Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Adobe slutar med Creative Suite

Tråden skapades och har fått 156 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-05-10 15:06
Ursprungligen av Gordy:

Klart översättning och support för andra språk än engelska gör produkterna dyrare. Sen ska ju kostnaderna slås ut på intäkterna och intäkterna från Sverige är givetvis mindre än från USA. Sen har ju USA lägre moms än de flesta länder och dollarn står väl lågt nu?

…och skillnaden är 30% exklusive moms.
…och de översätter inte alla deras produkter ändå till alla språk, ex. två produkter jag sitter i dagligen:

http://www.adobe.com/se/products/aftereffects...
http://www.adobe.com/se/products/premiere/tec...

Citat:

Språkversioner
Deutsch
English
Español
Français
Italiano
日本語
한국어

Så igen, var går denna 30%-iga overhead? Om jag endast väljer engelska versioner kan jag alltså skippa den?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-05-10 15:08
Ursprungligen av Erik.dv:

Så du menar på fullaste allvar att översättningskostnader ökar utvecklingskostanden med 30%? I sådant fall borde någon verkligen se över hur man hanterar lokaliseringen av programmen!

Exakt, det stämmer inte.

Engelsk : 12.000 kr
Svensk : 14.000 kr

Alltså är prisskillnaden 2000 kr, den svenska är 16,7% dyrare än den engelska. Inte 30% dyrare.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-05-10 15:09
Ursprungligen av Erik.dv:

Som du skrev själv - du fick tag på Photoshop privat, begagnat. That's not going to happen any more.

Inte? Det kommer ju troligtvis finnas ett överflöd av fysiska Adobeprodukter på secondhandmarknaden snart till låga priser och vissa Adobeprogram kommer nog fortfarande gå att köpa lösa. Sen kanske man kan köpa och sälja "begagnade" licenser så småningom.

Ursprungligen av Erik.dv:

Det finns folk som gör saker i alla möjliga program. Det tror jag ingen motsätter.

Nej det gör nog ingen men en del verkar vara lite hemmablinda för billigare och "enklare" programs möjligheter.

Ursprungligen av Gordy:

Moms...

Vi pratar nettopriser, utan moms.

Kan du fortfrande motivera ett påslag på 30%?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-05-10 15:10
Ursprungligen av Erik.dv:

…och skillnaden är 30% exklusive moms.
…och de översätter inte alla deras produkter ändå till alla språk, ex. två produkter jag sitter i dagligen:

http://www.adobe.com/se/products/aftereffects...
http://www.adobe.com/se/products/premiere/tec...

Så igen, var går denna 30%-iga overhead? Om jag endast väljer engelska versioner kan jag alltså skippa den?

Du jobbar ju i Sverige? Där vi har generellt sett högre kostnader på det mesta så klart att det kan kosta mer då.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-05-10 15:14
Ursprungligen av zinned:

Exakt, det stämmer inte.

Engelsk : 12.000 kr
Svensk : 14.000 kr

Alltså är prisskillnaden 2000 kr, den svenska är 16,7% dyrare än den engelska. Inte 30% dyrare.

Och med boxad version hade jag valet att köpa Engelsk versionen (vilket vi gjort på jobbet). Jag tror man får 20kr rabatt på Creative Cloud for Teams om man väljer ett "English only" alternativ (alltså det kostar 620 kr / mån med ENG och 640 kr / mån med ENG + SE, tror jag).

Apple Motion 5 är ett bra exempel hur en annan aktör översätter dollar till kronor.
- Det kostar likt Creative Cloud $49.99 i USA och i Sverige får man pröjsa 379 kr inkl moms.
- På något vis får Adobe $49.99 i USA att bli 566 kr inkl moms i Sverige, nästan 50% högre än Apple "exchange rate".

Det får du hemskt gärna förklara @Gordy.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-05-10 15:19
Ursprungligen av Gordy:

Inte? Det kommer ju troligtvis finnas ett överflöd av fysiska Adobeprodukter på secondhandmarknaden snart till låga priser och vissa Adobeprogram kommer nog fortfarande gå att köpa lösa. Sen kanske man kan köpa och sälja "begagnade" licenser så småningom.

