Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Välkommen till nya 99mac!

Tråden skapades och har fått 886 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-20 14:50
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nej, de är inte speciellt logiska och självinstruerande. Det är nog de flesta överens om.

Men här är en beskrivning:
http://www.99mac.se/forum/t/301987-tradikoner...

Det känns tämligen enkelt att lösa. Ikoner ska vara, i stort sätt, självförklarande. Det är de inte idag. Typ färg-bollar hade nog varit mer intuitiva.

- Vad innebär förresten en "klistrad tråd"?
- "Du har deltagit i tråden" ikonen verkar inte nyttjas som jag förstå det? Eller är det så att man bevakar en tråd så fort man deltagit i den per default?

Ursprungligen av Erik.dv:

Ja… Nya inlägg är aningen förvirrande. Jag markerade alla som lästa men ändå har jag typ 11 sidor med "Nya inlägg". Sorteringen verkar fasta på när inläggen gjordes så jag kan få en lista som ser ut som följer:

- Nytt oläst inlägg
- Läst inlägg
- Nytt oläst inlägg
- Läst inlägg
- Läst inlägg
- Läst inlägg
- Nytt oläst inlägg

Plus 10 andra bitar information som gör att de nya olästa inläggen lite försvinner i listan.

"Nya inlägg" är en kronologiskt ordnad lista över aktiva trådar / diskussioner i forumet, och eftersom att trådar utan olästa inlägg inte plockas bort så kan du fortsätta bläddra till före den tidpunkt du senast hade läst allt, antingen manuellt eller genom att rensa statusten genom att markera delforum som lästa. Jag brukar titta på trådarnas datum för att se om de är äldre än när jag senast var inne på siten, märk väl att det inte betyder att jag tittar på det för att se jag har läst en enskild tråd eller inte, bara för att avgöra om jag vill gå längre tillbaks eller inte.

Om en tråd har nya inlägg sedan jag senast läste den eller forumet den ligger i så indikeras detta med ett öppet kuvert och fet rubrik. Beroende på aktivitet i trådarna och hur man läser "Nya inlägg" så kan det dock uppstå glapp mellan lästa och olästa trådar, som i ditt exempel ovan. Att lästa trådar inte plockas bort beror bland annat på:

  1. Beroende på hur man läser forumet så kan det vara intressant att snabbt hitta tillbaks till en tråd trots att det inte har hänt något i den sedan det förra besöket. Personligen använder jag ofta listan över aktiva trådar för först gå igenom vad som har hänt, och sedan för att gå tillbaks till trådar jag redan har läst för att skriva längre svar, eller ofta bara för att färska upp minnet av vad någon annan svarade. Skulle tråden försvinna från listan skulle man istället behöva komma ihåg vilket delforum den låg i.

  2. De gamla funktionerna för att följa "nya inlägg" eller "gå till första olästa" över hela siten fungerar OK, men bara så länge forumet har förhållandevis låg aktivitet. När denna ökar, vilket vi alla naturligtvis vill, så blir dessa svåröverskåliga all eftersom att deras innehåll i större grad närmar sig en datumsorterad lista.

  3. Det är en av de mest välbesökta sidorna på siten. Genom att låta alla användare läsa samma lista i ett par minuter gör vi arbetet för servrarna mycket lättare, och detta bidrar till att sidan har blivit så mycket snabbare att läsa.

Misstänker att många användare har blivit vana vid att behandla "nya inlägg" som en mailbox, där alla inlägg måste läsas igenom innan man är färdig. Är det någon som känner igen sig i detta? Läser man på det sättet förstår vi att det är en en stor omställning i hur man använder sidan, men att detta har fungerat alls beror till stor del på den förhållandevis låga aktivitet som 99mac dragits med de senaste åren. Måste rekommendera att man istället tar för vana att markera forumet som läst, och att istället för att behöva läsa allt fokuserar på det man finner intressant, och trivs under tiden. Det ska inte behöva kännas som en uppgift att gå igenom allt som har hänt sedan sist.

Ursprungligen av Erik.dv:

Ikonerna förstår jag heller inte.

