Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fusion drive vs SSD (flyttat från annan tråd)

Tråden skapades och har fått 81 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-12-03 09:47
Ursprungligen av Kermit:

Jo då flyttas photoshop till hårddisken och alla mp3:or till SSD:n…

Är det verkligen så här FD fungerar, i praktiken? Posta gärna en länk, för det här vill jag läsa mer om.

Som du säger, det är inte raketforskning det handlar om men jag tror/gissar/hoppas att Apple har avsatt ett par timmar på att ta fram en någorlunda genomtänkt algoritm för FD.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-12-03 10:15
Ursprungligen av reboot81:

Är det verkligen så här FD fungerar, i praktiken? Posta gärna en länk, för det här vill jag läsa mer om.

Som du säger, det är inte raketforskning det handlar om men jag tror/gissar/hoppas att Apple har avsatt ett par timmar på att ta fram en någorlunda genomtänkt algoritm för FD.

Om SSD inte är full så finns det ingen anledning att OS X skulle hålla på att prioritera och flytta filerna till SATA-disken.
Jag har iStat Menus 3 installerat och då kan man se när båda hårddiskarna arbetar samtidigt.
Man kan anta att när bägge arbetar samtidigt flyttas filer mellan dom och det har inte hänt ofta alls.
Så frågan är om filer ens flyttas om man inte har så mycket på datorn att SSD inte är fylld?

Ursprungligen av lappen71:

Om SSD inte är full så finns det ingen anledning att OS X skulle hålla på att prioritera och flytta filerna till SATA-disken.
Jag har iStat Menus 3 installerat och då kan man se när båda hårddiskarna arbetar samtidigt.
Man kan anta att när bägge arbetar samtidigt flyttas filer mellan dom och det har inte hänt ofta alls.
Så frågan är om filer ens flyttas om man inte har så mycket på datorn att SSD inte är fylld?

Den lär väl hålla allt på SSD så länge den inte är full. Därav din snabba XP-installation

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-12-03 11:25
Ursprungligen av ill_chrill:

Den lär väl hålla allt på SSD så länge den inte är full. Därav din snabba XP-installation

I samband med att jag skapade min FD så letade jag efter bra guider och läste vad andra visste om FD.
Vad dom skrev vad att ALLT hamnar på SSD till att börja med men sen flyttas om det inte används ofta.
Men frågan är om det flyttas fast SSD inte är full utan hur har Apple tänkt sig på den punkten.
Finns ingen anledning att flytta när det inte behövs utan utrymmet finns.

Från AnandTech:

"With Fusion Drive enabled, Apple creates a 4GB write buffer on the NAND itself. Any writes that come in to the array hit this 4GB buffer first, which acts as sort of a write cache. Any additional writes cause the buffer to spill over to the hard disk. The idea here is that hopefully 4GB will be enough to accommodate any small file random writes which could otherwise significantly bog down performance. Having those writes buffer in NAND helps deliver SSD-like performance for light use workloads."
AnandTech - Understanding Apple's Fusion Drive

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-12-03 12:40
Ursprungligen av ill_chrill:

Från AnandTech:

"With Fusion Drive enabled, Apple creates a 4GB write buffer on the NAND itself. Any writes that come in to the array hit this 4GB buffer first, which acts as sort of a write cache. Any additional writes cause the buffer to spill over to the hard disk. The idea here is that hopefully 4GB will be enough to accommodate any small file random writes which could otherwise significantly bog down performance. Having those writes buffer in NAND helps deliver SSD-like performance for light use workloads."
AnandTech - Understanding Apple's Fusion Drive

Förstår jag den där texten rätt betyder det att när dom där 4GB är full så skriver den över till SATA-disken?
Eller menas det att det skrivs över till själva SSD-disken?

Om man har en nog stor,över 128GB SSD,kommer inte OS X att flytta filer fram och tillbaka som många verkar tro.

Än hur det fungerar så fungerar det bra men det är kul att försöka förstå det bättre

Ursprungligen av lappen71:

Förstår jag den där texten rätt betyder det att när dom där 4GB är full så skriver den över till SATA-disken?
Eller menas det att det skrivs över till själva SSD-disken?

Om man har en nog stor,över 128GB SSD,kommer inte OS X att flytta filer fram och tillbaka som många verkar tro.

Än hur det fungerar så fungerar det bra men det är kul att försöka förstå det bättre

Jag förstår det som att oavsett om SSDn är full eller inte så finns det alltid 4GB reserverat på SSDn för "inkommande"

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-12-03 13:35
Ursprungligen av ill_chrill:

Jag förstår det som att oavsett om SSDn är full eller inte så finns det alltid 4GB reserverat på SSDn för "inkommande"

Så tolkade jag det också och om SSDn är full flyttas filerna till SATA-disken men är den inte full "rinner" det över till SSDn.
Eller nått liknande

Frågan är hur FD fungerar för filer större än 4 GB, dvs filer eller skrivningar som i sig själv fyller mer än själva skrivcachen på 4 GB.

