Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

justera skärmen?

Tråden skapades och har fått 80 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Mymac4ever:

vilket väl beror på hur den är kodad. Om den är kodad för att fylla ut fönstret eller ej eller om den är skriven för att anpassa sig efter fönstrets storlek. Här är ett exempel på det senare: http://www.ddaudio.com/

Då förklarar den saken. Eftersom sidan enligt länken jag angav blev mer stabil genom CMD samt bindestreck (alltså zooma ut ett steg) så ska man själv anpassa utifrån sådana faktorer.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-04-23 12:03
Ursprungligen av Mymac4ever:

vilket väl beror på hur den är kodad. Om den är kodad för att fylla ut fönstret eller ej eller om den är skriven för att anpassa sig efter fönstrets storlek. Här är ett exempel på det senare: http://www.ddaudio.com/

Den rör sig i sidled också lite.

Det "svajar" alldeles för mycket på många sidor. Jag anpassar med kommandot CMD samt 0 eller minus men resulterar att texten/vyn blir för liten.
Kan man ställa in i så att Firefox anpassar sig utifrån sådana förhållanden om hur det är kodat?

Ursprungligen av calinou:

Det "svajar" alldeles för mycket på många sidor...

Du får gärna ge exempel på sidor där det svajar, och sidor där det inte svajar. Då kanske vi kan se en röd tråd.

Och en film hade ju inte varit fel, så att vi kan se fenomenet.

Ursprungligen av calinou:

Kan man ställa in i så att Firefox anpassar sig utifrån sådana förhållanden om hur det är kodat?

Det spontana svaret är nej.

Men du kan ju leta igenom alla "add-ons" (tillägg) som finns till Firefox. Det är möjligt att det finns något tillägg som gör att man kan sätta olika zoomnings-grad på olika sajter.

https://addons.mozilla.org

.....

Senast redigerat 2014-05-04 13:37
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Du får gärna ge exempel på sidor där det svajar, och sidor där det inte svajar. Då kanske vi kan se en röd tråd.

Och en film hade ju inte varit fel, så att vi kan se fenomenet.

Det spontana svaret är nej.

Men du kan ju leta igenom alla "add-ons" (tillägg) som finns till Firefox. Det är möjligt att det finns något tillägg som gör att man kan sätta olika zoomnings-grad på olika sajter.

https://addons.mozilla.org

t exempel på denna sida som det svajar....
http://tv.adobe.com/watch/learn-lightroom-4/w....
Om man går vidare/ klickar på "creative cloud for education"

Vi behöver nog ett par exempel med svaj, och ett par exempel utan svaj, för att kunna se en röd tråd.

Något som också kan vara bra att veta är hur stor skärm du har, och hur stort ditt Firefox -fönster är.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vi behöver nog ett par exempel med svaj, och ett par exempel utan svaj, för att kunna se en röd tråd.

Något som också kan vara bra att veta är hur stor skärm du har, och hur stort ditt Firefox -fönster är.

Här är svaren:
Min skärm är 13 tum
Det svajar exempelvis inte på 99.mac
Mitt Firefox-fönster är maximerad.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-05-04 14:07
Ursprungligen av calinou:

t exempel på denna sida som det svajar....
http://tv.adobe.com/watch/learn-lightroom-4/w....

Trasig länk. Du kan inte klick-o-klistra en truckerad länk. Det är lite lurigt - när du skriver artikeln så syns det inte, men i läsläge så kapar plattformen av riktigt långa länkar för läsbarhetens skull.

Ursprungligen av frazze:

Trasig länk. Du kan inte klick-o-klistra en truckerad länk. Det är lite lurigt - när du skriver artikeln så syns det inte, men i läsläge så kapar plattformen av riktigt långa länkar för läsbarhetens skull.

Länken funkar för mig, sitter m ipad o ser inga konstigheter

Min gissning är att TS problem hänger samman med användningen av skärm/fönsterzoomningen

Ursprungligen av frazze:

Trasig länk. Du kan inte klick-o-klistra en truckerad länk. Det är lite lurigt - när du skriver artikeln så syns det inte, men i läsläge så kapar plattformen av riktigt långa länkar för läsbarhetens skull.

Jag förstår inte riktigt vad du menar med trasig. Visserligen kom inte hela länken med...
här är en annan
http://tv.adobe.com/watch/getting-started-wit...

Ursprungligen av calinou:

Jag förstår inte riktigt vad du menar med trasig. Visserligen kom inte hela länken med...
här är en annan
http://tv.adobe.com/watch/getting-started-wit...

Hoppar in här med en potentiellt dum fråga. Det är inte så att du ibland råkar svepa åt höger/vänster och då bläddrar fram/tillbaka i webbläsaren? Eller till och med råkar växla skrivbord i OS X? Om man gör en sån liten rörelse men avbryter så kan det studsa till lite i sidled.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-05-05 07:49
Ursprungligen av pmarriott:

Hoppar in här med en potentiellt dum fråga. Det är inte så att du ibland råkar svepa åt höger/vänster och då bläddrar fram/tillbaka i webbläsaren? Eller till och med råkar växla skrivbord i OS X? Om man gör en sån liten rörelse men avbryter så kan det studsa till lite i sidled.

