Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Säg hej till nya fläktlösa Macbook

Tråden skapades och har fått 151 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av BlackSmp:

Då får du köpa en annan modell. Svårare än så är det väl inte?

Well, det är ju ett sätt att se på det. Självklart passar inte alla modeller till alla användare, men att kunna koppla in diverse lagring/tillbehör känns väl rätt basic? Detta lär ju, ihop med ett begränsat operativsystem, vara en av anledningarna till varför folk drar sig för att utföra mer omfattande arbete på en t.ex. en iPad. De hade väl kunnat stoppa in två stycken USB-C om det inte fanns plats för flera stora USB-portar.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-03-10 19:23
Ursprungligen av zinned:

När i hela fridens namn kollar man på film samtidigt som man håller på att hantera dokument? Jag bara undrar

Det undar jag med. Jag skrev jobba SEN kolla film.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-03-10 20:54
Ursprungligen av -Edvin-:

Well, det är ju ett sätt att se på det. Självklart passar inte alla modeller till alla användare, men att kunna koppla in diverse lagring/tillbehör känns väl rätt basic? Detta lär ju, ihop med ett begränsat operativsystem, vara en av anledningarna till varför folk drar sig för att utföra mer omfattande arbete på en t.ex. en iPad. De hade väl kunnat stoppa in två stycken USB-C om det inte fanns plats för flera stora USB-portar.

På jobb har jag en tre år gammal och den har bara två USB-portar.

Tänk då att detta då ändå är en "tjock" 15-tums MacBook Pro och ingen tunnis som denna...

  • Medlem
  • 2015-03-10 22:25

Tittar man på designen på nya MacBook så ser jag ingen anledning till att det inte skulle få plats två USB-C. Men Apple måste väl ha ett säljargument för revision A, nu med två USB-C. Något jag inte alls tänkt på är min 27" skärm med Thunderbolt. Tydligen inte Apple heller då man inte har nämnt något om en adapter.

Ursprungligen av reboot81:

Så när Svensson ska skriva ut via USB och sen kolla på film på TV:n via HDMI, ja då kostar det 849:- för en adapter?

Allt fler nya skrivare har ju trådlös utskrift inbyggt och man kan också skriva ut trådlöst med hjälp av många olika routers som har USB. Film kan man också kolla på trådlöst så detta är inget stort problem direkt. Tror dessutom att nästa generation av MacBook får trådlös laddning

  • Medlem
  • 2015-03-11 05:44

Förlåt en okunnig men vilken privat person köper en dator idag för 15 000 kr? Business är ju okej kan man förstå om man sitter framför den hela dagen dockad till flera skärmar och ergonomiskt tangentbord och mus. Okej den kör OSX men vad kan man göra på denna som du inte kan fixa på en Ipad med tangentbord? Jag och min fru öppnar ytterst sällan en PC idag privat utan konsumtion och skapande sker på mobil / platta. Kalkyler, ordbehandling, bildbehandling och videoredigering mm. Stefan Svartling den notoriske Apple bloggaren på Youtube har ju gått post PC för länge sedan och han skapar ju media på betydligt högre nivå än mig. Dessutom är vi i hybridernas tid men tydligen inte hos Apple. Cupertino vill väl fortfarande att kunderna skall köpa Imac, MacBook, Ipad, Iphone och nu Apple Watch.

  • Medlem
  • 2015-03-11 05:55
Ursprungligen av zinned:

När i hela fridens namn kollar man på film samtidigt som man håller på att hantera dokument? Jag bara undrar

Jag lyssnar / kollar på laidback Youtube klipp samtidigt som jag tex läser forum / mail / planerar dagen i min kalender på min mobil. Såg Apples event i efterhand och läste / fixade mail mm på skärmen samtidigt när det var mindre intressant.
Multitasking är härligt
När vi kom till Watch var det bara att gå full landskap läge och njuta av bilderna

Ursprungligen av -Edvin-:

Well, det är ju ett sätt att se på det. Självklart passar inte alla modeller till alla användare, men att kunna koppla in diverse lagring/tillbehör känns väl rätt basic? Detta lär ju, ihop med ett begränsat operativsystem, vara en av anledningarna till varför folk drar sig för att utföra mer omfattande arbete på en t.ex. en iPad. De hade väl kunnat stoppa in två stycken USB-C om det inte fanns plats för flera stora USB-portar.

Hur fick du in Ipad som en nackdel för nya Macbooken?

Ursprungligen av PaO:

Förlåt en okunnig men vilken privat person köper en dator idag för 15 000 kr?

