Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple lägger ner utvecklingen av Aperture

Tråden skapades och har fått 103 svar. Det senaste inlägget skrevs .

För vad det kan vara värt så är denna artikel rätt bra: http://www.apertureexpert.com/tips/2014/6/27/...

Och uppföljaren: http://www.apertureexpert.com/tips/2014/6/28/...

Ursprungligen av stormstereo:

För vad det kan vara värt så är denna artikel rätt bra: http://www.apertureexpert.com/tips/2014/6/27/...

Och uppföljaren: http://www.apertureexpert.com/tips/2014/6/28/...

Jag undrade vad som skulle hända med den sajten. Intressant att han inleder med att säga att Apple PR ringde upp honom, men att han sen släpper det helt och "spekulerar". Oavsett vilken typ av information han fick, så kunde han varit lite tydligare i sin artikel om vad de sa.

Men det han skriver stämmer ju rätt så bra överens med den här trådens konsensus.

  • Medlem
  • International user
  • 2014-07-03 13:33
Ursprungligen av Redaktionen:

UPPDATERAD. Utvecklingen av fotoprogrammet Aperture är officiellt nerlagd, meddelar Apple i ett uttalande. Den kommande appen Bilder för OS X kommer att ta över för både Aperture och nuvarande Iphoto.

Läs hela artikeln här

Jag kommer till denna kommetars sida från en annan artikel än vad denna kommentars tråd hör till.
http://www.99mac.se/artikel/5496-bilder-far-s...

Hur som helst till den artikeln vill jag säga Hipp Hurra, Apple verkar ha hittat tillbaka till ideerna till OPEN DOC, jag kan förstå varför SJ lade ner det när han kom tillbaka, men om det är som jag tror med extensions i både OSX och iOS, så gör Apple nu Alla rätt.

OpenDoc är död, länge leve OpenDoc... hoppas hoppas iaf. Vi kanske inte får ett standardiserat filformat men vi kanske en dag slipper Appar och program.

Ursprungligen av juanito:

Jag kommer till denna kommetars sida från en annan artikel än vad denna kommentars tråd hör till.
http://www.99mac.se/artikel/5496-bilder-far-s...

Hur som helst till den artikeln vill jag säga Hipp Hurra, Apple verkar ha hittat tillbaka till ideerna till OPEN DOC, jag kan förstå varför SJ lade ner det när han kom tillbaka, men om det är som jag tror med extensions i både OSX och iOS, så gör Apple nu Alla rätt.

OpenDoc är död, länge leve OpenDoc... hoppas hoppas iaf. Vi kanske inte får ett standardiserat filformat men vi kanske en dag slipper Appar och program.

Vi har samma kommentarstråd till två artiklar om samma ämne, det vill säga vad som händer med Bilder/Aperture/Iphoto. Allt för att hålla diskussionen samlad.

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Jag undrade vad som skulle hända med den sajten. Intressant att han inleder med att säga att Apple PR ringde upp honom, men att han sen släpper det helt och "spekulerar". Oavsett vilken typ av information han fick, så kunde han varit lite tydligare i sin artikel om vad de sa.

Men det han skriver stämmer ju rätt så bra överens med den här trådens konsensus.

Och här en artikel om Cloud Kit och app extensions i relation till nya Photos: http://appleinsider.com/articles/14/07/03/ins...

Ursprungligen av stormstereo:

Och här en artikel om Cloud Kit och app extensions i relation till nya Photos: http://appleinsider.com/articles/14/07/03/ins...

Nu när röken har lagt sig lite, så kan man ju spekulera lite.

Jag ser dörren stå på vid glänt för t ex Nik. Där har vi ett antal program som skulle erbjuda det där "alternativet" som jag var inne på tidigare.

Niks mjukvaror angriper bildbehandling på ett eget sätt. De är uppbyggda runt deras Control Point-teknologi (U-Point), där man på ett intressant sett kan maskera av bilden och göra lokala (samt globala) justeringar. Känner man inte till Nik, så kanske man känner till Snapseed på iOS—det är samma sak.

