Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Uppdatera till OS X Mavericks

Tråden skapades och har fått 66 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-23 23:04
Ursprungligen av Megas:

Får samma meddelande, är det någon som vet vad detta beror på? kan tilläggas att det inte är något problem med min nätverksanslutning.

Fick också samma meddelande när jag skulle uppdatera igår. Fanns uppdateringar för Lion men de ville jag skita i för jag tänkte ju ändå lägga in Mavericks. Men det gick att dra ner Mavericks först efter att jag installerat Lion-uppdateringarna, startat om datorn, och försökt på nytt. Då tog det ca 35min att dra ner Mavericks och sen typ en halvtimme att installera.

  • Medlem
  • Hjo
  • 2013-10-23 23:06
Ursprungligen av lappen71:

Undrar om jag vågar uppdatera frugans vita MacBook med Intel Core 2 Duo och 5GB RAM?
Här står det att den ska klara det. http://en.wikipedia.org/wiki/MacBook

Jag har uppdaterat en MB Unibody aluminum model från sent 2008, beteckning 5,1, den ska tydligen vara den äldsta MB som stöds.

MB Pro har äldre modeller som stöds har jag för mig, det kanske hänger ihop med att det ska vara minst grafik Nvidia GeForce 9400M "using 256 MB RAM."

Härligt förutseende var man ju, uppdaterade också frugans iMac från mitten 2007, äldsta som stöds...;D

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-10-23 23:12
Ursprungligen av Hjopek:

Jag har uppdaterat en MB Unibody aluminum model från sent 2008, beteckning 5,1, den ska tydligen vara den äldsta MB som stöds.

MB Pro har äldre modeller som stöds har jag för mig, det kanske hänger ihop med att det ska vara minst grafik Nvidia GeForce 9400M "using 256 MB RAM."

Härligt förutseende var man ju, uppdaterade också frugans iMac från mitten 2007, äldsta som stöds...;D

Hm...får testa och se vad som händer.
Friskt vågat hälften vunnet

  • Medlem
  • International user
  • 2013-10-24 03:18

Vågar inte prova på arbetsdatorn ännu tack vare vissa program.

Men på en tidig 2008, MBP med endast 2GB ram, flåsar det på fin fint : )

Flyter på hur bra som helst på min MacBook Pro 7,1
Fick enligt egna tester dessutom ca 13 % längre batteritid vilket inte är helt fel

Ursprungligen av Powerhawk:

Första gången det står MacBook Pro så ska det väl stå MacBook?!
Och alla modeller av MacBook Pro från 2007 ska fungera.

Åh bra, ska uppdatera, tack.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-10-24 09:32

Jag är väldigt imponerad av Mavericks över hur bra det fungerar på en gammal dator.
Frugan har en MacBook 7.1 white i.o.f.s med maxat RAM och med en SSD.

Ursprungligen av upnorth:

Det verkar vara helt omöjligt för mig att uppdatera till Mavericks. Jag försökte i gårkväll, i morse innan jobbet och nu efter jobbet. Oftast går hämtningen igång och avslutas efter några hundra megabyte eller någon gigabyte, sen får jag ett felmeddelande. Någon gång har det även stått att 10.9 är hämtat, men därefter händer ingenting. När jag sedan startar om Appstore får jag börja om och ladda ner igen. Grr!

Hade liknande problem. Gick då in i Programmappen och då fanns "Installera Mavericks" paketet där, som sen gick bra att installera.
Så jag hade nog också lyckats ladda ner den en gång men sen, av någon anledning, rullade det inte på som det skulle.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2013-10-24 09:47

En liten upptäckt på min MBP 5.1 efter uppdateringen. För att byta grafik-krets i inställningarna får man nu starta om datorn. Tidigare räckte det med att logga ut/in för att bytet skulle ske.

Edit: Konstigt det här. När jag skulle byta tillbaka till "Längre Batteritid" i "Strömsparare" räckte det med en utloggning.

Senast redigerat 2013-10-24 12:01
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-10-24 11:55
Ursprungligen av ilPadrino:

Hade liknande problem. Gick då in i Programmappen och då fanns "Installera Mavericks" paketet där, som sen gick bra att installera.
Så jag hade nog också lyckats ladda ner den en gång men sen, av någon anledning, rullade det inte på som det skulle.

Det var precis samma för mej.

Ursprungligen av bavan:

Jag blir inte klok på hur keychain funkar. Var finns fliken för kreditkort i Safari?
Sparar den ner redan befintliga inläggningar på min iMac så jag kan nå dom från mina iDevicer?

En guide för detta hade suttit fint

Jag hittar information om kreditkort under "Autofill" i Safaris inställningar. Håller på och lär mig mer om alla nyheter i Mavericks själv så det kommer säkerligen att komma ut fler guider efter hand.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2013-10-24 12:08

Hur blir jag av med den här som poppar upp hela tiden. Kan ju iofs installera den men vill inte.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-10-24 12:22
Ursprungligen av onnyt:

Hur blir jag av med den här som poppar upp hela tiden. Kan ju iofs installera den men vill inte.

