Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Välkommen till nya 99mac!

Tråden skapades och har fått 886 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-10-02 23:55

En kort fråga, är det problem nu med var man landar i en tråd man aldrig har läst i tidigare?

Jag har stött på det flera gånger nu, senaste i tråden "Vilken VPN inför resa till Kina?". Jag har aldrig läst i den tråden tidigare men när jag klickade på kuvertet för att läsa i den så landar jag på inlägg #9 och inte längst upp.

Ursprungligen av zinned:

En kort fråga, är det problem nu med var man landar i en tråd man aldrig har läst i tidigare?

Jag har stött på det flera gånger nu, senaste i tråden "Vilken VPN inför resa till Kina?". Jag har aldrig läst i den tråden tidigare men när jag klickade på kuvertet för att läsa i den så landar jag på inlägg #9 och inte längst upp.

Du har inte läst den från någon annan enhet, typ telefonen?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-10-03 11:01
Ursprungligen av zinned:

En kort fråga, är det problem nu med var man landar i en tråd man aldrig har läst i tidigare?

Jag har noterat ett lite annorlunda beteende i var man landar i tråden när man klickar via kuvertet. Men det är isolerat till Safari på iOS7, andra webläsare i iOS samt Safari på OSX fungerar som vanligt. Så det är väl mer att se som en bug i nya Safari på iOS7.

När man via kuvertet öppnar en tråd i en ny flik i bakgrunden och låter den ladda helt klart i bakgrunden så markeras visserligen första olästa inlägg lite gråare, men man hamnar högst upp på sidan vid reklambannern. (sorterar inlägg kronologiskt uppifrån och ner) Är det en tråd som spänner över flera sidor hamnar man högst upp på rätt sida.
Däremot, om man växlar över till fliken som håller på att laddas i bakgrunden innan den laddat helt klart så hamnar man mitt i prick på det första olästa inlägget som är gråmarkerat.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-10-03 12:35
Ursprungligen av biberu:

Du har inte läst den från någon annan enhet, typ telefonen?

Nej, jag har inte läst i den tråden alls tidigare. Inte en enda gång från någon enhet, det är garanterat.

Lek med tanken att jag skulle ha gjort det, då ska jag väl landa vid första olästa inlägg oavsett från vilken enhet jag tidigare läste aktuell tråd? Så har jag förstått det iaf.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-10-19 19:33

Nu hamnar man inte på det första olästa inlägg när man trycker på kuvertet igen.
Samma beteende på iPad,iPhone och MBP.

Ursprungligen av lappen71:

Nu hamnar man inte på det första olästa inlägg när man trycker på kuvertet igen.
Samma beteende på iPad,iPhone och MBP.

Har just lagt upp en tråd om detta i feedback.

Ursprungligen av lappen71:

Nu hamnar man inte på det första olästa inlägg när man trycker på kuvertet igen.
Samma beteende på iPad,iPhone och MBP.

Kuvertet funkar alldeles utmärkt här. Har testat med iPad 3 (Safari, iOS 7), MacBook (Firefox, Mavericks), Mac Pro (Firefox och Safari, Mountain Lion)

Enligt Feedback-tråden så har man fixat något nyss. Kanske därför det funkar nu.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-10-19 21:29
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Kuvertet funkar alldeles utmärkt här. Har testat med iPad 3 (Safari, iOS 7), MacBook (Firefox, Mavericks), Mac Pro (Firefox och Safari, Mountain Lion)

Enligt Feedback-tråden så har man fixat något nyss. Kanske därför det funkar nu.

Ja efter jag postade så fungerade det efter ett tag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-11-12 16:35

@biberu: DU KANSKE ÄVEN GILLAR

Nej, jag gillar inte alls att denna nya avdelningen gör kommentering av en nyhet ÄNNU SÄMRE. Skärpning.

Ursprungligen av Erik.dv:

@biberu: DU KANSKE ÄVEN GILLAR

Nej, jag gillar inte alls att denna nya avdelningen gör kommentering av en nyhet ÄNNU SÄMRE. Skärpning.

