Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

justera skärmen?

Tråden skapades och har fått 80 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-05-05 16:22
Ursprungligen av calinou:

Den filmen du visar ovan är det inställt på att man kan svepa över till en annan sida som är bakom. Då är det väl naturligt att de svajar.
Denna funktion har jag stängt av så det ska inte svaja.

Om jag stänger av svepning så rör sig sidorna alla fall lite.
Fullständigt normalt och helt beroende hur sidan är designad.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Handlar det om att muspekaren rör sig?

Är det vad problemet har handlat om hela tiden?

I så fall har du nog lurat ut oss allihopa på villospår hela tiden.

Jag lurar ingen. Dock är det bättre att stänga av diskussionen det blir missförstånd när jag ska beskriva.

Tack alla som försöker hjälpa till att lösa. Jag trodde att det skulle vara enkelt att fixa eftersom det är flera trådar som handlar om det. Nu ger jag upp också ifall det ska dokumenteras på djupet.

Ursprungligen av calinou:

...trodde att det skulle vara enkelt att fixa eftersom det är flera trådar som handlar om det...

Vilka trådar? Ge oss gärna lite länkar, så kan vi kanske förstå vad problemet faktiskt handlar om.

Ursprungligen av calinou:

...Nu ger jag upp också ifall det ska dokumenteras på djupet.

Om du hade svarat på alla frågor du får, så hade vi kanske inte behövt fråga efter djupare och djupare dokumentation.

Ett stort problem med dina trådar är att du lämnar så många av motfrågorna obesvarade.

Du kunde väl åtminstone svara Ja eller Nej på min senaste fråga (ifall det bara är muspekaren det handlar om).

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-05-05 20:55
Ursprungligen av calinou:


Men som t ex just nu när håller på och skriver i MS Word så plötsligt så flyttar sig skärmen 5 cm uppåt utan att jag gör någonting.

Försvinner menyraden och allt fem cm uppifrån? Hur/när kommer den tillbaka? Skriver du med det inbyggda tangentbordet, kanske kommer åt styrplattan?
Är du säker på att du inte har igång zoomning?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vilka trådar? Ge oss gärna lite länkar, så kan vi kanske förstå vad problemet faktiskt handlar om.

Om du hade svarat på alla frågor du får, så hade vi kanske inte behövt fråga efter djupare och djupare dokumentation.

Ett stort problem med dina trådar är att du lämnar så många av motfrågorna obesvarade.

Du kunde väl åtminstone svara Ja eller Nej på min senaste fråga (ifall det bara är muspekaren det handlar om).

Jag har googlat på flera trådar som handlar om ämnet
Det är skärmbilden som rör sig.
Faktum är att det händer också för mig att jag ställer motfrågor och får inget svar.

Senast redigerat 2014-05-05 21:18
Ursprungligen av reboot81:

Försvinner menyraden och allt fem cm uppifrån? Hur/när kommer den tillbaka? Skriver du med det inbyggda tangentbordet, kanske kommer åt styrplattan?
Är du säker på att du inte har igång zoomning?

Det rullade sig uppåt i dokumentet som om jag scrollade. Menyraden och annat rörde sig inte.
Jag kommer inte åt styrplattan.
Jag har ingen bock på zoomning följer tbordfokus. Inte vet jag vad det betyder. Annars är det bockat enligt din bild.

Ursprungligen av calinou:

...Faktum är att det händer också för mig att jag ställer motfrågor och får inget svar.

Om du svarar på motfrågorna, i stället för att ställa motfrågor till våra motfrågor, så kommer trådarna att bli väldigt mycket mer effektiva, och kan kanske t.o.m leda till riktiga lösningar.

Trådarna följer alldeles för ofta samma mall:
- Du ställer frågor, men lämnar för lite information och detaljer
- Vi ställer motfrågor och kontrollfrågor.
- Du svarar lite halvdant på några av dem, men struntar i många av dem
- Du ställer nya frågor kring våra frågor, eller glider iväg på sidospår.
- Vi upprepar frågorna eller försöker formulera om och förtydliga våra frågor
- Många av dem blir fortfarande inte besvarade
- Vi blir frusterade, och tonen i tråden hårdnar
- Du blir sur för att tonen hårdnar, och ber oss sluta skriva

Och här står vi nu, i ännu en tråd. Över 70 inlägg och inte speciellt nära en lösning. Och det där läget med frustration och irritation är nog tyvärr inte så långt borta.

Senast redigerat 2014-05-05 22:19
Ursprungligen av calinou:

Jag har googlat på flera trådar som handlar om ämnet...

Nu gör du det igen. Du bara struntar i våra frågor.

Jag frågade inte hur du hade hittat dem. Jag frågade vilka trådar! Jag frågade efter länkar!

Om vi får några exempel, så kan vi läsa igenom samma trådar som du har läst. Och då kanske vi förstår problemet, och med lite tur så kan det kanske t.o.m leda till lösningar.

Ursprungligen av calinou:

...Det är skärmbilden som rör sig.

Först var det bilden. Sen var det muspekaren. Och nu är det alltså bilden igen. Jo, men då vet vi precis vad du menar... Hmmm...

