Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fusion drive vs SSD (flyttat från annan tråd)

Tråden skapades och har fått 81 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Gordy:

Om du kör allt annat på den vanliga HD:n så blir Fusion Drive oftast snabbare än din nuvarande set up. Just saying.

Nej de blir det inte. Den kommer prioritera som den själv vill. Det viktiga är att sånt som är krävande ligger på SSD.
Men det är såklart olika vad man använder sin dator till. För mig är det viktigt att tunga jobbuppgifter går snabbt. Om man använder sin dator till o spela musik, surfa o ladda ner lite filmer osv är det en annan femma, då kanske FD kan välja rätt ofta

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-12-02 00:12
Ursprungligen av ill_chrill:

Nej de blir det inte. Den kommer prioritera som den själv vill. Det viktiga är att sånt som är krävande ligger på SSD.
Men det är såklart olika vad man använder sin dator till. För mig är det viktigt att tunga jobbuppgifter går snabbt. Om man använder sin dator till o spela musik, surfa o ladda ner lite filmer osv är det en annan femma, då kanske FD kan välja rätt ofta

Tror du har missförstått hur Fusion Drive fungerar det som är krävande och används ofta är just det som prioriteras så de med tunga likartade jobbuppgifter tjänar lite mer tid på FD än de som bara slumpmässigt hobbyanvänder datorn. Men det är klart att en lika stor SSD som FD är att föredra men få verkar investera i riktigt stora SSD på grund av pris.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-12-02 13:58
Ursprungligen av lappen71:

Jag har aldrig varit med om att något OS X jag haft har bootat under 25s fast det var rent och fräscht.

Min MBP bootade upp på ca 15-20 sekunder OOTB.

Ursprungligen av Gordy:

Tror du har missförstått hur Fusion Drive fungerar det som är krävande och används ofta är just det som prioriteras så de med tunga likartade jobbuppgifter tjänar lite mer tid på FD än de som bara slumpmässigt hobbyanvänder datorn. Men det är klart att en lika stor SSD som FD är att föredra men få verkar investera i riktigt stora SSD på grund av pris.

Jag tror du har missförstått honom lite.

FD tar hänsyn till vilka filer och program som används ofta och mycket och placerar dessa på SSD medan annat ligger på HDD. Nu tror jag attill_chrill försöker måla upp scenariot för hans användande som skulle, om jag har förstått rätt, kunna vara så här:

1) Han arbetar massa i Lightroom under en tid och detta ska gå snabbt. Det går det med en ren SSD och det gör det med FD just då.

2) Han får annat uppdrag och Lightroom med dess databas är inte längre verktyget för stunden utan det ligger i "dvala" en månad och andra applikationer/dokument/databaser används under den tiden.

3) Nu har den månaden gått och det är dags att arbeta med Lightroom igen. Då kommer det och dess filer inte längre ligga på SSD-delen av en FD eftersom OS'et har avgjort att det inte är ett program som oftast används utan har prioriterat annat istället.

I detta läget så är det snabbare med en ren SSD än en FD för då har användaren själv valt på vilken typ av medium applikationen ska ligga, den och dess databas ligger då alltid på SSD för snabb access hela tiden. FD kan inte veta att användaren vill att den applikationen med dess databas alltid ska ligga på SSD-delen av en FD. OS'et avgör detta själv på basis av hur ofta användaren använder applikationen.

Sedan kan man ju diskutera var OS X drar gränsen för om en applikation används ofta eller ej men det är en annan diskussion.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-12-02 14:20
Ursprungligen av zinned:

Min MBP bootade upp på ca 15-20 sekunder OOTB.
.

Ett scenario som inte är relevant för hur många har en dator som OOTB hela tiden?
Det går int att argumentera emot att boota med SSD och FD går mycket snabbare...oerhört mycket snabbare

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-12-02 14:34
Ursprungligen av lappen71:

Ett scenario som inte är relevant för hur många har en dator som OOTB hela tiden?
Det går int att argumentera emot att boota med SSD och FD går mycket snabbare...oerhört mycket snabbare

Absolut men det var du som sa att du aldrig hade haft en dator som bootade under 25 sekunder trots det var rent och fräscht. Jag berättade då för dig om att jag har haft det. Med en 5400 rpm's HDD.

Du tog upp det, inte jag.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-12-02 14:47
Ursprungligen av zinned:

Absolut men det var du som sa att du aldrig hade haft en dator som bootade under 25 sekunder trots det var rent och fräscht. Jag berättade då för dig om att jag har haft det. Med en 5400 rpm's HDD.

Du tog upp det, inte jag.

Nej det var du som drog upp det inte jag.

http://www.99mac.se/lagringsenheter/300511-fusion-drive-vs-ssd-flyttat-fran-annan-trad.html#post2123177

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-12-01 23:47
Ursprungligen av ill_chrill:

Jag har en ren SSD och en vanlig 1TB-disk i Optibay.
Hanterar inte skit manuellt, kör system o appar på SSD allt annat på den andra disken. USB är otänkbart för mig

Med manuellt menar han att du själv väljer var filerna ska ligga.
Frågan är var tidsvinsten ligger i att själv bestämma var filerna ska ligga kontra att OS X gör det?
Jag menar att har man ett kontrollbehov så förstår jag skälet men att hävda att man gör det för tidsvinsten att SSD är så mycket snabbare än FD är i det långa loppet inte alldeles säkert en tidsvinst.

