Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur mycket sväljer Time Capsule

Tråden skapades och har fått 97 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag brukar lägga några undantag i Time Machine för att snabba upp backuperna. I mitt fall har jag lagt undantag på mina virtuella maskiner och mina nedladdade filer. Maskinerna backas upp på annat sätt och de nedladdade filerna är inget jag bryr mig om.
Det är nog för att inte min Time Machine ska stå och tugga hela tiden.

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2014-01-08 20:22

Har haft Time Capsule 2TB länge och varit mkt nöjd.
Kör automatisk Time Machine med accept av att äldre backuper raderas.

Igår började det strula. Felmeddelande lämnas - vilka jag inte begriper.

Total hårddiskstorlek hos oss (som tas TM-kopior av) är 1,75 TB. (3 diskar; iMacens 0,5 samt en disk på 1TB och en på 0,25.)

Med dessa förutsättningar och inställning borde det enl min hjärna då ALDRIG kunna bli fullt på vår Time Capsule.

Jag noterade igår också att samtliga tidigare backuper/kopior utöver den från i förrgår har raderats. Förmodligen då som ett resultat av nämnda inställning, samt att TM bedömt att alla dessa behövt raderas för att frigöra tillräckligt med utrymme.

Någon som kan förklara detta för mig, please?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-01-08 20:27
Ursprungligen av Tommy66:

Har haft Time Capsule 2TB länge och varit mkt nöjd.
Kör automatisk Time Machine med accept av att äldre backuper raderas.

Igår började det strula. Felmeddelande lämnas - vilka jag inte begriper.

Total hårddiskstorlek hos oss (som tas TM-kopior av) är 1,75 TB. (3 diskar; iMacens 0,5 samt en disk på 1TB och en på 0,25.)

Med dessa förutsättningar och inställning borde det enl min hjärna då ALDRIG kunna bli fullt på vår Time Capsule.

Jag noterade igår också att samtliga tidigare backuper/kopior utöver den från i förrgår har raderats. Förmodligen då som ett resultat av nämnda inställning, samt att TM bedömt att alla dessa behövt raderas för att frigöra tillräckligt med utrymme.

Någon som kan förklara detta för mig, please?

Den faktiska storleken på en hdd är aldrig vad det står på dom utan alltid mindre.
En 2TB är i praktiken bara 1862GB enligt http://www.ussscctv.com/harddrivesizecapaciti...
Tittar jag på min NAS så är 2TB i praktiken exakt 1.79TB stora.

Ursprungligen av lappen71:

Den faktiska storleken på en hdd är aldrig vad det står på dom utan alltid mindre.
En 2TB är i praktiken bara 1862GB
Läs här: http://www.ussscctv.com/harddrivesizecapaciti...

Japp. Och sen beror det också på filsystemet hur mycket man i slutändan får som användbart utrymme.

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2014-01-09 18:10
Ursprungligen av lappen71:

Den faktiska storleken på en hdd är aldrig vad det står på dom utan alltid mindre.
En 2TB är i praktiken bara 1862GB enligt http://www.ussscctv.com/harddrivesizecapaciti...
Tittar jag på min NAS så är 2TB i praktiken exakt 1.79TB stora.

OK. Detta är ju dock ett generellt konstaterande, som inte förklarar (eller löser) mitt scenario.
Faktumet gällande Nettodatamängd gäller ju då samtliga mina diskar, Time Capsule inräknad.
Å då bruttosiffran för den sistnämnda är 0,25 TB större än summan av de övrigas (2 TB vs 1,75) så kvarstår ju frågan.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-01-09 18:36
Ursprungligen av Tommy66:

OK. Detta är ju dock ett generellt konstaterande, som inte förklarar (eller löser) mitt scenario.
Faktumet gällande Nettodatamängd gäller ju då samtliga mina diskar, Time Capsule inräknad.
Å då bruttosiffran för den sistnämnda är 0,25 TB större än summan av de övrigas (2 TB vs 1,75) så kvarstår ju frågan.

Du nämnde ett felmeddelande som du aldrig klargjort vad det stod i det.