Jag har alltid tyckt att Niks program varit intressanta, men det faktum att man historiskt sett alltid skapat en 150MB .tif istället för sitt 25MB original har hindrat mig från att använda det mer från Aperture. Men nu kan man tänka sig att Photos står för raw-konvertering och erbjuder objektivkompensering och kanske perspektivjusteringar, och sen använder man Nik för att göra ICKEFÖRSTÖRANDE "artistiska" bildbehandlingar genom Photos extensions. OM detta är möjligt så ser jag en ljus framtid för foto genom Photos. Det skulle kunna bli en väldigt kraftfull lösning.

Faktum är, att om Photos gör den här typen av ickeförstörande redigering möjlig, så får man nog se på det hela med nya ögon. Men nyckeln för mig är man inte genererar en .tif så fort man börjar redigera. Det måste fungera som i Aperture och Lightroom.

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Jag ser dörren stå på vid glänt för t ex Nik. Där har vi ett antal program som skulle erbjuda det där "alternativet" som jag var inne på tidigare.

köpte inte google upp nik -- vad händer på utvecklingsfronten för de programmen nu?
google är väl just de enda jag tillskriver lägre tillförtroende angående kontinuitet i sitt mjukvaruutbud än apple..

Angående min tidigare kritik av Adobes prenumerationsmodell här i tråden så måste jag ge cred till Adobe för detta:

Citat:

Buried in the recent Adobe Creative Cloud rollout was a revolutionary change to the way Lightroom licensing functions. When the license expires, the program keeps on working.* This is a radical development. If you’ve been paying attention to the sturm und drang around the Creative Cloud licensing model (here, here, here, here) , this is a mind-blower.

First, the * part. Not all functions of Lightroom keep working. The sliders in the Develop module become inactive. Develop will still render the photo, but it won’t let you run the sliders. (You could still use Quick Develop in Library to make further adjustments if you like.)

Ursprungligen av Adrian B:

Angående min tidigare kritik av Adobes prenumerationsmodell här i tråden så måste jag ge cred till Adobe för detta:

Det är faktiskt en intressant lösning. Tolkar jag rätt innebär det i korthet att man kan framkalla redan redigerade bilder, men inte modifiera nya eller ytterligare?

Ursprungligen av Emil Å:

Det är faktiskt en intressant lösning. Tolkar jag rätt innebär det i korthet att man kan framkalla redan redigerade bilder, men inte modifiera nya eller ytterligare?

Jag tror det stämmer (utan att vara LR-användare själv). Vill man aktivt jobba med bilderna behöver man betala licens (eller byta program) men vill man bara komma åt sitt bibliotek, göra lite organisationsändringar, exportera gamla bilder på nytt så finns det alltid kvar som möjlighet. Det är ju en bra trygghet och betydligt bättre än att programmet inte ens startar när prenumerationen slutar.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-07-11 10:58

Om man även får framtida uppdateringar (för att passa nya OS), så låter det helt klart bra. Men så bra är det väl inte.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2014-08-04 22:27

Adobe lanserar en sida för övergången från Aperture till Lightroom.
http://landing.adobe.com/en/na/products/creat...
#nyhetstips

Jag fattar inte varför Apple fortsätter att sälja Aperture...som om inget hänt. Det är ju inte alla som hängre med i IT-nyheter etc och går man in på AppStore så kan man helt ovetande köpa en app som inte längre utvecklas. Dom borde ju sätta upp en brasklapp...eller ta bort den så klart (börja ge bort gratis är inte vettig policy med tanke på alla som köpt appen).
Ja, jag vet; det är ju fortfarande en fullt fungerande app och man kan använda den precis som förr...men det är ju inte så det funkar egentligen eller hur? Isåfall skulle det ju inte vara sådant tumult när en app's utveckling läggs ner :-D.
Nej, det är skumt att dom fortfarande säljer Aperture helt utan några som helst tecken på att utvecklingen är nerlagd och att Appen - i sitt sammanhang - är stendöd och obsolet och att om bara några år så minns nästan ingen att den fanns :-D. Skumt. Besynnerligt. Inte bra för varumärket Apple anser jag. Eller vad har jag missat?
(att den ska ligga kvar för nerladdning för dom som redan köpt den är ju självklart dock)

Oj vad många är pessimistiska här...

