Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Itunes Match släpps i Sverige

Tråden skapades och har fått 130 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Är det bara jag som har fått tillbaka wifi-synk i iTunes idag i samband med släppet utav Match?

Trodde den funktionen var helt död i Mavericks.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-12-10 22:02
Ursprungligen av Borttaget:

Är det bara jag som har fått tillbaka wifi-synk i iTunes idag i samband med släppet utav Match?

Trodde den funktionen var helt död i Mavericks.

Wifi-synk av vad?

Senast redigerat 2018-07-23 10:01
Ursprungligen av lappen71:

Wifi-synk av vad?

wifi synk till iphone & ipad.

Efter installation av Mavericks slutade funktionen helt och knappen försvann i iTunes.

Idag har jag knappen igen som säger "2 devices" som är mina enheter i hemmet den funnit (knappen fanns ju självklart när jag kopplar in enheter med kabel till dator).

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-12-10 22:07
Ursprungligen av Borttaget:

wifi synk till iphone & ipad.

Efter installation av Mavericks slutade funktionen helt och knappen försvann i iTunes.

Idag har jag knappen igen som säger "2 devices" som är mina enheter i hemmet den funnit.

Nej den ska ha fungerat tidigare också.

Senast redigerat 2018-07-23 10:01
Ursprungligen av lappen71:

Nej den ska ha fungerat tidigare också.

Eh nej...

OS X Mavericks v10.9 and later do not use SyncServices. Instead, Mavericks supports sharing your information using several network-based and cloud-based solutions. If you want to sync your information across multiple devices and computers, you should use one or more of these methods. These include iCloud, CardDAV servers, CalDAV servers, and servers that utilize the Exchange ActiveSync protocol.
http://support.apple.com/kb/HT5847?viewlocale...

EDIT: tydligen skall musiken fortfarande gått att synka.
Men det har jag inte kunnat över wifi sedan dag 1 installation av Mavericks.

Ursprungligen av gubbslyna:

Äckligt pepp på detta, vägrar Spotify. Men ska försöka avvakta lite tills folk delar med sig om vad dom tycker.

Vill ju gärna också enbart köra iTunes men det blir dyrt om man skall köpa allt man vill ha.

Till någon, 256 kbits, kan man ändra om man vill ha lägre att få storleken på låtarna mindre? Jag är rätt intresserad av detta.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-12-10 22:39
Ursprungligen av Borttaget:

Eh nej...

OS X Mavericks v10.9 and later do not use SyncServices. Instead, Mavericks supports sharing your information using several network-based and cloud-based solutions. If you want to sync your information across multiple devices and computers, you should use one or more of these methods. These include iCloud, CardDAV servers, CalDAV servers, and servers that utilize the Exchange ActiveSync protocol.
http://support.apple.com/kb/HT5847?viewlocale...

EDIT: tydligen skall musiken fortfarande gått att synka.
Men det har jag inte kunnat över wifi sedan dag 1 installation av Mavericks.

Men valet måste ha funnits där?

Senast redigerat 2018-07-23 10:01
  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-12-10 22:40
Ursprungligen av Okänd användare:

Vill ju gärna också enbart köra iTunes men det blir dyrt om man skall köpa allt man vill ha.

Till någon, 256 kbits, kan man ändra om man vill ha lägre att få storleken på låtarna mindre? Jag är rätt intresserad av detta.

Högst osannolikt att det skulle gå. Var skulle man kunna ställa in det?

Kan man synka sina FLAC filer ?

Jag har längtat efter denna funktionen och skall genast sätta igång när jag kommer hem.
Använder spotify idag, men att kunna synka det man rippat ner på HDD i iTunes på detta sätt, är ju en bra bonus

Ursprungligen av MalcomX:

Kan man synka sina FLAC filer ?

Jag har längtat efter denna funktionen och skall genast sätta igång när jag kommer hem.
Använder spotify idag, men att kunna synka det man rippat ner på HDD i iTunes på detta sätt, är ju en bra bonus

iTunes köper väl inte ens FLAC utan tillägg så det är nog bara att glömma.

Ursprungligen av MalcomX:

Kan man synka sina FLAC filer ?

Nej. Det fungerar inte.

256 kbps är max i iCloud. MP3/AAC.

edit:
About file formats and iTunes Match

◾Songs encoded as MP3 or AAC that have been matched to the iTunes Store will be made available for download as 256 kbps as AAC from iCloud.
◾Songs encoded as MP3 or AAC that cannot be matched to the iTunes Store will be uploaded as is. These songs will be made available for download in the same format it was uploaded in.
◾Songs encoded as MP3 or AAC that do not meet certain quality criteria will not be matched or uploaded to iCloud.
◾Songs encoded as ALAC, WAV, or AIFF, will be transcoded in iTunes to 256 kbps AAC when uploaded to iCloud.
◾Song files over 200 MB will not be uploaded to iCloud.
◾Matched songs in your local library will not automatically be transcoded to 256 kbps AAC. To obtain a higher quality transcoding, download the matched songs from iCloud.