- Blått stängt brev med svart stjärna
- Blått stängt brev
- Öppet vitt brev
- Stängt vitt brev

What does it mean!? som Tripple Rainbow mannen så fint sa.

- Färg kopplar jag till "nytt" eller "oläst"
- Vitt kopplar jag till "take no action"

Nu har dock flera lästa trådar blå färg. Förvirrande. Vidare verkar också olästa inlägg ha "öppnade" brev. Man burkar ju ha öppnat brevet NÄR man läst något inte när man inte läst något. Ologiskt.

Jag tror det hjälper om man tänker på det som att man öppnar ett kuvert för att läsa vad som finns i det, inte att det är öppet för att man har läst det. Att vi har valt just den symboliken är för att den är standard på många andra forum, den har till och med används tidigare här på 99mac. Hade vi vänt på innebörden hade vi gått emot en lång tradition och förvirrat många användare, nya såväl som gamla. Däremot har vi underskattat hur många som var ovana vid detta sedan tidigare.

Det finns en förklaring av hur de fungerar i den här tråden:
http://www.99mac.se/forum/t/301987-tradikoner...

Senast redigerat 2013-02-20 15:21
Ursprungligen av Erik.dv:
Citat:

Det känns tämligen enkelt att lösa. Ikoner ska vara, i stort sätt, självförklarande. Det är de inte idag. Typ färg-bollar hade nog varit mer intuitiva.

Vi välkomnar alla konkreta förslag på det.

Citat:

Vad innebär förresten en "klistrad tråd"?

En klistrad tråd är en diskussion som alltid ligger överst i sitt delforum. Dessa innehåller ofta vanliga frågor och svar, riktlinjer för postande i forumet eller samlingstrådar av särskilt intresse. Detta fungerar på samma sätt som tidigare.

Citat:

"Du har deltagit i tråden" ikonen verkar inte nyttjas som jag förstå det? Eller är det så att man bevakar en tråd så fort man deltagit i den per default?

Statusikonen försöker visa så många tillstånd som möjligt, men alla kombinationer går inte att presentera. Eftersom att man automatiskt bevakar trådar men deltar i (detta är valbart i din profil, precis som på den gamla siten), och man oftast bevakar ämnen man även svarar i, så har bevakningsikonen fått prioritet.

De kombinationer som används går att se här:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-20 15:22

@biberu: Tack för utförande svar. Dock har man lite misslyckats om man kräver en förklaring och "tänk så här". Vidare har aldrig 99mac varit en ska vi säga "desginsite" mer, tekniskt funktionell och "good enough". Om man tidigare haft en upplägg som nu bevisligen är ologiskt ser jag inga konstigheter i att se över dessa.

SOM DET ÄR NU

EN ENKEL FIX

Här har jag bara lagt 2 minuter i Photoshop på en enkel fix men problemet idag är att jag vet inte vad jag ska titta på.

1. Det finns färg över allt
2. Det finns som sagt ologiska ikoner
3. Fetstilen är inte nog för att dra mina ögon till faktiskt nya trådar (detta problem fanns inte förut)

Ser du min Quick-Fix så får i varje fall jag resultatet att ögat dras till nya inlägg / trådar då dessa är färgade. Här spelar ikonerna mindre roll då jag ser vad jag vill se under "nya inlägg" - dvs NYA INLÄGG!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-20 15:24

Ah! Klistrad tråd är alltså en "sticky". Då förstår jag. Lite märkligt ordval men det kanske heter så på Svenska.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-20 15:26

EN ENKEL FIX 2

Detta kanske blir ännu tydligare. Då framhävs Nya Inlägg ännu mer och gamla trådar mindre.

Ursprungligen av biberu:

...har till och med används tidigare här på 99mac...

Ni påpekar detta om och om igen, men jag kan inte påminna mig några kuvert-ikoner på 99mac, och jag har varit här sen 2002.

Att sådana ikoner har funnits i något vBulletin-skin innebär ju inte att 99mac har använt dem.

