Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Uppgradera min Macbook Pro (mid 2010)

Tråden skapades och har fått 75 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av patteng:

Tack alla, för svaren! Åkte iväg igår och köpte mig en SSD samt installera 8gb ram! blev nöjd som f*n! batteriet håller nu upp till 2 timmar extra!

No more badboll!!!

Är det värt att köpa 2 stycken 8gb minne, eller klarar man sig "lika bra" med 2 stycken 4gb eller 1 st 8gb?

Har du råd så köp 2x8 då slipper du köpa mer minne om du skulle behöva det samt att andrahandsvärdet är större om du skulle vilja sälja.

Om det gäller 2010:an hjälper det inte att köpa 2x8 GB RAM, eftersom den klarar högst 8 GB sammanlagt. Gäller det 2011 är det däremot bara att fläska på, den kör nämligen 16 GB RAM.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-02-07 18:37
Ursprungligen av Manglobe:

Om det gäller 2010:an hjälper det inte att köpa 2x8 GB RAM, eftersom den klarar högst 8 GB sammanlagt. Gäller det 2011 är det däremot bara att fläska på, den kör nämligen 16 GB RAM.

Beror på om det är 13 eller 15/17".
källa

Satte in en Samsung SSD 500 GB - där den oboleta DVD-spelaren satt - för länge sedan i min Macbook Pro mitten 2010 och lät den mekaniska HDD'n sitta kvar som arbetsdisk. Nu har jag även bytt ut den mot en likadan SSD...och till min stora glädje har batteritiden nästan fördubblats Så - jag en Macbook Pro med två SSD's! Den ena för OSX och appar - den andra för arbetsfiler (mest Prores-video) - maskinen är fantastisk och att den är 5 år gammal är svårt att fatta.
8 GB RAM är dock i minsta laget...någon som vet om man kan klämma in 16 GB RAM? Ibland är det ju så med Apples maskiner att officiellt supportat antal GB i RAM inte nödvändigtvis är samma sak som vad man egentligen kan sätta i.

Ursprungligen av Demiurgen:

Satte in en Samsung SSD 500 GB - där den oboleta DVD-spelaren satt - för länge sedan i min Macbook Pro mitten 2010 och lät den mekaniska HDD'n sitta kvar som arbetsdisk. Nu har jag även bytt ut den mot en likadan SSD...och till min stora glädje har batteritiden nästan fördubblats Så - jag en Macbook Pro med två SSD's! Den ena för OSX och appar - den andra för arbetsfiler (mest Prores-video) - maskinen är fantastisk och att den är 5 år gammal är svårt att fatta.
8 GB RAM är dock i minsta laget...någon som vet om man kan klämma in 16 GB RAM? Ibland är det ju så med Apples maskiner att officiellt supportat antal GB i RAM inte nödvändigtvis är samma sak som vad man egentligen kan sätta i.

Om svaret från Manglobe, två inlägg innan ditt, inte duger så framgår samma även här:
https://discussions.apple.com/thread/2763468?...

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-02-07 23:16
Ursprungligen av barbapappa_86:

Om svaret från Manglobe, två inlägg innan ditt, inte duger så framgår samma även här:
https://discussions.apple.com/thread/2763468?...

Jag ansåg att det inte dög, därav min länk.

Det finns ju ett mjukvaruhack till 2010 års mac mini (Core 2 Duo) som gör att man kan köra 16gb ram det kanske finns folk som fått det att funka på Mabook Pro 2010 också?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-02-07 23:25

Nej, om du inte räknar Windows som ett mjukvaruhack. Men som sagt, det hänger på vilken skärmstorlek (naje, kretsar närmare bestämt) vi pratar om.
http://apple.stackexchange.com/questions/4242...

Ursäkta ifall jag bumpar, men tänkte att det var smartare än att göra en ny tråd!

Fick ett bra pris på en MBP Early 2011 13". Den har 4GB ram just nu och ingen SSD. Funderar ifall jag ska uppgradera ramen till 8gb (vilket är max?) och kanske en SSD. Länka gärna prisvärda produkter som skulle kunna passa min!

Hur gäller det med SSD installation, är det likt Windows att hela OS måste ominstalleras? Om ja, finns det någon inbyggd lösning eller är det skiva med OS och en vanlig installation som gäller? (Första Macen)

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-02-15 17:49

Kolla MacTracker på max RAM.
Starta datorn med Alt nedtryckt, välj att boota på Recovery (Återställning), välj i menyn Skivverktyg, radera disken, avsluta Skivverktyg och fortsätt installationen. Då blir den helt ren.

Jag har kört med 16gb i min 2011 har dock bara kört med Mavericks och Yosemite så jag vet inte om det finns en lägre begränsning på äldre OSX versioner.

Du behöver absolut inte göra en clean install om du inte vill. Sist jag gjorde en migrering till en ny SSD disk så satte jag in den nya disken tom i macbooken och installerade om via min Time Machine back-up. Det är väldigt smidigt på OSX.

Som ytterligare svar på din fråga utan att veta vad du ska göra med datorn så skulle jag prioritera SSD disken före ramminnet. Om du använder applikationer som kräver mycket minne kan du nog utan problem mjukstarta med att byta ut en av modulerna till en 8gb:are så har du 10gb totalt. Sen kan du köpa till ytterligare en 8 om nått år eller när du känner att det behövs.

Tack för era svar!

Eftersom datorn är drygt 4 år gammal så förväntar jag mig inte att tyngre videoredigering i Premiere Pro kommer rulla jätttemjukt. Men slösurfa, enklare bildredigering, mindre klippning i premiere pro.

Så jag ska satsa på en SSD på ~500ish GB? Det sitter en 320GB HDD i just nu. Som jag förstått nu också så kan man via en SATA till Usb kontakt kopiera över datan från original HDD till den nya SSD för att sedan bara plug n play in den nya.

