Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur mycket sväljer Time Capsule

Tråden skapades och har fått 97 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2016-01-23 18:21
Ursprungligen av HåkanE:

Jag tycker att du verkar ha lite väl liten backupdisk för att hantera ditt behov och jag misstänker att det är därifrån dina problem härstammar. Du skriver att du har en 2 TB backupdisk för att ta hand om 1,75 TB datadisk. Nu vet jag ju iofs inte hur mycket data du faktiskt har på dina diskar, men jag tycker ändå att 2TB är i absolut minsta laget. Time machine tar ju en ny kopia på varje ändrad fil så om du ändrar en fil mellan varje gång TM körs så får du ju ett antal kopior (i olika utförande) av den filen på din backupdisk och därmed käkas ju diskutrymmet upp ganska fort. En tumregel är väl att ha minst tre gånger så stor backupdisk som du har datadisk.

Dessutom försvinner nog lite overhead för varje fil som TM tar hand om. Det borde rimligtvis sparas lite metadata om varje filkopia vilket gör att 2,0 TB backupdisk inte räcker till 2,0 TB data ens med enbart en enda backup. Det borde inte vara jättemycket diskplats som går åt till detta, men många bäckar små...

Sedan verkar du inte ta backup så särskilt ofta, eller? Det kanske iofs har att göra med att du har problem med att ta backup och att det därför blir stora mängder data som du behöver backa upp när du väl tar backup.

Edit: stavfel...

OK, intressant - detta skulle ju kunna vara förklaringen.
Men om jag då tänker rätt så skulle det väl då innebära att man i mitt fall inte skulle kunna spara mer än typ kopior/datum? D v s på teoretisk maxkapacitet TC 2TB så skulle tot datamängd om 1TB inte gå att säkerhetskopiera mer än två ggr/datum innan radering krävs...? Så trodde jag i o f s inte att det funkade, varje kopieringstillfälle jobbar ju bara med ändringarna från den förra. Jag får inte riktigt ihop det tekniska här...
Men oavsett det. Jag har alltså en TC om 2TB och den vill jag ju inte sluta använda (mkt praktisk då den alltid är igång när ngt övrigt iMacen samt ev de båda externa HD). Kan man ställa in TM på 2 eller flera diskar? Så att min TC 2TB + en ny extern HD om 2TB ger 4TB tot TM-utrymme?

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2016-01-23 18:22
Ursprungligen av kenjon:

Och använd inte disken till annat än TM

Min TC används bara till TM (och som router givetvis). Tror i o f s inte att det går att göra på ngt annat sätt heller med den.

Ursprungligen av Tommy66:

D v s på teoretisk maxkapacitet TC 2TB så skulle tot datamängd om 1TB inte gå att säkerhetskopiera mer än två ggr/datum innan radering krävs...?

Njae, det som spelar roll är snarare totalt ändrad datamängd. TM tar ju bara en kopia på de filer som har blivit ändrade sedan förra gången den kördes.

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2016-01-24 11:56
Ursprungligen av HåkanE:

Njae, det som spelar roll är snarare totalt ändrad datamängd. TM tar ju bara en kopia på de filer som har blivit ändrade sedan förra gången den kördes.

Tyvärr, jag fattar ändå inte.

Jag kontrollerade nu hur mkt lagrad data jag har på mina tot 3 diskar. iMacen, samt de båda externa.
Tot 1,43TB nyttjad/lagrad data.

Ursprungligen av Tommy66:

Tyvärr, jag fattar ändå inte.

Jag kontrollerade nu hur mkt lagrad data jag har på mina tot 3 diskar. iMacen, samt de båda externa.
Tot 1,43TB nyttjad/lagrad data.

På den skärmdump som du hade i ett tidigare inlägg stod det att TM ville backa upp drygt en TB. Hur ofta låter du TM ta en backup? Om din totala mängd utnyttjad disk är på 1,43 TB så innebär ju det att nästan varje fil är modifierad "sedan sist".

