Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur kan jag rädda min MacBook?!

Tråden skapades och har fått 76 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-11 07:43
Ursprungligen av grenhall:

NEJ.

Va fan kan folk lära sig läsa.

Det kan vara en kombination av för lite ram, dålig hårddisk + gammalt OS.

Vad är det som är svårt att förstå?

Om man installerar en fräsch kopia av ett gammalt OS så visst då funkar det säkerligen bra, beroende på hårdvara. Men om man slänger tillbaka en backup med gamla plist-filer, temp, cache osv. så får man ett uråldrigt system.

Vem har sagt något om att "slänga tillbaka en backup???

Ursprungligen av lillajulia:

Supporten sa åt mig att ominstallera programvaran med hjälp av skivan jag fick när jag fick datorn. NU har jag gjort det & alla program startar utan krångel.

"Ominstallera" från "skivan" torde väl betyda NY installation, eller?!

Som du själv skriver "Va fan kan folk lära sig läsa." (även om det är grammatiskt fel...)

Ursprungligen av TureB:

Vem har sagt något om att "slänga tillbaka en backup???

"Ominstallera" från "skivan" torde väl betyda NY installation, eller?!

Som du själv skriver "Va fan kan folk lära sig läsa." (även om det är grammatiskt fel...)

TS såklart. Hon skrev att hon hade backup på allt och då utgår jag ifrån att man gör en total restore av datorn från boot-läget.

Ja ominstallera från skiva låter som en ny installation.

Det sista var ett ytterst onödigt påpekande...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-11 11:26
Ursprungligen av grenhall:

Det sista var ett ytterst onödigt påpekande...

Kändes som en mildare sak att påpeka än att kritisera dej för att du måste svära när du inte tycker att folk lyssnar på ditt (felaktiga) argument.

Ursprungligen av TureB:

Kändes som en mildare sak att påpeka än att kritisera dej för att du måste svära när du inte tycker att folk lyssnar på ditt (felaktiga) argument.

Det var inget personligt påhopp mot dig så jag ber om ursäkt om du tog illa upp.

Det är bara ytterst tröttsamt när jag redan berättat lösningen för TS att dra igång en OS-diskussion.

Ursprungligen av grenhall:

NEJ.

Om man installerar en fräsch kopia av ett gammalt OS så visst då funkar det säkerligen bra, beroende på hårdvara. Men om man slänger tillbaka en backup med gamla plist-filer, temp, cache osv. så får man ett uråldrigt system.

Håller inte alls med. Är inne på min 4:e MBP. Har varit med sedan 10.5-tiden. Hela mitt system har hängt med sedan dess. Uppgraderade från 10.5 till 10.6 på en, förde över min backup till nästa, uppgraderade till 10.7 på den, förde över till nästa och på den nuvarande uppgraderades till 10.8. En beta av 10.8 till och med. Den ämnar jag föra vidare till nästa dator/version av OS X. Finns ingen anledning att göra s.k. fräscha installationer av OS X om det inte blivit något allvarligt fel, i vilket fall en ominstallation över den gamla brukar lösa det mesta. OS X fungerar INTE som Windows.

@pmarriott, det betyder inte att det fungerat på samma sätt för miljontals andra, 99macs forum är väl ett bevis på det.

Fast du hade ju med ett "om" där så.

Ursprungligen av keptang:

@pmarriott, det betyder inte att det fungerat på samma sätt för miljontals andra, 99macs forum är väl ett bevis på det.

Fast du hade ju med ett "om" där så.

Nej, men tonen i vissa föregående inlägg gör gällande att det är kutym att OS X samlar på sig allehanda "tungt bagage" efterhand som det används, på klassiskt Windows-manér. Jag vill hävda att normalfallet är att man aldrig någonsin behöver installera ett "fräscht" OS X. Det är bara att rulla på. Jag ämnar köra vidare på mitt system genom OS X 10.9, 10.10, 11.1, 11.2.......342.1 etc.

Ursprungligen av pmarriott:

Nej, men tonen i vissa föregående inlägg gör gällande att det är kutym att OS X samlar på sig allehanda "tungt bagage" efterhand som det används, på klassiskt Windows-manér. Jag vill hävda att normalfallet är att man aldrig någonsin behöver installera ett "fräscht" OS X. Det är bara att rulla på. Jag ämnar köra vidare på mitt system genom OS X 10.9, 10.10, 11.1, 11.2.......342.1 etc.