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2014-01-09 20:29
Ursprungligen av lappen71:

Du nämnde ett felmeddelande som du aldrig klargjort vad det stod i det.

Ursäkta, missade lägga upp bilderna som visar dessa... Här är de!

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-01-09 20:33

Tydligen måste TM göra om hela säkerhetskopian därför är den så stor och att det inte finns plats.
Ser du din TM hårddisk i FInder kan du ta bort den gamla backupen och börja om.

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2014-01-09 20:44
Ursprungligen av lappen71:

Tydligen måste TM göra om hela säkerhetskopian därför är den så stor och att det inte finns plats.
Ser du din TM hårddisk i FInder kan du ta bort den gamla backupen och börja om.

Verkar som att det är enda alternativet.
Vid klick på "Time Machine-säkerhetskopior" under Enheter i Finder så ser jag mappen "Backups.backupdb". Jag lyckas inte se något om storleken på den men jag antar att det är den (mappen) som du menar att jag då raderar?

Sen begriper jag fortfarande inte varför utrymmet inte räcker på TC:n. Är din slutsats rätt så förklarar det väl själva felmeddelandet men inte varför TM väljer att försöka göra om hela säkerhetskopian. ?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-01-09 21:07
Ursprungligen av Tommy66:

Verkar som att det är enda alternativet.
Vid klick på "Time Machine-säkerhetskopior" under Enheter i Finder så ser jag mappen "Backups.backupdb". Jag lyckas inte se något om storleken på den men jag antar att det är den (mappen) som du menar att jag då raderar?

Sen begriper jag fortfarande inte varför utrymmet inte räcker på TC:n. Är din slutsats rätt så förklarar det väl själva felmeddelandet men inte varför TM väljer att försöka göra om hela säkerhetskopian. ?

Nej den ska heta sparsbundle och sen ditt dator namn.

Att TM ibland måste göra om säkerhetskopian är inget nytt utan det händer titt som tätt.
Den går det när den inte kan verifiera att säkerhetskopian är korrekt fast man brukar få ett meddelande om det!!

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2014-01-09 21:16
Ursprungligen av lappen71:

Nej den ska heta sparsbundle och sen ditt dator namn.

http://macprovid.vo.llnwd.net/o43/hub/media/1088/7039/Image_4.png

Att TM ibland måste göra om säkerhetskopian är inget nytt utan det händer titt som tätt.
Den går det när den inte kan verifiera att säkerhetskopian är korrekt fast man brukar få ett meddelande om det!!

Sparsbundle ser jag inte där (i Finder). Däremot samma som hos dig - där ju just "Backups.backupdb" finns/syns. (Under den sedan vår iMac och under den backupdatum och under den mapp för resp disk.) Det är väl den som jag ska radera?

Första gången för mig (veterligen) att TM gör om hela säkerhetskopian.
Känns inte som att det blir superallvarliga konsekvenser hos mig men faktum är ju att detta gjort att alla tidigare backuper blir (eller redan har blivit, med tanke på att TM alltså försökt skapa sig utrymme) nu är history. Man får hoppas att det inte dyker upp något behov av att go back in time...

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-01-09 21:25
Ursprungligen av Tommy66:

Sparsbundle ser jag inte där (i Finder). Däremot samma som hos dig - där ju just "Backups.backupdb" finns/syns. (Under den sedan vår iMac och under den backupdatum och under den mapp för resp disk.) Det är väl den som jag ska radera?

Första gången för mig (veterligen) att TM gör om hela säkerhetskopian.
Känns inte som att det blir superallvarliga konsekvenser hos mig men faktum är ju att detta gjort att alla tidigare backuper blir (eller redan har blivit, med tanke på att TM alltså försökt skapa sig utrymme) nu är history. Man får hoppas att det inte dyker upp något behov av att go back in time...

Jag vågar inte svara på att du kan radera den utan kanske någon annan kan svara på det.
Ville inte ge dig ett svar som ställer till det för dig

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2014-01-09 21:33
Ursprungligen av lappen71:

Jag vågar inte svara på att du kan radera den utan kanske någon annan kan svara på det.
Ville inte ge dig ett svar som ställer till det för dig

Det uppskattas ju att du (eller ngn annan) inte ger svar/råd som inte är hållbara...

