Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vi som beställt/köpt nya Haswell rMBP.

Tråden skapades och har fått 131 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2013-10-25 22:56

Någon som vet om butikerna fått in nya rMBP än? Tänker främst på Apple Store i Malmö.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2013-10-25 23:17
Ursprungligen av Frohike:

Någon som vet om butikerna fått in nya rMBP än? Tänker främst på Apple Store i Malmö.

Ring och fråga. Men det känns väldigt troligt eftersom en hel del vanliga elektronik butiker har fått in dom idag.
Digital Inn fick in dom igår här i Örebro, och Mediamarkt fick in dom idag.

Så Apple stor borde helt klart också ha dom inne.

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2013-10-25 23:19
Ursprungligen av zOlid:

Ring och fråga. Men det känns väldigt troligt eftersom en hel del vanliga elektronik butiker har fått in dom idag.
Digital Inn fick in dom igår här i Örebro, och Mediamarkt fick in dom idag.

Så Apple stor borde helt klart också ha dom inne.

Ja, jag får slå dem en signal imorgon. Kom just hem, och misstänker att de har stängt nu. Tack för svar!

En fundering bara då jag inte är helt hundra med mac-kraften. Hade tänkt att försöka lära mig bild- och videoredigering på en mac nu i vinter. tänkte skaffa den "mindre" 15 tummaren som den är men kanske att det inte räcker helt och hållet? Alltså ifall man skulle lägga pengar på utökat ram t.ex. Skulle vilja höra era åsikter innan jag kan gå med i den fina klubben "Nybliven Macägare".

Min är skickad nu och kommer i nästa vecka
13 tum. 512gb. 16gb ram.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2013-10-26 22:38
Ursprungligen av Deg-man:

En fundering bara då jag inte är helt hundra med mac-kraften. Hade tänkt att försöka lära mig bild- och videoredigering på en mac nu i vinter. tänkte skaffa den "mindre" 15 tummaren som den är men kanske att det inte räcker helt och hållet? Alltså ifall man skulle lägga pengar på utökat ram t.ex. Skulle vilja höra era åsikter innan jag kan gå med i den fina klubben "Nybliven Macägare".

Du kommer långt med 8gb ram.
Hela "RAM hysterin" som många lider av är rätt överdriven.
Man säger ofta att man tar 16gb för att "framtids säkra" eller liknande, men det beror helt på hur länge du tänkt ha datorn.
8gb räcker för dom allra flesta som inte gör riktigt tunga grejer, och även om man gör det så är det inte så att om du inte har tillräckligt med ram så kommer datorn knappt fungera, allt som oftast handlar det om väldigt små skillnader, speciellt nu när SSD'erna är så snabba. (med vissa undantag)
Sen gör Apple fortfarande datorer med 4gb ram, och Mavericks packar ihop information i ram nu för tiden också (osäker på hur bra det fungerar men enligt apple ska det ju vara riktigt bra iaf).

Så med andra ord du klarar dig högst troligt på 8gb.
Det du kan göra är förstås att välja att bara uppgradera ram och inget annat, om du köper från Apple store.
Det är ingen jätte kostnad, och om du känner att det lugnar dig och har tänkt ha datorn i 4-5 år, så kan det kanske vara värt pengarna.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-10-26 22:42
Ursprungligen av zOlid:

Du kommer långt med 8gb ram.
Hela "RAM hysterin" som många lider av är rätt överdriven.
Man säger ofta att man tar 16gb för att "framtids säkra" eller liknande, men det beror helt på hur länge du tänkt ha datorn.
8gb räcker för dom allra flesta som inte gör riktigt tunga grejer, och även om man gör det så är det inte så att om du inte har tillräckligt med ram så kommer datorn knappt fungera, allt som oftast handlar det om väldigt små skillnader, speciellt nu när SSD'erna är så snabba. (med vissa undantag)
Sen gör Apple fortfarande datorer med 4gb ram, och Mavericks packar ihop information i ram nu för tiden också (osäker på hur bra det fungerar men enligt apple ska det ju vara riktigt bra iaf).

