Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple lägger ner utvecklingen av Aperture

Tråden skapades och har fått 103 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Logic Pro X tycker jag är väldigt enkelt, men samtidigt väldigt avancerat (om ni förstår vad jag menar). LPX har sedan även ett gäng med mer avancerade features som man måste aktivera - kanske har de samma approach gällande Photos.

Ursprungligen av Adrian B:

Jag pratar om fulla CC-paketet (som alternativ till CS).

Ja, OK. Men det blir lite missvisande eftersom det i första led handlar om ersättning till Aperture här.

Jag tycker också att Fotografpaketet som jag hoppat på känns mer prisvärt än stora CC. Nog för att man får många program där, men det är nog många som skulle nöja sig med 4st eller så. Men det är en annan diskussion.

Hur många av er sitter på Spotify? Hade ni stora våndor inför det? CC-foto är billigare...

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Ja, OK. Men det blir lite missvisande eftersom det i första led handlar om ersättning till Aperture här.

Ja, det var jag som spretade ut det hela off topic på grund av min aversion för Adobes prenumerationsmodell överhuvudtaget, jag erkänner det

detta kanske redan har tagits upp. men kommer man kunna "konvertera" över från iphoto/aperture till nya bilder.app på ett smidigt sätt? kommer bli våldsamt aggressiv om så ej är fallet, då det kommer innebära många veckors extra arbete för mig annars :/

Ursprungligen av mjewl:

detta kanske redan har tagits upp. men kommer man kunna "konvertera" över från iphoto/aperture till nya bilder.app på ett smidigt sätt? kommer bli våldsamt aggressiv om så ej är fallet, då det kommer innebära många veckors extra arbete för mig annars :/

Ja, detta kommer du att kunna göra.

Apple kanske hade råkat läsa tråden här på 99mac med rubriken om att Adobe just "dödat" all konkurrens med senaste PS CC2014

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Ja, detta kommer du att kunna göra.

Undrar om jag nånsin citerat mig själv innan... hur som helst...

Jag baserade mitt svar ovan på originalartikeln från The Loop, där nyheten släpptes:

Ursprungligen av Jim Dalrymple—The Loop:

“When Photos for OS X ships next year, users will be able to migrate their existing Aperture libraries to Photos for OS X.”

Jim Dalrymple har bra källor på Apple och man kan betrakta hans information som solid. Det är alltså Apple som säger till honom att man kommer att kunna "migrera" från Aperture till Photos. Detta är intressant. Det är nämligen svårt att migrera från en produkt till en annan om antalet features skiljer sig avsevärt åt.

Sen får man nog ta det med en nypa salt tills vi vet mer, men behållningen är väl att just nu är det ingen som vet hur kraftfullt Photos kommer att vara. Samtidigt: hade det varit ett lovande program kanske Apple hade slagit sig lite mer på bröstet på keynoten.

Och... varför är inte Photos klart till Yosemites/iOS8-lanseringen? Det kanske var ett ganska sent beslut att gå den vägen?

Intressant och halvrelaterat om svårigheterna med att konvertera bildförändringar.

Någon mer än jag som minns när Adobe uppdaterade processen i Lightroom från "2010" till "2012"? Förutom att det innebar rätt stora förändringar i hur olika reglage beter sig ändrade det även hur sedan tidigare behandlade bilder såg ut. Inga jätteskillnader generellt, men det krävdes helt klart manuellt efterarbete på vissa för att få samma "look" som innan.

Det jag är ute efter är att om Adobe inte ens kan förändra sin egen process utan att det påverkar hur bilderna ser ut, då tror jag det är omöjligt att göra samma sak mellan Aperture och Lightroom. Även om det kommer en framtida metod tror jag man får räkna med att resultatet kommer bli lite "på en höft".

