Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min tid med Android

Tråden skapades och har fått 117 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Hunter78:

Hej
Skulle du kunna utveckla ditt svar lite mer varför du inte vill ha en mobil med större skärm än 4 tum.

Jag vet i alla fall varför max 4" är en sweetspot för mig. Jag vill kunna navigera telefonen effektivt med en hand (dvs: med tummen) och 4" är nog den största storleken som jag klarar detta med.

Jag håller ofta på med telefonen när jag går till jobbet och då vill jag inte behöva använda två händer.

Ursprungligen av BlackSmp:

Jag vet i alla fall varför max 4" är en sweetspot för mig. Jag vill kunna navigera telefonen effektivt med en hand (dvs: med tummen) och 4" är nog den största storleken som jag klarar detta med.

Jag håller ofta på med telefonen när jag går till jobbet och då vill jag inte behöva använda två händer.

Håller med dock är det rätt skönt med 4-5 (max) tum speciellt med Facebook, Twitter, mail m.fl. på en Samsung S4 (jobbmobil)
Jag har själv en gammal iPhone 4S som jag gillar starkt, men tycker skärmen är lite liten plus att jag inte kan byta batteri (apple vill ha ca 800-900 kr) för batteribyte, vilket jag anser är dyrt för dyrt pga att 4S 64GB kostade typ 7800kr ny.
Undrar om det går att byta batteri i 5S Alt om Apple kan, för vad jag förstod det så ska det inte gå pga att batteriet är fastlimmat.

  • Superhjälte
  • 2013-10-24 13:47
Ursprungligen av Hunter78:

Hej
Skulle du kunna utveckla ditt svar lite mer varför du inte vill ha en mobil med större skärm än 4 tum.

4" känns som den perfekta storleken om man vill använda sin mobil med en hand.

Ursprungligen av Hunter78:

Undrar om det går att byta batteri i 5S Alt om Apple kan, för vad jag förstod det så ska det inte gå pga att batteriet är fastlimmat.

Byts på samma sätt som på tidigare iPhone-modeller.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-10-24 13:52
Ursprungligen av Zop:

4" känns som den perfekta storleken om man vill använda sin mobil med en hand.

Okey noterat att 4 tum är superperfekt forever från flera användare här på forumet ingen nämnd ingen glömd

Så när nya iPhone 6 kommer med större 5-6 tums skärmar är det bara jag och keptang som ska uppgradera och köpa den eller

Snacka om att vända kappan efter vinden då när iPhone 6 lanseras vänta och se

Ursprungligen av keptang:

Byts på samma sätt som på tidigare iPhone-modeller.

Jasså någon länk eller fakta ang påståendet

Ursprungligen av Hunter78:

Jasså någon länk eller fakta ang påståendet

Det sitter med lite lim, men inte omöjligt att byta själv, sitter sedan med en kontakt som det bara är att lossa. Man får väl limma tillbaks det sen.

Ursprungligen av keptang:

Det sitter med lite lim, men inte omöjligt att byta själv, sitter sedan med en kontakt som det bara är att lossa. Man får väl limma tillbaks det sen.

Tror inte det så väldigt lätt speciellt med Apple m.m. att köpa ett apple original batteri. Orka limma batteri o typisk apple. vill att man ska bytta telefon 24-48 mån typ.

Ursprungligen av Hunter78:

Tror inte det så väldigt lätt speciellt med Apple m.m. att köpa ett apple original batteri. Orka limma batteri o typisk apple. vill att man ska bytta telefon 24-48 mån typ.

Köp inte.
Åter till topic.

Ursprungligen av Hunter78:

Hej
Skulle du kunna utveckla ditt svar lite mer varför du inte vill ha en mobil med större skärm än 4 tum.

För att det är för stort och klumpigt. Räcker det?

Angående iPhone batteri så vet jag inte varför någon skulle behöva byta ett 5S batteri inom de närmsta 2 åren. Jag har en 3GS med batteritid på 4h användning och 2 dagars standby. Den är snart 4 år gammal. Batterierna håller förvånansvärt väl skulle jag vilja påstå. Om man inte har ett med fabrikationsfel men då får man ju den utbytt på garantin.

Ursprungligen av grenhall:

För att det är för stort och klumpigt. Räcker det?

Angående iPhone batteri så vet jag inte varför någon skulle behöva byta ett 5S batteri inom de närmsta 2 åren. Jag har en 3GS med batteritid på 4h användning och 2 dagars standby. Den är snart 4 år gammal. Batterierna håller förvånansvärt väl skulle jag vilja påstå. Om man inte har ett med fabrikationsfel men då får man ju den utbytt på garantin.