Men om jag tittar i din skärmdump så ser jag som sagt ingen Sparsbundle och det ser ut som hos mig.
Jag gissar därför att du menade/menar att det är filerna/mapparna under Backups.backupdb som jag skall radera, inte Backups.backupdb.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-01-09 21:44
Ursprungligen av Tommy66:

Det uppskattas ju att du (eller ngn annan) inte ger svar/råd som inte är hållbara...

Men om jag tittar i din skärmdump så ser jag som sagt ingen Sparsbundle och det ser ut som hos mig.
Jag gissar därför att du menade/menar att det är filerna/mapparna under Backups.backupdb som jag skall radera, inte Backups.backupdb.

Helt rätt och det där var inte min skärm dump för av någon konstig anledning kan jag nu inte se min TM

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2014-01-09 22:13
Ursprungligen av lappen71:

Helt rätt och det där var inte min skärm dump för av någon konstig anledning kan jag nu inte se min TM

Jaså, jag trodde det var en dump från hur det ser ut hos dig.

När det kommer till att plocka bort backup (hela innehållet på TM-disken) så börjar man ju leva lite farligt... Om ordinarie disk/diskar skulle sättas ur spel, innan ny backup hunnit skapas...

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2014-01-12 12:12

Jag gjorde om allt från början, d v s blåste Time Capsule och sen skapades ny totalbackup.
Nu funkis.

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2014-12-08 15:13

Nu hände samma som ovan igen.

Jag förstår inte att det kan hända, när man valt att köra automatiskt (Time Machine) med accept av att äldre backuper raderas?! (Vilket dessutom har funkat flera ggr, att äldsta backup raderas när så krävs.)

Håller med dig Tommy66. Jag gav upp och köpte en TimeCapsule 2TB

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-12-09 09:42
Ursprungligen av Tommy66:

Jaså, jag trodde det var en dump från hur det ser ut hos dig.

När det kommer till att plocka bort backup (hela innehållet på TM-disken) så börjar man ju leva lite farligt... Om ordinarie disk/diskar skulle sättas ur spel, innan ny backup hunnit skapas...

Därför bör man ha både hängsle och livrem. Skaffa en sekundär backuplösning, tex Crashplan. Eller en USB-hårddisk som du kör CarbonCopyCloner till.

Ursprungligen av reboot81:

Därför bör man ha både hängsle och livrem. Skaffa en sekundär backuplösning, tex Crashplan. Eller en USB-hårddisk som du kör CarbonCopyCloner till.

Varför köra carbon copycloner till en extern hdd?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-12-09 18:43

Kraschar den interna kan man bara boota om direkt på den externa, och man är direkt igång utan att läsa tillbaka något.
Ser din smiley, men fattar nog inte din poäng...?

Senast redigerat 2014-12-10 00:57
Ursprungligen av kenjon:

Kraschar den interna kan man bara bota om direkt på den externa, och man är direkt igång utan att läsa tillbaka något.
Ser din smiley, men fattar nog inte din poäng...?

Var enbart ren fundering varför, smilen hamnade bara där för den var så söt

  • Medlem
  • International user
  • 2014-12-10 14:15
Ursprungligen av RagnarFerdinand:

Jag bara fnös åt henne. "Så enkelt är det inte" Hrm..

Ny med mac?

Iaf då kan det bli sådana moment i livet.

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2014-12-11 21:09
Ursprungligen av RagnarFerdinand:

Håller med dig Tommy66. Jag gav upp och köpte en TimeCapsule 2TB

Jag HAR redan en sådan. TC 2TB.
Snyft.

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2015-03-01 11:28

Mina bekymmer enl ovan återkommer kontinuerligt. TM säger att utrymmet inte är tillräckligt för att skapa säkerhetskopia.
Lyckas då och då med en workaround... Jag går manuellt in och undantar den ena utav mina båda externa hårddiskar (1 TB), d v s det blir 0,75 TB (500 + 250 GB) som skall säkerhetskopieras. Å sen när den är färdig så tar jag bort 1TB:n från undantagslistan igen. Då brukar det funka. Ett tag... Sen blir det samma visa igen.
:-((

??