Så med andra ord du klarar dig högst troligt på 8gb.
Det du kan göra är förstås att välja att bara uppgradera ram och inget annat, om du köper från Apple store.
Det är ingen jätte kostnad, och om du känner att det lugnar dig och har tänkt ha datorn i 4-5 år, så kan det kanske vara värt pengarna.

Och med dagens SSD är det heller inte så viktigt med mycket RAM som när man har långsam traditionell HDD

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-10-27 00:12
Ursprungligen av lappen71:

Och med dagens SSD är det heller inte så viktigt med mycket RAM som när man har långsam traditionell HDD

Delvis sant att SSD driven tar en del av jobbet men "dubbelt" så mycket ram-minne i många fall betyder att att man kan köra många tyngre program samtidigt som man jobbar på nätet utan att datorn går på knäna . Med dagens minnes priser och snabba system och program utveckling så ska man inte tveka att maximera ram-minnet om man har möjlighet till det. Inte bara fråga om att vara framtidssäkrad utan underlätta det dagliga arbetet med bilder och film mm. Man behöver inte vara semiproffs för att välja 16 Gb ram-minne.

Visst säger inte att 4 GB eller 8 Gb ram-minne inte räcker till vardagliga behov som att surfa och göra sina ärenden spela mm men varför köper man bilar med kraftigare motorer när man bara kan köra 90-120 km i timmen som högst. Jo för säkrare omkörningar med mer kraft i bilen för just den stunden omkörningen sker, och samma sak med datorer mer kraft när man behöver det och kanske därmed längre livslängd på datorn

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-10-27 00:23
Ursprungligen av cubeis:

Delvis sant att SSD driven tar en del av jobbet men "dubbelt" så mycket ram-minne i många fall betyder att att man kan köra många tyngre program samtidigt som man jobbar på nätet utan att datorn går på knäna . Med dagens minnes priser och snabba system och program utveckling så ska man inte tveka att maximera ram-minnet om man har möjlighet till det. Inte bara fråga om att vara framtidssäkrad utan underlätta det dagliga arbetet med bilder och film mm. Man behöver inte vara semiproffs för att välja 16 Gb ram-minne.

Visst säger inte att 4 GB eller 8 Gb ram-minne inte räcker till vardagliga behov som att surfa och göra sina ärenden spela mm men varför köper man bilar med kraftigare motorer när man bara kan köra 90-120 km i timmen som högst. Jo för säkrare omkörningar med mer kraft i bilen för just den stunden omkörningen sker, och samma sak med datorer mer kraft när man behöver det och kanske därmed längre livslängd på datorn

Och dessa meningslösa biljämförelser ( ja jag har själv kommit med dom och skäms i efterhand)

Det är ingen som säger att det är fel att maxa RAM men det är likväl inte lika nödvändigt som tidigare.
Något som jag ser på frugans vita MacBook som sen jag monterade in en SSD aldrig får badboll och det är bara 4GB i den.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-10-27 00:27
Ursprungligen av lappen71:

Och dessa meningslösa biljämförelser ( ja jag har själv kommit med dom och skäms i efterhand)

Det är ingen som säger att det är fel att maxa RAM men det är likväl inte lika nödvändigt som tidigare.
Något som jag ser på frugans vita MacBook som sen jag monterade in en SSD aldrig får badboll och det är bara 4GB i den.

Badbollar ser jag titt som tätt sommartid lol men vet inte om det är det absoluta riktmärket för att man har tillräckligt med ram-minne i sin maskin Var lite så förr visst.