Sant dock har batterier bara 6 mån garanti tänk på det?

Ursprungligen av Zop:

4" känns som den perfekta storleken om man vill använda sin mobil med en hand.

Håller helt med. På min 5s täcker jag hela skärmen med en hand. Hade en Galaxy S3 ett kort tag och att försöka nå det vänstra hörnet med en hand var ju inte direkt det lättaste...

Var på väg att köpa en vit LG G2 i måndags, men all interaktion mellan OSX och iOS gör att det blir en iPhone 5S i kväll i stället. Hoppas på en iPhone med större skärm nästa år, för jag vill inte lämna iOS ekosystemet. (Särskilt inte nu när hela familjen har iOS)

Ursprungligen av Hunter78:

Tror inte det så väldigt lätt speciellt med Apple m.m. att köpa ett apple original batteri. Orka limma batteri o typisk apple. vill att man ska bytta telefon 24-48 mån typ.

24 månader har jag aldrig haft en mobil. Tror att mitt rekord ligger på 18 månader. Mina telefoner är bruksföremål och används på kontor, i grovsmidesverkstäder, gruvor, smedjor och krypandes på rygg i verkstadsmaskiner. Att begära att ett föremål som är ägnat åt att vara spitzentechnologie ska vara fräscht efter mer än 24 månader är utopi. Om du vill ha grejor som håller i 48 månader, köp en brödkavel. Om man ska ha något i 48 månader kan man köpa äldre billigare varianter, eftersom även om du köper det senaste så kommer det att vara gammalt inom ett år. Vad är det för skillnad på att släpa runt utdaterad hårdvara 75% av tiden mot 100%?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-24 16:41
Ursprungligen av kafferast:

Trodde HTC One skulle väcka mig ur min lilla tröttsamhet jag upplevde med min iPhone (då iOS 6 och IPhone 5). Det varade i 6 dagar. Gick tillbaka till iPhone 5 (sitter nu på 5S) och lovade mig att aldrig mer lämna Apple=)

Problemet var inte hårdvaran, det var Android. Det fanns inget konsekvent tänk från 3:e-part vilket gjorde att alla appar och inställningar fungerade och såg väldigt olika ut. Vilket retade gallfeber på mig. I övrigt var HTC One är galet snygg lur med bra prestanda. Men Apple vet hur man för symbiosen mellan hård och mjukvaran framåt på en helt annan nivå.

This! Hårdvaran är det inget större fel på, Android har speciellt fantastiska skärmar på vissa modeller. Förutom en sak: Lekte lite med en HTC One igen och insåg att det jag stör mig mest på Androidtelefoner (förutom Android generellt med inkonsekventa appar och andra dumheter) är eftersläpningarna i gränssnittet, http://appglimpse.com/blog/touchmarks-i-smart...

Jag vet inte om det beror på hårdvaran (touchskärmen) eller Android, men störande som fan är det. Nej, det blir ingen Android igen på ett tag. Men om några år får de en ny chans. Typ Android 5.0.

Ursprungligen av Hunter78:

Sant dock har batterier bara 6 mån garanti tänk på det?

Var har du fått denna felaktiga informationen från?

Ursprungligen av Apple:

iPhone-ägare
Apples ettåriga begränsade garanti omfattar utbyte av defekta batterier. Du kan förlänga skyddet till två år från inköpsdatumet för din iPhone med AppleCare Protection Plan för iPhone. Under den tid som enheten omfattas av skyddet byter Apple ut batteriet om dess kapacitet minskat till mindre än 50 % av den ursprungliga kapaciteten. Om garantin har gått ut erbjuder Apple en batteribytestjänst. Lokala skatter och avgifter kan tillkomma. Apple tar hand om uttjänta batterier på ett miljövänligt sätt.

Från http://www.apple.com/se/batteries/replacement...

Ursprungligen av grenhall:

Var har du fått denna felaktiga informationen från?

Från http://www.apple.com/se/batteries/replacement...

Megabra

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2013-10-24 18:24

All right, en till här med LG Optimus G, använder Action Launcher Pro och trivs som bara den.
Mina argument för Android kommer från missnöjet med iPhone 4S lilla skärm i jämförelse, och från möjligheten att med hjälp av Lock Screen inställningarna samt allt det andra man kan trixa med i Action Louncher, verkligen anpassa ett Android OS efter mina behov.

Jag har en MBA och iPad 3 och med dessa trivs jag grymt bra. Även min gamla iPhone 4S används men som jobbtelefon och i stort sett till att bara ringa.

