Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vi som beställt/köpt nya Haswell rMBP.

Tråden skapades och har fått 131 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av paulreedsmith:

Pröva att stänga locket och ha det stängt 30 sekunder. Sen öppnar du den igen. Det är tangentbordet och musen som slutar fungera vist?

Det stämmer! Har du samma problem? Vad beror detta på?

Ursprungligen av matteegget:

Det stämmer! Har du samma problem? Vad beror detta på?

Jo har hänt mig 3 ggr. Apple jobbar på en lösning. Inte kul när man är i ett flow och måste pausa mitt i arbete. Men bara de löser det så. Borde vara ett mjukvarufel.

Ursprungligen av paulreedsmith:

Jo har hänt mig 3 ggr. Apple jobbar på en lösning. Inte kul när man är i ett flow och måste pausa mitt i arbete. Men bara de löser det så. Borde vara ett mjukvarufel.

Tack! Skönt att höra att det inte bara var jag som har problem. Fungerar det att stänga locket i cirka 30 sekunder för att sedan öppna och köra igen?

Ursprungligen av matteegget:

Tack! Skönt att höra att det inte bara var jag som har problem. Fungerar det att stänga locket i cirka 30 sekunder för att sedan öppna och köra igen?

Gjorde inte det en gång men idag gjorde det de. Annars tror jag du kan pröva att plugga in ett usb-minne eller liknande så kanske den vaknar. Testa!

Liknande händer på min gamla MBP efter det att jag uppdaterade till Mavericks.
Då och då slutar tangentbord, likväl mus att fungera. Mycket märkligt

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-11-02 00:53
Ursprungligen av matteegget:

Hej,
Min nya MacBook Pro retina hänger sig vid användande. Har använt den i cirka 2 timmar och redan hängt sig 2 gånger. Det ända som går att göra är att starta om den genom att hålla in "startknappen". Någon som haft samma problem?

Samma sak här, på tre dagar har det hänt 5 ggr.... Tre gånger första dagen. Trodde det var för jag höll på och pillade i inställningarna men de senaste gångerna har det hänt oberoende av vad jag gjort.
Knepet att stänga locket och vänta en minut har fungerat bra...

Ursprungligen av Frohike:

Någon som vet om butikerna fått in nya rMBP än? Tänker främst på Apple Store i Malmö.

Blev lite besviken när beräknad leveranstid från Apple blev 8 dagar...! Pallade inte heller bolla med bud och sånt. Funderade på att beställa den till jobbet, där jag bara jobbar extra ibland...
Så jag ringde Applestore i Malmö och frågade om de hade min maskin i lager (2.4GHz, 256HD, 8GB RAM) betalade 21kr för en hållplats med tåg, köpte den med med studentrabbatt, åkte tillbaks på samma biljett. (osäker på om man kan göra så)
Givetvis så hade mitt CSN-kort försvunnit i posten men studentkortet funkade lika bra
Väl spenderade tågpengar

Ni som har problem med att dator låser sig. Gäller det även när man kopplar in extern tangentbord och mus?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-11-04 12:35

Tangentbord och styrplatta låste sig på min dator. Det hjälpte inte att koppla in externt tangentbord/mus.

Här är Apples supportartikel:
http://support.apple.com/kb/TS5296

Ett annat problem jag märkt är att en av fyra cores plötsligt gick i 100% körandes kernel_task. (Det syns i Aktivitetskontroll.) Detta medför att batteritiden försämras och att en del av CPU-kapaciteten går förlorad. Men för mig så upphörde detta efter ett tag då jag drog ur mina lurar ur hörlursuttaget!

Här är en diskussion om detta ämne:
https://discussions.apple.com/thread/5497235?...

Hoppas Apple släpper en uppdatering som rättar båda problemen snart.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-11-04 12:39

En kul detalj:
Jag kör CoconutBattery, och den påstår att min dator är nio veckor gammal!
Byggdes den 2 September?!?

Ursprungligen av pesc:

Tangentbord och styrplatta låste sig på min dator. Det hjälpte inte att koppla in externt tangentbord/mus.