Apples ekonomiska tillgångar är enorma, men det finns däremot en gräns för hur stor utvecklingssidan kan vara och dessutom ledas från en väldigt centralstyrd organisation som var i obalans i samband med Jobs sjukdom/bortgång och omvärldens omrimligt höga förväntningar. Inte ens Apple kan göra allt på en gång.

Min gissning är att Apple de senaste åren har haft fullt upp med att ro iland iOS 7 och alla f.d. iLife-programmen samt omstruktureringen efter Jobs bortgång.

De fokuserade först på "konsumentledet" eftersom det är där pengarna och marknadsandelarna fanns.

Utan resurser hade man inte kunnat gå vidare med "Prosegmentet" längre fram (hade man istället satsat först på Prosegmentet, hade det inte kunnat bära resten av verksamheten samt att man hade blivit omkörd av konkurrenterna på konsumentsidan).

Först därefter kunde man gå vidare med Pro-segmentet och leverera ett FCPX och Motion som imho är mycket bättre att jobba i än FCP7 samt nya versionen av Logic som är helt lysande och slår alla konkurrenter på fingrarna med mycket hög kvalité till ett löjligt lågt pris.

De kompletterade med en ny Mac Pro och Mavericks och är nu på gång med att bygga ihop hela konceptet med Yosemite och iOS8.

Tänk på att de också skrotar iPhoto och de lämnar inte en av de viktigaste delarna (bildhantering) i deras koncept för vinden.

Så vi kan ta det lugnt - jag är övertygad om att Photos kommer att bli lika bra som Logic och FCPX, kanske med en första version som inte har alla funktioner till en början (som de gjorde med FCPX och fd iLifeprogrammen), men lika gärna, direkt leverera en fullmatad version som de gjorde med Logic och då förmodligen även här till en låg engångskostnad.

Det finns faktiskt en viktig skillnad mellan Logic/FCP(X) och Apperture, och det är att Apple INTE lade ner de förstnämnda, utan tvärtom försäkrade användarna om att det skulle komma nya versioner.

I fallet Apperture så gör Apple tvärtom — de uppmuntrar ju aktivt användare att migrera till en (tidigare) konkurrerande programvara.

Att mot den bakgrunden tro att syftet med Photos är detsamma som för de nya versionerna av Logic/FCPX förefaller i vart fall inte för mig som särskilt övertygande. Tvärtom.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-08-14 09:20
Ursprungligen av BerraBomb:

Först därefter kunde man gå vidare med Pro-segmentet och leverera ett FCPX och Motion som imho är mycket bättre att jobba i än FCP7 samt nya versionen av Logic som är helt lysande och slår alla konkurrenter på fingrarna med mycket hög kvalité till ett löjligt lågt pris.

Ursprungligen av BerraBomb:

Så vi kan ta det lugnt - jag är övertygad om att Photos kommer att bli lika bra som Logic och FCPX

Stora ord, min personliga åsikt är att det finns absolut NOLL som pekar i den riktningen. Tvärt om så vill Apple att de som sysslar med seriös bildbehandling lämnar dem och istället går över till Adobe, de till och med hjälper till med övergången.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Det finns faktiskt en viktig skillnad mellan Logic/FCP(X) och Apperture, och det är att Apple INTE lade ner de förstnämnda, utan tvärtom försäkrade användarna om att det skulle komma nya versioner.

I fallet Apperture så gör Apple tvärtom — de uppmuntrar ju aktivt användare att migrera till en (tidigare) konkurrerande programvara.

Att mot den bakgrunden tro att syftet med Photos är detsamma som för de nya versionerna av Logic/FCPX förefaller i vart fall inte för mig som särskilt övertygande. Tvärtom.

Exakt så. Det finns absolut ingenting som talar för att Apple skulle bry sig om de som sysslar med ordentlig bildbehandling.

Vem på Apple har egentligen sagt vad?

