Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Itunes Match släpps i Sverige

Tråden skapades och har fått 130 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Nu när man kört det några dagar måste jag säga att jag älskar det! För mitt lyssnande har Spotify inte en suck mot iTunes Match. 99 % av min musik i iTunes är från rippade CD-skivor. Många av dem finns inte i Spotify och inte heller i iTunes Store. Det finns en anledning till att jag köpt dem. Och nu kommer jag åt dem överallt, hela tiden. Till ett lågt pris, bara drygt 20 spänn i månaden.

Ursprungligen av Capeman:

Nu när man kört det några dagar måste jag säga att jag älskar det! För mitt lyssnande har Spotify inte en suck mot iTunes Match. 99 % av min musik i iTunes är från rippade CD-skivor. Många av dem finns inte i Spotify och inte heller i iTunes Store. Det finns en anledning till att jag köpt dem. Och nu kommer jag åt dem överallt, hela tiden. Till ett lågt pris, bara drygt 20 spänn i månaden.

Har precis börjat matcha på allvar. Provade bara med några igår och det hackade lite på några av dem och alla låtar matchade inte på tex AC/DC. Det verkar gå mycket långsamt. Kan det bero på att jag inte låter iTunes lägga till albumen på datorn och då jag plockar dem från min NAS?
Du skriver att du lägger dit musik som du har på CD men den finns inte i iTunes store. Funkar det ? ( har inte kommit så långt än )

Ursprungligen av MalcomX:

Har precis börjat matcha på allvar. Provade bara med några igår och det hackade lite på några av dem och alla låtar matchade inte på tex AC/DC. Det verkar gå mycket långsamt. Kan det bero på att jag inte låter iTunes lägga till albumen på datorn och då jag plockar dem från min NAS?
Du skriver att du lägger dit musik som du har på CD men den finns inte i iTunes store. Funkar det ? ( har inte kommit så långt än )

Inlägg #41 i tråden bör klargöra vad som sker.

Ursprungligen av keptang:

Inlägg #41 i tråden bör klargöra vad som sker.

Ursäkta om jag är lite trög, men var i det inlägget fick jag svar på mina frågor?

Ursprungligen av MalcomX:

Ursäkta om jag är lite trög, men var i det inlägget fick jag svar på mina frågor?

Låmgsamt = låter som att ingen match hittas och du laddar upp din musik till iCloud t.ex.
Alternativt i ett format/en bitrate som inte iCloud gillar.

Ursprungligen av keptang:

Låmgsamt = låter som att ingen match hittas och du laddar upp din musik till iCloud t.ex.
Alternativt i ett format/en bitrate som inte iCloud gillar.

Okey
Du läste det som att problemet kvarstod med matcningen (det var igår det inte funkade)
Nej den funkar nu, men det går bara lite väl långsamt tycker jag. Framför allt som jag lätt kommer att kunna lägga dit 25000 låtar. Har nog minst dubbelt upp, då alla mina gamla CD är rippade till HDD och min NAS.

Jag frågade också om hur det funkar med album som inte finns i iTunes store och de har tex inte AC/DC T.N.T från 1975.
Men det matchade fint och sedan kunde jag lägga till bilden genom att klicka på INFO och lägga dit den manuellt och den dök sedan även upp på mobilen.

Jag har inte använt iTunes förr, då jag inte användt iTunes hemma, då jag har Sonos som skapar eget bibliotek. Så jag har lite att lära om iTunes innan jag är helt "hundra" på hur det funkar.

Ursprungligen av MalcomX:

Okey
Du läste det som att problemet kvarstod med matcningen (det var igår det inte funkade)
Nej den funkar nu, men det går bara lite väl långsamt tycker jag. Framför allt som jag lätt kommer att kunna lägga dit 25000 låtar. Har nog minst dubbelt upp, då alla mina gamla CD är rippade till HDD och min NAS.