Jag måste tyvärr hålla med. Surfar oftast 99mac på jobbet och sitter med en 13" MBP vilket gör att när jag har läst klart en artikel så kommer delasektionen, "du kanske även gillar"-sektionen och sist en annons. Sen kommer kommentarsfältet, men det ser inte jag på min skärm om jag inte aktivt scrollar ner för att leta efter kommentarerna. Det är för mycket som det är nu tyvärr och känns bara bloatat.

Överlag börjar reklamen bli riktigt störande på en iPad. Se exemplet nedan. Det första man får göra för att överhuvudtaget ta del av forumtrådar är att scrolla. Och scrollar man lite för snabbt, innan annonsen har hunnit laddas klart, ja då hoppar sidan upp till början och man får försöka igen. Om man, som jag, är bara ite för ivrig så hinner man klicka på en tråd bara för att inse att sidan håller på att hoppa tillbaka och istället har man tryckt på reklamen och en ny flik har då öppnats. Som man får stänga. Och börja om igen, med att scrolla.

Ursprungligen av Capeman:

Överlag börjar reklamen bli riktigt störande på en iPad. Se exemplet nedan. Det första man får göra för att överhuvudtaget ta del av forumtrådar är att scrolla. Och scrollar man lite för snabbt, innan annonsen har hunnit laddas klart, ja då hoppar sidan upp till början och man får försöka igen. Om man, som jag, är bara ite för ivrig så hinner man klicka på en tråd bara för att inse att sidan håller på att hoppa tillbaka och istället har man tryckt på reklamen och en ny flik har då öppnats. Som man får stänga. Och börja om igen, med att scrolla.

Håller med till 100%. Vet inte hur många gånger jag har hamnat fel när jag har klickat innan det laddat klart och tvingats gå tillbaka och börja om. Kan man inte ändra så att sidan inte hoppar?

Senast redigerat 2013-11-14 12:03
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-11-14 12:00
Ursprungligen av pmarriott:

Håller med till 100%. Vet inte hur många gånger jag har hamnat när jag har klickat innan det laddat klart och tvingats gå tillbaka och börja om. Kan man inte ändra så att sidan inte hoppar?

Håller med dig och föregående talare. Reklamen har gått totalt överstyr.

Ursprungligen av Erik.dv:

Håller med dig och föregående talare. Reklamen har gått totalt överstyr.

Dax att införa Supporters igen... Jag betalar gladeligen några slantar för att slippa ifrån reklamen på 99Mac

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-11-14 18:51

Man kan ju inte bara anpassa siten för surfplattor, inte det enklaste kan jag tänka mig. Förstår ert problem på mindre skärmar men på min Macbook Pro 15 tums så funkar siten fint i samspel med reklamen.
Reklamen måste ju synas därför betalar företagen för reklamen. Syns den inte så vill ingen betala för reklam.

Det är ju reklamen som driver siten och genererar intäkter för underhåll och drift av siten inte vår sak att ta bort reklamen ?
Reklamen betalar ju löner för redaktionen precis som reklamen i tv4 osv. så vad ska man göra ?
Det är väl ingen som älskar reklam men man måste väl lämna sandlådan och vilja fatta att reklamen är här för att stanna oavsett hur mycket vi gnäller över den.

Det är ingen som har begärt att vi inte ska ha reklam på 99mac.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-11-14 18:59

@Cubeis: Ja, siten finansieras av reklam men nej det är inte löst på ett snyggt sätt alls och blir allt mer störande.

TV4 finansieras av reklam, lika så TV3 och mängder av andra kanaler. När den kommer kan jag ta en kopp kaffe, här har man bara valet att köra AdBlocker vilket dels inte fungera på mobila plattformar och dels dödar reklamen helt för siten vilket heller inte är en bra lösning. Balans i reklam tack.

http://www.fz.se som ingår i samma "sitefamilj" som 99mac numer har inte så störande reklam exempelvis.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-11-14 19:00
Ursprungligen av cubeis:

Det är väl ingen som älskar reklam men man måste väl lämna sandlådan och vilja fatta att reklamen är här för att stanna oavsett hur mycket vi gnäller över den.

BS.