Jag har inte lyckats hitta något officiellt uttalande direkt från Apple där de uppmuntrar användare att byta till konkurrerande mjukvara, bara hörsägen rapporterade på diverse ställen. (Men jag har inte lagt jättemycket tid på att söka, så länka gärna vad ni har hittat.)

FCPX var egentligen ett helt nytt program, inte en ny version av FCP, vilket var en av anledningarna till varför det blev så mycket uppståndelse när användare förväntade sig att man skulle kunna importera gamla FCP-filer från start. I det fallet hade det kanske varit klokare av Apple att ge programmet ett helt nytt namn, så att det hade varit mer uppenbart.
De har kanske lärt sig av den erfarenheten i detta fallet? (Även om det skiljer sig, eftersom Photos ska ersätta två tidigare program.)

Hur som helst har man blivit garvad av alla rykten som alltid florerar i Apple-sfären och personligen tycker jag att det är meningslöst att spekulera och jaga upp sig när det finns så lite information - jag föredrar att vänta och se.

Mina två ören...

Ursprungligen av BerraBomb:

Vem på Apple har egentligen sagt vad?

den enda migrationsplan apple inkluderade i annonseringen av nerläggningen av aperture är till apples egna photos.
så vitt jag kan se finns det inga officiellt publicerade pressutskick alls från apple i frågan, så man får väl i strikt mening även ta detta uttalande som endast en -- om än mycket sannolik -- indikation om vad som komma skall..

Rätt säker på att förvirringen kom från denna artikel som numera är uppdaterad till det korrekta:

http://techcrunch.com/2014/06/27/apple-to-cea...

Apple vill nog helst behålla sina kunder...

FCPX var en revolution - spelar idag i egen liga :-). Jag tror ju inte Photos kommer att revolutionera på samma sätt inom fotohantering, men jag är säker på att det också blir en fenomenal app. Jag känner mig helt lugn och sneglar inte en sekund på Adobes lockrop (Lightroom är givetvis bra, men jag kör helst Apples in-house-appar av flera anledningar).

Håller med och tror inte heller att Photos kommer vara lika bra som FCPX/Motion/Logic, men förhoppningsvis i alla fall tillräckligt bra - men vi får se

Kan ju tillägga att jag även jobbar med Photoshop/Indesign/Illustrator/After Effects/Dreamweaver/Acrobat m.fl. och Adobes gränssnitt är ibland bra, men oftast på nivån OK eller rentav dåligt. (Arbetsflödet känns ofta som taget från Windows, m.a.o. det går att göra det mesta som i OSX, men inte lika smidigt och intuitivt.) Så även om Photos kanske inte kommer att ha alla bells & whistles, använder jag hellre det än Lightroom. Vill man sedan ha något mer avancerat, lär det ju finnas bättre programvara än Lightroom.

(Ojsan, nu halkade jag kanske in lite på flamewar... men till mitt försvar är jag både Mac & PC-användare ("switchade" till Mac 1994, men använder trots det Windows nästan dagligen).)

Senast redigerat 2014-08-15 12:05
  • Medlem
  • International user
  • 2014-08-18 15:28
Ursprungligen av BerraBomb:

Håller med och tror inte heller att Photos kommer vara lika bra som FCPX/Motion/Logic, men förhoppningsvis i alla fall tillräckligt bra - men vi får se

Kan ju tillägga att jag även jobbar med Photoshop/Indesign/Illustrator/After Effects/Dreamweaver/Acrobat m.fl. och Adobes gränssnitt är ibland bra, men oftast på nivån OK eller rentav dåligt. (Arbetsflödet känns ofta som taget från Windows, m.a.o. det går att göra det mesta som i OSX, men inte lika smidigt och intuitivt.) Så även om Photos kanske inte kommer att ha alla bells & whistles, använder jag hellre det än Lightroom. Vill man sedan ha något mer avancerat, lär det ju finnas bättre programvara än Lightroom.

(Ojsan, nu halkade jag kanske in lite på flamewar... men till mitt försvar är jag både Mac & PC-användare ("switchade" till Mac 1994, men använder trots det Windows nästan dagligen).)