Jag frågade också om hur det funkar med album som inte finns i iTunes store och de har tex inte AC/DC T.N.T från 1975.
Men det matchade fint och sedan kunde jag lägga till bilden genom att klicka på INFO och lägga dit den manuellt och den dök sedan även upp på mobilen.

Jag har inte använt iTunes förr, då jag inte användt iTunes hemma, då jag har Sonos som skapar eget bibliotek. Så jag har lite att lära om iTunes innan jag är helt "hundra" på hur det funkar.

Jag har fler än 25000 låtar jag med, därför använder jag inte iTunes Match, för det kommer enbart innebära problem. Har du en bra NAS (som Synology med dess appar/eller Plex) så bör det lösa synkbiten osv..

Ursprungligen av keptang:

Jag har fler än 25000 låtar jag med, därför anvvänder jag inte iTunes Match, för det kommer enbart innebära problem.

Hur då menar du ?

Jag ser fördelen med att jag inte behöver hålla på med ett hembibliotek för att välja vad jag skall lyssna på och ta upp plats i mobilen fö musik. Jag väljer det jag vill från iTunes. Väljer ju bara att lägga upp det jag tror jag kommer att lyssna på när jag är mobil. annars lyssnar jag ju hemma. Dessutom är det ju asjobbigt att hålla på att lägga in och ta bort musik från mobilen hela tiden. Det sköter ju iTunes match perfekt genom att det inte finns på mobilen annat än som "bibliotek"

Annars har jag ju även Spotify och att betala 250 kr om året för Itunes match är väl inte något man behöver fundera över. Man har det när man behöver det.

Ursprungligen av MalcomX:

Hur då menar du ?

Jag ser fördelen med att jag inte behöver hålla på med ett hembibliotek för att välja vad jag skall lyssna på och ta upp plats i mobilen fö musik. Jag väljer det jag vill från iTunes. Väljer ju bara att lägga upp det jag tror jag kommer att lyssna på när jag är mobil. annars lyssnar jag ju hemma. Dessutom är det ju asjobbigt att hålla på att lägga in och ta bort musik från mobilen hela tiden. Det sköter ju iTunes match perfekt genom att det inte finns på mobilen annat än som "bibliotek"

Annars har jag ju även Spotify och att betala 250 kr om året för Itunes match är väl inte något man behöver fundera över. Man har det när man behöver det.

Fungerar det för dig och dina behov så är väl det jättebra. Jag löser det med min NAS utan några begränsningar och i full kvalitet, ALAC/FLAC osv... iCloud klarar bara 256.

Ursprungligen av keptang:

Fungerar det för dig och dina behov så är väl det jättebra. Jag löser det med min NAS utan några begränsningar och i full kvalitet, ALAC/FLAC osv... iCloud klarar bara 256.

okey, då är jag med. Inte helt fel att göra så.
Hur spelar du upp på mobilen från nasen över internet
Vad använder du för app ? Får du upp bibliotek på mobilen eller får du bläddra i mappar?

Ursprungligen av MalcomX:

okey, då är jag med. Inte helt fel att göra så.
Hur spelar du upp på mobilen från nasen över internet
Vad använder du för app ? Får du upp bibliotek på mobilen eller får du bläddra i mappar?

Använder Synologys DS Audio, inget bläddrande i mappar (om jag inte vill, möjligheten finns).

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-12-13 11:51
Ursprungligen av keptang:

Använder Synologys DS Audio, inget bläddrande i mappar (om jag inte vill, möjligheten finns).

Jag använde också DS Audio som inte är ett dåligt program alls utan alldeles utmärkt.
Men det fanns en sak som jag retade mig på och det är när man markerar en låt i ett album så läggs alla låtar till i spellistan.
Så iTunes Match var en efterlängtad funktion som köptes direkt.

