Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Intrång i datorn?

Tråden skapades och har fått 149 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Du kan ju ta ett snack med polisen också. Om någon otillbörligen bereder sig tillgång till din dator, konton på diverse tjänster etc så är detta i högsta grad kriminellt och fängelse finns med i straffskalan.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-04-02 13:31
Ursprungligen av IngoX:

Då får du väl försöka tänka till en gång till Antagligen valde du just de frågorna (av det fåtalet man får välja på) någon gång vid en uppdatering av AppStore-villkor när du egentligen var på språng och bara ville få den där appen uppdaterad. Kan vara svårt att komma ihåg nu...

Men om du matar in fel uppgifter ska du väl få nollställa säkerhetsinformationen via en sekundär e-postadress?

Jag ringde Applesupporten och tvåstegsverifiering finns inte i Sverige ännu, enligt dem.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-04-02 13:32
Ursprungligen av guzelle87:

OK..han måste ha blockerat denna sida..hur tar jag bort blockeringen? För sidan vill inte öppnas..

OM han blockerat din dator att nå vissa sidor så har han troligen gjort det genom att lägga till några rader i hosts-filen.
Här är en beskrivning hur du kan se den: http://www.tekrevue.com/tip/edit-hosts-file-m...
Den ska inte innehålla mer än ungefär detta:

Citat:

##
# Host Database
#
# localhost is used to configure the loopback interface
# when the system is booting. Do not change this entry.
##
127.0.0.1 localhost
255.255.255.255 broadcasthost
::1 localhost
fe80::1%lo0 localhost

Om det finns någon rad därunder som innehåller appleid.apple.com så är det ett bevis på att någon mixtrat med din dator för att hindra dig från att kunna ändra lösenord från denna dator. Pröva att logga in från en annan enhet. Men om det är så illa så är nog redan lösenorden till dina viktiga konton ändrade och du är utstängd. Det är definitivt kriminellt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-04-02 13:33
Ursprungligen av kenjon:

Jag ringde Applesupporten och tvåstegsverifiering finns inte i Sverige ännu, enligt dem.

Nä, det jag tänkte på var nog att man i och med iCloud Keychain kopplar ihop sina i-enheter och kan bekräfta användning på en enhet från en annan enhet.

Ursprungligen av IngoX:

Nä, det jag tänkte på var nog att man i och med iCloud Keychain kopplar ihop sina i-enheter och kan bekräfta användning på en enhet från en annan enhet.

Åhh..jag har löst problemet med mitt AppleID lösenord med hjälp av Apple support. Han har även blockat 99mac.se...det var därför jag var inaktiv på ett tag..men nu har jag bytt lösenorden på min dator och AppleID. nu är jag friiiiii
JAG TACKAR ALLA, ALLLLLAAAAAAAA FÖR STÖD OCH HJÄLP SOM JAG FICK AV ER
much love..
ha en underbar dag
xxx

Ursprungligen av guzelle87:

Åhh..jag har löst problemet med mitt AppleID lösenord med hjälp av Apple support. Han har även blockat 99mac.se...det var därför jag var inaktiv på ett tag..men nu har jag bytt lösenorden på min dator och AppleID. nu är jag friiiiii
JAG TACKAR ALLA, ALLLLLAAAAAAAA FÖR STÖD OCH HJÄLP SOM JAG FICK AV ER
much love..
ha en underbar dag
xxx

Exakt hur har du fastställt att din dator etc mixtrats med? Jag är nyfiken. Om jag hade varit i dina kläder hade jag nog blandat in polisen. Såna kräk tycker de är smarta och oövervinneliga, men brukar oftast svettas okontrollerat när uniformerad polis knackar på dörren och bär med sig allt som liknar en dator, inklusive brödrosten.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-04-02 13:57

Och bättre rubrik på den här tråden tycker jag är: "Är det en störd?"
Om du har underlag för att en person gjort ett sådant här intrång så ska det polisanmälas. Även om det inte i slutändan går att bevisa så det håller straffrättsligt så är det bra att det anmäls.

  • Medlem
  • International user
  • 2014-04-02 14:23

Ta detta från början nu i rätt ording, har han all tillgång till din dator lär han ju lätt ändå komma in.