Vad gäller Photos tror jag det kommer vara väldigt enkelt i utförande. Dock tror jag Apple har något på gång med sina tillägg, som de har för iOS. Så det finns potential för att bli kanske än bättre, eller så inte, lär helt bero på tredjeparts tillägg.

Apple brukar ha sensationellt coola plug-lösningar och t.ex. biotopen för FCPX exploderade otroligt snabbt. Apple brukar göra det mycket enkelt för tredjepartare att gräva in när dom väl öppnar dörrar till sitt slutna fort.
Jag gissar att Photos har en pluglösning som också kommer att explodera på kort tid. Det kommer att bli den största eller en av de största plug-biotoperna inom foto. Jag ser framför mig in-app-purchase även på Mac :-).
Om Photos inte lever upp till pros förväntningar så har det nog mest med att det kanske inte går att köra en andra skärm (som men Aperture - bilden BIG i externa skärmen). Kanske är det sådana grejer som det kommer att klagas över (jag kör själv alltid med två skärmar därför att jag jobbar med video och till Aperture och LPX är det också ultimat...LPX har man t.ex. mixern i egen skärm
När det gäller logistik, raw-motor och parametrar etc så kommer nog allt att finnas i Photos...och 90% av alla inklusive "prod" kommer att kunna köra med Photos utan problem. Min gissning.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-02-05 22:09

Ja, det verkar bli precis som väntat. Apple lägger ner den seriösa delen iom Aperture och Photos kommer istället att serva den generella massan. Ingen konkurrens mot Lightroom alltså, eller annan mjukvara i det seriösa segmentet för den delen.

http://www.macrumors.com/2015/02/05/photos-fo...

Citat:

Overall, Photos for OS X appears to be a significant improvement for users migrating from iPhoto, but a step down in functionality for those coming from Aperture.

Och då ska man ändå veta att Aperture är riktigt dåligt för seriös användning. Konkurrenterna kör åttor kring Aperture.

Ursprungligen av zinned:

…och då ska man ändå veta att Aperture är riktigt dåligt för seriös användning. Konkurrenterna kör åttor kring Aperture.

Jag tror inte det är meningsfullt att jämföra Aperture mot "konkurrenterna" längre. Med facit i hand kan vi ju konstatera att det verkliga utvecklingsarbetet lades ner för länge sedan.

Det är lite synd, eftersom Apple är väldigt stora inom foto. Jag är inte helt införstådd med påståendet att "Apple har den populäraste kameran", baserat på Flickr och så, eftersom man får skilja på mobiler som har en kamera inbyggd och dedicerade kameror. Men det är tveklöst så att väldigt många fotograferar med sina telefoner och bryr sig tillräckligt för att organisera och publicera bilderna.

Ett tag såg jag ett uppköp av Nik Software som något som skulle passa Apple, men där hann Google före. Det hade kunnat vara en bra uppstickare annars: ett Aperture X, baserat på U-point och lite nytt tänk.

Men, men... nu är det som det är. Kommersiella fotografer kommer säkert huvudsakligen arbeta i andra program, men Photos kommer nog att vara ett bra val för de allra flesta.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-02-05 23:31
Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Jag tror inte det är meningsfullt att jämföra Aperture mot "konkurrenterna" längre. Med facit i hand kan vi ju konstatera att det verkliga utvecklingsarbetet lades ner för länge sedan.

Det är ju konstaterat sedan länge.

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Kommersiella fotografer kommer säkert huvudsakligen arbeta i andra program, men Photos kommer nog att vara ett bra val för de allra flesta.

Vilket jag också skrev i mitt inlägg.

Ursprungligen av zinned:

Ja, det verkar bli precis som väntat. Apple lägger ner den seriösa delen iom Aperture och Photos kommer istället att serva den generella massan. Ingen konkurrens mot Lightroom alltså, eller annan mjukvara i det seriösa segmentet för den delen.

http://www.macrumors.com/2015/02/05/photos-fo...

Och då ska man ändå veta att Aperture är riktigt dåligt för seriös användning. Konkurrenterna kör åttor kring Aperture.