Och varför inte?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-24 14:59
Ursprungligen av onnyt:

Hur blir jag av med den här som poppar upp hela tiden. Kan ju iofs installera den men vill inte.

Sluta vara så paranoid. Du öppnar väl något(?) som kräver Java.

Ni som petat in Mavericks, vilken build får ni? Jag har den GM som kom ut först med build 13A598. Sen kom det ut en ny build, men bara till de som petade in GM för första gången.

Ursprungligen av pmarriott:

Ni som petat in Mavericks, vilken build får ni? Jag har den GM som kom ut först med build 13A598. Sen kom det ut en ny build, men bara till de som petade in GM för första gången.

Jag har 13A603. Inte haft någon beta innan eller så.

Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Jag har 13A603. Inte haft någon beta innan eller så.

Undrar vad det är för skillnad på dem. Nåväl, kommer väl ikapp iom 10.9.1.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2013-10-24 17:12
Ursprungligen av mtntwg:

Sluta vara så paranoid. Du öppnar väl något(?) som kräver Java.

Paraniod? Moi?

Jag öppnar ingenting. Den pluppar upp när jag loggar in på min användare. Endast Finder igång.

Ursprungligen av pmarriott:

Ni som petat in Mavericks, vilken build får ni? Jag har den GM som kom ut först med build 13A598. Sen kom det ut en ny build, men bara till de som petade in GM för första gången.

Jag har kört betorna men installerade om nyss och landade då på 13A603. Men du är tvungen att göra en install från App Store. Jag var tvungen att starta den flera gånger innan den "tog" men det berodde nog på serverlasten eftersom det var likadant även på de maskiner där jag inte hade kört betan.

Ursprungligen av onnyt:

Paraniod? Moi?

Jag öppnar ingenting. Den pluppar upp när jag loggar in på min användare. Endast Finder igång.

Du har förmodligen ett program som startar automatiskt och behöver java, ex. Crashplan

Ursprungligen av heek:

Min finder öppnar inte mappar i flikar när man öppnar flera mappar. Även om det är inställt så. Hmm.

Samma här. Jag läser även på nätet att kommando + dubbelklick ska öppna i en ny flik. Det funkar inte heller.

Jag har provat att stänga av inställningen i Finder och sen aktivera igen men det händer inte mycket...

Finns det någon fix tro?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-10-25 10:09

Varje gång jag startar Mail får jag upp "Välkommen till Mail". Första gången gjordes något (byggde om lådorna, indikering...?), men nu blinkar det bara till och appen startas normalt. Men varför fattar den inte att välkomstskärmen redan har visats?
Jag har kört Reparera skivbehörigheter.
Mac mini.

Mer om flikarna i Finder... har testat och jämfört med datorn på jobbet.

1. Mappar kan kommando-klickas och öppnas som flik men endast inuti annan mapp.

2. Finders inställning "Öppna mappar i flikar..." har bara påverkan på nr 1 ovan. När den är aktiverad kan jag kommando-klicka upp en mapp till ny flik. När den ej är aktiverad kan jag kommando-klicka upp en mapp till nytt fönster.

3. För övrigt får jag inga flikar hur jag än klickar på skrivbordet.

Att kommandoklick på skrivbordet inte gör något skulle ju kunna ha att göra med att mappen Skrivbord i det läget inte visas som en mapp, utan som ett skrivbord... duh... så det finns ingen övergripande mapp att flika in sig under.

Å andra sidan kunde ju Apple ha byggt funktionen så en kommando-klickad mapp på skrivbordet flikande in sig i första bästa Finder-fönster som redan är öppnat.

Just nu är jag intresserad av om ni kan verifiera om det här är den tänkta funktionen eller om något är knas i mina macar.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-10-25 12:03

Likadant hos mej.

Om ni är i finder och cmd+n så får ni väll en ny flik i finder fönstret?

Jag kan föagga för att vänta om det är någon som sitter på en Eizo-skärm och jobbar med bild. Color navigator som man kalibrerar med funkar inte och en fix kommer först i januari.

Dåligt.

Vet någon om det finns ett kortkommando för "slå ihop alla fönster"?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-25 21:08

OMG. Verkar vara alldeles för mycket skit Apple får fixa innan jag ger mig på Maverick!
Fick samma mess som många andra. Har en fjångny Mac Pro Retina.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-10-25 21:13
Ursprungligen av guzen:

OMG. Verkar vara alldeles för mycket skit Apple får fixa innan jag ger mig på Maverick!
Fick samma mess som många andra. Har en fjångny Mac Pro Retina.

Ja verkligen mycket skit....helt värdelöst

Mavericks funkar inte med Parallels 7. Fått en "varning" från dem. Visst är det spännande med nya system, men det liknar mer och mer MS med dessa ständiga uppdateringar som bryter fungerande redskap. Vad skall jag med ett system till (även om det är gratis) om jag inte har några program att köra längre? Då kan jag ju lika gärna gå över till Linux ...

Bevaka tråden