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2015-04-17 13:06
Ursprungligen av Tommy66:

Mina bekymmer enl ovan återkommer kontinuerligt. TM säger att utrymmet inte är tillräckligt för att skapa säkerhetskopia.
Lyckas då och då med en workaround... Jag går manuellt in och undantar den ena utav mina båda externa hårddiskar (1 TB), d v s det blir 0,75 TB (500 + 250 GB) som skall säkerhetskopieras. Å sen när den är färdig så tar jag bort 1TB:n från undantagslistan igen. Då brukar det funka. Ett tag... Sen blir det samma visa igen.
:-((

??

Nu funkar inte min nämnda workaround heller längre.

Nog måste det finnas en lösning på detta?! Verkar ju osannolikt att Apple inte skulle ha löst detta - som rör sig inom det otroligt viktiga området Backup-lösningar.

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2016-01-17 15:08

Hur kommer man nära (i kontakt med) Apple i ärende som detta...? Det kan ju inte vara good enough för dem med problem som det här!
Där det är till synes helt ologiskt uppträdande av äppleprodukterna.

Det händer mig fortsatt titt som tätt. D v s jag lever trots mina investeringar under stunder utan komplett backup.

Ursprungligen av Tommy66:

Hur kommer man nära (i kontakt med) Apple i ärende som detta...? Det kan ju inte vara good enough för dem med problem som det här!
Där det är till synes helt ologiskt uppträdande av äppleprodukterna.

Det händer mig fortsatt titt som tätt. D v s jag lever trots mina investeringar under stunder utan komplett backup.

Tömde du den helt innan? Googla på Apples telefonnummer, vet även att det har postats här på forumet.

Ursprungligen av Tommy66:

Hur kommer man nära (i kontakt med) Apple i ärende som detta...? Det kan ju inte vara good enough för dem med problem som det här!
Där det är till synes helt ologiskt uppträdande av äppleprodukterna.

Det händer mig fortsatt titt som tätt. D v s jag lever trots mina investeringar under stunder utan komplett backup.

Jag tycker att du verkar ha lite väl liten backupdisk för att hantera ditt behov och jag misstänker att det är därifrån dina problem härstammar. Du skriver att du har en 2 TB backupdisk för att ta hand om 1,75 TB datadisk. Nu vet jag ju iofs inte hur mycket data du faktiskt har på dina diskar, men jag tycker ändå att 2TB är i absolut minsta laget. Time machine tar ju en ny kopia på varje ändrad fil så om du ändrar en fil mellan varje gång TM körs så får du ju ett antal kopior (i olika utförande) av den filen på din backupdisk och därmed käkas ju diskutrymmet upp ganska fort. En tumregel är väl att ha minst tre gånger så stor backupdisk som du har datadisk. Givetvis kan man räkna på detta om man vill optimera det hela utifrån hur stor mängd data som ändras mellan backuptagningarna och hur många kopior man vill spara. Här finns ett verktyg du kan använda, men egentligen är det bara grundläggande matematik som behövs.

Dessutom försvinner nog lite overhead för varje fil som TM tar hand om. Det borde rimligtvis sparas lite metadata om varje filkopia vilket gör att 2,0 TB backupdisk inte räcker till 2,0 TB data ens med enbart en enda backup. Det borde inte vara jättemycket diskplats som går åt till detta, men många bäckar små...

Sedan verkar du inte ta backup så särskilt ofta, eller? Det kanske iofs har att göra med att du har problem med att ta backup och att det därför blir stora mängder data som du behöver backa upp när du väl tar backup. I skärmdumpen du har bifogat så står det att TM har hittat 1,05 TB som är ändrad sedan du senast tog backup. Antingen har du ju jobbat på några ohyggligt stora filer eller så har du pillat på väldigt många filer på din dator sedan sist TM tog backup. Detta verkar ju få konsekvensen att TM inte klarar av att göra sitt jobb.

Edit: stavfel...

Senast redigerat 2016-01-18 20:07
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-01-18 09:10

Och använd inte disken till annat än TM

Bevaka tråden