När du håller på så här, och bara drar ut på trådarna i all evighet, tills frustration och irritation uppstår, så börjar troll-misstankarna dyka upp igen... Tyvärr...

Senast redigerat 2014-05-05 23:10
  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-05-05 23:30

Helt ärligt @calinou ...vill du ha hjälp alls eller bara posta så många inlägg som möjligt?

Du kanske ska strunta i att försöka felsöka och bara blåsa burken istället. Sparar antagligen dig en del frustration och många här kanske ännu mer. Du verkar ju inte kunna inse att du behöver svara på frågorna som ställs för att någon ska kunna hjälpa dig.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-05-06 01:16
Ursprungligen av calinou:

Det är skärmbilden som rör sig.

Ursprungligen av calinou:

Det rullade sig uppåt i dokumentet som om jag scrollade. Menyraden och annat rörde sig inte.

-Är inte menyraden och annat del av skärmbilden? För mig är "skärmbilden" hela den bild som visas på skärmen. Mindre objekt kallar jag programfönster (som oftast har trafikljusknappar upp till vänster). I ett fönster finns olika objekt, tex skrivytan i Word.

-Vill du vara vänlig och definera din term "skärmbilden"?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-05-06 01:20

Första steget om man misstänker ett fel och inte vet vart man skall börja, är att köra tillfälligt som en annan (ny) användare.
Upprepar sig felet där har man problem med sin installation av OS X. Finns inte problemen i det nya användarkonto så är det enkelt, iaf vart problemet sitter - i sitt konto. En inställning eller nåt som man haft sönder när man grejat och pillat.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-05-06 01:27

Vad har du för mus? Är det den du använder när problemen uppstår?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-05-06 15:21

Det är inte så att batteriet har svullnat och trycker på pekplattan som tror att någon drar ett finger över den?
Jag fattar heller inte, och försöker bara kolla andra scenarier....

Ursprungligen av reboot81:

-Är inte menyraden och annat del av skärmbilden? För mig är "skärmbilden" hela den bild som visas på skärmen. Mindre objekt kallar jag programfönster (som oftast har trafikljusknappar upp till vänster). I ett fönster finns olika objekt, tex skrivytan i Word.

-Vill du vara vänlig och definera din term "skärmbilden"?

Ursprungligen av reboot81:

Första steget om man misstänker ett fel och inte vet vart man skall börja, är att köra tillfälligt som en annan (ny) användare.
Upprepar sig felet där har man problem med sin installation av OS X. Finns inte problemen i det nya användarkonto så är det enkelt, iaf vart problemet sitter - i sitt konto. En inställning eller nåt som man haft sönder när man grejat och pillat.

Ursprungligen av reboot81:

Vad har du för mus? Är det den du använder när problemen uppstår?

Ursprungligen av kenjon:

Det är inte så att batteriet har svullnat och trycker på pekplattan som tror att någon drar ett finger över den?
Jag fattar heller inte, och försöker bara kolla andra scenarier....

Jag har stängt av tråden pga svårt att förklara o vill undvika fler pinsamheter samt för lång tråd......

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-05-11 00:45
Ursprungligen av calinou:

Jag har stängt av tråden pga svårt att förklara o vill undvika fler pinsamheter samt för lång tråd......

Stängt av tråden? Det tror jag icke

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-05-11 02:06
Ursprungligen av calinou:

Jag har stängt av tråden pga svårt att förklara o vill undvika fler pinsamheter samt för lång tråd......

Inte för att vara oartig, men jag känner inte längre för att svara i dina trådar. Trist att försöka hjälpa till och sen "stänger du tråden".

Du säger att det är svårt att förklara. Men du säger också (bl.a. i inlägg 69) att du har hittat flera trådar där det här problemet diskuteras.

Ge oss länkar till de trådarna! Ge oss en chans att försöka förstå vad problemet faktiskt är! Då kan vi kanske komma fram till en lösning utan att du behöver förklara djupare.

Ursprungligen av reboot81:

Inte för att vara oartig, men jag känner inte längre för att svara i dina trådar. Trist att försöka hjälpa till och sen "stänger du tråden".

Hoppas du ska fortsätta svara för jag tycker att du ställer bra frågor och ger bra svar. Tråden är så infekterad med dumma kommentarer och påstående om mig (inte från dig....) att jag väljer hellre att dra mig ur för jag vet inte riktigt hur jag ska hantera detta.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-05-12 10:38
Ursprungligen av calinou:

Hoppas du ska fortsätta svara för jag tycker att du ställer bra frågor och ger bra svar. Tråden är så infekterad med dumma kommentarer och påstående om mig (inte från dig....) att jag väljer hellre att dra mig ur för jag vet inte riktigt hur jag ska hantera detta.

Ta till dig den negativa feedbacken.

Ursprungligen av calinou:

...för jag vet inte riktigt hur jag ska hantera detta.

Genom att använda de tips och råd du får.

T.ex min uppmaning att ge oss länkar till de trådar du hittat, där man diskuterar samma problem.

Då slipper du lämna djupare och tydligare förklaringar av problemet. Då kan vi (förhoppningsvis) sätta oss in i problemet via de trådarna i stället.

Bevaka tråden