Ett exempel på scenario hade ju varit om man packar upp en zip-fil som är 5 GB eller större, hur agerar FD då? Packar den upp till skrivcachen upp till 4 GB och sedan packar den upp resten mot SATA-disken?

Om det är så kommer det gå lååångsamt.

Ursprungligen av Kal P Dal:

Frågan är hur FD fungerar för filer större än 4 GB, dvs filer eller skrivningar som i sig själv fyller mer än själva skrivcachen på 4 GB.

Ett exempel på scenario hade ju varit om man packar upp en zip-fil som är 5 GB eller större, hur agerar FD då? Packar den upp till skrivcachen upp till 4 GB och sedan packar den upp resten mot SATA-disken?

Om det är så kommer det gå lååångsamt.

Troligtvis flyttar den till resten av SSDn men om den är full (förrutom de 4GB) så måste den börja flytta nåt annat eller skriva direkt till SATA-disken

Ursprungligen av ill_chrill:

Troligtvis flyttar den till resten av SSDn men om den är full (förrutom de 4GB) så måste den börja flytta nåt annat eller skriva direkt till SATA-disken

...och då lär det ta tid, gissar jag.

Ursprungligen av Kal P Dal:

...och då lär det ta tid, gissar jag.

Japp.
Undrar hur den bär sig åt om man tankar in 400 bilder a 50MB = 20GB
Då flyttas de ut på SATA-disken efter hand eller så måste 20GB nåt annat flyttas, dubbel kopiering.

Inget för mig tror jag

Ursprungligen av ill_chrill:

Japp.
Undrar hur den bär sig åt om man tankar in 400 bilder a 50MB = 20GB
Då flyttas de ut på SATA-disken efter hand eller så måste 20GB nåt annat flyttas, dubbel kopiering.

Inget för mig tror jag

Ja.

Och om nu den data som redan finns på SSD flyttas ut mot SATA-disken samtidigt för att frigöra plats på SSD för importen av dessa bilder, det i sig måste väl också dra ner prestandan och öka tiden det tar att läsa in dessa bilder till datorn eftersom den då utför två "kopieringar" samtidigt...?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-12-03 18:54
Ursprungligen av ill_chrill:

Japp.
Undrar hur den bär sig åt om man tankar in 400 bilder a 50MB = 20GB
Då flyttas de ut på SATA-disken efter hand eller så måste 20GB nåt annat flyttas, dubbel kopiering.

Inget för mig tror jag

Rena spekulationer än så länge utan vi kommer säkert få reda på hur det fungerar exakt,

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-12-03 17:51

20GB från minneskort till FD går nog rakt in på HD via SSD. Trevlig skrivcache
Förutsatt att det inte finns >20GB ledigt på SSD.

Lite mer finns att läsa på ArsTech.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-12-09 00:17

Ja nu märker man fördelen med en SSD.
Laddar filer med Yttorrent och maxar linan,konverterar filer med Handbrake,Safari igång med 8 flikar och ingen prestanda förlust alls.
Förut så tog det en stund att växla mellan dessa program inte så att badbollen kom fram men det märktes att datorn fick jobba.
Nu rullar det på som inget hade hänt

Jag har fått tankar på om man skall fixa sig Fusion Drive nu när 10.9 snart skall komma. Hur känns det nu för alla er som har köpt en Mac med fusion eller har gjort sin egen fusion? Jag är själv lite svårt att bestämma mig för nu har jag SSD för systemet och programmen och dokumenten på den vanliga disken. Grejen är ju att diskarna framförallt SSDn kommer slitas mer nu när det är en enda disk? Blir ju en stor risk om man har alla ägg i samma korg.

Som diskuterades tidigare om man inte använder ett program allt för ofta så ändra den till långsammare delen och dokumenten till den snabbare. Kan man ställa in detta så den alltid sparar / reserverar för programmen, dokumenten eller det man nu vill prioritera den snabba delen till?

Fördelen som jag får till om jag byter till fusion är att jag utan problem kunna backupa med Time machine igen. Nu har jag ingen backup längre med Time machine av den anledningen. Hur gör man skulle byta tillbaks som man hade det, kan man då använda sin backup?

Ursprungligen av madeinswe_91:

Jag har fått tankar på om man skall fixa sig Fusion Drive nu när 10.9 snart skall komma. Hur känns det nu för alla er som har köpt en Mac med fusion eller har gjort sin egen fusion? Jag är själv lite svårt att bestämma mig för nu har jag SSD för systemet och programmen och dokumenten på den vanliga disken. Grejen är ju att diskarna framförallt SSDn kommer slitas mer nu när det är en enda disk? Blir ju en stor risk om man har alla ägg i samma korg.

Jag tror SSDn kommer palla längre än din mekaniska disk, hur länge planerar du ha datorn?