Gå först in på konton och kolla hur många användare där finns, det ska bara finnas ditt eget namn där, och du ska vara administrator.
Se bilden för att få en ide av hur det ser ut. http://gigaom2.files.wordpress.com/2013/07/lo...
Tillåt inte gest kontot, och se till att bara ditt konto finns och att du är administrator. Är du inte det, blir det större problem för han kan återskapa eländet relativt fort, och då blir det att ta säkerhetskopia på dina filer, och installera om systemet från början och inte migrera från det gamla. Är allt frid och fröjd byt ditt lösenord på datorn.

Det andra är att se till att root kontot är avstängt, ifall nörden satt på det. Beroende på OS version du kör så kan proseduren vara aningen annorlunda. Men här är instruktionerna till mountain lion. Det är instruktionerna för Disable du ska följa, kanske finns svensk version någonstans. http://support.apple.com/kb/PH11331

Det tredje är att stänga av eventuella delningar som han kan ha satt på, gå gärna igenom vilka användare som är listade, ifall han lyckats smyga in en användar typ som enbart är för delning. Se till att stänga av remote sharing, vad det nu kan vara på svenska?
http://km.support.apple.com/library/APPLE/APP...

För att säkra än mera mot angrepp utifrån, gör en port scan mot egen dator via nätverksvertyget och lista resultatet här.

Senast redigerat 2014-04-02 15:03

Vilken störd jävla idiot! Skönt att det löst sig i alla fall.

Jag är polis och har du några funderingar, Guzelle, så är det bara att höra av sig.

  • Medlem
  • 2014-04-02 16:41

1Password är lätt det bästa programmet på min dator.

Ursprungligen av IngoX:

OM han blockerat din dator att nå vissa sidor så har han troligen gjort det genom att lägga till några rader i hosts-filen.
Här är en beskrivning hur du kan se den: ohttp://www.tekrevue.com/tip/edit-hosts-file-...
Den ska inte innehålla mer än ungefär detta:
Om det finns någon rad därunder som innehåller appleid.apple.com så är det ett bevis på att någon mixtrat med din dator för att hindra dig från att kunna ändra lösenord från denna dator. Pröva att logga in från en annan enhet. Men om det är så illa så är nog redan lösenorden till dina viktiga konton ändrade och du är utstängd. Det är definitivt kriminellt.

Gud, vad du kan!! Jag ska definitivt följa dina instruktioner imorgon. Jag är helt slut idag. Kan inte ens titta på mid dator..
Jag hör av mig imorgon!! Tack för din uppmärksamhet och dina råd!

Ursprungligen av juanito:

Ta detta från början nu i rätt ording, har han all tillgång till din dator lär han ju lätt ändå komma in.

Gå först in på konton och kolla hur många användare där finns, det ska bara finnas ditt eget namn där, och du ska vara administrator.
Se bilden för att få en ide av hur det ser ut. http://gigaom2.files.wordpress.com/2013/07/lo...
Tillåt inte gest kontot, och se till att bara ditt konto finns och att du är administrator. Är du inte det, blir det större problem för han kan återskapa eländet relativt fort, och då blir det att ta säkerhetskopia på dina filer, och installera om systemet från början och inte migrera från det gamla. Är allt frid och fröjd byt ditt lösenord på datorn.

Det andra är att se till att root kontot är avstängt, ifall nörden satt på det. Beroende på OS version du kör så kan proseduren vara aningen annorlunda. Men här är instruktionerna till mountain lion. Det är instruktionerna för Disable du ska följa, kanske finns svensk version någonstans. http://support.apple.com/kb/PH11331

Det tredje är att stänga av eventuella delningar som han kan ha satt på, gå gärna igenom vilka användare som är listade, ifall han lyckats smyga in en användar typ som enbart är för delning. Se till att stänga av remote sharing, vad det nu kan vara på svenska?
http://km.support.apple.com/library/APPLE/APP...

För att säkra än mera mot angrepp utifrån, gör en port scan mot egen dator via nätverksvertyget och lista resultatet här.

Ska absolut göra det imorgon!! Tack för att ni ställer upp er! Ni har hjälpt mig så mkt!!

Ursprungligen av iTiger:

Vilken störd jävla idiot! Skönt att det löst sig i alla fall.

Jag är polis och har du några funderingar, Guzelle, så är det bara att höra av sig.

