Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Intrång i datorn?

Tråden skapades och har fått 149 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av guzelle87:

Hur kan han fortfarande ha tillgång till mina äpplen när jag har bytt AppleID och lösenordet på datorn???

Där är förmodligen en key logger installerad, så att han kan se när du skriver in dina nya lösenord. En total ominstallation är det enda botemedlet.

Och jag håller med Filuren: någon i Stockholm kan väl rycka ut och hjälpa till att fixa ominstallationen!

Ursprungligen av filuren:

Men för fan, finns här ingen 99mac:are i 08-området som kan hjälpa en OS X:are i nöd?

Här handlar det inte om drivrutiner till en jävla mus. Det handlar istället om en människa som eventuellt är övervakad och fått sin integritet jävligt störd.

Om jag funnits i närheten och inte erbjudit mitt stöd på plats hade jag skämts.

Han måste ha tagit paus nu..för nu är det inga problem att skriva här. Jag sa till honom;"Faaaan, gå ut och hitta en ****...men låt mig vara i fred!" Han jävlassss ändå. Jag måste fixa Genius bar på söndag!! Tror du de kan hjälpa mig?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Där är förmodligen en key logger installerad, så att han kan se när du skriver in dina nya lösenord. En total ominstallation är det enda botemedlet.

Och jag håller med Filuren: någon i Stockholm kan väl rycka ut och hjälpa till att fixa ominstallationen!

Säg hur jag ska göra det så gör jag det själv! Kan ju följa instruktionerna..medan han är borta..

  • Medlem
  • Neverland
  • 2014-04-04 21:54

För att totalrensa har jag själv bara använt USB-sticka, så jag är osäker över att ge dig rätt info.

Det viktiga är att totalrensa tidigare disk innan nytt OS X installera. Jag vet att det ska kunna fixas på andra sätt än USB-sättet jag själv använt, men jag har inte haft anledning att lära mig det.

Ursprungligen av filuren:

För att totalrensa har jag själv bara använt USB-sticka, så jag är osäker över att ge dig rätt info.

Det viktiga är att totalrensa tidigare disk innan nytt OS X installera. Jag vet att det ska kunna fixas på andra sätt än USB-sättet jag själv använt, men jag har inte haft anledning att lära mig det.

:((( någon annan vet vad jag ska göra???

  • Medlem
  • Neverland
  • 2014-04-04 22:00

Är det något jag ogillar är det svartsjuka djävlar som djävlas med sina ex.. Jag har nästan lust att åka trettio mil imorgon bara för att göra det svårt för den fan att fortsätta med sitt. Och då menade jag mot Oslo.

Ursprungligen av filuren:

Är det något jag ogillar är det svartsjuka djävlar som djävlas med sina ex.. Jag har nästan lust att åka trettio mil imorgon bara för att göra det svårt för den fan att fortsätta med sitt. Och då menade jag mot Oslo.

))) han är en farlig djävel! Han kan inte komma över det att jag har gått vidare..jag skulle också vilja slå ihjäl honom..men vill inte smutsa ner mina händer..han är inte värd det!

Ursprungligen av filuren:

Ja du, jag vet inte.

Om det är som du säger, att han har koll på allt och även ditt nya lösenord, så så kanske där finns en keytracker installerad. Jag har läst att sådana finns för OS X men jag har inte kollat hur de funkar.

Men det är ett kanske.

Det luktar ju keytracker om det här, men mig veterligen finns det inga sådana till en iOS enhet. Åtminstone inte om man inte har jailbreakat enheten.
Kan du byta lösenorden igen, men gör det med din iPhone/iPad? Datorn kan du stänga av tills dess att du fått den rensad. Eller tja, rädda dina kort & dokument innan, men logga inte in på några tjänster med den.

Btw, lycka till på HP imorgon!

  • Medlem
  • Neverland
  • 2014-04-04 22:09
Ursprungligen av HåkanE:

Btw, lycka till på HP imorgon!

Vad är ”HP”? (Det är mig du citerar, och jag har ingen aning om vad du menar.)