  • Medlem
  • 2013-12-13 13:11
Ursprungligen av san:

Fortfarande samma problem …

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-12-14 13:23

Kan man ta bort låtar man matchat in?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-12-14 15:42
Ursprungligen av Json_81:

Kan man ta bort låtar man matchat in?

Att bara ta bort dom från molnet och inte datorn tror jag inte går.
Ta bort dom från datorn och behålla i molnet går,alt ta bort från datorn och från molnet går.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-12-15 11:16
Ursprungligen av lappen71:

Att bara ta bort dom från molnet och inte datorn tror jag inte går.
Ta bort dom från datorn och behålla i molnet går,alt ta bort från datorn och från molnet går.

Efter lite googlande så kan jag svara på min egen fråga.
Jodå, om du väljer delete på en låt i itunes kan du kryssa i "delete from icloud".

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-12-15 11:29
Ursprungligen av Json_81:

Efter lite googlande så kan jag svara på min egen fråga.
Jodå, om du väljer delete på en låt i itunes kan du kryssa i "delete from icloud".

Vad det inte det jag skrev?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-12-16 09:57
Ursprungligen av lappen71:

Vad det inte det jag skrev?

Jo det ser jag nu, jag vet inte riktigt hur jag läste ditt inlägg, men fick det till att du skrev att det inte går :/

Testade detta snabbt.

Har musik på min NAS, några nedladdade köp (fått vid köp av vinyl) på jobbdatorn samt musik i min iPhone. Har runt 5000 låtar totalt. Tog ett bra jädra tag att synca min NAS hemma, var nog klart efter 7-8h. Har dock trådlös uppkoppling mellan dator och nas, kanske går fortare annars. Fick svar att 4500 låtar var syncade. Resten vet jag inte vad det har hänt med. Ska undersöka det senare.

Har även syncat min jobbdator samt iPhone, båda gick rätt snabbt. iPhonen lade bara till det jag saknade annars var all tidigare syncad musik som det varit tidigare. Testade att ändra lite info samt lägga till 2 låtar extra på en skiva som jag hade på datorn. På mindre än 1min var min iPhone uppdaterade med infon jag ändra i datorn. Det gillar jag.

Märkte dock att man fick ställa in i iTunes under "Innehåll - Visa musikmolnet" för att allt ska visas.

Burken hemma: PC (windows 7 med iTunes)
NAS: Synologys DS211j
Jobbdator: iMac
iPhone: 4S

För 250kr verkar detta riktigt lovande och hjälper mig med mitt musiklyssnade på jobbet samt hemma till viss del.
Har inte provat musiken genom min ATV3 än.

EDIT: Jag har väldigt lite med mainstream-musik utan allt från pop, metal, punk, indie osv osv.

EDIT 2: ATV funkar galant efter en av/påloggning av iTunes-kontot.

Senast redigerat 2013-12-17 18:14
  • Medlem
  • Nacka
  • 2013-12-17 13:45

Har ett otroligt instabilt iTunes på min mediaburk - "stannar till" i den utsträckning att jag får tvångsavsluta med jämna mellanrum. Itunes Match beter sig också konstigt. Steg två "Matchar din musik..." tycks stanna av hela tiden, varpå jag måste starta om processen för att den ska komma igång igen. Bara en gång har jag sett Matchingen komma till punkt 3 men även då hade den stannat till efter bara en bråkdel av överföringarna...

Kan jag reparera itunes-index/biblioteket/ngn annan fil?
Har du ett annat knep för ökad stabilitet och fullföljd Matchning... ?

Ursprungligen av Wiberg:

Har ett otroligt instabilt iTunes på min mediaburk - "stannar till" i den utsträckning att jag får tvångsavsluta med jämna mellanrum. Itunes Match beter sig också konstigt. Steg två "Matchar din musik..." tycks stanna av hela tiden, varpå jag måste starta om processen för att den ska komma igång igen. Bara en gång har jag sett Matchingen komma till punkt 3 men även då hade den stannat till efter bara en bråkdel av överföringarna...