Ursprungligen av madeinswe_91:

Som diskuterades tidigare om man inte använder ett program allt för ofta så ändra den till långsammare delen och dokumenten till den snabbare. Kan man ställa in detta så den alltid sparar / reserverar för programmen, dokumenten eller det man nu vill prioritera den snabba delen till?

Du kan inte konfigurera FD, som jag förstått det.

Ursprungligen av madeinswe_91:

Fördelen som jag får till om jag byter till fusion är att jag utan problem kunna backupa med Time machine igen. Nu har jag ingen backup längre med Time machine av den anledningen. Hur gör man skulle byta tillbaks som man hade det, kan man då använda sin backup?

Du kan backa upp hur många diskar du vill med TM, det spelar ingen roll om du kör FD eller 2 olika diskar

Tillägg: Har själv kört SSD + mekaninsk, numera endast SSD. Aldrig Fusiondrive

Ursprungligen av ill_chrill:

Jag tror SSDn kommer palla längre än din mekaniska disk, hur länge planerar du ha datorn?

Du kan inte konfigurera FD, som jag förstått det.
Jag har förstått att på lappen och såg även nån guide som jag skummade igenom att det skulle gå. Fick intrycket att det skulle vara krångligt. Det är ju en annan femma.

Du kan backa upp hur många diskar du vill med TM, det spelar ingen roll om du kör FD eller 2 olika diskar

Tillägg: Har själv kört SSD + mekaninsk, numera endast SSD. Aldrig Fusiondrive

Jag är ju inte den som köper det senaste så fort det kommer något nytt. Min är ifrån 2009 och jag hade tänkt att den skall klara sig åtminstone några år till.

Hur funkar det då? Hur återställs en backup då om man har det så?

Hur hade du för inställningar när du körde SSD + mekaniskt? Förstått att det bara räcker att gå in under användare och grupper( i systeminställningar) - avancerade inställningar och sedan ändra plats på Hemmappen. Behövs någon mer inställning än det? Förutom att välja SSDn när man skall installera systemet.

Ursprungligen av madeinswe_91:

Jag är ju inte den som köper det senaste så fort det kommer något nytt. Min är ifrån 2009 och jag hade tänkt att den skall klara sig åtminstone några år till.

Jag menade inte så, jag menade att jag tror inte att någon av dem funkar om 10 år

Ursprungligen av madeinswe_91:

Hur funkar det då? Hur återställs en backup då om man har det så?

Du kan återställa en disk åt gången om du vill, till vilken disk du vill

Ursprungligen av madeinswe_91:

Hur hade du för inställningar när du körde SSD + mekaniskt? Förstått att det bara räcker att gå in under användare och grupper( i systeminställningar) - avancerade inställningar och sedan ändra plats på Hemmappen. Behövs någon mer inställning än det? Förutom att välja SSDn när man skall installera systemet.

Ja minns tyvärr inte riktigt men har för mig att jag gjorde det via terminalen. Någon annan kanske kan hjälpa, eller sök på forumet.

Hur är ditt upplägg? Har du allt på en mekanisk nu och vill flytta system + appar till en mindre SSD (där allt inte får plats) och ha filerna på mekaniska?

Ursprungligen av ill_chrill:

Jag menade inte så, jag menade att jag tror inte att någon av dem funkar om 10 år

Du kan återställa en disk åt gången om du vill, till vilken disk du vill

Ja minns tyvärr inte riktigt men har för mig att jag gjorde det via terminalen. Någon annan kanske kan hjälpa, eller sök på forumet.

Hur är ditt upplägg? Har du allt på en mekanisk nu och vill flytta system + appar till en mindre SSD (där allt inte får plats) och ha filerna på mekaniska?

Okej men om den håller iaf 5 år är jag nöjd.

Du kan inte gå igenom inställningarna som jag menade och se om du har inställt in så eller inte.

Jag har nu mitt system + apparna på ssdn och dokumenten på den stora disken. Jag vill ha det så stabilt som möjligt och att båda diskarna skall hålla sig i god form. Nu har jag märkt att datorn vill väcka sig själv ifrån vila vilket är störande.

Ursprungligen av ill_chrill:

Jag menade inte så, jag menade att jag tror inte att någon av dem funkar om 10 år

Du kan återställa en disk åt gången om du vill, till vilken disk du vill

Ja minns tyvärr inte riktigt men har för mig att jag gjorde det via terminalen. Någon annan kanske kan hjälpa, eller sök på forumet.

Hur är ditt upplägg? Har du allt på en mekanisk nu och vill flytta system + appar till en mindre SSD (där allt inte får plats) och ha filerna på mekaniska?

Update! Det känns som jag kommer göra som jag gör nu(SSD för OS X + apps och hårddisk för dokument) för det borde vara enklast för mig. Är ivrig nu men kommer nog hålla mig tills imorgon att ta ner 10.9.

Bevaka tråden