Händer samma sak om du jobbar med externt tangentbord/mus och rör inte den inbyggda? Varför jag frågar är att jag kommer ha dator inkopplad till externt tangentbord/mus om dagarna då man är på kontoret.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-11-04 14:09
Ursprungligen av BosnianX:

Händer samma sak om du jobbar med externt tangentbord/mus och rör inte den inbyggda? Varför jag frågar är att jag kommer ha dator inkopplad till externt tangentbord/mus om dagarna då man är på kontoret.

Jag ska också köra så från och med nu. Bluetooth. Jag kan hojta till om det händer igen.

Ursprungligen av pesc:

Jag ska också köra så från och med nu. Bluetooth. Jag kan hojta till om det händer igen.

Tusen tack!

  • Medlem
  • Örebro
  • 2013-11-04 14:45

Måste kolla en sak.
Jag gjorde en tråd på Macrumors om min rMBP med en gul toning i nedre vänstra hörnet.
Och det verkar som en HEL DEL har samma problem. Folk har gått och bytt sina datorer, och öppnat 4-5 st i butiken och alla har haft samma problem.
Min ersättnings rMBP 15" är beställd och kommer väll om några dagar hoppas jag.
Men eftersom det verkar som alla som har detta problem och bytt till en annan, fått samma sak igen, så är frågan om det inte är större chans att ens skärm har det här problemet, än inte.

Skulle ni som har en rMBP Late 2013 (framförallt 15") kunna kolla om ni har samma sak, eller inte.
Det ni gör är att öppna tex Terminal och sätt på full screen. Sen sätter ni brightness på MAX.
Sen kollar ni på skärmen om ni har några områden som ser smutsiga, gula eller mörka ut, om man jämför med resten av skärmen dvs.
Så med andra ord kolla så att skärmen har samma färg ton över hela skärmen.
Ser ni inte på den vita bakgrunden, så öppna mail, för där kan det vara lättare och se om den vänstra sidan där det är ett vitt streck, har en annan ton än den högra tex.

Det skulle vara mycket uppskattat om ni provar det här och är ärliga om resultatet, oavsett om ni stör er på det eller inte.
För som det ser ut nu, med tanke på att folk byter flera ggr och får samma problem varje gång. Så känns det som att risken är större att få en skärm som det är "fel" på, än en som är bra.

Här är tråden jag gjorde på Macrumors, där ni kan läsa om folk som har samma problem och bytt många ggr utan resultat.
http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=...

Ursprungligen av pesc:

Tangentbord och styrplatta låste sig på min dator. Det hjälpte inte att koppla in externt tangentbord/mus.

Här är Apples supportartikel:
http://support.apple.com/kb/TS5296

Ett annat problem jag märkt är att en av fyra cores plötsligt gick i 100% körandes kernel_task. (Det syns i Aktivitetskontroll.) Detta medför att batteritiden försämras och att en del av CPU-kapaciteten går förlorad. Men för mig så upphörde detta efter ett tag då jag drog ur mina lurar ur hörlursuttaget!

Här är en diskussion om detta ämne:
https://discussions.apple.com/thread/5497235?...

Hoppas Apple släpper en uppdatering som rättar båda problemen snart.

Hmmmm är ganska besviken på batteriet faktiskt. Har inte gjort några test, men upplever det inte som märkbart bättre än den gamla 13"retina. Har inte kollat på CPU-verksamheten men den blir väldigt varm ibland utan anledning. Kan ju vara en anledning.

Lite sur över att locket på min sitter en aning snett på mitt exemplar, och den svarta plastkanten på baksidan sitter inte jämnt med kroppen heller. Inte 100% byggkvalite på mitt ex.

När jag kopplar in min dator till en extern skärm via HDMI, då vill jag stänga locket på datorn och fortfarande ha bilden kvar på den externa skärmen. I Windows fixar man detta genom att ändra till "gör ingenting" när locket stängs. Någon som vet hur jag fixar detta på min mac?

@zOlid Vet ej om det är relevant men hade gul toning på min iMac 27'. Har fått skärmen utbytt flertal gånger men inget hjälpte. Jag läste sen att om att den gula toningen försvinner av sig själv efter ett tag. Jag gav upp att få den fixad och efter ett tag så försvann det helt.

Ursprungligen av paulreedsmith:

Lite sur över att locket på min sitter en aning snett på mitt exemplar, och den svarta plastkanten på baksidan sitter inte jämnt med kroppen heller. Inte 100% byggkvalite på mitt ex.

