå är deras datorer/telefoner/surfplattor ofta snabbare, stabilare och lider av mindre problem. Varför? Jo det kallas OSX och hårdvarudesign. Slut, frågor?

Ursprungligen av Narii:

Fattar inte hur folk kan sitta och försvara priset på 15000kr för en dator som presterar sämre än billigaste airen...

Hur vet du det? Skillnaden är nog marginell.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-03-14 10:40

Priset är väl okej, det är "bara" 1100:- mer än en MacBook Air 11" med 8/256GB.

Men jag är besviken på att Apple lämnar en viktig lucka i utbudet, den luckan jag nu i över 1 år har väntat på ska fyllas och nu vet jag inte hur jag ska göra.
(har en MBP 13" 2011).

Alltså en en lätt dator (MBPretina är inte riktigt det) med högupplöst skärm och "normal" portutrustning, d.v.s. USB, thunderbolt, SD.

Hur svårt ska det vara? Det finns flera PC-alternativ sen ett tag.

Och om USB: Även om man oftast klarar sig utan USB-port så blir det extremt begränsande i just den situationen man faktiskt behöver den!

Ursprungligen av RobertK:

Priset är väl okej, det är "bara" 1100:- mer än en MacBook Air 11" med 8/256GB.

Men jag är besviken på att Apple lämnar en viktig lucka i utbudet, den luckan jag nu i över 1 år har väntat på ska fyllas och nu vet jag inte hur jag ska göra.
(har en MBP 13" 2011).

Alltså en en lätt dator (MBPretina är inte riktigt det) med högupplöst skärm och "normal" portutrustning, d.v.s. USB, thunderbolt, SD.

Hur svårt ska det vara? Det finns flera PC-alternativ sen ett tag.

Och om USB: Även om man oftast klarar sig utan USB-port så blir det extremt begränsande i just den situationen man faktiskt behöver den!

Är inte en rMBP en lätt dator? 1,53kg tycker iaf inte jag är tungt. Den första iPad:en låg väl runt ett kilo.

Ursprungligen av grenhall:

Är inte en rMBP en lätt dator? 1,53kg tycker iaf inte jag är tungt. Den första iPad:en låg väl runt ett kilo.

En laptop bär man oftast runt på så det är rätt så stor skillnad på 1.53 kg och 0.92 kg, skiljer 610 g. Den första iPaden (WiFi) vägde för övrigt 0.68 kg.

En 13" MBPr är en riktig kluns i jämförelse med en MBA 13" när man är tvungen att bära omkring på den hela dagen. Och här kommer en dator som är betydligt lättare än nämnda Air. Marknad finns definitivt.

Påminner mycket om när den första MBA lanserades - "vem kommer att köpa en så dyr och klen dator"? MBA = flopp så här några år efteråt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-03-15 14:46

MBPr 13" väger så mycket som 1,58 kg.

Jämför med Lenovo Yoga 3 Pro 13": 1,19 kg trots motsvarande retina-skärm och fullt med portar.

Det är här jag tycker Apple ligger efter om nu vikten har stor betydelse!

Jag hade hoppats på en lätt och all-round-kunnig 13-tummare nu när man i 2 års tid spekulerat över retina-skärm till MBA. Hur länge till ska man behöva vänta...

Ursprungligen av RobertK:

MBPr 13" väger så mycket som 1,58 kg.

Jämför med Lenovo Yoga 3 Pro 13": 1,19 kg trots motsvarande retina-skärm och fullt med portar.

Det är här jag tycker Apple ligger efter om nu vikten har stor betydelse!

Jag hade hoppats på en lätt och all-round-kunnig 13-tummare nu när man i 2 års tid spekulerat över retina-skärm till MBA. Hur länge till ska man behöva vänta...

Är den inte i bronsmetallic dessutom!?

Ursprungligen av johan_tanying:

Är den inte i bronsmetallic dessutom!?

Life on Mars?

Ursprungligen av RobertK:

MBPr 13" väger så mycket som 1,58 kg.

Jämför med Lenovo Yoga 3 Pro 13": 1,19 kg trots motsvarande retina-skärm och fullt med portar.

Det är här jag tycker Apple ligger efter om nu vikten har stor betydelse!

Jag hade hoppats på en lätt och all-round-kunnig 13-tummare nu när man i 2 års tid spekulerat över retina-skärm till MBA. Hur länge till ska man behöva vänta...

Från Cnet:s test: "This first outing with Intel's new Core M processor fails to impress, with mediocre performance and battery life." Fast den väger ju ett par hekto mindre, så det måste ju betyda att Apple ligger efter...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-03-15 18:24

Plast väger mindre än aluminium.

Ursprungligen av BlackSmp:

Life on Mars?

Jajamän!

Ursprungligen av Mr Hilter:

En laptop bär man oftast runt på så det är rätt så stor skillnad på 1.53 kg och 0.92 kg, skiljer 610 g. Den första iPaden (WiFi) vägde för övrigt 0.68 kg.

Kanske dags att trilla in på gymmet iaf en dag i veckan då. Upplever inte att jag någonsin haft ett problem med rMBP 13" eller 15". Fast jag släpat med mig den till allehanda möten dag ut och dag in. Men är det ett halvt kilo ett problem så köp för all del en PC. För min del spelar det ingen roll. Faktiskt.

Bevaka tråden