Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

nu köper jag en PC

Tråden skapades och har fått 66 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2014-08-05 17:02

Jag hade en gammal Medion-laptop från kanske 2003 eller så, med Windows XP på. Efter en hårddiskkrasch runt 2005 så visade det sig att ljudkortet inte längre gick att använda, för det fanns inga drivrutiner att få tag på, varken från tillverkarens hemsida eller från Microsoft. Så där satt jag, med en maskin som var ganska precis 2 år gammal, men som redan var dumpad av både Microsoft och av tillverkaren. Ett externt USB-ljudkort var enda alternativet.

Så nej, gräset är inte alltid grönare på andra sidan.

Ursprungligen av torin:

...Tre gånger har jag laddat ner Adobe flash för äldre macprogram, men det funkar inte...

Du får gärna återkomma till någon av dina Flash-trådar, och lämna lite mer detaljer - t.ex vad filen heter som du har laddat ner, och vad som händer när du försöker installera.

Att bara säga att det inte funkar, kommer aldrig att leda till någon lösning, och bidrar bara till frustration hos dem som försöker hjälpa till.

Om man vill ha hjälp så får man bjuda till lite själv, och berätta vad man har provat, och berätta vad som händer när man provar.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-08-05 19:36

Moderna banker kör med BankID, så man kan köra valfritt operativsystem. Kolla med din bank om de planerar att ta sig in i 2010-talet.

Själv hade jag hellre valt en beg Mac Mini (som man till viss del kan reparera själv) än en ny Windowsmaskin. Nu har jag förvisso knappt prövat 8:an, men MS har blåskärmat mitt förtroende för dem till obefintlighet.

  • Medlem
  • 2014-08-05 20:09
Ursprungligen av reboot81:

Nu har jag förvisso knappt prövat 8:an, men MS har blåskärmat mitt förtroende för dem till obefintlighet.

Tro mig, Windows 8 kommer aldrig göra dig mer positivt inställd till PC! Och det finns bara Win 8 att välja på om man köper en ny PC idag. Ett nedköp av astronomiska mått!

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2014-08-05 20:17
Ursprungligen av Dalle:

Tro mig, Windows 8 kommer aldrig göra dig mer positivt inställd till PC! Och det finns bara Win 8 att välja på om man köper en ny PC idag. Ett nedköp av astronomiska mått!

Jag har provat både Windows 8 och 8.1 i veckan eftersom jag hade tillgång till dessa via MSDNAA, ingen av dessa gjorde ett positivt intryck på mig. Windows 7 var mycket bättre på att agera ett OS för en dator!

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2014-08-05 21:50

Du vet mycket har hänt sen Windows 98 . Blåskärm aka Kernel Panic inträffar oftast pga dålig hårdvara eller tillverkarens oförmåga att skriva ordentliga drivrutiner, knappast operativets fel. Det har jag fått erfara med AMDs grafikkort och Windows 8.1.

Ursprungligen av reboot81:

Moderna banker kör med BankID, så man kan köra valfritt operativsystem. Kolla med din bank om de planerar att ta sig in i 2010-talet.

Själv hade jag hellre valt en beg Mac Mini (som man till viss del kan reparera själv) än en ny Windowsmaskin. Nu har jag förvisso knappt prövat 8:an, men MS har blåskärmat mitt förtroende för dem till obefintlighet.

  • Medlem
  • 2014-08-05 22:39
Ursprungligen av KiXeR:

Du vet mycket har hänt sen Windows 98

Vet inte om så mycket har hänt faktiskt...
Vid varje ny version av OS X så klagar alltid PC-folk på att det bara är uppgraderingar av tidigare system. Vad man inte är lika pigga på att berätta är att det ser exakt likadant ut på PC-fronten.
Win 96, 98, 2000, ME, XP och Vista var uppiffade versioner av Windows 95! Först när Windows 7 kom skrev man om programmet helt från början.

Ursprungligen av Dalle:

Win 96, 98, 2000, ME, XP och Vista var uppiffade versioner av Windows 95! Först när Windows 7 kom skrev man om programmet helt från början.

Nej. Windows 2000 och XP och senare versioner har inget med Windows 95 att göra. Man gick över till NT-kärnan i och med Windows 2000 och ett år senare XP. Windows 95 baserades på DOS (precis som 98, ME (man försökte dock gömma DOS i ME), finns inget som heter Windows 96, du menade nog 95 ).

Men det är väl inte vad tråden handlar om egentligen.