Det behöver man oftast inte heller.

Men OSX samlar absolut på sig bagage men det är aningen mer strukturerat än på Windows-maskiner.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-17 11:51
Ursprungligen av grenhall:

Men OSX samlar absolut på sig bagage men det är aningen mer strukturerat än på Windows-maskiner.

Kan du ge ett konkret exempel på ett sådant "bagage"? För jag vet inte riktigt vad du menar.

...känns väldigt onödigt o inte till så mycket hjälp för TS att hålla det här käbblet om OS-versioner i tråden...

my 2 C

Ansluter mig till frågeställarna.
Har en MBP 13" mid 2010 som jag alldeles nyss installerade 8 Gb RAM i och fick ingen förbättring alls. Mycket fläktande och en del väntande av och till. Problemen har accelererat sedan jag började jobba med en del nya program, men nu känns det som att de sitter i även om jag stänger av programmen. Kört diskverktyg etc. Även rensat massa filer, trots att det egentligen är gott om plats.
Funderar på svaren ovan och undrar om det ändå inte är så att det blir tyngre för en dator när man uppgraderar systemet, kör ju 10.8?
Om ni tror jag löser problemet med en SSD, låter det ju jättebra, köpte en ny disk för drygt ett år sedan för att få mer utrymme:
SEAGATE MOMENTUS XT HYBRID 2,5" 500GB 7200RPM SATA/300 | Dustin.se
Den har funkar bra hittills, men nu verkar det inte räcka längre. Dags för en ny dator?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-01-13 20:20
Ursprungligen av Fitinghoff:

Ansluter mig till frågeställarna.
Har en MBP 13" mid 2010 som jag alldeles nyss installerade 8 Gb RAM i och fick ingen förbättring alls. Mycket fläktande och en del väntande av och till. Problemen har accelererat sedan jag började jobba med en del nya program, men nu känns det som att de sitter i även om jag stänger av programmen. Kört diskverktyg etc. Även rensat massa filer, trots att det egentligen är gott om plats.
Funderar på svaren ovan och undrar om det ändå inte är så att det blir tyngre för en dator när man uppgraderar systemet, kör ju 10.8?
Om ni tror jag löser problemet med en SSD, låter det ju jättebra, köpte en ny disk för drygt ett år sedan för att få mer utrymme:
SEAGATE MOMENTUS XT HYBRID 2,5" 500GB 7200RPM SATA/300 | Dustin.se
Den har funkar bra hittills, men nu verkar det inte räcka längre. Dags för en ny dator?

Prova med en ny SSD först det gör verkligen en stor skillnad i hur rask man uppfattar sin dator. För att 10.8 ska funka riktigt bra på en äldre dator så kan man behöva stänga av en del funktioner som man inte har behov av.

  • Medlem
  • 2013-01-13 20:30

Testa att göra en säker start, håll nere skift vid uppstart. Det kan avhjälpa fel i många fall.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-01-13 21:39

Hur mycket ledig utrymme har du på hårddisken? Har du kört hårdvarutest?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2013-01-15 20:01

Jag sitter nu här någon vecka efter att ha bytt till en SSD-disk och har väldiga badbolls-problem. Betydligt värre än när jag hade mekanisk disk. Vad kan detta bero på? Installerade ML och flyttade över bilder, dokument och musik från min förra hårddisk. Startar jag Safari och loggar in på Facebook exempelvis så tar det några sekunder (och badboll) innan jag ens kan göra något inne på sidan.

Hur felsöker jag egentligen? Mer RAM hade jag ju tänkt stoppa i men eftersom den inte uppförde sig såhär innan bytet till SSD så blir man ju lite fundersam.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-17 12:00
Ursprungligen av CEk:

Hur felsöker jag egentligen?

Utöver att kontrollera disken i skivverktyg, köra som ny användare, samt kolla aktivitetshanteraren (som det redan tipsats om) kan du kolla loggarna med programmet "Systemmeddelanden". Har du aldrig gjort det förr så kan det kännas lite svindlande med miljoner kryptiska meddelanden, men om någon hårdvara konstrar eller någon mjukvara är felkonfigurerad brukar meddelanden dyka upp här.