Eftersom det kommer förekomma en del redigering så kanske det är smart att uppdatera ramen också. Enligt Apple så är 8GB max, men vissa säger att man kan trycka in 16GB med, vad ska man gå efter?

Som jag skrev tidigare så har jag kört 16gb i min macbook pro i ett par månaders tid på en exakt likadan macbook pro som du nämner så det går. Sen kan jag inte garantera att den fixar 16gb om den kör Mountain Lion eller andra äldre versioner. Jag hade Mavericks och Yosemite på min dator. Såvitt jag förstår kan man blanda storlekar så jag skulle börja med att skaffa en 8gb så du har 10gb i datorn. Om du har råd med en 500gb SSD så go ahead! Jag själv kör en Crucial MX100 SSD (256gb) och är väldigt nöjd med den. Kommer dock byta ut den till en 512gb när jag får råd och sätta denna i min mac mini.

BTW du kanske ska döpa om tråden för att minska förvirringen om det är en 2011 års modell du vill prata om hädanefter? Det är ju rätt stor skillnad på i5 och Core 2 Duo modellerna överlag.

Tack för svar igen!

Okej, är van med windows och där har jag alltid uppdaterat ram-minnet med två likadana minnen. Jag tror att det är det nästnyaste OS'et vilket borde vara Mountain Lion (?). Som jag har förstått det så är det nyaste, Yosemite, gratis att uppdatera till? Rekommenderas det att göra det på min lite äldre dator, tänkte ifall den kommer bli seg.

Tyvärr inte min tråd, lånade den endast då jag tänkte det var smartare än att göra en ny.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-02-15 19:01

Mavericks kom mellan ML och Yosemite.

Många med SSD diskar har avstått från att uppdatera till Yosemite pga. att det inte stöder Trim naturligt utan kräver en del konfigurering. Jag har kört Yosemite på min 2011 Macbook Pro när jag hade en vanlig hårddisk i den. Jag upplevde inga som helst problem med att den skulle kännas seg eller liknande.

Okej! Så vad tror du, ska jag uppdatera till Yosemite? Kommer i framtiden köpa SSD.

Det beror på om du anser dig behöva specifika Yosemite funktioner som hand-off eller två stegs säkerhet via iCloud etc. Problemet med att köra trim på Yosemite är att man måste skriva om en programrad och i nuläget så behöver man konfigurera om den delen i samband med uppdateringar. Så jag väntar nog till OSX 11 kommer för att göra den typen av ändring. Det finns många som kör Yosemite utan trim så det kan vara så att vi som väntar kör med både hängslen och livrem.

Mitt råd är att köpa datorn och bekanta dig med den eftersom det är din första mac. Installera SSD tillsammans med Mavericks och känn efter ett par veckor. Tror dock att det är en fördel att lägga till ram vid Yosemite. Som jag sagt tidigare tror jag det räcker långt att byta ut en 2gb till en 8:a.

Okaj, då kör vi så! Tack för dina råd.

Har nu MBP i mina händer och blev så less på att alla webbsidor gnällde på att mitt Safari var för gammalt så tankade ner Yosemite och rullar på bra nu. Känner inte av något lagg och inte så mycket badbollar. Tabbade jag mig litegrann nu iom att en SSD inte kommer funka så bra tillsammans med Yosemite?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-02-16 16:05
Ursprungligen av potztar:

Har nu MBP i mina händer och blev så less på att alla webbsidor gnällde på att mitt Safari var för gammalt så tankade ner Yosemite och rullar på bra nu. Känner inte av något lagg och inte så mycket badbollar. Tabbade jag mig litegrann nu iom att en SSD inte kommer funka så bra tillsammans med Yosemite?

Jag har en MBP 13" mid 2010 med SSD och Yosemite, upplever att det flyter på bättre med Yosemite än Mavericks.
Kör Trimenabler som ska lyckas aktivera Trim på SSD i Yosemite.

Ursprungligen av bjorsi:

Jag har en MBP 13" mid 2010 med SSD och Yosemite, upplever att det flyter på bättre med Yosemite än Mavericks.
Kör Trimenabler som ska lyckas aktivera Trim på SSD i Yosemite.

Ah okej! Lär köra med stock ett tag till så vi får se hur det blir i framtiden. Men att uppdatera ram-minne strular inget med Yosemite? Btw, hade Lion på denna MBP, tänkte uppdatera till Maverick men hittade inget så körde Yosemite direkt istället.

Ursprungligen av bjorsi:

Jag har en MBP 13" mid 2010 med SSD och Yosemite, upplever att det flyter på bättre med Yosemite än Mavericks.
Kör Trimenabler som ska lyckas aktivera Trim på SSD i Yosemite.

För att aktivera Trimenabler i Yosemite krävs det ju att man skriver om kod i nån slags prompt fönster har du gjort det?

Ursprungligen av potztar:

Ah okej! Lär köra med stock ett tag till så vi får se hur det blir i framtiden. Men att uppdatera ram-minne strular inget med Yosemite? Btw, hade Lion på denna MBP, tänkte uppdatera till Maverick men hittade inget så körde Yosemite direkt istället.

Nope bara att slänga in mer ram.

Ursprungligen av JoelBurman:

För att aktivera Trimenabler i Yosemite krävs det ju att man skriver om kod i nån slags prompt fönster har du gjort det?

Räcker med att köra trimenabler och låta den göra det åt en, sen starta om så är det klart.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-02-17 08:53
Ursprungligen av keptang:

Räcker med att köra trimenabler och låta den göra det åt en, sen starta om så är det klart.

Du hann före Keptang :).

Bevaka tråden