Ursprungligen av Emil Å:

Någon mer än jag som minns när…

Du kan inte räkna med att kunna flytta över framkallningsinställnigar 1:1 mellan Aperture och Lightroom. Däremot är det ju även intressant att behålla så mycket genetisk metadata som möjligt: stjärnmarkeringar, keywords, flaggor etc. Detta har även nämnts tidigare i tråden.

Angående förändringen som Adobe gjorde är det kanske viktigt att påpeka att ingen bild uppdaterades automatiskt. Bilder med 2010 processen var du själv tvungen att "uppgradera" om du ville byta upp dig till 2012.

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Du kan inte räkna med att kunna flytta över framkallningsinställnigar 1:1 mellan Aperture och Lightroom. Däremot är det ju även intressant att behålla så mycket genetisk metadata som möjligt: stjärnmarkeringar, keywords, flaggor etc. Detta har även nämnts tidigare i tråden.

Angående förändringen som Adobe gjorde är det kanske viktigt att påpeka att ingen bild uppdaterades automatiskt. Bilder med 2010 processen var du själv tvungen att "uppgradera" om du ville byta upp dig till 2012.

Japp, det var mest en uppföljning med kuriosa på diskussionen från föregående sida. En del metadata och liknande ska gå att flytta över redan i dagsläget, minns jag rätt följer upplägget någon form av etablerad standard.

Du har rätt i att ingen bild uppdaterades automatiskt. Poängen var dock att det uppenbart är svårt att få med exakta förändringar mellan olika versioner, även internt inom samma företag och samma mjukvara.

Ursprungligen av Emil Å:

Du har rätt i att ingen bild uppdaterades automatiskt. Poängen var dock att det uppenbart är svårt att få med exakta förändringar mellan olika versioner, även internt inom samma företag och samma mjukvara.

Japp.

Vet inte om det är värt det, men man kan tänka sig en variant där beskärning, vitbalans och andra numeriska justeringar kan överföras. Men även då är resultatet förmodligen lite oförutsägbart.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-06-29 20:14
Ursprungligen av chrme109:

Nu använder jag inte Aperture utan LR, men man borde väl kunna utnyttja xmp formatet. LR kan ju hantera xmp. Aperture kan väl spara ner metadata till en xmp fil?

Nej. Det går inte att få med sig justeringarna. Tyvärr.

Ursprungligen av chrme109:

Alternativet är väl att Apple och Adobe samarbetar och översätter Apertures bildinställningar, efter bästa förmåga, till LR:s motsvarighet. Helt exakt är nog svårt att få till. Övrig metadata av typ keywords, beskrivningar och annat borde vara enkelt att få till.

Blir det inte helt exakt så är det meningslöst, då kan man strunta i det. Jag tror inte det är möjligt för dem att göra och inte heller tror jag att de bryr sig.

Ursprungligen av chrme109:

Av det man såg av Photos på wwdc presentationen så verkar det inte vara inriktat på pro segmentet utan mer för personer utan kunskaper i bildbehandling. Btw testade iPhoto på min första mac. Vilket förvirrat och hemskt program!! Avinstallerades snarast!

Exakt. Det lär inte bli något för Pro-segmentet, tror inte ens det blir nära.

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Hur många av er sitter på Spotify? Hade ni stora våndor inför det? CC-foto är billigare...

Inte för att det är så relevant här men Spotify är billigare än CC...inte dyrare.

Ursprungligen av zinned:

Inte för att det är så relevant här men Spotify är billigare än CC...inte dyrare.

Nej, det är ju rätt betydelselöst. Jag tog mest upp det i bemärkelsen att det kanske ändå finns en och annat som "unnat sig" Spotify (jag pratar då om premium, som är användbart) och inte känt att himmelen vändes upp och ner för det. Det är ju också ett löpande abonnemang som man tecknar upp sig på tills vidare.