Nackdelar med Android är att jag bara saknar Omni Focus som är min task manager, men det löser sig genom att jag (ändå) alltid har med mig antingen laptopen eller iPaden.
Jag kan trots relativt små händer, använda Optimus G med en hand på tåget, bussen, har vant mig att vinkla den lite så att jag når allt med tummen, och Gud vilken underbar skärm den har. Punkt slut.
Batteritiden som många klagar på gällande Android har jag löst genom att växla mellan appar som heter Juice Defender och Tasker, det senare med en ganska skarp inlärningskurva, lite för mycket meck. Mest används Juice Defender som i sin betalversion har väldigt enkla och effektiva automatiska inställningar. Jag klarar mig en heldag med att både surfa, maila, snacka samt använda LGn som modem till iPaden eller MBAn.

Angående laggandet vid scrollning, alltså, vet inte, jag upplever scrollandet enklare med Androiden. Anledningen är att hur du än drar med fingret uppåt eller nedåt på en iPhone så scrollar den i sitt eget tempo. Om man bara har tålamod och låter en sida ladda klart på Androiden så finns det riktig scroll-accelleration som jag kan styra efter behag. Och det känns mycket bra för mig, går blixtsnabbt om jag vill.

Ala de vanligaste apparna som finns till iOS finns numera till Android, Any.Do app som används till snabba reminders (istället för Reminders på iPhonen) är t.o.m. snyggare och enklare att använda än på iPhonen. Android wins..

Det enda , enda som är fortfarande bättre på min iPhone 4S är kameran, med sina 8MPX slår den LGs 13MPX på fingrarna i nästan alla omständigheter, kanske är blixten ändå lite bättre på LGn men lite.

I vilket fall, tack för en jättebra tråd här och jag tänker behålla min Optimus G ett bra tag till, kanske tills iPhone får en större skärm samt erbjuder lite mer eget trixande med utseendet.

Och nu till att beställa en ny MBP

Ursprungligen av homesick:

All right, en till här med LG Optimus G, använder Action Launcher Pro och trivs som bara den.
Mina argument för Android kommer från missnöjet med iPhone 4S lilla skärm i jämförelse, och från möjligheten att med hjälp av Lock Screen inställningarna samt allt det andra man kan trixa med i Action Louncher, verkligen anpassa ett Android OS efter mina behov.

Jag har en MBA och iPad 3 och med dessa trivs jag grymt bra. Även min gamla iPhone 4S används men som jobbtelefon och i stort sett till att bara ringa.

Nackdelar med Android är att jag bara saknar Omni Focus som är min task manager, men det löser sig genom att jag (ändå) alltid har med mig antingen laptopen eller iPaden.
Jag kan trots relativt små händer, använda Optimus G med en hand på tåget, bussen, har vant mig att vinkla den lite så att jag når allt med tummen, och Gud vilken underbar skärm den har. Punkt slut.
Batteritiden som många klagar på gällande Android har jag löst genom att växla mellan appar som heter Juice Defender och Tasker, det senare med en ganska skarp inlärningskurva, lite för mycket meck. Mest används Juice Defender som i sin betalversion har väldigt enkla och effektiva automatiska inställningar. Jag klarar mig en heldag med att både surfa, maila, snacka samt använda LGn som modem till iPaden eller MBAn.

Angående laggandet vid scrollning, alltså, vet inte, jag upplever scrollandet enklare med Androiden. Anledningen är att hur du än drar med fingret uppåt eller nedåt på en iPhone så scrollar den i sitt eget tempo. Om man bara har tålamod och låter en sida ladda klart på Androiden så finns det riktig scroll-accelleration som jag kan styra efter behag. Och det känns mycket bra för mig, går blixtsnabbt om jag vill.

Ala de vanligaste apparna som finns till iOS finns numera till Android, Any.Do app som används till snabba reminders (istället för Reminders på iPhonen) är t.o.m. snyggare och enklare att använda än på iPhonen. Android wins..

Det enda , enda som är fortfarande bättre på min iPhone 4S är kameran, med sina 8MPX slår den LGs 13MPX på fingrarna i nästan alla omständigheter, kanske är blixten ändå lite bättre på LGn men lite.

I vilket fall, tack för en jättebra tråd här och jag tänker behålla min Optimus G ett bra tag till, kanske tills iPhone får en större skärm samt erbjuder lite mer eget trixande med utseendet.

Och nu till att beställa en ny MBP

Vad kul att du är nöjd! Skärmen upplevde iofs jag inte som någon höjdare. Men visst vi har alla olika uppfattning om vad som är bra och dåligt.