Ursprungligen av HåkanE:

Det luktar ju keytracker om det här, men mig veterligen finns det inga sådana till en iOS enhet. Åtminstone inte om man inte har jailbreakat enheten.
Kan du byta lösenorden igen, men gör det med din iPhone/iPad? Datorn kan du stänga av tills dess att du fått den rensad. Eller tja, rädda dina kort & dokument innan, men logga inte in på några tjänster med den.

Btw, lycka till på HP imorgon!

Ja, jag har stängt av datorn. Han verkar ha lugnat ner sig, idiot!! Hoppas jag kopplar av från allt detta imorgon när jag ska skriva HP. Tack för stödet! Jag känner mig inte ensam. Undrar om jag ska ringa honom..men det kmr inte hjälpa..den där efterblivna åsnan släpper inte mig. Imorgon, efter HP ska jag kopiera alla mina bilder och dok och bokar en tid hos G-bar.

Ursprungligen av filuren:

Vad är ”HP”? (Det är mig du citerar, och jag har ingen aning om vad du menar.)

Högskoleprov

  • Medlem
  • Neverland
  • 2014-04-04 22:12

åfan. Ja, all lycka då.

Ursprungligen av filuren:

åfan. Ja, all lycka då.

Hoppas jag glömmer problemet..måste, bara måste konsentrera mig på provet.
Tack för att ni finns!!!

  • Medlem
  • 2014-04-04 22:25

@guzelle87 Du har PM.

Ursprungligen av Dalle:

@guzelle87 Du har PM.

Hur öppnar man mappen?? Aaaa!! Ser inte via mobilen!!

Senast redigerat 2014-04-05 11:37
Ursprungligen av guzelle87:

Ja, jag har stängt av datorn. Han verkar ha lugnat ner sig, idiot!! Hoppas jag kopplar av från allt detta imorgon när jag ska skriva HP. Tack för stödet! Jag känner mig inte ensam. Undrar om jag ska ringa honom..men det kmr inte hjälpa..den där efterblivna åsnan släpper inte mig. Imorgon, efter HP ska jag kopiera alla mina bilder och dok och bokar en tid hos G-bar.

Nej, du ska inte ringa honom, åtminstone inte om det här. Det finns både poliser & advokater som är bättre lämpade för att göra det.
Ta det nu lugnt, koncentrera dig på högskoleprovet & ta tag i resten på söndag.

Ursprungligen av filuren:

Vad är ”HP”? (Det är mig du citerar, och jag har ingen aning om vad du menar.)

Sorry för det. Jag citerade dig ang. keytrackern & det andra slank med.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-04-04 23:28

Ett tips är att försöka stänga av WiFi när du märker att datorn beter sig konstigt.

Men se till att kopiera det viktiga du har på datorn så fort som möjligt sen efter det kan du ju i princip göra hur du vill med datorn.

Tänk på att vara noga med att kolla vad du kopierar så du vet vad allting är, så du inte råkar kopiera med några konstiga program som
människan kan ha lagt i t.ex. en film mapp eller nått sånt.

Hej allihopa!! Tack för att ni hjälpte mig under alla dessa dagar jag hade haft problemet! Känner mig bra idag. Avslappnad. Fick hjälp av en snällaste människa på hela jorden! Vi rensade datorn fram till kl.00:30!!! Förstår ni att det fortfarande finns änglar?!?!?! Jag vill tacka en gång till, dig som har ställt upp sig igår och gjorde mitt liv lättare. Tack vare dig är jag lugn idag! Stor kram!!!

  • Medlem
  • International user
  • 2014-04-05 12:38
Ursprungligen av guzelle87:

Hej allihopa!! Tack för att ni hjälpte mig under alla dessa dagar jag hade haft problemet! Känner mig bra idag. Avslappnad. Fick hjälp av en snällaste människa på hela jorden! Vi rensade datorn fram till kl.00:30!!! Förstår ni att det fortfarande finns änglar?!?!?! Jag vill tacka en gång till, dig som har ställt upp sig igår och gjorde mitt liv lättare. Tack vare dig är jag lugn idag! Stor kram!!!