Här i Schweiz kostar CC-foto 12CHF och Spotify tror jag ligger på 14CHF per månad. Kollade tyvärr inte upp de svenska priserna innan. Är heller inte ute efter någon diskussion eller jämförelse mellan tjänsterna nu i efterhand. Men tycker att det är rimligt att konstatera att båda är allemanstjänster som man inte måste vara "proffs" eller "företagare" för att hoppa på.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-06-29 21:53
Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Nej, det är ju rätt betydelselöst. Jag tog mest upp det i bemärkelsen att det kanske ändå finns en och annat som "unnat sig" Spotify (jag pratar då om premium, som är användbart) och inte känt att himmelen vändes upp och ner för det. Det är ju också ett löpande abonnemang som man tecknar upp sig på tills vidare.

Här i Schweiz kostar CC-foto 12CHF och Spotify tror jag ligger på 14CHF per månad. Kollade tyvärr inte upp de svenska priserna innan. Är heller inte ute efter någon diskussion eller jämförelse mellan tjänsterna nu i efterhand. Men tycker att det är rimligt att konstatera att båda är allemanstjänster som man inte måste vara "proffs" eller "företagare" för att hoppa på.

Det är ju bara den ekonomiska aspekten, sedan finns det ju alla andra. Som t ex att man kanske måste avsluta sin prenumeration fram över, eller att man av någon anledning inte längre har tillgång till den (slutat på jobbet där man hade tillgång till den, som exempel). Då är det kört.

Ursprungligen av zinned:

Det är ju bara den ekonomiska aspekten, sedan finns det ju alla andra. Som t ex att man kanske måste avsluta sin prenumeration fram över, eller att man av någon anledning inte längre har tillgång till den (slutat på jobbet där man hade tillgång till den, som exempel). Då är det kört.

Inget är kört. Man har alla sina originalfiler kvar.

Hela aspekten med bildjusteringar knutna till en mjukvara gäller lika för alla raw-arbetsflöden. Väljer man att fota raw och bygga upp ett bibliotek i ett visst program så skall man vara medveten om att allt jobb är knutet till den mjukvaran. Men det spelar ingen roll om det är Aperture, Lightroom, Capture One eller något annat program: det har inte med mjukvaran i sig att göra.

Det finns många diskussioner på nätet angående denna nackdel med raw-fotografering (som ju annars erbjuder många fördelar). Vill man så kan man alltid exportera ut .tif (eller .jpg om man vill spara plats) och "konservera" sina justeringar. Skulle man välja att hoppa av t ex CC, så kan det ju vara en idé att filtrera ut alla 4-och 5-stjärniga bilder och spara ut dem så här. Men som sagt: raw-filerna är ju kvar och intakta. Skulle man sitta på .psd kan man ju unna sig Pixelmator som inte kostar mycket mer än en månadshyra, så kan man öppna dem där.

Jag känner att diskussionen om just CC har hamnat lite i vinkelvolten. Jag utvärderar framförallt de mobila lösningarna och ser om jag vill stanna kvar på sikt. Annars blir det fristående Lightroom. Det är ju i alla fall slut med Aperture, så det är inget att gräva ner sig i och jag är personligen inte intresserad av att titta på andra program.

Tycker det finns en del bitterhet i vissa inlägg ovanför. Kanske förståeligt, men det ger inte så mycket för tråden. Men det går väl också över med tiden.

Det stora principiella motståndet mot att abonnera har förvånat mig lite, men det verkar helt klart finnas en tröskel där. Jag tycker nog själv att det är den rimligaste affärsmodellen för mjukvara, där målet skall vara: max antal användare till minsta möjliga pris.

Ursprungligen av zinned:

Exakt. Det lär inte bli något för Pro-segmentet, tror inte ens det blir nära.

Det enda Apple har visat något av är Photos för iOS. Hur Photos för OSX kommer att te sig vet vi helt enkelt inte än. Om Apertureanvändare kommer att kunna migrera sina bildbibliotek till Photos, tror jag nog man kan utgå ifrån att kontrollmöjligheterna kommer att vara mer omfattande än på en iPhone.