Jag känner den här personen så väl så jag vill inte göra honom ännu mer agressiv. Han bor i Norge och vi har ett gemensamt barn. Jag tror han kmr kräva sina rättigheter som pappa till barnet..träffas oftare med sonen, ta med honom till Oslo..och det är det sista jag vill. En sådan far kan aldrig lära ett barn något bra i livet. Det klokaste är att ignorera honom, så att han försvinner ur våra liv helt enkelt.
Hade han inte varit pappa till min son så skulle jag absolut anmäla störden!
Tack för ert stöd!!

Ursprungligen av pmarriott:

Exakt hur har du fastställt att din dator etc mixtrats med? Jag är nyfiken. Om jag hade varit i dina kläder hade jag nog blandat in polisen. Såna kräk tycker de är smarta och oövervinneliga, men brukar oftast svettas okontrollerat när uniformerad polis knackar på dörren och bär med sig allt som liknar en dator, inklusive brödrosten.

Jag har märkt för några månader sedan att jag var ALLTID online på Skype..fast jag såg till att logga ordentligt ut på allt jag använder(Mac, iPhone & iPad), men ändå sa alla mina vänner att jag alltid var online. För 1,5 vecka sedan har jag skaffat Tinder på min iPhone..börjat chatta med folk och plötsligt får jag ett skitkonstigt meddelande. Avsändaren hette Me, det stod varken hans bild eller hur gammal han var. Det stod att han befann sig i mindre än 1 km bort. Hans alla meddelanden var blått markerade(som om det var mina meddelanden som jag skickar till andra). Jag frågade vem han var..och tyckte det var konstigt att allting var inte som det brukar vara. Jag varnade honom att jag skulle ringa polisen men dagen efter skrev han igen. På morgonen..och direkt efter det skriver han (min ex) ett iMess;"Jag ser dina IP-adress och ser även att du kollar min sida på vk.com(rysk FB). Du får väl erkänna att du saknar mig!". Jävla självbelåten idiot, tänkte jag och ignorerade hans iMess. Svarade ingenting. Den där Me skrev även på kvällen..jag ignorerade. Och vet ni vad? Jag blockerade djävulen 4 ggr!! Men han lyckades skriva igen, av någon anledning..till slut så bestämde jag mig att rapportera honom..men det gick inte!! Jag trycker..det går inte. Faaan tänkte jag!! Dagen därpå (alltså idag) förstod jag att det var han. Jag kom på att han använde min dator då han var här sist. Han är en IT. Han sa att hans dator laddade ned programmet ganska segt, då han tog min..det var då han fixade allt. När jag började chatta med folk här(om mitt problem)..höll jag på att byta lösenordet på min dator..och när jag skulle byta AppleID lösenordet så skickades det till min e-mail adress, men det kom aldrig! Sidan blockerades direkt(appleid.apple.com/se var det tror jag, om jag minns rätt). Jag loggade ut från detta forum av någon anledning..bara hoppade ut..kunde varken återställa lösenordet till 99mac eller min AppleID. Fick panik! Ringde en kompis..hon tyckte att jag skulle ringa Apple supporten..ringde..de hjälpte mig med att byta lösenordjäveln. Åhhh, tänkte jag!! Bytte även lösenorden på FB, Hotmail, vk.com. Ingen Me har skrivit till mig än så länge...
Det kan vara ett tecken på att han inte har någon tillgång till mina "äpplen" längre. Och jag ska definitivt kolla upp mer imorgon. Ska följa era instruktioner. Jag vill tacka er alla för era snälla själ!! Utan er skulle jag aldrig löst detta! God natt! Sweet dreams to all of you!
Respect!/Guzelle

Ursprungligen av kenjon:

Använd en annan läsare, Firefox, Chrome...

Jag provade faktiskt Firefoxen då, men det gick inte heller..

Ursprungligen av kenjon:

Jag ringde Applesupporten och tvåstegsverifiering finns inte i Sverige ännu, enligt dem.

Gud, vad ni hjälpte mig!!! Tusen tack!!

Ursprungligen av pmarriott:

Exakt hur har du fastställt att din dator etc mixtrats med? Jag är nyfiken. Om jag hade varit i dina kläder hade jag nog blandat in polisen. Såna kräk tycker de är smarta och oövervinneliga, men brukar oftast svettas okontrollerat när uniformerad polis knackar på dörren och bär med sig allt som liknar en dator, inklusive brödrosten.