Något jag redan påpekat men eftersom man inte får någon återkoppling från TS famlar vi mörkret.

Ursprungligen av pmarriott:

Hoppar in här med en potentiellt dum fråga. Det är inte så att du ibland råkar svepa åt höger/vänster och då bläddrar fram/tillbaka i webbläsaren? Eller till och med råkar växla skrivbord i OS X? Om man gör en sån liten rörelse men avbryter så kan det studsa till lite i sidled.

Jag vet inte riktigt vad du menar. Ska man inte kunna svepa höger vänster /uppåt nedåt?
Hur gör man i så fall om man råkar " växla skrivbord i OS X"?
Hur upplever du när du klickar på länken ovan? Är sidan "fast"/stadig för dig? För mig svepar det runt åt alla håll.
Jag har inte fått svar från någon ang. länken så jag vet inte om det beror på felaktiga inställningar i min dator /webbläsare eller om det ska vara så.
Det är ändå någonting som är fel jämfört hur det har varit förut.
1) problemet med ostabiliteten enligt som jag har förklarat ovan
2) ibland måste man klicka många gånger på en urvals-pil för att aktivera det. Exempel på min swedbank när man ska välja ett konto via pilen.
3) min skärm rör sig av sig själv emellanåt (inte alltid) / oftast några millimeter uppåt.

Detta upplever jag inte med min iPad.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-05-05 08:45
Ursprungligen av calinou:

Jag vet inte riktigt vad du menar. Ska man inte kunna svepa höger vänster /uppåt nedåt?
Hur gör man i så fall om man råkar " växla skrivbord i OS X"?
Hur upplever du när du klickar på länken ovan? Är sidan "fast"/stadig för dig? För mig svepar det runt åt alla håll.
Jag har inte fått svar från någon ang. länken så jag vet inte om det beror på felaktiga inställningar i min dator /webbläsare eller om det ska vara så.
Det är ändå någonting som är fel jämfört hur det har varit förut.
1) problemet med ostabiliteten enligt som jag har förklarat ovan
2) ibland måste man klicka många gånger på en urvals-pil för att aktivera det. Exempel på min swedbank när man ska välja ett konto via pilen.
3) min skärm rör sig av sig själv emellanåt (inte alltid) / oftast några millimeter uppåt.

Detta upplever jag inte med min iPad.

Nej det är ingen felinställning på din dator uran det är dom som skapat sidan som inte gjort det 100% korrekt.
Är det ett nog klart svar åt dig?

Ursprungligen av lappen71:

Nej det är ingen felinställning på din dator uran det är dom som skapat sidan som inte gjort det 100% korrekt.
Är det ett nog klart svar åt dig?

nej

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-05-05 08:58
Ursprungligen av calinou:

nej

Det är inget fel på din dator. Det är ingen inställning som gör att sidorna flyttas i sidled.
Den film jag postade visar klart och tydligt att det är så för mig också och det har alltid varit så.
Är det klart nog nu?

ENDA sättet någon av oss någonsin ska förstå vad det är du menar med "svaj" är om du filmar företeelsen, med telefon eller ipad, o lägger upp filmen här. Har du inget Youtubekonto kan du lägga filmen på din dropbox i den publika foldern, skapa en publik länk o lägga in länken här i tråden

Ursprungligen av lappen71:

...Den film jag postade visar klart och tydligt att det är så för mig också och det har alltid varit så...

Fast vi vet ju fortfarande inte ifall det är just den typen av sidledsflyttningar som avses.

Hennes svar i inlägg 25 säger inte så mycket. Tvärtom så är det svaret mycket motsägelsefullt, där det pratas om både att Firefox blir stabilare vid zoomning, och att det inte svajar alls oavsett zoomningsläge i Firefox.

Och jag håller fullständigt med Mymac4ever i föregående inlägg. Vi kommer inte att komma längre förrän vi får se fenomenet på film.

Senast redigerat 2014-05-05 10:51
Ursprungligen av lappen71:

0-5s visar hur 99mac ser ut när sidan inte är zoomad.
6-10s visar hur 99mac ser ut när den är zoomad.
Är det detta fenomen du menar? Konstigt att du inte märkt det för så här har det "alltid" varit.

Den filmen du visar ovan är det inställt på att man kan svepa över till en annan sida som är bakom. Då är det väl naturligt att de svajar.
Denna funktion har jag stängt av så det ska inte svaja.

Ursprungligen av Mymac4ever:

Länken funkar för mig, sitter m ipad o ser inga konstigheter

Min gissning är att TS problem hänger samman med användningen av skärm/fönsterzoomningen

Det är inga problem heller på min iPad. De svajar inte på den sida och skärmen rör sig inte av sig själv. Det går utmärk att klicka på en urvalspil. Så det är relaterat till datorn.

Jag hittade en gammal tråd här och undrar om det kan vara en inställning där.
Någon som vet var man hittar "universal access"?
"For future reference, rör sig skärmen några pixlar upp och ner, samt i sidled, slå av Zoom i Universal Access."