Apple har glömt att uppdatera sin "Pro"-sida. Men finns två appar kvar än så länge iaf, känns som det bara är en tidsfråga innan Final Cut Pro X och Logic Pro går samma öde till mötes som Aperture gjort.

Ursprungligen av zinned:

Det är ju konstaterat sedan länge.

Ja, men du skrev:

Ursprungligen av zinned:

Och då ska man ändå veta att Aperture är riktigt dåligt för seriös användning. Konkurrenterna kör åttor kring Aperture.

Det kändes som att du beskrev en aktuell situation här. Det låter ju konstigt om man säger att man sedan länge visste att det var dåligt, men sen ändå använder programmet. Jag fick intrycket att du jämförde Aperture mot andra konkurrenter idag.

Jag håller heller inte med om att det är riktigt dåligt för seriös användning. Jag höll mig till Aperture i princip tills Apple bekräftade att det inte kommer att uppgraderas och det gick alldeles utmärkt att jobba seriöst med det. Det kan man fortfarande. Men visst, Aperture är ifrånsprunget nu. Det jag menade är att det är uppenbart att den egentliga utvecklingen stoppade långt innan Apple gick ut och sade att man var klara med det.

Jag tycker fortfarande att Aperture är bättre på att ta fram mikrokontrast i många bilder, men priset för den något aggressivare råframkallningen är att man inte kan pusha bilden lika mycket med lokala justeringar.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-02-06 14:51
Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Ja, men du skrev:

Det kändes som att du beskrev en aktuell situation här. Det låter ju konstigt om man säger att man sedan länge visste att det var dåligt, men sen ändå använder programmet. Jag fick intrycket att du jämförde Aperture mot andra konkurrenter idag.

Har man följt denna tråden så vet man varför jag skrev så.

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Jag håller heller inte med om att det är riktigt dåligt för seriös användning. Jag höll mig till Aperture i princip tills Apple bekräftade att det inte kommer att uppgraderas och det gick alldeles utmärkt att jobba seriöst med det. Det kan man fortfarande. Men visst, Aperture är ifrånsprunget nu. Det jag menade är att det är uppenbart att den egentliga utvecklingen stoppade långt innan Apple gick ut och sade att man var klara med det.

Jag tycker fortfarande att Aperture är bättre på att ta fram mikrokontrast i många bilder, men priset för den något aggressivare råframkallningen är att man inte kan pusha bilden lika mycket med lokala justeringar.

Jag orkar inte ta risken att starta denna diskussionen igen, jag får hänvisa dig till tidigare inlägg i tråden. Jag kan ju ta ett exempel iaf, möjligheten att vettigt editera CA. Det är helt omöjligt i Aperture medans det är en barnlek i andra mjukvaror som t ex Lightroom.

Uselt eller inte uselt...jag känner då tre professionella fotografer och två använder Aperture (har aldrig hört dom gnälla över något...dom bara jobbar på) och en använder iPhoto. Dom - som jag - är bara ute efter databasen/logistiken som dessa program ger - bearbetning gör vi i Photoshop. Jag har också träffat en tysk fotograf - han är en tungviktare sedan 30 år ( dokumentär/nyhets) och har en ryggsäck med priser - som bara använder Photoshop och i övrigt använder Finder (en mappstruktur) och Förhandsvisning Mitt ex kör med Photoshop och Adobe Bridge. Och väääldigt många använder Lightroom så klart.
Vad jag menar är att proffs har sina egna lösningar och dom har inte samma behov alls och jobbar på olika sätt. Om Aperture har dom fuktioner som dom behöver så förstår dom givetvis inte varför någon kallar programmet för kasst - det är en ickefråga för dom
En bra kalibrerad skärm är mycket mycket viktigare - DET är stort...viken mjukvara man harvar med är ju en struntsak i jämförelse.

Själv - eftersom jag bara är ute efter databas och logistik - ser verkligen fram emot Photos. För mig får det komma NU. Aperture har mera än väl fixat mina behov, men jag diggar nya saker...det är uppfriskande liksom

Bevaka tråden