Och därmed inte sagt att jag vill ha bort kuverten. Det är en vanesak. Det blir säkert bra.

Den blå färgen har jag däremot lite svårare med. Blå är ju ingen bra färg om den ska markera något hett.

Och definitionen av het tråd (dvs +50 inlägg) förstår jag inte heller. Om någon väcker en jättegammal tråd (med mer än 50 inlägg) så blir den tråden automatiskt "het"? Det känns väl inte helt rätt.
Man borde sätta antalet inlägg i relation till tiden. Kanske att definitionen ska vara "50 inlägg den senaste veckan" eller något sådant. Då kan den kallas het, och markeras med någon lämplig färg (helst inte blå, som är en kall färg).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-20 15:42
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ni påpekar detta om och om igen, men jag kan inte påminna mig några kuvert-ikoner på 99mac, och jag har varit här sen 2002.

Det kan vara så att dessa funnits bara att man inte tänkt på dem. Jag tror tidigare att de varit relativt diskreta.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ni påpekar detta om och om igen, men jag kan inte påminna mig några kuvert-ikoner på 99mac, och jag har varit här sen 2002.

Att sådana ikoner har funnits i något vBulletin-skin innebär ju inte att 99mac har använt dem.

Och därmed inte sagt att jag vill ha bort kuverten. Det är en vanesak. Det blir säkert bra.

Den blå färgen har jag däremot lite svårare med. Blå är ju ingen bra färg om den ska markera något hett.

Och definitionen av het tråd (dvs +50 inlägg) förstår jag inte heller. Om någon väcker en jättegammal tråd (med mer än 50 inlägg) så blir den tråden automatiskt "het"? Det känns väl inte helt rätt.
Man borde sätta antalet inlägg i relation till tiden. Kanske att definitionen ska vara "50 inlägg den senaste veckan" eller något sådant. Då kan den kallas het, och markeras med någon lämplig färg (helst inte blå, som är en kall färg).

Ursprungligen av Erik.dv:

Det kan vara så att dessa funnits bara att man inte tänkt på dem. Jag tror tidigare att de varit relativt diskreta.

http://web.archive.org/web/20060202235230/htt...

Jag säger bara - harrejävvlar...

Lite som att plugga pluttifikationstabellen på nytt så här på gamla dar...

Och så får det bli nån sån här smiley igen som avslutning eftersom jag inte har så värst många fler i huvudet: ;D

Det är nog åldern (som ingen kan se här till vänster under avataren längre )

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-20 16:04

@biberu: Fast jag vet inte om det där är en bra referens. Jag tror det där VBullentins original iconer som är (i varje fall var) fula som stryk.

Ja, minnet sviker kanske. Men den länken visar ju en betaversion. Jag är fortfarande inte helt övertygad om att de ikonerna aktivt har använts under någon längre period.

Men vi kan strunta i det. Jag tror att vi vänjer oss vid kuvert-ikonerna.

Jag är mer intresserad av vad du säger om de andra synpunkterna? Dels den "heta" blå färgen, och dels definitionen av "het tråd".

Ursprungligen av Erik.dv:

EN ENKEL FIX 2
http://www.uptownmedia.se/99mac/99-Quickfix-List-2.png

Detta kanske blir ännu tydligare. Då framhävs Nya Inlägg ännu mer och gamla trådar mindre.

Det skulle gå att göra något med färgen på kuverten för att indikera om den har olästa inlägg, en "het" tråd som den används till nu är egentligen helt godtycklig och bara för att lyfta fram större diskussioner lite extra. Det är dock viktigt att det är konsekvent mot resten av forumet, och att detta fortfarande är lättläst även om man t.ex. bläddrar i delforum som inte har några olästa trådar. Dessutom är det fortfarande inget man skulle veta / förstå utan att få en förklaring på det: Grunden till det nuvarande problemet. Genom att framhäva intressanta trådar blir det dock troligare att används på rätt sätt, det viktigaste är ju att man vägleds till relevant innehåll.

Ursprungligen av Erik.dv:

@biberu: Fast jag vet inte om det där är en bra referens. Jag tror det där VBullentins original iconer som är (i varje fall var) fula som stryk.