Ursprungligen av calinou:

Jag hittade en gammal tråd här och undrar om det kan vara en inställning där.
Någon som vet var man hittar "universal access"?
"For future reference, rör sig skärmen några pixlar upp och ner, samt i sidled, slå av Zoom i Universal Access."

Den funktionen är redan avstängd i din dator, enligt vad du visar i tredje bilden i inlägg 4.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Fast vi vet ju fortfarande inte ifall det är just den typen av sidledsflyttningar som avses.

Hennes svar i inlägg 25 säger inte så mycket. Tvärtom så är det svaret mycket motsägelsefullt, där det pratas om både att Firefox blir stabilare vid zoomning, och att det inte svajar alls oavsett zoomningsläge i Firefox.

Och jag håller fullständigt med Mymac4ever i föregående inlägg. Vi kommer inte att komma längre förrän vi får se fenomenet på film.

Det går inte att filma alla alla dessa saker som händer eftersom det händer då och då. Att det svajar får jag stå ut med det.
Men som t ex just nu när håller på och skriver i MS Word så plötsligt så flyttar sig skärmen 5 cm uppåt utan att jag gör någonting.

Ursprungligen av calinou:

Det går inte att filma alla alla dessa saker som händer eftersom det händer då och då. Att det svajar får jag stå ut med det.
Men som t ex just nu när håller på och skriver i MS Word så plötsligt så flyttar sig skärmen 5 cm uppåt utan att jag gör någonting.

Lustigt det där. Du säger att det inte händer ofta men ändå hände det i just denna stund innan du postade inlägget ovan. Har sagt det förut o säger det igen: ingen här kommer veta vad det är du svamlar om förrän du kan visa det. Om det sedan krävs handskisser, stillbilder eller film gör fullständigt detsamma men din beskrivning räcker inte vilket vi ju helt klart kan se när vi snart är inne på den tredje sidan i denna tråd

Ursprungligen av calinou:

...Det går inte att filma alla alla dessa saker som händer eftersom det händer då och då. ...

Då får du väl låta kameran gå en längre tid, och sedan klippa lite, och visa de bitar där svajandet syns.

Ursprungligen av calinou:

...Men som t ex just nu när håller på och skriver i MS Word så plötsligt så flyttar sig skärmen 5 cm uppåt utan att jag gör någonting.

Det handlar alltså om flera olika fenomen?

Dels att det "svajar" lite (bl.a. i Firefox).
Dels att det hoppar flera cm (bl.a. i Word).

Förekommer båda fenomenen i alla program, eller är det ett specifikt fel i Firefox, och ett annat i Word?

Ursprungligen av calinou:

...får jag stå ut med det. ...

Om det verkligen är något fel i datorn, så ska man inte behöva "stå ut med det".

Men vi kommer inte att komma längre, om du inte kan visa hur det ser ut. Speciellt nu, när vi har fått reda på att det är flera olika "fel".

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Då får du väl låta kameran gå en längre tid, och sedan klippa lite, och visa de bitar där svajandet syns.

Det handlar alltså om flera olika fenomen?

Dels att det "svajar" lite (bl.a. i Firefox).
Dels att det hoppar flera cm (bl.a. i Word).

Förekommer båda fenomenen i alla program, eller är det ett specifikt fel i Firefox, och ett annat i Word?

Om det verkligen är något fel i datorn, så ska man inte behöva "stå ut med det".

Men vi kommer inte att komma längre, om du inte kan visa hur det ser ut. Speciellt nu, när vi har fått reda på att det är flera olika "fel".

Detta men att muspekaren rör sig förekommer inte bara i Word utan även i Firefox. I vanliga fall är det en ganska osynlig rörelse men nu när jag skrev i MS Word så har det inte hänt förut att den hoppade 5 cm uppåt.
Inte så enkelt för mig att filma och klippa lite....... Dessutom kan jag ju inte stå framför min skärm med mobilen och vänta på att det ska hända någonting för det händer i samband med scrollningen. Så ifall det inte är en inställning så är det glapp i scrollningen tror jag.

Jag ger upp...

Ursprungligen av calinou:

...Så ifall det inte är en inställning så är det glapp i scrollningen tror jag...

Glapp i scrollningen? Men du skrev ju tidigare att det händer när du inte gör något. Stämde inte det? Händer det bara när du scrollar?

Kan det inte vara så enkelt att du råkar röra vid styrplattan när du skriver?

Ursprungligen av calinou:

...Dessutom kan jag ju inte stå framför min skärm med mobilen och vänta på att det ska hända någonting...

Du behöver ju inte hålla i mobilen.

Använd något slags stativ eller hållare. Eller bygg en egen hållare - luta mobilen mot några böcker eller liknande.

Ursprungligen av calinou:

Detta men att muspekaren rör sig..

Handlar det om att muspekaren rör sig?

Är det vad problemet har handlat om hela tiden?

I så fall har du nog lurat ut oss allihopa på villospår hela tiden.

Senast redigerat 2014-05-05 16:56
Bevaka tråden