Eftersom du "bara" har två TB tillgängligt för att lagra backuper på så blir det ju lite körigt för TM att få plats med den nya datan som ska backas upp. Jag vet inte exakt hur TM hanterar det här med att radera gamla versioner, men det är nog här boven i dramat finns. Om man tänker efter lite så med din data så kommer ju 1,43 TB av de tillgängliga 2 TB att försvinna vid den initiala backupen. Det innebär ju att det bara finns ca. 0,57 TB kvar för nya backuper. Om TM vid nästa körning hittar mer än 0,57 TB att backa upp blir det ju problem. Man kan ju tycka att TM då borde rensa bland de gamla filerna för att göra plats för de nya, men jag misstänker att TM först vill spara ner nästa version av de ändrade filerna för att säkra upp åtminstone en version av filerna och här klarar den nog inte av att reda ut situationen.

Mitt råd är att se om du inte kan utöka disken du tar backup till. Jag har ingen TC själv, men det går inte att lägga till en extern hårddisk via t.ex. USB?

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2016-01-30 18:26
Ursprungligen av HåkanE:

På den skärmdump som du hade i ett tidigare inlägg stod det att TM ville backa upp drygt en TB. Hur ofta låter du TM ta en backup? Om din totala mängd utnyttjad disk är på 1,43 TB så innebär ju det att nästan varje fil är modifierad "sedan sist".

Eftersom du "bara" har två TB tillgängligt för att lagra backuper på så blir det ju lite körigt för TM att få plats med den nya datan som ska backas upp. Jag vet inte exakt hur TM hanterar det här med att radera gamla versioner, men det är nog här boven i dramat finns. Om man tänker efter lite så med din data så kommer ju 1,43 TB av de tillgängliga 2 TB att försvinna vid den initiala backupen. Det innebär ju att det bara finns ca. 0,57 TB kvar för nya backuper. Om TM vid nästa körning hittar mer än 0,57 TB att backa upp blir det ju problem. Man kan ju tycka att TM då borde rensa bland de gamla filerna för att göra plats för de nya, men jag misstänker att TM först vill spara ner nästa version av de ändrade filerna för att säkra upp åtminstone en version av filerna och här klarar den nog inte av att reda ut situationen.

Mitt råd är att se om du inte kan utöka disken du tar backup till. Jag har ingen TC själv, men det går inte att lägga till en extern hårddisk via t.ex. USB?

Att det stod drygt en TB i ett tidigare inlägg hängde ihop med proceduren som jag testat som workaround.
Att välja bort disk/diskar ur det som TM skall säkerhetskopiera, för att sedan lägga till dem igen. Däremellan har väl då TM "rensat", så att TC bara innehållit backup för övrig diskdata.

Kanske är det som du skriver, finns logik i det.
Å enda lösningen - dessutom en bra sådan - torde ju då vara att kunna utöka TM-utrymmet, genom att ansluta extern disk till TC.
Där finns en USB-ingång, så det borde väl gå.
Nu har jag ingen annan disk liggande så jag kan inte testa själv just nu. Men jag gissar att det finns ngn här på forumet som kan svara/bekräfta?

Om svaret trotsallt skulle vara nej, att den USB-ingången inte har den funktionen, så skulle det då innebära att min TC faller som TM-lösning för mig... vilket såklart vore värdelöst.

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2016-02-07 11:37
Ursprungligen av HåkanE:

Om man tänker efter lite så med din data så kommer ju 1,43 TB av de tillgängliga 2 TB att försvinna vid den initiala backupen. Det innebär ju att det bara finns ca. 0,57 TB kvar för nya backuper. Om TM vid nästa körning hittar mer än 0,57 TB att backa upp blir det ju problem.

Mitt råd är att se om du inte kan utöka disken du tar backup till. Jag har ingen TC själv, men det går inte att lägga till en extern hårddisk via t.ex. USB?

1,43 TB är min totala datamängd idag, summan av mina tre hårddiskar - rubbet.
En total backup bör rimligen uppta så mkt av min TC, d v s precis som du skriver bör det då finnas 0,57 TB kvar att nyttja av TC:s 2 TB efter en total/initial backup.

Med en daglig backup, utan att ha exkluderat ngn av de tre hårddiskarna från TM, så borde det ju rimligen finnas utrymme för ett ganska stort antal nya daglig backuper. I mitt fall pratar vi inte stora skillnader (tillägg/delete) från en dag till en annan.

Å när det gäller att lägga till ytterligare hårddiskutrymme för TM via usb-ingången på TC så verkar det kört. Den ingången verkar snarare mer vara tänkt för hårddisk som skall ge ytterligare data att säkerhetskopiera.