Det är dock samma symbolik, där ett öppet kuvert innebär olästa inlägg.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jag är mer intresserad av vad du säger om de andra synpunkterna? Dels den "heta" blå färgen, och dels definitionen av "het tråd".

Det är ärligt talat helt godtyckligt. Avsikten var bara att lyfta fram större diskussioner lite extra, men det är bara en detalj i det stora hela och kan absolut komma att ändras.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-20 16:19
Ursprungligen av biberu:

Det är dock samma symbolik, där ett öppet kuvert innebär olästa inlägg.

Samma dåliga symbolik…

Som sagt tror jag symbolerna tidigare varit mer diskreta än siten i övrigt. Nu tar de över väldigt mycket, är förvirrande och tillför mindre än de borde. Rättare sagt verkar de tillföra förvirring snarare än tydlighet.

Ursprungligen av Erik.dv:

Samma dåliga symbolik…

Som tyvärr är vitt spridd sedan tidigare. Det är ingen god idé att invertera sådant, däremot skulle det vara ett alterantiv att byta ut kuverten mot något helt annat.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-02-20 16:22

Vet inte hur många trådar jag missat att läsa bara för att ett öppet kuvert betyder för mig att det redan är läst.
Så reagerar alla fall jag när jag vittjar min brevlåda och breven är fortfarande förseglade.
Men bara för att det är en policy så måste vi här på 99mac leva med det motsatta.
Snurrigt värre.

Ursprungligen av lappen71:

Vet inte hur många trådar jag missat att läsa bara för att ett öppet kuvert betyder för mig att det redan är läst.
Så reagerar alla fall jag när jag vittjar min brevlåda och breven är fortfarande förseglade.
Men bara för att det är en policy så måste vi här på 99mac leva med det motsatta.
Snurrigt värre.

Håller med dig. I min värld är det mer troligt att ett "brev" i ett öppet kuvert har blivit läst än i ett stängt.

Ursprungligen av biberu:

"Nya inlägg" är en kronologiskt ordnad lista över aktiva trådar / diskussioner i forumet, och eftersom att trådar utan olästa inlägg inte plockas bort så kan du fortsätta bläddra till före den tidpunkt du senast hade läst allt, antingen manuellt eller genom att rensa statusten genom att markera delforum som lästa. Jag brukar titta på trådarnas datum för att se om de är äldre än när jag senast var inne på siten, märk väl att det inte betyder att jag tittar på det för att se jag har läst en enskild tråd eller inte, bara för att avgöra om jag vill gå längre tillbaks eller inte.

Om en tråd har nya inlägg sedan jag senast läste den eller forumet den ligger i så indikeras detta med ett öppet kuvert och fet rubrik. Beroende på aktivitet i trådarna och hur man läser "Nya inlägg" så kan det dock uppstå glapp mellan lästa och olästa trådar, som i ditt exempel ovan. Att lästa trådar inte plockas bort beror bland annat på:

  1. Beroende på hur man läser forumet så kan det vara intressant att snabbt hitta tillbaks till en tråd trots att det inte har hänt något i den sedan det förra besöket. Personligen använder jag ofta listan över aktiva trådar för först gå igenom vad som har hänt, och sedan för att gå tillbaks till trådar jag redan har läst för att skriva längre svar, eller ofta bara för att färska upp minnet av vad någon annan svarade. Skulle tråden försvinna från listan skulle man istället behöva komma ihåg vilket delforum den låg i.

  2. De gamla funktionerna för att följa "nya inlägg" eller "gå till första olästa" över hela siten fungerar OK, men bara så länge forumet har förhållandevis låg aktivitet. När denna ökar, vilket vi alla naturligtvis vill, så blir dessa svåröverskåliga all eftersom att deras innehåll i större grad närmar sig en datumsorterad lista.

  3. Det är en av de mest välbesökta sidorna på siten. Genom att låta alla användare läsa samma lista i ett par minuter gör vi arbetet för servrarna mycket lättare, och detta bidrar till att sidan har blivit så mycket snabbare att läsa.