När CS6 dör - och det kommer det göra inom ett par år - så nej. Eventuellt kan du köpa ut någon från deras Creative Cloud abonnemang ja, eftersom man binder upp sig per år och saker kan hända över ett år. Men generellt sätt börjar mjuvkaror som är ett par releaser bakåt bete sig dålig på ny hårdvara. Vi pratar ett par, kanske 3 år. Kanske att CS6 börjar vittar redan i och med OSX 10.9.

Sedan kan det vara så att Adobe faktiskt underhåller programmet så det fortsätter fungera.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-05-10 15:20
Ursprungligen av Erik.dv:

Och med boxad version hade jag valet att köpa Engelsk versionen (vilket vi gjort på jobbet). Jag tror man får 20kr rabatt på Creative Cloud for Teams om man väljer ett "English only" alternativ.

Apple Motion 5 är ett bra exempel hur en annan aktör översätter dollar till kronor.
- Det kostar likt Creative Cloud $49.99 i USA och i Sverige får man pröjsa 379 kr inkl moms.
- På något vis får Adobe $49.99 i USA att bli 566 kr inkl moms i Sverige, nästan 50% högre än Apple "exchange rate".

Det får du hemskt gärna förklara @Gordy.

Det har jag redan gjort, Sverige är en mindre marknad med högre Skatter och avgifter m.m. än t.e.x. USA. Sen beror ju priser till viss del på när man låst dollarn till kronan. Varken Apple eller Adobe höjer priserna dagligen efter valutakurs.

Sen är det helt klart så att Adobe måste lyckas på USA marknaden, Sverige är nog inte högprioriterat direkt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-05-10 15:21
Ursprungligen av Gordy:

Det har jag redan gjort, Sverige är en mindre marknad med högre Skatter och avgifter m.m. än t.e.x. USA. Sen beror ju priser till viss del på när man låst dollarn till kronan. Varken Apple eller Adobe höjer priserna dagligen efter valutakurs.

Sen är det helt klart så att Adobe måste lyckas på USA marknaden, Sverige är nog inte högprioriterat direkt.

Kul. Tjafsa för tjafsets skull.

Let's get back on topic.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-05-10 15:23
Ursprungligen av Erik.dv:

När CS6 dör - och det kommer det göra inom ett par år - så nej. Eventuellt kan du köpa ut någon från deras Creative Cloud abonnemang ja, eftersom man binder upp sig per år och saker kan hända över ett år. Men generellt sätt börjar mjuvkaror som är ett par releaser bakåt bete sig dålig på ny hårdvara.

Ingt större problem. Väldigt många riktigt kompetenta designers sitter väldigt nöjda redan idag med äldre versioner av både Adobes program och gammal hårdvara. Inte alla behöver de senaste funktionerna och finesserna inte ens en hel del riktiga powerusers som hellre sitter med en gammal och beprövad lösning som fungerar än riskerar ett trainwreck.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-05-10 15:26
Ursprungligen av Gordy:

Ingt större problem. Väldigt många riktigt kompetenta designers sitter väldigt nöjda redan idag med äldre versioner av både Adobes program och gammal hårdvara. Inte alla behöver de senaste funktionerna och finesserna inte ens en hel del riktiga powerusers som hellre sitter med en gammal och beprövad lösning som fungerar än riskerar ett trainwreck.

Så bra. Back on topic.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-05-10 15:32
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vilka kostnader är det som är högre, och som motiverar en så stor prisskillnad?

På vilket sätt kostar det 30% mer att ha en CC-medlem/prenumerant i Sverige än i USA?
På vilket sätt kostar det 30% mer att ladda ner, installera och köra ett CC-program från Sverige än från USA?