Ursprungligen av Dalle:

Vet inte om så mycket har hänt faktiskt...
Vid varje ny version av OS X så klagar alltid PC-folk på att det bara är uppgraderingar av tidigare system. Vad man inte är lika pigga på att berätta är att det ser exakt likadant ut på PC-fronten.
Win 96, 98, 2000, ME, XP och Vista var uppiffade versioner av Windows 95! Först när Windows 7 kom skrev man om programmet helt från början.

Windows 95, 98 och ME byggdes ovanpå DOS.

Windows NT 3.5, NT4, 2000, Vista, Windows 7 och Windows 8 baseras på NT-kärna.

En ordentlig skillnad du.

Sedan att skrivborden liknar varandra har andra logiska förklaringar.

  • Medlem
  • 2014-08-05 23:21

Då har jag blivit helt felinformerad.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-08-06 01:01
Ursprungligen av Borttaget:

Windows 95, 98 och ME byggdes ovanpå DOS.

Windows NT 3.5, NT4, 2000, Vista, Windows 7 och Windows 8 baseras på NT-kärna.

En ordentlig skillnad du.

Sedan att skrivborden liknar varandra har andra logiska förklaringar.

Du glömde XP mellan 2000 och Vista men annars var det helt korrekt

Senast redigerat 2018-07-23 10:25
Ursprungligen av zinned:

Du glömde XP mellan 2000 och Vista men annars var det helt korrekt

inser missen av två bokstäver ja

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2014-08-06 09:59
Ursprungligen av KiXeR:

Du vet mycket har hänt sen Windows 98 . Blåskärm aka Kernel Panic inträffar oftast pga dålig hårdvara eller tillverkarens oförmåga att skriva ordentliga drivrutiner, knappast operativets fel. Det har jag fått erfara med AMDs grafikkort och Windows 8.1.

Och däri ligger väl problemet för ts. Att köpa en billig, ny, PC ger knappast fördelar, som bra skrivna drivrutiner, som du trots allt får med en beg Mac.

Ursprungligen av lappen71:

Frugan har en sådan här som är upphottad med SSD och mer RAM. Fungerar kanon med Mavericks.
http://www.blocket.se/skaraborg/Apple_MacBook...

Den här är inte heller dålig med tanke på att det följer med ett batteri.
http://www.blocket.se/stockholm/MacBook_Pro_1...

Så nog finns det hyffsat billiga MacBooks på marknaden som klarar av senaste OS X och kan leva några år till.

Nu är annonsen nr 2 borta och vet inte hur gammal datorn var men undrar vad som är gränsen till att en MacBooks blir för gammal? ..........."MacBooks på marknaden som klarar av senaste OS X och kan leva några år till"

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-08-06 21:48
Ursprungligen av calinou:

Nu är annonsen nr 2 borta och vet inte hur gammal datorn var men undrar vad som är gränsen till att en MacBooks blir för gammal? ..........."MacBooks på marknaden som klarar av senaste OS X och kan leva några år till"

Har du funderingar på att köpa en begagnad?
Jag personligen skulle inte köpa en dator som inte klarar det senaste OS X

Ursprungligen av lappen71:

Har du funderingar på att köpa en begagnad?
Jag personligen skulle inte köpa en dator som inte klarar det senaste OS X

Jag har inga funderingar på att köpa en begagnad. Det verkar som en dator livslängd blir inte så lång pga mjukvaran?

  • Medlem
  • 2014-08-06 22:03

Kulram utan mjukvara?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-08-06 22:05
Ursprungligen av calinou:

Jag har inga funderingar på att köpa en begagnad.Det verkar som en dator livslängd blir inte så lång pga mjukvaran?

Har du inget behov att ha det senaste operativsystemet är livslängden så lång som datorn håller.

Jag anser att en dator är för gammal när senaste operativsystem inte stöds officiellt.

http://support.apple.com/kb/HT5842

  • Medlem
  • International user
  • 2014-08-07 07:46
Ursprungligen av torin:

Vill ju ha Word. Kanske någon här kan ge mig råd.

Varför någon i helskota vill ha word på nogon dator överhuvudtaget kan ja inte förstå. Men är det den dator upplevelsen du önskar går det bra med billigaste pc.
Vad gäller excel calcyler finns det inget som slår excel på windows, tyvärr.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2014-08-07 07:48
Ursprungligen av juanito:

Varför någon i helskota vill ha word på nogon dator överhuvudtaget kan ja inte förstå.