Det ska man inte tåla. Lämna in den.

Ursprungligen av paulreedsmith:

När jag kopplar in min dator till en extern skärm via HDMI, då vill jag stänga locket på datorn och fortfarande ha bilden kvar på den externa skärmen. I Windows fixar man detta genom att ändra till "gör ingenting" när locket stängs. Någon som vet hur jag fixar detta på min mac?

På den första rMBP (2012) så fungerade clamshell läge utan några problem. Jag har förvisso inte testat på den nya rMBP (väntar på min) men det ska inte vara några problem. http://support.apple.com/kb/HT3131

Det är bara att stänga skärmen efter att du ha kopplat in extern skärm.

Ursprungligen av BosnianX:

Det ska man inte tåla. Lämna in den.

På den första rMBP (2012) så fungerade clamshell läge utan några problem. Jag har förvisso inte testat på den nya rMBP (väntar på min) men det ska inte vara några problem. http://support.apple.com/kb/HT3131

Det är bara att stänga skärmen efter att du ha kopplat in extern skärm.

Tack. Ska kolla om det fungerar ikväll. Vilket mööög. De kommer säga att det är för jag har tappat den. Men jag tappade den på väster kortsida, och det är på den sidan locket sticker ut över kanten. Tänkte att smällen skulle knuffa tillbaka locket, men icket. Men detta är petitesser. Bara jag som har väldigt höga krav.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2013-11-04 15:24
Ursprungligen av BosnianX:

@zOlid Vet ej om det är relevant men hade gul toning på min iMac 27'. Har fått skärmen utbytt flertal gånger men inget hjälpte. Jag läste sen att om att den gula toningen försvinner av sig själv efter ett tag. Jag gav upp att få den fixad och efter ett tag så försvann det helt.

Det som försvinner kan vara lim rester.
Men själva toningen som vissa har, den försvinner inte.
Har inte hört talas om någon som den försvunnit för, och det är en hel del som haft problemet ända sen första rMBP modellen.
Det är inte heller ett helt ovanligt problem på IPS paneler överlag, men rMBP verkar har STORA problem med just detta.
Och den senaste late 2013 15" verkar det som att det är fler som har det än inte faktiskt.
Iallfall eftersom folk byter hela datorn så många gånger men det är samma problem på alla.

Hela den här grejen lämnar en sådan "bitter eftersmak" för mig.
Har sett fram emot denna dator så länge, och har varit utan i 6 månader i väntan på denna.
Så får man den och så är den gul i ena hörnet..... Och på köpet så visar det sig som att det är ett problem som enormt många har.
När man läser sådant blir man rädd för att man kommer hamna i en oändlig loop av utbytande av datorer, och att det slutar med att man ger upp och lämnar tillbaka den helt.
Och det vill jag verkligen inte ska hända.

Nu ska jag ijuförsig inte ropa hej för ens jag brutit ett bäcken. För jag har ju inte fått min ersättnings dator än. Men alla dom här rapporterna gör mig orolig.

Det är inte kul när sådant händer. Min rMBP bör dyka upp denna vecka och kommer så klart rapportera om samma toning visar sig.

Nu har jag äntligen fått min rMBP 13 tum med 16gb ram.
Den är ju verkligen rejält mycket tunnare och lättare än den vanliga Macbook Pro:n.
+Vikten och storleken. Nästan som airen...
+ Skärmen. Skärmen är verkligen otrolig! Trodde inte jag skulle bry mig särskilt, men när man väl sitter med en retinaskärm inser man vilken skillnad det är
+ Batteritiden. Min gamla MBP dog på ca 2 timmar max så det är oerhört skönt med en stabil batteritid.
+ Imponerande läs och skrivhastigheter (ca 700 MB/s)
+ Datorn är tyst. På min gamla MBP gick fläkten igång konstant och datorn blev både varm och lät högt.

- Retinaskärmen gör att t.ex. Photoshop CS5.5 inte ser särskilt bra ut... Inhandlade dock Pixelmator så förhoppningsvis ersätter det PS.

Varken musen och tangentbordet hänger sig vilket är skönt såklart... Inte heller någon gul toning som det pratats om här.

Mus- och tankgentbordsproblemet...

