Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur kan jag rädda min MacBook?!

Tråden skapades och har fått 76 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-01-21 01:34
Ursprungligen av CEk:

Vad ska det frambringa då? Har nästan 90 Gb ledigt på disken.

Kan vara så att din dator använder en stor del av de "lediga" 90GB som virtuellt minne då kan det gå slött.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-21 08:38

Då man får en badboll så kan det vara något annat än CPU som utnyttjas till max. T.ex. I/O till hårddisk, nätverk eller att minnet tar slut.

Kolla därför på alla flikar i aktivitetshanteraren. Ser du något där som "rasslar" då du har en badboll?

Ursprungligen av CEk:

Jag sitter nu här någon vecka efter att ha bytt till en SSD-disk och har väldiga badbolls-problem. Betydligt värre än när jag hade mekanisk disk. Vad kan detta bero på? Installerade ML och flyttade över bilder, dokument och musik från min förra hårddisk. Startar jag Safari och loggar in på Facebook exempelvis så tar det några sekunder (och badboll) innan jag ens kan göra något inne på sidan.

Hur felsöker jag egentligen? Mer RAM hade jag ju tänkt stoppa i men eftersom den inte uppförde sig såhär innan bytet till SSD så blir man ju lite fundersam.

Jag har precis samma problem som cek förklarar. Det är fruktansvärt frustrerande, speciellt eftersom jag hoppades på en förbättring och inte att min dator skulle bli oanvändbar. Jag skriver detta från min stationära dator eftersom min macbook pro (mid 2009) numera är helt obrukbar. Ofta startar den inte alls och när den väl startar såg går det inte att använda den pga att alla program fryser direkt när man startar dom och att jag få fryslagg som varar i allt från 30 sekunder till 10 minuter och eftersom det bara brukar gå några sekunder mellan fryslaggen så är den numera oanvändbar.

Jag har försökt hitta en lösning på det här problemet väldigt länge. Det finns många som har liknande problem(Intel 520 freezes on MacBook Pro/Mac OS X Snow Leopard) men jag har inte hittat en ända forumtråd med någon som har löst problemet.

Än så länge har jag testat:

Clean install
Nergradering från mountain lion till snow leopard
Installerat SSD-trim
Installerat senaste firmware till min SSD (Intel 320 120GB)
Uppgraderat mountain lion till senaste versionen

Jag är så fruktansvärt trött på det här nu och kommer förmodligen stoppa in min gamla slöa HD och skicka tillbaka skit-SSD:n till Intel inom en vecka om jag inte hittar någon hjälp.

Kan också tillägga att datorn fungerade perfekt dom första veckorna och var betydligt snabbare än tidigare och helt utan lagg för att sedan bli mer och mer "förstörd" för varje vecka som har gått.

/eliass

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-01-24 22:14

Har du möjlighet att prova installationen på en annan disk? (Klonad) Eller disken i en annan dator?

Men inte ska du väl ta returen med Intel? De säljer väl inte diskar till slutkund?

Hur menar du med att prova installationen på en annan disk? Att jag helt enkelt ska kopiera innehållet på SSD:n till min gamla HD?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-01-25 19:14

Inte kopiera, men klona.
Men glöm det, har du gjort en ren installation på disken så ska det fungera. Reklamera disken är mitt tips!

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-01-25 01:37
Ursprungligen av eliass:

Kan också tillägga att datorn fungerade perfekt dom första veckorna och var betydligt snabbare än tidigare och helt utan lagg för att sedan bli mer och mer "förstörd" för varje vecka som har gått.

/eliass

Hur mycket utrymme utnyttjar du på SSD:n?

Ursprungligen av Gordy:

Hur mycket utrymme utnyttjar du på SSD:n?

Har ca 40GB ledigt just nu. Ett tag gick det inte att delete:a filer men det funkar ibland.

Ursprungligen av reboot81:

Har du möjlighet att prova installationen på en annan disk? (Klonad) Eller disken i en annan dator?

Men inte ska du väl ta returen med Intel? De säljer väl inte diskar till slutkund?

Menar du att jag ska kopiera innehållet på SSD:n till min gamla HD och prova den eller?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-25 10:26
Ursprungligen av eliass:

Ett tag gick det inte att delete:a filer men det funkar ibland.

För vad hände då? Fick du något felmeddelande?

Om du kan återupprepa detta, kolla i Systemmeddelanden om något loggas då du gör delete. (Jag skulle göra rm på en fil i terminalen...)

Jag tycker det låter som att du har hårdvaruproblem med din SSD. Sådant brukar loggas i Systemmeddelanden.

Ursprungligen av pesc:

För vad hände då? Fick du något felmeddelande?

Om du kan återupprepa detta, kolla i Systemmeddelanden om något loggas då du gör delete. (Jag skulle göra rm på en fil i terminalen...)

Jag tycker det låter som att du har hårdvaruproblem med din SSD. Sådant brukar loggas i Systemmeddelanden.

Just nu går det att delete:a filer och jag vågar inte starta om datorn eftersom jag inte är säker på att den kommer starta igen då.. När det inte gick att delete:a filer så fick jag error -50.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-01-25 18:55
Ursprungligen av eliass:

Just nu går det att delete:a filer och jag vågar inte starta om datorn eftersom jag inte är säker på att den kommer starta igen då.. När det inte gick att delete:a filer så fick jag error -50.

Det är väl nu du ska testa allt möjligt, och inte om ett år...

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-01-25 13:18
Ursprungligen av eliass:

Har ca 40GB ledigt just nu. Ett tag gick det inte att delete:a filer men det funkar ibland.

Kan vara så att du har betydligt mindre än 40GB ledigt eftersom systemet troligen tar upp en massa diskutrymme i bakgrunden kan vara det som ställer till det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-25 13:18

Kolla Systeminställningar->Strömsparare. Är "sätt hårddisken i vila när det är möjligt" ikryssad?

I så fall, prova att kryssa ur den.
Notera att kryssrutan finns i två flikar: "Batteri" och "Strömadapter". Kolla båda.

Starta gärna "systemmeddelanden". Kolla om det rasslar förbi intressanta meddelanden ungefär samtidigt som du får strul.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2013-01-25 20:49

I mitt fall tycker dom att jag ska få ett RMA på disken och har redan skickat ut en fraktsedel. Jag vill ju dock veta om jag kommer stöta på det här problemet igen för det är ganska omständigt att pilla igång alla program, för att inte nämna Viaplay som har en begränsning på antal enheter man får ha aktiva.

Ursprungligen av CEk:

I mitt fall tycker dom att jag ska få ett RMA på disken och har redan skickat ut en fraktsedel. Jag vill ju dock veta om jag kommer stöta på det här problemet igen för det är ganska omständigt att pilla igång alla program, för att inte nämna Viaplay som har en begränsning på antal enheter man får ha aktiva.

Du får alltså en ny disk? Problemet för mig är att jag beställde min SSD i Norge när jag bodde där. Är lite orolig för strul med retur..

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2013-01-28 15:10
Ursprungligen av eliass:

Du får alltså en ny disk? Problemet för mig är att jag beställde min SSD i Norge när jag bodde där. Är lite orolig för strul med retur..

Japp, de skickade ut en fraktsedel med ett RMA-nummer så byts den ut. Frågan är bara om det verkligen är fel på disken eller om det ligger nån annanstans.

Klona disken / spara undan Silverlight-biblioteket så ska det funka att lägga tillbaka det på nya disken för Viaplay.

Bevaka tråden