Ursprungligen av keptang:

Nej. Det fungerar inte.

Vilken tur att jag konverterat nästa allt även i AAC

Men sista året har jag bara kört FLAC så då får vi väl köra en runda med XLD ( Någon som vet något bättre ? )

Ursprungligen av lappen71:

Men valet måste ha funnits där?

Inte för mig.
Samma dag jag installerade Mavericks dog allt vad itunes <-> iphone synkning över wifi heter.

Det fungerade fint i Mavericks för mig innan iTunes Match. Satt senast för en dryg vecka sen och kollade det då jag hjälpte farsan med en sak.

iTunes match och flera apple-id?

Ursprungligen av Redaktionen:

För 249 kronor om året synkroniserar Itunes Match hela musiksamlingen till Icloud och gör den tillgänglig på alla anslutna enheter.

Läs hela artikeln här

Hej!
Är sugen på tjänsten, men osäker på vad som händer om jag har flera apple-id i min iphone...
Jag har ett id för appar och musik och ett för kontakter, meddelanden, FaceTime mm.
Jag vill nu regga det förstnämnda till iTunes match, men jag vill inte råka ut för 90 dagars- lockouten...
Någon av er som vet?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-12-11 00:00

Det är det förstnämnda du ska använda, det som är för iTunes och AppStore. Det andra är för iCloud.

Ursprungligen av kenjon:

Det är det förstnämnda du ska använda, det som är för iTunes och AppStore. Det andra är för iCloud.

Ok, bra!
Tack för snabbt svar!
Blev nojig och läste in för mycket i information om associering av enheter. http://support.apple.com/kb/ht4627?viewlocale...
Fick för mig att jag inte skulle kunna koppla mitt andra id till iCloud-tjänsterna utan blev tvingad att använda det första.

  • Medlem
  • ?
  • 2013-12-11 01:21

?Jag har ca 20GB musik på datorn iTunes som är synkat till alla iOS:er. Vad skulle det bli för fördelar att använda iTunes Match när jag redan har allt överallt?

Jag tycker att iTunes Match har sin plats som musiktjänst. Kan förstå att de flesta inte förstår hur tjänsten skall användas och varför. Om du inte har ett stort musikbibliotek och du inte är intresserad av att lyssna på "din" musik så Spotify eller Wimp bättre.

Har nu matchat mitt musikbibliotek med ca 17 000 låtar, och ja. Jag äger samtliga album i form av fysisk CD. Alla skivor är rippade i ALAC, totalt sett är det ca 400 gb musik. iTunes Match gör nu att jag kommer åt hela samlingen från min jobb dator och mina iPads och iPhones, äntligen slipper jag välja vad jag ska bära med mig! Last.fm appen har nu fått en självklar plats på mina devices. Appen gör att jag upptäcker "ny" musik som jag glömt bort att jag äger ?

250 kr/år tycker jag inte är något att tjafsa om, kommer att behålla mina prenumerationer på både Spotify och Wimp Hi-Fi, varje tjänst har sin funktion och sin plats...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-12-11 12:22
Ursprungligen av gubbslyna:

Äckligt pepp på detta, vägrar Spotify. Men ska försöka avvakta lite tills folk delar med sig om vad dom tycker.

Spotify är knappast en konkurrent till iTunes Match eller tvärt om.

Spotify strömmar all möjlig musik till användaren, iTunes Match strömmar endast det som du tidigare har köpt.

Ursprungligen av Borttaget:

Inte för mig.
Samma dag jag installerade Mavericks dog allt vad itunes <-> iphone synkning över wifi heter.

Det har inte fungerat på evigheter för mig, hela WiFi-synken mellan dator och iOS-enheter är löjligt buggigt. Enda botemedlet är att man har enheten i laddaren och sedan startar om iTunes. Då kickar synken igång för mig men bara just då. Nästa gång jag ansluter iOS-enheten så är WiFi-synken som bortblåst.

Senast redigerat 2018-07-23 10:01
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-12-11 12:33

Det faktum att jag inte kan 'throttla'/begränsa/schemalägga iTunes utnyttjande av bandbredd när min musik laddas upp till iCloud är ju rena skämtet Väljer jag att stoppa upload startar till och med matchningen ... alla sitter inte på 100/100 - så nu har jag spytt ur mig det oxo

Ursprungligen av lappen71:

Högst osannolikt att det skulle gå. Var skulle man kunna ställa in det?