Jag är också besviken för att Apple inte kunde kläckt ur sig detta tidigare, men å andra sidan vet vi ungefär vad planen är, och när den kommer att sättas i verket. Skall inte neka till att jag ser både problem och möjligheter. För mig personligen kan det potentiellt bli en förändring till det bättre, men det återstår att se. Detta är trots allt att föredra framför år av tystnad.

Dessutom måste man komma ihåg att "pro-segmentet" inte är en homogen grupp.

Senast redigerat 2014-06-30 12:49
Ursprungligen av Entropy:

Det enda Apple har visat något av är Photos för iOS. Hur Photos för OSX kommer att te sig vet vi helt enkelt inte än.

Mja, det finns ju en skärmdump som cirkulerar.

Mycket är fortfarande oklart, t ex om man kan göra lokala förändringar i bilden. Dock verkar det finnas en "Add"-knapp uppe till höger, så något lär dom ju ha i görningen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-06-30 14:22

Ser inte den där cypressen väldigt inklippt ut? Är det ett gott tecken?

Ursprungligen av irrelogical:

Mycket är fortfarande oklart, t ex om man kan göra lokala förändringar i bilden. Dock verkar det finnas en "Add"-knapp uppe till höger, så något lär dom ju ha i görningen.

Ser ju ärligt talat ut som ett uppfräschat Aperture.
Sedan återstår ju att se hur mycket lull-lull som döljer sig på olika ställen, men man kan nog av den skärmen att döma lämna sorgearbetet därhän, och snarare ägna sig åt att ha ångest över migrationsbuggar och om ens favorit plug-in kommer att funka.
Eller, om man är en sån där outhärdligt äppelkäck "glaset är halvfullt!" person, spekulera i vad för intressanta nyheter och förbättringar Photos kan tänkas innebära.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-06-30 20:44
Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Inget är kört. Man har alla sina originalfiler kvar.

...men utan program att hantera dem i.

Köper jag programmet genom att betala för det direkt, som jag själv har gjort med Lightroom, så uppstår aldrig det problemet.

Ursprungligen av Entropy:

Dessutom måste man komma ihåg att "pro-segmentet" inte är en homogen grupp.

På vilket sätt skulle det ha betydelse i detta fallet? Det finns inte flera mjukvaror från Apple att välja på här ändå, de hade Aperture och nu har de noll.

Ursprungligen av zinned:

...men utan program att hantera dem i.

Vilka filer tänker du på?

raw-filerna kan du ju öppna med ett 10-tal program, så de listade jag inte upp. När det gäller .psd gav jag Pixelmator som exempel på ett billigt, men väldigt fräsht och Macigt program som kan jobba vidare med dem...

Ursprungligen av Entropy:

Det enda Apple har visat något av är Photos för iOS. Hur Photos för OSX kommer att te sig vet vi helt enkelt inte än.

Se senaste apple eventet för några minuters demonstration hur det kommer se ut till OS X.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-07-01 07:38
Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Vilka filer tänker du på?

raw-filerna kan du ju öppna med ett 10-tal program, så de listade jag inte upp. När det gäller .psd gav jag Pixelmator som exempel på ett billigt, men väldigt fräsht och Macigt program som kan jobba vidare med dem...

Mina RAW-filer.

Ok, ge mig exempel på program som kan hantera mina RAW-filer och visa de justeringar som jag har lagt massor av tid på.

Ursprungligen av zinned:

Mina RAW-filer.

Ok, ge mig exempel på program som kan hantera mina RAW-filer och visa de justeringar som jag har lagt massor av tid på.

Nej. Inte med dina justeringar. Det har vi ju redan bockat av. De är låsta till Aperture. Eller Lightroom. Eller vilket som helst annat program du använder. Det kan du inte rikta som kritik mot CC-lösningen. Det är ett aktivt val när man jobbar med raw, att allt jobb blir låst till en viss mjukvara.