Misstänker att många användare har blivit vana vid att behandla "nya inlägg" som en mailbox, där alla inlägg måste läsas igenom innan man är färdig. Är det någon som känner igen sig i detta? Läser man på det sättet förstår vi att det är en en stor omställning i hur man använder sidan, men att detta har fungerat alls beror till stor del på den förhållandevis låga aktivitet som 99mac dragits med de senaste åren. Måste rekommendera att man istället tar för vana att markera forumet som läst, och att istället för att behöva läsa allt fokuserar på det man finner intressant, och trivs under tiden. Det ska inte behöva kännas som en uppgift att gå igenom allt som har hänt sedan sist.

Här var det en massa feedback, tack! Nej, åtminstone jag känner lyckligtvis inte igen mig i din beskrivning. Däremot var jag intresserad av att läsa det mesta här på forumet, och att inte missa något nytt spännande ämne oavsett kategori.

Jag tänker inte skriva en "wall of text". Man kan sammanfatta ditt inlägg med att ni vill att vi ska läsa forumet på ett annat sätt och att en av anledningarna till det är att vi en dag kanske behöver den kapacitet som den funktionen tar. Är det rätt uppfattat av mig?

@biberu Kan man inte göra så att de trådar som är lästa göms med hjälp av CSS? Typ sätta en hidden-flagga?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-02-20 17:11
Ursprungligen av biberu:

"Nya inlägg" är en kronologiskt ordnad lista över aktiva trådar / diskussioner i forumet, och eftersom att trådar utan olästa inlägg inte plockas bort så kan du fortsätta bläddra till före den tidpunkt du senast hade läst allt, antingen manuellt eller genom att rensa statusten genom att markera delforum som lästa. Jag brukar titta på trådarnas datum för att se om de är äldre än när jag senast var inne på siten, märk väl att det inte betyder att jag tittar på det för att se jag har läst en enskild tråd eller inte, bara för att avgöra om jag vill gå längre tillbaks eller inte.

Dock så ska man inte behöva administrera sådant som användare, detta med att kontrollera tidpunkter etc. Nya inlägg ska ju visa de trådar som har nya, olästa, inlägg. Om man t ex skulle klicka på "Markera allt läst" och sidan laddas om så ska den då vara tom.

Vill man hitta en tråd eller inlägg som man har läst eller deltagit i tidigare så gör man det genom att navigera till aktuellt forum eller använder sökfunktionen.

Dock, tackar för knappen "Markera allt läst". Den är bra att ha tills ovanstående är löst.

Ursprungligen av biberu:

Jag tror det hjälper om man tänker på det som att man öppnar ett kuvert för att läsa vad som finns i det, inte att det är öppet för att man har läst det. Att vi har valt just den symboliken är för att den är standard på många andra forum, den har till och med används tidigare här på 99mac. Hade vi vänt på innebörden hade vi gått emot en lång tradition och förvirrat många användare, nya såväl som gamla. Däremot har vi underskattat hur många som var ovana vid detta sedan tidigare.

Två fel gör ju inte ett rätt, eller hur?

Jag har aldrig förstått argumentet om att alla andra har det så, då ska vi också ha det så. Varför det? Om någon gör fel under lång tid, ska man då fortsätta göra fel trots man vet om det? Jag förstår inte det. Upptäcker man ett fel så vill man ju korrigera det, att sedan andra fortsätter göra fel får ju stå för dem. Sedan om 99mac längre bak i historien har haft samma upplägg med kuverten är ju inte en poäng, ikonerna har inte använts så på väldigt länge och definitivt inte i den senaste versionen som den nuvarande nu har ersatt. De kom väl fram till att de inte var bra och korrigerade det.

Gällande nya användare så har de ju ingen anpassningskurva på 99mac, då de är just nya och bara kör på.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2013-02-20 18:31
Ursprungligen av biberu:

Statusikonen försöker visa så många tillstånd som möjligt, men alla kombinationer går inte att presentera. Eftersom att man automatiskt bevakar trådar men deltar i (detta är valbart i din profil, precis som på den gamla siten), och man oftast bevakar ämnen man även svarar i, så har bevakningsikonen fått prioritet.