Så nu verkar jag ha nått vägs ände vad gäller mitt upplägg med att inte utnyttja några molntjänster.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-02-07 15:39
Ursprungligen av Tommy66:

Å när det gäller att lägga till ytterligare hårddiskutrymme för TM via usb-ingången på TC så verkar det kört.

Nejdå, du kan visst använda en större extern HD kopplad till usb-porten på Time Capsule!

Den kommer synas som en nätverksdisk för dina macar, och den nätverksdisken kan du använda till en ny Time Machine-backup. Du kan däremot inte använda den för att utöka den nuvarande TM-backupen på din interna TC-hårddisk. TC kan inte heller säkerhetskopiera den USB-disk som är ansluten direkt till den. Men om du skaffar säg en 4 GB USB-disk (finns för under 1500 kr) så bör du ha marginal nog för att använda den som nätverksdisk via TC för backup med Time Machine. Läs om hur du går till väga här:
Hårddiskar för säkerhetskopiering som du kan använda med Time Machine

Ursprungligen av Tommy66:

Med en daglig backup, utan att ha exkluderat ngn av de tre hårddiskarna från TM, så borde det ju rimligen finnas utrymme för ett ganska stort antal nya daglig backuper. I mitt fall pratar vi inte stora skillnader (tillägg/delete) från en dag till en annan.

Det verkar ändå vara något märkligt med din setup, du har till och från haft problem i två år! Ibland verkar den senaste backupen behöva omotiverat mycket utrymme. Det kan finnas några saker att fundera över om du fortsätter ha problem med att TM-backupen växer för fort i storlek:

1) Fundera över vilka program du använder. Någon gammal programvara som sparar stora mängder i en enda databasfil? Virtualiseringsprogram? Andra skivavbilder? Uteslut då dessa ur TM, använd annan backuplösning för dem.

Du har helt rätt i att TM bara tar backup på de filer som ändrats sedan senaste backup, och vanligtvis är det många små filer som inte tar många MB per gång. Men det finns vissa program som lagrar stor mängd information i en enda stor fil. Ett gammalt exempel som strulade när TM först introducerades var det gamla e-postprogrammet Entourage. Det lagrade alla små mail i en enda stor databasfil. Säg att alla dina hundratusentals mail sammanlagt tog upp 2 GB i databasfilen. Så får du ett enda nytt mail på några KB. Vid nästa TM-backup var hela den 2 GB stora databasfilen ändrad och måste sparas på nytt. Entourage (som inte finns längre) löste sedan detta problem liksom de flesta andra mailprogram som sparar mailen som små separata filer.

En annan programtyp som kan drabbas av detta är virtualiseringsprogram där man kör ett annat operativsystem från en virtuell hårddisk som sparas som en enda stor skivavbild. Varje gång du startat det andra operativsystemet måste hela skivavbilden sparas på nytt. Även här har nyare versioner av virtualiseringsprogram lösningar för att inte Time Machine ska råka ut för detta. Men samma sak kan uppstå om du själv använder en skivavbild (till exempel för att ha ett separat krypterat område på din HD) och inte gjort avbilden på TM-kompatibelt sätt.

2) Kanske ska du låta TM mest bara ta hand om dina personliga filer (bilder, dokument mm) som inte kan återskapas på annat sätt. Det är TM mycket bra till, med versionshantering. System, program mm kanske du vågar utesluta? Allt detta kan installeras på nytt. Varje ny systemuppdatering tar ju utrymme från backupen. Men om det skulle vara för tidsödande att återinstallera allt när katastrofen är framme är det en bättre lösning att regelbundet göra en klon av din installation för att så snabbt som möjligt åter komma åter i produktion. Då är CCC eller SuperDuper! bättre verktyg än TM.

3) Finns det andra mappar du kan utesluta? Som exempel, laddar du regelbundet ner massa filer som bara temporärt ligger i din Hämta-mapp men oftast slängs? Vad använder du de andra externa HD till, är det "transport-diskar" som ofta ändrar innehåll på sådant du ändå har original på någon annanstans? Osv.

Smmanfattningsvis så är nog huvudproblemet att du har för lite marginal av backuputrymme. Om du vill ha en problemfri backuplösning med "allt till en enda TM-disk som ska funka utan att jag tänker på det" så är det en större backup-HD som gäller.

Bevaka tråden