Men jag tycker på ena viset och jag älskar bilar och racing och allt som doftar fart lol och du tycker om badbollar som inte dyker upp och gillar inte ordet framtidssäkrad det är noterat

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-10-27 00:35
Ursprungligen av cubeis:

Badbollar ser jag titt som tätt sommartid lol men vet inte om det är det absoluta riktmärket för att man har tillräckligt med ram-minne i sin maskin Var lite så förr

Ja jag har väl fel då.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-10-27 00:47
Ursprungligen av lappen71:

Ja jag har väl fel då.

Nej då jag skäms ibland ska du veta

Värt att maxa CPU?

Om man jobbar mycket i CS-programmen, främst photoshop, illustrator, indesign och after effects, är det värt att beställa 15" med 2, ghz processorn?

Eller är skillnaden egentligen inte så stor? Har svårt att tolka benchmarks som man läser om lite titt som tätt. Det är ju ändå 1800 kr skillnad. Och är orolig att jag kommer sluta upp med en dator som drar mer batteri och blir varm en vad den ger i extra prestanda.

Jag jobbar dock i dessa program på daglig basis så är ju mån om att ha en dator som VERKLIGEN fungerar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-28 11:41

Var inne på Macforum i Partille och handlade en 15" Retina MBP i grundutförande vilken var den sista de hade. Verkar som butikerna fått in en liten leverans i veckan men som nu tagit slut. Det fylls säkert på inom de närmsta dagarna.

Har använt min hela dagen nu. Sålde min gamla 13" retina för några månader sen, men tycker jag märkte att denna är lite lite mindre och lättare. Hade ifs föredragit den gamla med större batteri, än de nya mindre måtten. Har inte hunnit testa batteriet alls. En del lagg fortfarande dock, och Safari är ganska ordentligt långsammare än Chrome, trots den ska ge ett lägre Sunspider resultat.

Köpte 2 stycken och ska lämna returnera en. Någon som vet hur den proceduren ser ut? Hur mycket kostar det, eller kan jag ev lämna in den ute i Täby på Apple store?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2013-10-28 18:16

Någon som vet hur lagret ser ut i Apple store Täby?

Kanon tack för hjälpen!
nästa fråga däremot, applecare? Har ingen erfarenhet angående detta och undrar ifall detta är värt de enkronorna som det kostar?

Ursprungligen av artention:

Om man jobbar mycket i CS-programmen, främst photoshop, illustrator, indesign och after effects, är det värt att beställa 15" med 2, ghz processorn?

Eller är skillnaden egentligen inte så stor? Har svårt att tolka benchmarks som man läser om lite titt som tätt. Det är ju ändå 1800 kr skillnad. Och är orolig att jag kommer sluta upp med en dator som drar mer batteri och blir varm en vad den ger i extra prestanda.

Jag jobbar dock i dessa program på daglig basis så är ju mån om att ha en dator som VERKLIGEN fungerar.

Basmodellen i en 15" bör duga bra. Vad använder du för system i dagens läge?

Nu har jag äntligen fått min MacBook Pro 13" Retina. 6 dagar för tidigt faktiskt

Kommer kunna vara lite mer delaktig på forumet nu. Ska se till att installera Pages och få fart på SSD-guiden efter mina tentor.

Äntligen här!

Åh, idag kom den äntligen... jag är så glad!! Är ni andra lika nöjda med era datorer, eller tillhör ni dem som fick måndagsexemplar? Man har ju hört rätt mycket om tangentbordsproblem och annat de senaste dagarna.

Jag blev glatt överraskad över hur mycket mindre den är än min gamla 2009:a. Och den känns snabb som blixten!

Måste köra Windows på den också för jobbets skull, men den installationen får ske i morgon. Skall bli intressant att se hur stor skillnaden blir när man kör Parallels, som ju har en förmåga att sluka både ram och processorkraft...

  • Medlem
  • Örebro
  • 2013-10-30 22:44
Ursprungligen av jolianna:

Åh, idag kom den äntligen... jag är så glad!! Är ni andra lika nöjda med era datorer, eller tillhör ni dem som fick måndagsexemplar? Man har ju hört rätt mycket om tangentbordsproblem och annat de senaste dagarna.