Vid inställningar under iTunes eller något liknande? Jag ser det inte som något problem att fixa fram det.

Ursprungligen av Okänd användare:

Vid inställningar under iTunes eller något liknande? Jag ser det inte som något problem att fixa fram det.

Förutom att det inte finns då

Ursprungligen av barbapappa_86:

Förutom att det inte finns då

Bara för Apple att lägga ut nån uppdatering.

Ursprungligen av Okänd användare:

Bara för Apple att lägga ut nån uppdatering.

Jag skulle inte säga "bara". Jag är inte utvecklare på Apple, så jag vet inte.

iTunes Match

Ursprungligen av Redaktionen:

För 249 kronor om året synkroniserar Itunes Match hela musiksamlingen till Icloud och gör den tillgänglig på alla anslutna enheter.

Läs hela artikeln här

Fråga: Kommer iTunes Match på något sätt att ändra mitt bibliotek lokalt på datorn eller är iTunes Match en envägssynkronisering? Jag har arbetat en hel del med att få ihop rätt låt till rätt album, rätt skivomslag mm och allt detta arbete vill jag inte ska ändras/påverkas av att jag aktiverar iTunes Match.

Ursprungligen av danielka:

Fråga: Kommer iTunes Match på något sätt att ändra mitt bibliotek lokalt på datorn eller är iTunes Match en envägssynkronisering? Jag har arbetat en hel del med att få ihop rätt låt till rätt album, rätt skivomslag mm och allt detta arbete vill jag inte ska ändras/påverkas av att jag aktiverar iTunes Match.

Det är envägssynkning såvitt jag vet. Har inte sett några förändringar i mitt OCD-mässiga bibliotek i alla fall.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-12-11 20:33
Ursprungligen av Redaktionen:

För 249 kronor om året synkroniserar Itunes Match hela musiksamlingen till Icloud och gör den tillgänglig på alla anslutna enheter.

Läs hela artikeln här

Jag kan förstå att man från Apples sida måste sätta en gräns någonstans för hur stort ett bibliotek får vara för att kunna stödjas av tjänsten, och 25.000 låtar är säkert en siffra som täcker de flesta användares behov. Men jag undrar hur man har tänkt när man har valt att helt utestänga användare som har fler än 25.000 låtar i sitt bibliotek från tjänsten, i stället för att ge även dessa användare tillträde för de första 25.000 låtarna i biblioteket (eller de 25.000 låtar som användaren själv väljer ut)? Jag råkar ha ett större bibliotek och skulle gärna vilja använda tjänsten, men den här begränsningen innebär att jag först måste sitta och plocka bort ca 8.000 låtar ur mitt bibliotek för att överhuvudtaget kunna ansluta mig till tjänsten, matcha de låtar jag har i lägre kvalitet än 256K AAC, och sedan acceptera att bli utestängd från tjänsten igen så fort jag lägger tillbaka de ca 8.000 låtar jag tillfälligt plockade bort ur biblioteket. Väldigt omsidig lösning från Apples sida...

  • Medlem
  • 2013-12-11 20:47
Ursprungligen av Emm:

Jag kan förstå att man från Apples sida måste sätta en gräns någonstans för hur stort ett bibliotek får vara för att kunna stödjas av tjänsten, och 25.000 låtar är säkert en siffra som täcker de flesta användares behov. Men jag undrar hur man har tänkt när man har valt att helt utestänga användare som har fler än 25.000 låtar i sitt bibliotek från tjänsten, i stället för att ge även dessa användare tillträde för de första 25.000 låtarna i biblioteket (eller de 25.000 låtar som användaren själv väljer ut)? Jag råkar ha ett större bibliotek och skulle gärna vilja använda tjänsten, men den här begränsningen innebär att jag först måste sitta och plocka bort ca 8.000 låtar ur mitt bibliotek för att överhuvudtaget kunna ansluta mig till tjänsten, matcha de låtar jag har i lägre kvalitet än 256K AAC, och sedan acceptera att bli utestängd från tjänsten igen så fort jag lägger tillbaka de ca 8.000 låtar jag tillfälligt plockade bort ur biblioteket. Väldigt omsidig lösning från Apples sida...

Betänk dock att köp som gjorts med samma Apple-ID som används för iTunes-matchning inte räknas av mot gränsen på 25 000 låtar, så det är bara att tuta och köra om minst 8 000 av låtarna inte är rippade

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-12-11 21:26

Nu är nog bara 1-2% av låtarna i det aktuella biblioteket inköpt via iTunes, resterande 98-99% kommer nästan uteslutande från fysiska CD-skivor (en liten del kommer från andra källor på nätet), så problemet med den strikta avgränsningen kvarstår tyvärr i detta fall...

Bevaka tråden