Bra att det löste sig.
Hittade ni något speciellt eller blåste ni bara datorn tom?

  • Medlem
  • 2014-04-05 12:43

Ingen orsak. Kul att kunna hjälpa till.
Men kom ihåg att ta hjälp av någon som kan hjälpa dig att kolla din bootcamp-partition så att du inte har något otrevligt där. Och gör ingenting med Windows innan ni har kollat det ordentligt. Inga inloggningar någonstans etc.
Fick du in Mavericks till slut?

Är det någon här som är mer insatt i Bootcamp än vad jag är? Kan hon ha något otrevligt program på sin bootcamp-partition som kan ställa till det i OS X? Vi rensade OS X-partitionen helt och lade in en fräsch version.

Ursprungligen av juanito:

Bra att det löste sig.
Hittade ni något speciellt eller blåste ni bara datorn tom?

Blåste den tom

Ursprungligen av Dalle:

Ingen orsak. Kul att kunna hjälpa till.
Men kom ihåg att ta hjälp av någon som kan hjälpa dig att kolla din bootcamp-partition så att du inte har något otrevligt där. Och gör ingenting med Windows innan ni har kollat det ordentligt. Inga inloggningar någonstans etc.
Fick du in Mavericks till slut?

Är det någon här som är mer insatt i Bootcamp än vad jag är? Kan hon ha något otrevligt program på sin bootcamp-partition som kan ställa till det i OS X? Vi rensade OS X-partitionen helt och lade in en fräsch version.

Jag körde igång mavericks imorse..innan jag gick hemifrån. Tack, Dalle för din goda mänsklighet! Ha en underbar och solig lördag!

  • Medlem
  • 2014-04-05 13:01

Härligt. Lycka till på provet nu!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-04-05 13:21

Finns något sparat på under Windows? Annars ta bort bootcamppartitionen och gör om installationen, då är man ju mer säker.

  • Medlem
  • International user
  • 2014-04-05 13:35
Ursprungligen av guzelle87:

Jag körde igång mavericks imorse..innan jag gick hemifrån. Tack, Dalle för din goda mänsklighet! Ha en underbar och solig lördag!

Nu i efterhand vore det bra att gå igenom alla lösenord för e-post och sedan andra tjänster appleid, icloud ett varv till. Eller kanske ni hann med det också.

  • Medlem
  • 2014-04-05 13:59
Ursprungligen av kenjon:

Finns något sparat på under Windows? Annars ta bort bootcamppartitionen och gör om installationen, då är man ju mer säker.

Hon ville undvika det om det var möjligt, därför lät vi den vara så länge och försöker söka igenom den separat.
Kan det finnas program här som kan verka i OS X?

  • Medlem
  • 2014-04-05 13:59
Ursprungligen av juanito:

Nu i efterhand vore det bra att gå igenom alla lösenord för e-post och sedan andra tjänster appleid, icloud ett varv till. Eller kanske ni hann med det också.

Det är gjort.

Ursprungligen av Dalle:

Hon ville undvika det om det var möjligt, därför lät vi den vara så länge och försöker söka igenom den separat.
Kan det finnas program här som kan verka i OS X?

Ska inte kunna finnas något som påverkar där.
Jag kan hjälpa till, dock i slutet på april då jag är i Sverige igen, om det behövs.

Senast redigerat 2014-04-05 17:14
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-04-06 00:34
Ursprungligen av juanito:

Nu i efterhand vore det bra att gå igenom alla lösenord för e-post och sedan andra tjänster appleid, icloud ett varv till. Eller kanske ni hann med det också.

Misstänker man att en dator har blivit komprometterad är det säkrast att stänga av den (eller åtminstonde närverksaccessen) och byta alla lösenord till onlinetjänster på en annan dator som man med säkerhet vet inte har någon koppling till "nörden".
Samt att aldrig igen använda de gamla lösenorden någonstans – de är brända.

Bevaka tråden