De kombinationer som används går att se här:

/gfx/threadStatus.png

Kanske du kan lägga till en Tooltip, en text som förklarar ikonens status när man pekar på den (typ Olästa finns, Allt läst, Klistrad..) ?

Ursprungligen av biberu:

Beroende på hur man läser forumet...

...Läser man på det sättet förstår vi att det är en en stor omställning i hur man använder sidan...

Det finns gott om plats i menyraden. Så varför inte ha två länkar i stället:
- dels "Nya inlägg" som fungerar så som de flesta forumbesökarna vill att "Nya inlägg" ska fungera.
- och dels "Dagens inlägg" (eller kanske "Aktuella inlägg"), som fungerar så som ni tycker att "Nya inlägg" ska fungera.
Så blir alla nöjda och glada.

Komplettering 1:
På det gamla forumet använde jag alltid "Dagens inlägg". Det nya forumets "Nya inlägg" fyller ju precis den funktionen, så jag bryr mig inte så mycket om det här problemet. Men jag förstår verkligen missnöjet hos dem som tidigare använde "Nya inlägg". Den funktion som finns nu borde inte kallas "Nya inlägg" - det är en missvisande benämning.

Komplettering 2:
Om ni tycker att det blir för mycket i menyn, så kan ni ju ta bort "Heta trådar", för den fyller ingen som helst funktion. När man klickar på den så får man ju inte upp de "heta" trådarna. Där finns t.ex helt nya trådar, med noll svar. Totalt onödig (och obegriplig) funktion, alltså.

Senast redigerat 2013-02-21 23:17
  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-02-21 18:26

Mycket är inte bra men det som verkligen är bra,mycket bra dessutom är att det går verkligen fort att surfa på 99mac med iPhone.
Och att gränsnittet för att vara på en telefon hyffsat överskådligt.

Så tummen upp för det

Apropå mitt inlägg från igår (nr 572).

Tidigare har ledningen deltagit livligt i diskussionen här.

Men när man kommer med ett förslag:
...som skulle vara mycket enkelt att genomföra,
...och som förmodligen skulle göra många forumbesökare väldigt nöjda (vilket syns på antalet Gilla-markeringar),
...och som inte innebär någon försämring alls för övriga forumbesökare.
Ja, då får man inte ens ett svar. Tråkigt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-22 11:41

Vi kommer att göra förändringar i mån av tid och resurser, just nu har vi fryst utvecklingen en period men vi fortsätter att ta emot och lyssna på all feedback tills vi kan ta upp arbetet igen. Det innebär förstås inte att alla förslag kommer att förverkligas.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:
Citat:

Det finns gott om plats i menyraden. Så varför inte ha två länkar i stället:
- dels "Nya inlägg" som fungerar så som de flesta forumbesökarna vill att "Nya inlägg" ska fungera.
- och dels "Dagens inlägg" (eller kanske "Aktuella inlägg"), som fungerar så som ni tycker att "Nya inlägg" ska fungera.
Så blir alla nöjda och glada.

Det finns dessvärre inte lika mycket plats i undermenyn som det kan se ut när man surfar i större viewports. Menyn, som är samma element oavsett sida och utseende, måste få plats i det smalaste läget sidan har innan den byter till mobilvarianten.

Vi har även samlat alla personliga vyer av forumet under profilen ("citat" / "inlägg till mig", "mina trådar", "bevakade trådar"), och en funktion som "nya inlägg" för just mig borde höra till dessa. Navigationen kring dessa är dock svåranvänd för tillfället, men jag skulle gärna hitta en lösning där vi både kan förbättra det och eventuellt lägga tillbaks funktionen för "nya inlägg" samtidigt som vi håller relaterade sidor tillsammans.