Väldigt många skulle jag säga. Massvis av privatpersoner har ju dator-anknutna hobbies och vill ha en smidig och lättskött snygg dator som denna MacBook, 15000 kan låta mycket men många köper sin dator på avbetalning och då är säg en femhundring i månaden inte mycket att bråka om.

Ursprungligen av BlackSmp:

Hur fick du in Ipad som en nackdel för nya Macbooken?

Det har jag aldrig sagt. Anledningen till att jag alls nämner iPaden är att den nya MacBooken kommit närmare iPaden, både vad gäller färg, form och vikt. Därför menar jag bara att det vore bra att hitta inspiration i iPadens fördelar (vikt, utseende, storlek), samtidigt som man har kvar det bästa från en laptop som kan användas för någorlunda professionellt bruk (OSX och div. kontaktmöjligheter).

Detta är min högst subjektiva åsikt och du måste självklart inte hålla med.

Så när Torbjörn skall skriva ut ett dokument och kolla på film samtidigt skall han då göra det trådlöst? Skall han hämta filer trådlöst via nätverket? Skall han synka filer via bittorrent sync? Skall överföra foton från sin digitalkamera via wifi? På samma sätt som han gör sedan år tillbaka. Nä, detta är inte ok. Ge mig högar av usb-minnen, sladdar och minneskortläsare tillbaka. Nu tack.
Eller så är det helt ok. Jag verkar tillhöra en minoritet. (som dessutom köpt en dator privat för 17 000 kr)

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2015-03-11 09:35

Tänk om folk resonerade om bilar på samma sätt som om datorer.

"Nya Fiat Uno suger ju! Det går inte ens att koppla på ett lastbilssläp på den!"

"Vad är poängen med en Dodge Ram? En Prius drar ju mycket mindre bensin!"

"Vad är det för hjärntvättade får som köper en Rolls Royce när man kan få lika många hästkrafter mycket billigare?"

o.s.v...

  • Medlem
  • 2015-03-11 10:48
Ursprungligen av Perobous:

Väldigt många skulle jag säga. Massvis av privatpersoner har ju dator-anknutna hobbies och vill ha en smidig och lättskött snygg dator som denna MacBook, 15000 kan låta mycket men många köper sin dator på avbetalning och då är säg en femhundring i månaden inte mycket att bråka om.

Har fortfarande svårt att se vilka saker som denna klarar av som du inte kan göra på en surfplatta om man är medel skapare / konsument. Kör du tunga program så räcker ju inte denna till ändå.

  • Medlem
  • 2015-03-11 10:51
Ursprungligen av -Edvin-:

Det har jag aldrig sagt. Anledningen till att jag alls nämner iPaden är att den nya MacBooken kommit närmare iPaden, både vad gäller färg, form och vikt. Därför menar jag bara att det vore bra att hitta inspiration i iPadens fördelar (vikt, utseende, storlek), samtidigt som man har kvar det bästa från en laptop som kan användas för någorlunda professionellt bruk (OSX och div. kontaktmöjligheter).

Detta är min högst subjektiva åsikt och du måste självklart inte hålla med.

Håller med en typ Ipad pro som kör OSX det hade varit något att hänga i julgranen inte en ny bärbar dator som bara är tunn och nya adapters. Kanske skall vi vara glada att Apple valde USB i alla fall och inte en ny egen kontakt

Kommer det en iPad Pro? Eller är det här iPad Pro?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-03-11 15:05
Ursprungligen av Stefan Strandberg:

Kommer det en iPad Pro? Eller är det här iPad Pro?

Det här här iPad "Pro". 12", OS X, tangentbord och möjlighet att ansluta det mesta. Men utan pekskärm.

  • Medlem
  • 2015-03-11 15:14
Ursprungligen av reboot81:

pekskärm.

Skulle faktiskt vilja se den funktionen i revision A.

Ursprungligen av JKF:

Tittar man på designen på nya MacBook så ser jag ingen anledning till att det inte skulle få plats två USB-C. Men Apple måste väl ha ett säljargument för revision A, nu med två USB-C. Något jag inte alls tänkt på är min 27" skärm med Thunderbolt. Tydligen inte Apple heller då man inte har nämnt något om en adapter.

Tycker också det är märkligt, men hörde något argument om att det då finns en risk att man då kan ladda Macen från två källor.

  • Medlem
  • 2015-03-11 18:51
Ursprungligen av koffas:

Tycker också det är märkligt, men hörde något argument om att det då finns en risk att man då kan ladda Macen från två källor.