Ursprungligen av skinza:

Liknande händer på min gamla MBP efter det att jag uppdaterade till Mavericks.
Då och då slutar tangentbord, likväl mus att fungera. Mycket märkligt

Testa att sätta i en USB-sticka och låt den sitta i hela tiden du använder datorn. Min hängde sig en massa gånger i förrgår, men har inte hängt sig en enda gång sedan jag satte i USB-minnet.

När jag upptäckte att även jag fått det berömda felet ringde jag Apples support för att fråga om de trodde att det skulle komma en programvaruuppdatering snart eller vad man skulle göra åt saken. De hade märkligt nog "aldrig hört talas om just det felet förut" (!) och rekommenderade att byta ut datorn med en gång. Jag blev riktigt irriterad över att de låtsades som att felet var så ovanligt. Det är ju inte i hela världen att byta ut datorn, men jag hoppas verkligen att den nya inte har samma problem - vilket ju är rätt troligt om det är ett mjukvarufel. Jag får i alla fall behålla den felaktiga datorn så länge, tills efter att den nya kommit. Och med USB-stickans hjälp fungerar den ju riktigt fint...

Lösningen som rekommenderas är att stänga locket så att den går in i sleep mode efter ngn minut. Väcker man den efter det så ska tangentbord och mus vakna till liv igen.

Omständligt som katten, men det är den lösning som Apple rekommenderar.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Lösningen som rekommenderas är att stänga locket så att den går in i sleep mode efter ngn minut. Väcker man den efter det så ska tangentbord och mus vakna till liv igen.

Omständligt som katten, men det är den lösning som Apple rekommenderar.

Jo, Apples lösning fungerar i och för sig - när datorn väl hängt sig. Men den lösningen hindrar inte datorn från att hänga sig. Om du har ett USB-minne i hela tiden går datorn felfritt, utan att hänga sig... vilket för de flesta av oss är att föredra, även om det är irriterande att hela tiden ha ett USB-minne inpluggat.

Ursprungligen av jolianna:

Jo, Apples lösning fungerar i och för sig - när datorn väl hängt sig. Men den lösningen hindrar inte datorn från att hänga sig. Om du har ett USB-minne i hela tiden går datorn felfritt, utan att hänga sig... vilket för de flesta av oss är att föredra, även om det är irriterande att hela tiden ha ett USB-minne inpluggat.

Sidär, det var mer än vad jag visste. Då är det givetvis att föredra

Vad kan man förvänta sig för leveranstid egentligen? Köpte en rMPB 13´ mellanmodellen, och gjorde inga ändringar. Trots det har jag en beräknad leveranstid i nästa vecka. Är inte det ovanligt slöt vid beställningar av hemelektronik?

Ursprungligen av Gröngås:

Vad kan man förvänta sig för leveranstid egentligen? Köpte en rMPB 13´ mellanmodellen, och gjorde inga ändringar. Trots det har jag en beräknad leveranstid i nästa vecka. Är inte det ovanligt slöt vid beställningar av hemelektronik?

På Apples sida står att den modellen skickas inom 24 timmar. Har du beställt någon annanstans?

Har kört med inkopplat tangentbord och mus under två dagar och den har inte hängt sig. Vilket den gjorde tidigare.

Ursprungligen av pmarriott:

På Apples sida står att den modellen skickas inom 24 timmar. Har du beställt någon annanstans?

Den är köpt från Apples hemsida, ja. Det var lite det jag ställde mig frågande inför, den skall skickas inom 24 timmar men trots det ska det ta en vecka att leverera den. Bor i Örebro om det kan tänkas inverka på tiden.

Har alldeles nyss betställt en MBPr 15" senaste ver. Detta är min första Mac. Blev rek 2.0 och 16 gb. OK???

Ursprungligen av Gröngås:

Den är köpt från Apples hemsida, ja. Det var lite det jag ställde mig frågande inför, den skall skickas inom 24 timmar men trots det ska det ta en vecka att leverera den. Bor i Örebro om det kan tänkas inverka på tiden.

Den skickas förmodligen från Kina vilket påverkar leveranstiden.
Sen är den beräknade leveranstiden oftast "worst case scenario".
Tror du kommer få den några dagar innan

Bevaka tråden