Alltså din bästa kommentaren!! Brödrosten...hahahha..skulle gärna vilja se denna process..:)) hahahhahaha

Senast redigerat 2014-04-03 18:55
Ursprungligen av IngoX:

OM han blockerat din dator att nå vissa sidor så har han troligen gjort det genom att lägga till några rader i hosts-filen.
Här är en beskrivning hur du kan se den: http://www.tekrevue.com/tip/edit-hosts-file-m...
Den ska inte innehålla mer än ungefär detta:
Om det finns någon rad därunder som innehåller appleid.apple.com så är det ett bevis på att någon mixtrat med din dator för att hindra dig från att kunna ändra lösenord från denna dator. Pröva att logga in från en annan enhet. Men om det är så illa så är nog redan lösenorden till dina viktiga konton ändrade och du är utstängd. Det är definitivt kriminellt.

Hej!!
behöver nog hjälp lite...det står att man ska öppna Finder..sen ta Go to Folder..vad är det? Vad heter det på svenska?..jag har allt på svenska här i datorn

  • Medlem
  • International user
  • 2014-04-04 09:39
Ursprungligen av guzelle87:

Hej!!
behöver nog hjälp lite...det står att man ska öppna Finder..sen ta Go to Folder..vad är det? Vad heter det på svenska?..jag har allt på svenska här i datorn

Vet inte vad Go to Folder är i svenska system, men kanske Gå till map, du borde hitta det i menyn i finder. Eller prova med att trycka Shift-Command-G

Ursprungligen av guzelle87:

Hej!!
behöver nog hjälp lite...det står att man ska öppna Finder..sen ta Go to Folder..vad är det? Vad heter det på svenska?..jag har allt på svenska här i datorn

Även jag har engelska på min, men om du öppnar finder så har du i menyfältet längst upp ett antal val. Ett är Go. Möjligen Gå på svenska. Om du klickar där hittar du Go to Folder, snabbkommando Shift+Cmd+G.

Ursprungligen av pmarriott:

Även jag har engelska på min, men om du öppnar finder så har du i menyfältet längst upp ett antal val. Ett är Go. Möjligen Gå på svenska. Om du klickar där hittar du Go to Folder, snabbkommando Shift+Cmd+G.

Ja!! Men, Gud..vad dum jag var..kollade bara på själva (se bilden):
hahaha
tack!!

Ursprungligen av pmarriott:

Även jag har engelska på min, men om du öppnar finder så har du i menyfältet längst upp ett antal val. Ett är Go. Möjligen Gå på svenska. Om du klickar där hittar du Go to Folder, snabbkommando Shift+Cmd+G.

Hmm..kan ni titta på bilden..?? Varför har jag inte behörighet att öppna detta?

Är du administratör på datorn? Om du går till Inställningar och sen Konton eller Användare/Grupper så listas datorns användare till vänster samt typ av konto. Det finns 2 typer, Admin och Standard. Kolla vad som står under ditt konto.

Ursprungligen av pmarriott:

Är du administratör på datorn? Om du går till Inställningar och sen Konton eller Användare/Grupper så listas datorns användare till vänster samt typ av konto. Det finns 2 typer, Admin och Standard. Kolla vad som står under ditt konto.

Ok, öppna Diskverktyg eller Skivverktyg eller vad det heter på svenska och kör reparera behörigheter.

Ursprungligen av pmarriott:

Ok, öppna Diskverktyg eller Skivverktyg eller vad det heter på svenska och kör reparera behörigheter.

hmm..du menar någon av dessa?

Nej. Program->Verktygsprogram->Skivverktyg. Eller sök bara på Skivverktyg i Spotlight.

Ursprungligen av pmarriott:

Ok, öppna Diskverktyg eller Skivverktyg eller vad det heter på svenska och kör reparera behörigheter.

här..tror jag hittat...

Japp, se min edit i inlägg 57, la till en bild. Markera "Macintosh HD" och välj Reparera Behörigheter eller vad det kan tänkas stå på svenska.

Ursprungligen av pmarriott:

Japp, se min edit i inlägg 57, la till en bild. Markera "Macintosh HD" och välj Reparera Behörigheter eller vad det kan tänkas stå på svenska.

ska det stå sen "reparera"?

Bevaka tråden