Citat:

Komplettering 1:
På det gamla forumet använde jag alltid "Dagens inlägg". Det nya forumets "Nya inlägg" fyller ju precis den funktionen, så jag bryr mig inte så mycket om det här problemet. Men jag förstår verkligen missnöjet hos dem som tidigare använde "Nya inlägg". Den funktion som finns nu borde inte kallas "Nya inlägg" - det är en missvisande benämning.

Ja, vi har missbedömt hur man läste trådar via den här funktionen och skulle ha planerat bättre för det här. Att vi strax efter lansering bytte namn på den var för att göra det lättare för alla att hitta till den motsvarande funktionen på den nya siten.

Citat:

Komplettering 2:
Om ni tycker att det blir för mycket i menyn, så kan ni ju ta bort "Heta trådar", för den fyller ingen som helst funktion. När man klickar på den så får man ju inte upp de "heta" trådarna. Där finns t.ex helt nya trådar, med noll svar. Totalt onödig (och obegriplig) funktion, alltså.

Den sidan är ett experiment, den listar de nya trådar som har fått flest gillningar på det första inlägget. Syftet är att försöka uppmuntra gillande av positivt innehåll i forumet. Vi utvärderar naturligtvis hur det fungerar, men det behöver tid. Observerar dock att gillande ofta tycks användas för att visa medhåll, och för att den här funktionen, såväl som "bästa" sorteringen av trådar, ska fungera krävs det att man gillar informativa / korrekta inlägg mer i allmänhet, utan att man är berörd personligen. Vi får se om den sidan ska vara kvar eller ej, och vi behöver se över namngivningsproblemet eftersom att dessa inte har med statusikonen att göra.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Apropå mitt inlägg från igår (nr 572).

Citat:

Tidigare har ledningen deltagit livligt i diskussionen här.

Men när man kommer med ett förslag:
...som skulle vara mycket enkelt att genomföra,
...och som förmodligen skulle göra många forumbesökare väldigt nöjda (vilket syns på antalet Gilla-markeringar),
...och som inte innebär någon försämring alls för övriga forumbesökare.
Ja, då får man inte ens ett svar. Tråkigt.

Ber så mycket om ursäkt för det sena svaret, men du missförstår varför det är sent. Det är ingen som avser att inte svara dig eller på något sätt ignorera feedback som skulle kunna vara positiv för forumet. Vad skulle vi ha för motiv till det? Det framgår säkert av den här tråden att vi både har svarat på det mesta och genomfört ändringar på förslag från er. Det är bara så att jag har haft en dag ledigt.

Senast redigerat 2013-02-22 14:21
  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-02-22 12:06
Ursprungligen av biberu:

Ja, vi har missbedömt hur man läste trådar via den här funktionen och skulle ha planerat bättre för det här. Att vi strax efter lansering bytte namn på den var för att göra det lättare för alla att hitta till den motsvarande funktionen på den nya siten.

Jo, så är det ju. När kommer du/ni då korrigera det?

Ursprungligen av biberu:

Observerar dock att gillande ofta tycks användas för att visa medhåll, och för att den här funktionen, såväl som "bästa" sorteringen av trådar, ska fungera krävs det snrare att man gillar välskrivna / korrekta inlägg mer i allmänhet, utan att man är berörd personligen.

Så lär i stort sett alla använda funktionen.

Ursprungligen av biberu:

Det framgår säkert av den här tråden att vi både har svarat på det mesta och genomfört ändringar på förslag från er. Det är bara så att jag har haft en dag ledigt.

Ledigt får man ha

Dock så skulle jag, nu när du då är tillbaka, också önska ett svar. Det gäller inlägg #570.

Ursprungligen av suddgummi:

@biberu Kan man inte göra så att de trådar som är lästa göms med hjälp av CSS? Typ sätta en hidden-flagga?

Inte enbart, det skulle gå att dölja enskilda trådar på så sätt, men det skulle skapa problem med sidbrytningen när sidor blir olika långa eller går tomma eftersom att trådar döljs efter att de har räknats. Du kan experimentera med det här i din webbläsares utvecklingsverktyg, prova att dölja .threadElement och visa .threadElement.hasUnread.

Bevaka tråden