Om du hade hängt med lite i alla trådar av torin så hade du vetat att han skriver böcker. Det finns många förlag och liknande som bara vill ha Word-dokument, nåt annat begriper dom sig inte på. Sen kan det ju faktiskt vara så att det är det ordbehandlingsprogram torin hanterar som en magiker, att lära nytt och hitta alla funktioner i annat program kanske tar för lång tid när man sitter där och ska få ihop en ny bok.

  • Medlem
  • International user
  • 2014-08-07 08:06
Ursprungligen av Mija:

Om du hade hängt med lite i alla trådar av torin så hade du vetat att han skriver böcker. Det finns många förlag och liknande som bara vill ha Word-dokument, nåt annat begriper dom sig inte på. Sen kan det ju faktiskt vara så att det är det ordbehandlingsprogram torin hanterar som en magiker, att lära nytt och hitta alla funktioner i annat program kanske tar för lång tid när man sitter där och ska få ihop en ny bok.

Word pad på pc kan väl skriva .doc, det borde räcka men ok jag fattar.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2014-08-07 08:12

Det är stor skillnad på Word och WordPad när det gäller funktioner.

  • Medlem
  • International user
  • 2014-08-07 08:20
Ursprungligen av Mija:

Det är stor skillnad på Word och WordPad när det gäller funktioner.

Jag vet, wordpad fungerar tillskilnad från word.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2014-08-07 15:28
Ursprungligen av torin:

Nu ger jag upp och köper en PC.
Jag är väl medveten om att det är som att svära i kyrkan, men här är mina skäl.
Allt för ofta är det saker som inte funkar på Mac. Skulle t.ex ha E-leg. Funkar inte, måste först laddas ner till en PC och sedan möjligen föras över till Mac.
Nu är det aktuellt med en bankkontakt (SVHB) för en förening som jag skall sköta bokföring för. PC igen! Visst har Iordning på min PBG4 med syst 10.5 men när jag skall ta över så har tidigare användare PC.
På den vägen är det, hela tiden krångel och man hänvisar till PC.
Såg att Dustin just nu har nya små bärbara för ett par tusenlappar, funderar på att köpa en. Får bara inte klart för mig vad för program de har. Vill ju ha Word. Kanske någon här kan ge mig råd.

Sitter med en liten Intel NUC på jobbet, helt ok och bara cirka 11X11X4 cm! kan monteras bak på skärmen. Givetvis trivs jag bättre med min iMac hemma, men den är helt ok.

Senast redigerat 2014-08-07 15:47
Ursprungligen av juanito:

Jag vet, wordpad fungerar tillskilnad från word.

Jag använder MS Word och tycker att det fungerar bra och att den har många bra avancerade funktioner/verktyg. Till exempel ifall man behöver skriva långa rapporter, uppsatser och dylikt där man behöver använda olika formatmallar, skapa innehållsförteckningar, avsnitt, tabeller, bädda in objekt såsom kalkyl, diagram, och annat. Det skulle vara intressant att veta vad du menar med att Wordpad skulle vara bättre.

  • Medlem
  • International user
  • 2014-08-07 16:02
Ursprungligen av calinou:

Jag använder MS Word och tycker att det fungerar bra och att den har många bra avancerade funktioner/verktyg. Till exempel ifall man behöver skriva långa rapporter, uppsatser och dylikt där man behöver använda olika formatmallar, skapa innehållsförteckningar, avsnitt, tabeller, bädda in objekt såsom kalkyl, diagram, och annat. Det skulle vara intressant att veta vad du menar med att Wordpad skulle vara bättre.

Wordpad är lika stablit som TextEdit, förutom då när systemet hänger sig, då klarar sig Textedit. Word kraschar regelbundet.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-08-07 16:29

Om Word kraschar regelbundet är det ju något som är fel. Det finns miljoner Wordanvändare som inte har de problemen.

Ursprungligen av juanito:

Wordpad är lika stablit som TextEdit, förutom då när systemet hänger sig, då klarar sig Textedit. Word kraschar regelbundet.

Av alla problem jag har fått men min dator så har i varje fall min MS Word har aldrig kraschat.......

Ursprungligen av juanito:

Wordpad är lika stablit som TextEdit, förutom då när systemet hänger sig, då klarar sig Textedit. Word kraschar regelbundet.

Har kört Word på Mac i typ 8-9 år och kan faktiskt inte komma ihåg att det nånsin kraschat.

Bevaka tråden