Här är några säljbilder jag tagit som du kan använda när du ska sälja den nu inför 5S.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2013-10-24 20:50
Citat:

Här är några säljbilder jag tagit som du kan använda när du ska sälja den nu inför 5S.

Hehe, njaä, blev inte frälst av 5S....

Ursprungligen av homesick:

Batteritiden som många klagar på gällande Android har jag löst genom att växla mellan appar som heter Juice Defender och Tasker, det senare med en ganska skarp inlärningskurva, lite för mycket meck. Mest används Juice Defender som i sin betalversion har väldigt enkla och effektiva automatiska inställningar.

Mecka med nå special-appar för att få batteritiden bättre...? Haha... nej tack!

Jag har aldrig gillat Android och minst av allt de inkarnationer som använder eget "skal" över OS:et. Fruktansvärt! Men med Nexus-modellerna jag börjat vackla. Kan mycket väl bli en Nexus när det är dags att byta ut min iPhone 5.

  • Medlem
  • International user
  • 2013-10-24 22:52
Ursprungligen av cubeis:

Okey noterat att 4 tum är superperfekt forever från flera användare här på forumet ingen nämnd ingen glömd

Så när nya iPhone 6 kommer med större 5-6 tums skärmar är det bara jag och keptang som ska uppgradera och köpa den eller

Snacka om att vända kappan efter vinden då när iPhone 6 lanseras vänta och se

Har du några trovärdiga uppgifter på att nästa modell kommer bli större eller trollar du bara?

Ursprungligen av Hunter78:

Sant dock har batterier bara 6 mån garanti tänk på det?

Nej, det är bara vissa Androidtillverkare som har det.

Ursprungligen av iTiger:

Mecka med nå special-appar för att få batteritiden bättre...? Haha... nej tack!

Jag har aldrig gillat Android och minst av allt de inkarnationer som använder eget "skal" över OS:et. Fruktansvärt! Men med Nexus-modellerna jag börjat vackla. Kan mycket väl bli en Nexus när det är dags att byta ut min iPhone 5.

OMG! Du vet inte vad du ger dig in i med Android. Mecka är allt du kommer få göra...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-10-25 00:30
Ursprungligen av zappee:

Har du några trovärdiga uppgifter på att nästa modell kommer bli större eller trollar du bara?

Yupp har pratat med trollet Tim Cook himself

Du såg inga smiles i mitt inlägg ?

Har du några trovärdiga uppgifter på att nästa modell kommer att bli ytterligare en 4 tummare från Apple eller gör du ett fumligt försök till trolleri

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-25 01:05
Ursprungligen av cubeis:

Yupp har pratat med trollet Tim Cook himself

Du såg inga smiles i mitt inlägg ?

Har du några trovärdiga uppgifter på att nästa modell kommer att bli ytterligare en 4 tummare från Apple eller gör du ett fumligt försök till trolleri

Jag kan lätt sätta en hundralapp på att om Apple bara släpper en ny telefon nästa gång, så kommer den ha 4" skärm! Släpper de flera modeller kan någon mycket väl få större skärm.

Ursprungligen av grenhall:

OMG! Du vet inte vad du ger dig in i med Android. Mecka är allt du kommer få göra...

Haha Ja, kanske det... Jag har en Sony Experia Go nu på jobbet och det är fanimej en av dom sämsta jävla telefonerna som finns, tror jag. Man blir bara frustrerad! Men mesta frustrationen med den berör rent tekniska aspekter kring telefonen och inte OS:et i sig själv.

  • Medlem
  • International user
  • 2013-10-25 07:11
Ursprungligen av cubeis:

Yupp har pratat med trollet Tim Cook himself

Du såg inga smiles i mitt inlägg ?

Har du några trovärdiga uppgifter på att nästa modell kommer att bli ytterligare en 4 tummare från Apple eller gör du ett fumligt försök till trolleri

Ja, se historiskt.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2013-10-25 07:45
Ursprungligen av homesick:

Angående laggandet vid scrollning, alltså, vet inte, jag upplever scrollandet enklare med Androiden. Anledningen är att hur du än drar med fingret uppåt eller nedåt på en iPhone så scrollar den i sitt eget tempo. Om man bara har tålamod och låter en sida ladda klart på Androiden så finns det riktig scroll-accelleration som jag kan styra efter behag. Och det känns mycket bra för mig, går blixtsnabbt om jag vill.

Vet inte vad jag skall säga, komik?

Bevaka tråden