Men i ditt fall, om du testar CC-foto och sen inte tycker att det är värt det, så skulle jag då föreslå att du faller tillbaka på fristående Lightroom, där ju allting intakt i så fall. Faktum är att just Lightroom (moln eller ej), känns som ett av de mer framtidssäkrade arbetsflödena.

Dina raw-filer kan du öppna i väldigt många program, men framkallningsarbetet börjar på nytt. Det är ju därför man exporterar ut en komprimerad katalog med alla justeringar intakta, innan man byter raw-arbetsflöde.

zinned, nu är vi inne på repetition. Jag tror att den här diskussionen handlar mer om att du är arg/besviken (vilket är helt OK), än att du vill ha konstruktiva förslag på lösningar. Jag tror inte vi behöver driva den vidare. Jag har inget intresse av att försöka övertyga dig om något som du själv inte är intresserad av.

Ursprungligen av ilPadrino:

Se senaste apple eventet för några minuters demonstration hur det kommer se ut till OS X.

Såg det, men det var ju helt från iOS vinkeln. Vilket är smart av Apple, såldes 250 miljoner iOS prylar förra året, ungefär tio gånger så många som OSX-maskiner, och många använder kamerorna under iOS. (iPhone är fortfarande så vitt jag vet världens mest använda kamera.) Och så visade de hur bilderna automatiskt var tillgängliga på alla plattformar, med, och det är värt att poängtera, individuellt anpassade applikationer på respektive plattform med ökande kontrollmöjligheter ju kraftfullare plattform. Detta är en ganska bra chans för Apple att få OSX att framstå som en attraktivare plattform för alla de som använder sin iPhone kamera någorlunda flitigt.

Ursprungligen av zinned:

På vilket sätt skulle det ha betydelse i detta fallet? Det finns inte flera mjukvaror från Apple att välja på här ändå, de hade Aperture och nu har de noll.

Va? - det är förbanne mig helt lysande att kunna vara ute och skjuta ett jobb, kunna föra över bilderna via WiFi till Padden för omedelbar kontroll och eventuell diskussion, och automatiskt ha dem backade till iCloud och tillgängliga på din mac, så att man går helt säker från risken att bli av med jobbet innan man kommer hem.

Många som använder Aperture gör det för dess smidiga sätt att hantera bildbibliotek, och den sidan verkar ha fått ytterligare en del uppmärksamhet i Photos. Skärmdumpen ovan i tråden visar ett redigeringsfält som verkar vara en utveckling av Apertures. Det som är oklart är exakt vad som kan tänkas finnas tillgängligt i programmet självt, respektive hur stödet för/från tredjepartsplugginer blir.

Vad, exakt, är det som kommer att bli sämre i övergången från Aperture till Photos?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-07-01 21:49

Du blir lite högtravande här då du inte verkar förstå det jag säger utan istället kommer med svar på något jag inte alls har påpekat. Jag gör ännu ett försök nedan.

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Nej. Inte med dina justeringar. Det har vi ju redan bockat av. De är låsta till Aperture. Eller Lightroom. Eller vilket som helst annat program du använder. Det kan du inte rikta som kritik mot CC-lösningen. Det är ett aktivt val när man jobbar med raw, att allt jobb blir låst till en viss mjukvara.

Klart jag vet att det är låsta till mjukvaran, det har jag inte sagt något om utan bara du som diskuterar. Varför vet jag ej.

Jag säger :

1) Om jag köper mjukvaran up front så kan inte någon ta ifrån mig den, inte en förändrad personlig ekonomisk situation eller något annat. Jag har den, för evigt.

2) Om jag abonnerar så slänger jag pengar varje månad på en mjukvara, en betalningsform som är allt annat än bra ur ett generellt ekonomiskt perspektiv. Dessutom löper jag risken att tvingas få sluta abonnera och med det inte längre kunna använda programmet och ha tillgång till alla mina bilder samt dess justeringar.

Klart som korvspad nu?