Man tycker att det borde gå att lösa smidigt. Använder man vänster port för att ladda datorn så bör hårdvaran känna av det och inaktivera den högra portens laddningsmöjligheter men att den fungerar för övrigt. Använder man den högra blir det tvärtom.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-03-11 23:59
Ursprungligen av Redaktionen:

UPPDATERAD: Apple släpper en ny supertunn bärbar dator, något som det ryktats om en längre tid.

Läs hela artikeln här

Fattar inte hur folk kan sitta och försvara priset på 15000kr för en dator som presterar sämre än billigaste airen..
Detta för mig är en dator för någon som vill ta ett steg in i Mac världen, och borde vara prisatt därefter. Det är den absolut billigaste datorn dom tillverkar, men tydligen säljer för det högsta priset.

Min air 11" är mer praktisk och har bättre prestanda, samt mer användbar i de flesta situationer om det skulle behövas. Och den kostade vadå, hälften så mycket?

15000 ger mig en macbook pro 13" med retina skärm och igen, tusen gånger mer användbar.

Ska bli intressant och se om det kommer bli några överhettningsproblem.

Önskar jag kunde ha köpt både min air och pro i guld dock..

  • Medlem
  • 2015-03-12 01:28
Ursprungligen av Narii:

Fattar inte hur folk kan sitta och försvara priset på 15000kr för en dator som presterar sämre än billigaste airen.

Man betalar inte för prestandan. Tror inte att normalanvändaren märker av någon skillnad mellan 4260U (Air) och M-5Y31 (MacBook).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-03-12 10:55
Ursprungligen av JKF:

Man betalar inte för prestandan. Tror inte att normalanvändaren märker av någon skillnad mellan 4260U (Air) och M-5Y31 (MacBook).

Som sagt hur kan man försvara det här priset? Att normalanvändaren inte märker någon skillnad hör inte dit. Vill man vara en premiumprodukt och ta premiumpriser får man också ha något vettigt att erbjuda.
Tänk om Ferrari tog en fiat panda och satte på en 458 kaross över? Lite tråkigt att apple kommer undan med allt pga sin "fanbase"

https://www.youtube.com/watch?v=KHZ8ek-6ccc

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-03-12 11:03

Allt detta bör ju visa sig i försäljningssiffrorna.

Det jag tänker på när jag ser en enda port på datorn är jobbsituationen där du sitter med datorn inkopplad till en projektor och kör en viktig presentation då plötsligt batterilampan blinkar rött och du bara är halvvägs inne i presentationen.

Kanske inte ett stort problem när batteriet är nytt och fräscht, men efter ett år eller så.....

Eller går det att ladda samtidigt som man kör projektor via den allsmäktiga adaptern?

Ursprungligen av ahmed_dv:

Det jag tänker på när jag ser en enda port på datorn är jobbsituationen där du sitter med datorn inkopplad till en projektor och kör en viktig presentation då plötsligt batterilampan blinkar rött och du bara är halvvägs inne i presentationen.

Kanske inte ett stort problem när batteriet är nytt och fräscht, men efter ett år eller så.....

Eller går det att ladda samtidigt som man kör projektor via den allsmäktiga adaptern?

Japp, det går

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-03-12 11:52

Åh vad jag skulle vilja veta vilken marginal Apple har på sina adaptrar. 849kr för den adaptern..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-03-12 12:19

Är du orolig för marginal på adaptern?

Marginalen på datorn är nog tiofaldigt större.

Hoppas fortfarande på att detta är något tidigt första april skämt, och att dom sänker priserna dagen efter.

  • Medlem
  • 2015-03-12 13:30
Ursprungligen av Narii:

Som sagt hur kan man försvara det här priset? Att normalanvändaren inte märker någon skillnad hör inte dit. Vill man vara en premiumprodukt och ta premiumpriser får man också ha något vettigt att erbjuda.
Tänk om Ferrari tog en fiat panda och satte på en 458 kaross över? Lite tråkigt att apple kommer undan med allt pga sin "fanbase"

Apple har gjort ett medvetet val och tagit sikte på en viss målgrupp. Alla tillhör inte den.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-03-12 13:39
Ursprungligen av JKF:

Apple har gjort ett medvetet val och tagit sikte på en viss målgrupp. Alla tillhör inte den.

Vilken målgrupp är det om man får fråga?

Ursprungligen av Narii:

Vilken målgrupp är det om man får fråga?

Teknikintresserade early adopters som vill ha det senaste inom "lätt och smått" samt har tillräckligt bra kassa.

Jag skulle tro att det är ungefär samma målgrupp som Google siktar på med Chromebook Pixel 2

Bevaka tråden