Jag tycker det är sunt att åtminstone försöka felsöka innan man blint börjar "laga" systemet genom att installera om, köpa RAM, byta dator, köra "rensningsprogram", etc...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-01-15 20:27

Testa ny användare.
Installera combo-uppdateringen.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2013-01-15 20:46
Ursprungligen av kenjon:

Testa ny användare.
Installera combo-uppdateringen.

Skulle du kunna precisera? Aldrig behövt greja med sådant förut.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-01-15 21:50

Äpplet - Systeminställningar - Användare och grupper, plustecknet nere till vänster (ev lås upp hänglåset först), skapa en ny användare, logga in som den och testa om felet finns då också.

OS X Mountain Lion Update v10.8.2 (Combo)

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2013-01-15 21:53
Ursprungligen av kenjon:

Äpplet - Systeminställningar - Användare och grupper, plustecknet nere till vänster (ev lås upp hänglåset först), skapa en ny användare, logga in som den och testa om felet finns då också.

OS X Mountain Lion Update v10.8.2 (Combo)

Tackar! Någon föredragen ordning att testa i? Eller är det bara att köra på båda direkt?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-01-15 21:54

Kör den första först, det är enklast, även om det är mycket text
Den är egentligen bara till för att se om det funkar med annan användare. Den andra är själva lösningen, kanske...

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2013-01-16 22:33

OK, kombouppdateringen hjälpte inte. Testar att skapa en ny användare imorgon och hoppas på att det avhjälper problemet. Om det gör det, hur går jag då vidare? Och om det inte gör det, vad kan det då vara som gjort att den med en ny SSD-disk plötsligt blivit sämre?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-01-16 22:44
Ursprungligen av CEk:

Och om det inte gör det, vad kan det då vara som gjort att den med en ny SSD-disk plötsligt blivit sämre?

Trasig SSD? Eller för lite utrymme ledigt på disken eller möjligtvis Spotlight som tokindexerar eller iTunes (eller ngt/ngra andra program) som jobbar hårt i bakgrunden.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2013-01-17 08:27
Ursprungligen av Gordy:

Trasig SSD? Eller för lite utrymme ledigt på disken eller möjligtvis Spotlight som tokindexerar eller iTunes (eller ngt/ngra andra program) som jobbar hårt i bakgrunden.

Enligt diskkontrollen är det inget fel på disken. Har 83 Gb ledigt så borde heller inte vara problemet. Enda jag kör är Safari och nu råkade jag till och med ut för att den bara kraschade, något som inte hänt mig förut. Verkar allmänt skum. Hur felsöker jag Spotlight-alternativet?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-01-17 10:10

Om du startar aktivitetshanteraren och sorterar på fallande på CPU ser du vilka program som suger mest kraft ur datorn. Hittar du Spotlight i toppen av dessa?

Eller något annat, som i mitt fall föräldrakontroll...

Senast redigerat 2013-01-17 12:13
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2013-01-20 23:00

OK, tog en skärmdump på min aktivitetskontroll och inget som verkar suga kraft där. Men börjar jag multitaska lite så kommer badbollarna och slöheten igen. Funderar på att skriva och reklamera disken och peta i min gamla disk igen och satsa på en ny TC då jag även har andra problem med både nätverk och streaming. SUCK!

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2013-01-20 23:52

Där det står "Mina processer", välj "Alla processer".

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2013-01-20 23:56
Ursprungligen av joakimo:

Där det står "Mina processer", välj "Alla processer".

Gjorde testet med ny användare nu också. Blev om möjligt ännu sämre, laggade och badbollade hela tiden. Blir inte klok på det här.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-01-21 00:17
Ursprungligen av CEk:

Gjorde testet med ny användare nu också. Blev om möjligt ännu sämre, laggade och badbollade hela tiden. Blir inte klok på det här.

Har du möjlighet att slänga någon eller några större filer från hårdisken och sedan starta om?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2013-01-21 00:45
Ursprungligen av Gordy:

Har du möjlighet att slänga någon eller några större filer från hårdisken och sedan starta om?

Vet inte vad det skulle vara riktigt, har ju mitt musikbibliotek på datorn exempelvis samt alla mina foton. Vad ska det frambringa då? Har nästan 90 Gb ledigt på disken.

Bevaka tråden