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Men i ditt fall, om du testar CC-foto och sen inte tycker att det är värt det, så skulle jag då föreslå att du faller tillbaka på fristående Lightroom, där ju allting intakt i så fall. Faktum är att just Lightroom (moln eller ej), känns som ett av de mer framtidssäkrade arbetsflödena.

Du vet ju redan att jag använder Lightroom, att jag har köpt det cash. För övrigt, på vilket sätt skulle det vara ekonomiskt försvarbar att slänga pengarna i sjön på en abonnemangsavgift för att sedan köpa det cash? Inte alls.

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Dina raw-filer kan du öppna i väldigt många program, men framkallningsarbetet börjar på nytt. Det är ju därför man exporterar ut en komprimerad katalog med alla justeringar intakta, innan man byter raw-arbetsflöde.

Så klart att jag kan öppna mina RAW-filer i valfri råformatskonverterare. Dock inte justeringarna, vilket du nu plötsligt verkar påstå eller missförstår jag dig?

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

zinned, nu är vi inne på repetition. Jag tror att den här diskussionen handlar mer om att du är arg/besviken (vilket är helt OK), än att du vill ha konstruktiva förslag på lösningar. Jag tror inte vi behöver driva den vidare. Jag har inget intresse av att försöka övertyga dig om något som du själv inte är intresserad av.

Nej, det är du som står för repetitionen här

Jag behöver inga lösningar, jag har ju Lightroom som du vet. Däremot tycker jag det är en dyr och usel betalningsform. Dessutom finns det ingen möjlighet att abonnera på bara Lightroom eller bara Photoshop, för de som trots allt är intresserade.

---------

Till topic : http://www.macrumors.com/2014/07/01/photos-ed...

Citat:

an Apple representative mentioned plans for professional-grade features such as image search, editing, effects, and most notably, third-party extensibility.

Det säger ju inget egentligen, då detaljer saknas.

Men som det stod i kommentarerna:

Citat:

It's a replacement for iPhoto, not a replacement for Aperture. They're killing Aperture and will no longer have a prosumer Photo app.

Så lär det vara. Photos kommer garanterat inte ens att vara i nivå med Aperture och med det sagt så ligger man lååångt ner på skalan. Det lär vara en app för Svensson att beskära och göra mindre justeringar av sina semesterbilder på hunden.

Ursprungligen av Entropy:

Va? - det är förbanne mig helt lysande att kunna vara ute och skjuta ett jobb, kunna föra över bilderna via WiFi till Padden för omedelbar kontroll och eventuell diskussion, och automatiskt ha dem backade till iCloud och tillgängliga på din mac, så att man går helt säker från risken att bli av med jobbet innan man kommer hem.

Det antal användare som har någon större diskussionen kring nytagna bilder avbildade på en iPad, on location, och för att känna trygghet i en iCloud-backup lär vara försvinnande få.

Snarare att man ser till att bilderna dupliceras till ens andra minneskort i kameran. Spegling.

Lite mer information om
Photo. Jag är osäker på någon redan har länkat till liknande men tar risken...

http://appleinsider.com/articles/14/07/01/apples-photos-for-os-x-to-come-with-pro-level-image-search-editing-plugins-more

Om pluginsystemet blir bra, och framförallt integrerat med App store, så kan det här bli riktigt stort. Kanske inte perfekt för proffsanvändare, men för hemanvändare och hobbyister. VSCO, Litely, Afterlight, etc. Om det dessutom går att köpa samma plugins/appar till såväl iOS som OS X, med synk utav ickedestruktiva ändringar däremellan, ojojoj...

Viktigt att tänka på är också att det finns en stor grupp som inte är fotografer, men fotograferar professionellt. Hela lifestyle-branschen (Läs: allt som finns på Pinterest, stora delar av Instagram) faller in därunder.

Rensade bort sidospår ur tråden.

Sammanfattning av de senaste uppgifterna:
http://www.99mac.se/artikel/5496-bilder-far-s...

Bevaka tråden