Om Adobe inte verkade i Sverige och inte hade personal översättnings och supportkostnader på grund av det så skulle säkert prisskillnaden vara noll (exkl. moms), men nu har de ju faktiskt extrakostnader för det plus diverse finansiella kostnader (växlings och betallösningar) som är högre i Sverige än i USA.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-05-10 15:34
Ursprungligen av Gordy:

Om Adobe inte verkade i Sverige och inte hade personal översättnings och supportkostnader på grund av det så skulle säkert prisskillnaden vara noll, men nu har de ju faktiskt extrakostnader för det plus diverse finansiella kostnader som troligtvis är högre i Sverige än i USA.

Enligt din logik borde allting vara dyrare i Sverige. Varför kan då Apple hålla en vettig prisbild?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-05-10 15:43
Ursprungligen av Erik.dv:

Enligt din logik borde allting vara dyrare i Sverige. Varför kan då Apple hålla en vettig prisbild?

Doh! Det mesta är dyrare i Sverige!
Apple får ju dessutom kritik oftare än Adobe på att de är dyrare här än i USA.

Ursprungligen av zinned:

@Max_Ha

Så, om jag t ex då skulle vilja abonnera på tillgång till Photoshop så skulle det kosta mig 228,78 kr/mån? Hur i hela fridens namn kan ni motivera ett sådant vansinnigt högt pris?

229 kronor per månad är högst överkomligt om man använder det som företagskund.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-05-10 15:57
Ursprungligen av Joacim Melin:

229 kronor per månad är högst överkomligt om man använder det som företagskund.

Även som privatkund är det inte så mycket att bråka om, nästan exakt vad 4 paket cigaretter kostar.

Ursprungligen av Gordy:

Ingt större problem. Väldigt många riktigt kompetenta designers sitter väldigt nöjda redan idag med äldre versioner av både Adobes program och gammal hårdvara. Inte alla behöver de senaste funktionerna och finesserna inte ens en hel del riktiga powerusers som hellre sitter med en gammal och beprövad lösning som fungerar än riskerar ett trainwreck.

Hur många designers exakt? Det vore intressant att veta eftersom du tycks ha koll. Alla designers jag känner tenderar att uppgradera till ny version av Adobes programvaror så snart de kan och de vet att det inte strular med deras övriga arbetsflöde. Visst kan man installera Photoshop CS3 i Mountain Lion och sitta hemma och lalla, men det finns inga garantier för att det skulle hålla för professionellt användande dagarna i ända.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-05-10 16:02
Ursprungligen av Joacim Melin:

229 kronor per månad är högst överkomligt om man använder det som företagskund.

Möjligt men det är kostnaden för en privatperson för ett program...i månaden (!).

Löjligt dyrt. Jag anser att Adobe nu när de byter försäljningsplattform hade chansen att rätta till detta men prislappen för t ex Photoshop är fortfarande på tok för hög för en privatperson. Hade det priset varit per år eller åt minstone halvår så hade det varit vettigare.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-05-10 16:06
Ursprungligen av Joacim Melin:

Hur många designers exakt?

Rätt dum fråga. Men de är fler än man tror, blir själv förvånad över hur många design-ess som sitter fullt nöjda med gammal Adobe-programvara en del till och med på PPC macar. Att de som är yngre ofta hoppar på nya versioner snabbare har ju mest med ekorrhjulet att göra. De blir ju sällan bättre för att deras program blir mer avancerade.

Ursprungligen av Joacim Melin:

Det vore intressant att veta eftersom du tycks ha koll. Alla designers jag känner tenderar att uppgradera till ny version av Adobes programvaror så snart de kan och de vet att det inte strular med deras övriga arbetsflöde.

Hur snart är det då och hur många är ALLA? Du som verkar ha koll?

Ursprungligen av zinned:

Möjligt men det är kostnaden för en privatperson för ett program...i månaden (!).

http://i43.tinypic.com/34pgxsp.png

Löjligt dyrt. Jag anser att Adobe nu när de byter försäljningsplattform hade chansen att rätta till detta men prislappen för t ex Photoshop är fortfarande på tok för hög för en privatperson. Hade det priset varit per år eller åt minstone halvår så hade det varit vettigare.