Jag blev glatt överraskad över hur mycket mindre den är än min gamla 2009:a. Och den känns snabb som blixten!

Måste köra Windows på den också för jobbets skull, men den installationen får ske i morgon. Skall bli intressant att se hur stor skillnaden blir när man kör Parallels, som ju har en förmåga att sluka både ram och processorkraft...

Är super nöjd, men jag fick dock ett måndags exemplar :/
Har gul tonad skärm i ena hörnet, men en ny dator är påväg och jag får ha kvar denna så länge.
Hoppas bara inte att det är något annat problem med den jag får sen.

Verkar ändå som att det är rätt många som får olika problem med sina datorer.
Framför allt skärmarna som det är problem med, men även har jag läst många som har problem med att undersidan knarrar.
Sen fräsningarna och tangentbordet på 13" modellen, men det tror jag mer är en software grej.

Är rätt tråkigt att det är på det här viset faktiskt, man tycker inte att det borde vara så många som har problem.
Men sen är det givetvis så också att det lätt ser ut som ett JÄTTE problem när man ser några som skriver om det på diverse forum, men i verkligheten är det enormt få som har problemet, bara det att dom som inte har några problem hör man sällan något av.

Tappade min väska i marken. Hade min 3 dagar gamla MBPr i ett läderfodral men kvaddade hörnet där man laddar den. Hela ladd-hålet är hoptryckt och knuffat uppåt. Spyr. Någon som har en tanke på vad jag ska göra? Applecare? Hemförsäkringen? Datorn fungerar fortfarande men vill ju ha en hel och fin dator ;((((((((((

Ursprungligen av paulreedsmith:

Tappade min väska i marken. Hade min 3 dagar gamla MBPr i ett läderfodral men kvaddade hörnet där man laddar den. Hela ladd-hålet är hoptryckt och knuffat uppåt. Spyr. Någon som har en tanke på vad jag ska göra? Applecare? Hemförsäkringen? Datorn fungerar fortfarande men vill ju ha en hel och fin dator ;((((((((((

Nu vet jag inte exakt vad Apple Care täcker, men är det billigare än hemförsäkringen (normalt ca 1500:-) så kör på den.

Otur med skärmen - och du som tappade väskan - stackars er!

Jag har försökt titta över min ordentligt, har ännu inte hittat några fel och hoppas att det fortsätter på det viset. Men säker kan man ju aldrig vara!

Jag misstänker att jag kommer att svära en hel del i morgon när jag skall försöka installera Windows - jag har hört att många haft problem med Boot Camp de nya mackarna. Jag vill helst installera en Boot Camp partition och sedan koppla den till Parallels, så har jag kört på min gamla ett tag och trivs med. Men det förutsätter ju dels att jag kan hitta var på Microsofts sajt jag kan ladda ned en iso-fil (jag fick inte rätt sorts fil tidigare ikväll), och dels att jag hittar ett USB-minne som är stort nog... trodde jag hade det hemma, men icke.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Nu vet jag inte exakt vad Apple Care täcker, men är det billigare än hemförsäkringen (normalt ca 1500:-) så kör på den.

Vet att jag tog 2500 i självrisk på hemförsäkringen Täcker Applecare drullesaker? Men om de kan fixa det/ge mig en ny så är det värt det. Grejen är den att det mest är kosmetiskt. Datorn fungerar fortfarande.

Edit: Ska gå och lägga mig och försöka sova och glömma detta. Hoppas jag mår bättre imorgon.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2013-10-31 13:47
Ursprungligen av jolianna:

Jag har försökt titta över min ordentligt, har ännu inte hittat några fel och hoppas att det fortsätter på det viset. Men säker kan man ju aldrig vara!