Kan jag reparera itunes-index/biblioteket/ngn annan fil?
Har du ett annat knep för ökad stabilitet och fullföljd Matchning... ?

Jag tyckte också att det stannade till men jag lät det tuffa på och som sagt, det tog tid. Däremot var iTunes på min PC förbaskat segt och jag kunde inte göra något annat med iTunes kändes det som vid matchningen. Har inte provat så mycket mer nu eftersom jag gjorde detta igår kväll/natt och är på jobbet idag.

Så jag har tyvärr inga särskilda knep. Jag starta bara igång det hela och körde.

  • Medlem
  • 2013-12-17 21:12

Jag måste vara extra trög idag... Kan man välja att strömma till sin iOS-enhet? Alltså inte behöva ha lokal kopia. Har inte mycket minne i varken iPad eller iPhone.

//NUmB

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-12-17 21:19
Ursprungligen av NUmB:

Jag måste vara extra trög idag... Kan man välja att strömma till sin iOS-enhet? Alltså inte behöva ha lokal kopia. Har inte mycket minne i varken iPad eller iPhone.

//NUmB

Ja men låten du spelar sparas på telefonen.
Vad som händer när minnet är fullt vet jag inte men det går att manuellt rensa.
Det gör man under Inställningar-Allmänt-Användning-Musik

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-12-17 21:21
Ursprungligen av barbapappa_86:

Med hemmadelning eller Plex kan du det.

Vad har Plex med iTunes Match att göra?
Spelar man musik från iTunes Match streamas den

Ursprungligen av lappen71:

Vad har Plex med iTunes Match att göra?
Spelar man musik från iTunes Match streamas den

Ett trött inlägg. Nm

  • Medlem
  • 2013-12-17 22:51
Ursprungligen av lappen71:

Ja men låten du spelar sparas på telefonen.
Vad som händer när minnet är fullt vet jag inte men det går att manuellt rensa.
Det gör man under Inställningar-Allmänt-Användning-Musik

Tack för svaret! Trist att låten sparas ner, man borde kunna välja om den ska göra det eller inte.

//NUmB

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-12-18 00:57
Ursprungligen av NUmB:

Tack för svaret! Trist att låten sparas ner, man borde kunna välja om den ska göra det eller inte.

//NUmB

Nu blir jag faktiskt lite osäker på hur det fungerar exakt ?
Testade just att spela ett album som jag vet är på 130MB och tittar jag under användning är det bara 40MB som sparats under musik
Och skulle låtarna sparats ner under spelning borde molnen i spelaren försvunnit men det har dom inte gjort.
Så frågan är hur mycket som sparas egentligen.

Nu blir jag sur.
Har gått igenom hela mitt bibliotek och av de 1000 låtar som laddats upp via match så är ca 300 musik jag köpt via itunes under 2008 som inte går att finna där nu.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-12-18 01:06
Ursprungligen av Borttaget:

Nu blir jag sur.
Har gått igenom hela mitt bibliotek och av de 1000 låtar som laddats upp via match så är ca 300 musik jag köpt via itunes under 2008 som inte går att finna där nu.

Om inte musiken finns kvar på iTunes Store så blir det lite svårt att matcha eller hur? ?
Spelar det så stor roll om den matchas eller laddas upp?
Har själv funderat ifall det gör det men är osäker.

Senast redigerat 2018-07-23 10:02
Ursprungligen av lappen71:

Om inte musiken finns kvar på iTunes Store så blir det lite svårt att matcha eller hur? ?
Spelar det så stor roll om den matchas eller laddas upp?
Har själv funderat ifall det gör det men är osäker.

Även om match och in the cloud är två olika tjänster innebär det att jag inte kan ladda ner min köpta musik.

Enbart om jag låter den uppladdade filen ligga kvar.

För mig handlar det om principen. Allt eller inget. Halvdant är inte bra nog.

Bevaka tråden