Det kallas marknadsekonomi. Photoshop är ett verktyg för professionella användare. Har du så stora behov så ditt skapande kräver Photoshop så borde du rimligen antingen tjäna pengar på det eller kunna motivera det som en del av den privata budgeten. Annars finns det billigare eller gratis alternativ som kanske inte kan konkurrera med Photoshops hela funktionsflora, men åtminstone med en del av den.

*Ett inlägg rensat med hänvisning till trivselreglerna*

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-05-10 16:09
Ursprungligen av zinned:

Löjligt dyrt. Jag anser att Adobe nu när de byter försäljningsplattform hade chansen att rätta till detta men prislappen för t ex Photoshop är fortfarande på tok för hög för en privatperson. Hade det priset varit per år eller åt minstone halvår så hade det varit vettigare.

Känns som om rätt många fotografer och hobbydesigners värderar sina hobbies/sysselsättningar mer än vad du gör. Men det är klart köper de objektiv för tusentals+ kronor årligen så är ju några tusen för ett kapabelt program eller några hundra i månaden inte mycket att bråka om.

Ursprungligen av Gordy:

Rätt dum fråga. Men de är fler än man tror, blir själv förvånad över hur många design-ess som sitter fullt nöjda med gammal Adobe-programvara en del till och med på PPC macar. Att de som är yngre ofta hoppar på nya versioner snabbare har ju mest med ekorrhjulet att göra. De blir ju sällan bättre för att deras program blir mer avancerade.

Hur snart är det då och hur många är ALLA? Du som verkar ha koll?

Jag känner ett dussintal designers väl. Alla jublar över Adobes nya modell och kommande produkter. Och ja, de arbetar professionellt på byrå eller som frilans.

Ska du argumentera och använda andra som en del av din argumentation är det bra om du har på fötterna för det.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-05-10 16:19
Ursprungligen av Joacim Melin:

Det kallas marknadsekonomi. Photoshop är ett verktyg för professionella användare. Har du så stora behov så ditt skapande kräver Photoshop så borde du rimligen antingen tjäna pengar på det eller kunna motivera det som en del av den privata budgeten. Annars finns det billigare eller gratis alternativ som kanske inte kan konkurrera med Photoshops hela funktionsflora, men åtminstone med en del av den.

Som FCPX (2300 kr) kontra Adobe Premiere (9700 kr) då eller?

Nej, Adobe failar duktigt i min bok.

Ursprungligen av Joacim Melin:

Jag känner ett dussintal designers väl. Alla jublar över Adobes nya modell och kommande produkter. Och ja, de arbetar professionellt på byrå eller som frilans.

Ska du argumentera och använda andra som en del av din argumentation är det bra om du har på fötterna för det.

Ingen av dessa har problem med att Adobe äger kontrollen över allt ditt arbete om du inte längre skulle ha möjlighet att prenumerera..?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-05-10 16:25
Ursprungligen av Luftvargen:

Ingen av dessa har problem med att Adobe äger kontrollen över allt ditt arbete om du inte längre skulle ha möjlighet att prenumerera..?

Lite udda tänk. Det går ju att flytta sitt arbete och jobba vidare i andra program om man inte vill fortsätta prenumerera.

Ursprungligen av Gordy:

Lite udda tänk. Det går ju att flytta sitt arbete och jobba vidare i andra program om man inte vill fortsätta prenumerera.

Varför ska jag då investera tid i att lära mig deras produkter alls?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-05-10 16:28
Ursprungligen av Luftvargen:

Varför ska jag då investera tid i att lära mig deras produkter alls?

Antagligen för att du vill och tror att du behöver just Adobes program. Sen kanske du kommer underfund med att det finns bra alternativ.

Ursprungligen av Gordy:

Antagligen för att du vill och tror att du behöver just Adobes program. Sen kanske du kommer underfund med att det finns bra alternativ.

Hur relaterar det till mitt problem med deras nya betalningsmodell?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-05-10 16:44
Ursprungligen av Luftvargen:

Hur relaterar det till mitt problem med deras nya betalningsmodell?

Just vilket problem har du egentligen med deras betalningsmodell? Jag konstaterade att om du inte vill eller kan prenumenera på Adobes program så finns det ju goda alternativ från andra programvaruhus.

Bevaka tråden