Jag misstänker att jag kommer att svära en hel del i morgon när jag skall försöka installera Windows - jag har hört att många haft problem med Boot Camp de nya mackarna. Jag vill helst installera en Boot Camp partition och sedan koppla den till Parallels, så har jag kört på min gamla ett tag och trivs med. Men det förutsätter ju dels att jag kan hitta var på Microsofts sajt jag kan ladda ned en iso-fil (jag fick inte rätt sorts fil tidigare ikväll), och dels att jag hittar ett USB-minne som är stort nog... trodde jag hade det hemma, men icke.

Har också hört det, läste på någon nyhets site (kommer tyvärr inte ihåg vilken :S) att det finns ett sätt att göra det utan problem, var någon på ett forum som postade. Och det verkar fungera för alla, ska se om jag hittar nyheten igen.
Behöver den ändå själv när jag ska installera Windows, så fort jag fått min ersättnings rMBP bara.
Apple borde dock har fixat problemet tills dess.

Ursprungligen av paulreedsmith:

Vet att jag tog 2500 i självrisk på hemförsäkringen Täcker Applecare drullesaker? Men om de kan fixa det/ge mig en ny så är det värt det. Grejen är den att det mest är kosmetiskt. Datorn fungerar fortfarande.

Edit: Ska gå och lägga mig och försöka sova och glömma detta. Hoppas jag mår bättre imorgon.

Fy vad surt för dig, lider med dig. :/
Apple care täcker tyvärr inte sådant normalt. Du kan givetvis prova och se om du får medlidande, och dom fixar den åt dig.
Det är lätt värt ett försök iallafall, och det är nog inte helt omöjligt att dom kan fixa den åt dig gratis, eller göra det billigare än vad drulle avgiften är. Koll upp det så snart som möjligt bara, eftersom det är mer troligt att du får hjälp nu i början än om 1 månad.

Annars så ska ju drulle täcka det där, det brukar vara 1500kr på drulle försäkringar som standard i Sverige, så vet inte om du möjligtvis har något tillägg som gör att du får betala 2500kr istället. Men annars så borde det vara 1500kr.

Säg till om du hittar iso:n!

Ursprungligen av zOlid:

Har också hört det, läste på någon nyhets site (kommer tyvärr inte ihåg vilken :S) att det finns ett sätt att göra det utan problem, var någon på ett forum som postade. Och det verkar fungera för alla, ska se om jag hittar nyheten igen.
Behöver den ändå själv när jag ska installera Windows, så fort jag fått min ersättnings rMBP bara.
Apple borde dock har fixat problemet tills dess.

Säg till om du lyckas! Jag hittar ingenting någonstans, alla iso-filer verkar vara för uppgraderingar, inte rena nyinstallationer... otroligt irriterande.

Angående mina iso-fil-problem!

Angående min fråga tidigare: Jag ville ladda ned Windows 8.1 som en iso-fil från Microsoft, men fick bara en exe-fil. Tydligen kör man exe-filen på vilken Windows-dator som helst, och då laddas hela installationsfilen ned, och man behöver INTE aktivera filen på just den datorn. När man laddat ned installationsfilen kan man tydligen välja att få den som en iso-fil. Så problemet är löst! (Men nu återstår själva installationen, som ju många haft problem med...)

Hej,
Min nya MacBook Pro retina hänger sig vid användande. Har använt den i cirka 2 timmar och redan hängt sig 2 gånger. Det ända som går att göra är att starta om den genom att hålla in "startknappen". Någon som haft samma problem?

Ursprungligen av matteegget:

Hej,
Min nya MacBook Pro retina hänger sig vid användande. Har använt den i cirka 2 timmar och redan hängt sig 2 gånger. Det ända som går att göra är att starta om den genom att hålla in "startknappen". Någon som haft samma problem?

Pröva att stänga locket och ha det stängt 30 sekunder. Sen öppnar du den igen. Det är tangentbordet och musen som slutar fungera vist?

Bevaka tråden