Du kan ju börja med att läsa förslaget som har nämnts i inlägg ovanför ditt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-11-16 12:23

@biberu: alltså designen har gått helt åt ett galet håll nu. Skärmdump från en iPad i slutet av Sonos Play 1 artikeln. Rörigt som tusan, omöjligt att snabbt och smidigt kommentar nyheten eller för den delen se kommentarer.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-11-16 17:50

Där har blivit något annat mycket snett i forumet också nu...

När man t ex går in i en tråd så förskjuts vyn i webbläsaren till höger, alltså automatiskt scrollas till höger, så att avatarer och nick inte syns. Se bild 1 och 2, där 1 är som det ser ut nu och 2 är som det ska vara och som det har varit fram tills nu.

Även i alla andra lägen sker detta, oavsett hur man navigerar på sajten. Gör man t ex en sökning, som när jag skulle hitta just denna tråden, så ser det ut som följer. Bild 1 är som det är nu och bild 2 är som det ska vara.

Edit: Precis alla gånger man laddar in en ny sida på sajten så förskjuts vyn åt höger. Alltid.

Senast redigerat 2013-11-16 18:00
Ursprungligen av zinned:

...Precis alla gånger man laddar in en ny sida på sajten så förskjuts vyn åt höger. Alltid.

Har aldrig sett det. Vilket operativsystem, och vilken webbläsare?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-11-16 19:43
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Har aldrig sett det. Vilket operativsystem, och vilken webbläsare?

Mavericks och Safari 7.0.

Har provat med både Safari 7 och Firefox 25 i Mavericks. Har provat med och utan Adblock. Har också provat lite olika fönsterstorlekar. Och här blir det ingen förskjutning åt höger.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-11-16 19:58

Kolla videon nedan :

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-11-16 20:21
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Har provat med både Safari 7 och Firefox 25 i Mavericks. Har provat med och utan Adblock. Har också provat lite olika fönsterstorlekar. Och här blir det ingen förskjutning åt höger.

Vad kör du för dataenhet då Jesper om det nu skulle spela någon roll
Inget problem med några förskjutningar åt höger här heller i Mavericks varken med firefox eller safari.. ????

Någon annan som har problem med förskjutningar åt höger här på forumet som zinned påstås ha innan vi målar upp värsta bild upprorsläget här och skapar en storm i ett vattenglas av ingenting ?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-11-16 20:25

Jag kan nämna att det fungerar som det ska i FireFox 24.0 (sjukt tramsigt versionsnummer btw, skärp er FF!) men inte i Safari 7.0.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-11-17 16:04

Ingen som har lite idéer här? Fruktansvärt irriterande är det.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-11-17 17:59

Vilka Safari-tillägg har du?

Vilken upplösning kör du? Man får ju känslan att det skulle kunna ha något med bannern längst till höger att göra. Den försvinner helt i den adaptiva designen om web-fönstret är smalare än 1030 punkter. På dina bilder ser ditt fönster ut att vara 1110 p. Kan du testa med ett fönster mer än 1250 p då hela bannern får plats? Jag har testat Safari 7.0 i skärmupplösning från 1024 till 1920 utan att få fram ditt högerhoppande beteende.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-11-17 20:22

Jag kör Readability, Evernote, 1Password och Adblock. Alla dessa har jag haft installerade länge.

Upplösningen jag använder är default för iMac, dvs 2560x1440.

Det är lite intressant att du nämner fönsterstorlek för det har faktiskt inte heller förändrats alls, det är ständigt i exakt samma storlek. Hur som helst ska jag testa med lite olika fönstervidd och se vad som händer.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-11-17 20:28
Ursprungligen av IngoX:

Man får ju känslan att det skulle kunna ha något med bannern längst till höger att göra.

Helt korrekt antagande.

Jag testade med en del olika skärmvidder och så snart fönstret blev så pass brett att det började visa just alla länkar under "Nytt i forumet" till höger så blev det automatisk scroll åt höger när sidan laddades om, så att exakt hela bredden på den spalten med länkar syns.

Detta är ju definitivt något som @biberu måste se över.

Testa själv att dra ut bredden på din webbläsare så att den börjar visa denna spalten, sedan drar du in lite igen. Man märket ett tydligt hopp på sajten när man går fram och tillbaka över just den gränsen.

Bevaka tråden