Ursprungligen av lappen71:

Med manuellt menar han att du själv väljer var filerna ska ligga.
Frågan är var tidsvinsten ligger i att själv bestämma var filerna ska ligga kontra att OS X gör det?
Jag menar att har man ett kontrollbehov så förstår jag skälet men att hävda att man gör det för tidsvinsten att SSD är så mycket snabbare än FD är i det långa loppet inte alldeles säkert en tidsvinst.

Man måste ändå bestämma själv var de ska ligga, om de sen e på ena eller andra disken spelar väl ingen roll tidsmässigt?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-12-02 00:02
Ursprungligen av ill_chrill:

Man måste ändå bestämma själv var de ska ligga, om de sen e på ena eller andra disken spelar väl ingen roll tidsmässigt?

Jag med FD behöver inte bestämma var filerna ska ligga.

Ursprungligen av lappen71:

Jag med FD behöver inte bestämma var filerna ska ligga.

Allt på skrivbordet eller?

Jag menar att man väljer ju en plats oavsett, eller hur?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-12-02 00:17

Men som sagts tidigare, plats i en filstruktur, och plats på en specifik hårddisk, eller plats på en specifik, fysisk del på en hårddisk är olika saker. För mig är tanken på att datorn sköter det tråkiga en oerhörd befrielse.

Ursprungligen av ill_chrill:

Allt på skrivbordet eller?

Jag menar att man väljer ju en plats oavsett, eller hur?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-12-02 00:17
Ursprungligen av ill_chrill:

Allt på skrivbordet eller?

Jag menar att man väljer ju en plats oavsett, eller hur?

Varför gör du allt för att missförstå så du får till en diskussion?

Skillnad med FD mot att ha en SSD och en SATA-disk är att jag aldrig behöver bry mig över var filerna ligger.
Oroa mig över att jag fyller SSD´n med filer som jag inte använder så ofta utan OS X flyttar dom till SATA-disken

Ursprungligen av lappen71:

Varför gör du allt för att missförstå så du får till en diskussion?

Skillnad med FD mot att ha en SSD och en SATA-disk är att jag aldrig behöver bry mig över var filerna ligger.
Oroa mig över att jag fyller SSD´n med filer som jag inte använder så ofta utan OS X flyttar dom till SATA-disken

Trodde du mena att man satt o fundera över var varje fil skulle ligga.

Men det du talar om är ju en engångsgrej som man väljer vid installation. Det är ju inget man sitter o grejar med dagligen.

Om jag installerar en ny app så hamnar den ju automatiskt på SSDn precis som jag vill ha det.
Om jag gör ett nytt dokument och ska spara det så lägger jag det på den andra disken.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-12-02 00:32
Ursprungligen av ill_chrill:

Trodde du mena att man satt o fundera över var varje fil skulle ligga.

Det kan du väl inte ha menat eftersom du antydde att jag med FD får/kan välja var filerna ska ligga.
Jag kan inte välja om dom ska ligga på SSD eller SATA-disken.
Till att börja med hamnar ALLT på SSD men efter ett tag flyttas dom filer jag inte använder ofta över till SATA-disken.

Ursprungligen av ill_chrill:

Men det du talar om är ju en engångsgrej som man väljer vid installation. Det är ju inget man sitter o grejar med dagligen.

Det beror helt och hållet på vad man gör med datorn men något som jag vill slippa hålla på med.

Ursprungligen av ill_chrill:

Om jag installerar en ny app så hamnar den ju automatiskt på SSDn precis som jag vill ha det.
Om jag gör ett nytt dokument och ska spara det så lägger jag det på den andra disken.

Något som jag tidigare skrev att jag vill slippa bekymra mig om

Som sagt jag förstår varför det finns dom som inte vill ha FD och jag förväntar mig att dom som inte vill ha FD förstår att "vi" vill ha det

Ursprungligen av lappen71:

Det beror helt och hållet på vad man gör med datorn men något som jag vill slippa hålla på med.

Något som jag tidigare skrev att jag vill slippa bekymra mig om

Som sagt jag förstår varför det finns dom som inte vill ha FD och jag förväntar mig att dom som inte vill ha FD förstår att "vi" vill ha det

Har inte du gjort en egen hemmahack-FD? Det var väl också lite bekymmer? Lika mycket bekymmer som det var för mig o dela upp var allt skulle ligga initialt antar jag. Som sagt så håller jag inte på o funderar över var varje grej ska ligga dagligen

Jag förstår också varför man vill ha FD. Jag skulle också kunna tänka mig FD men jag vill ha mycket större SSD-del än va ja har nu för o va säker på att inte fel grejer prioriteras bort. Fast helst av allt vill ja ha en 1TB SSD

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-12-02 01:18
Ursprungligen av ill_chrill:

Har inte du gjort en egen hemmahack-FD? Det var väl också lite bekymmer? Lika mycket bekymmer som det var för mig o dela upp var allt skulle ligga initialt antar jag. Som sagt så håller jag inte på o funderar över var varje grej ska ligga dagligen

Jag förstår också varför man vill ha FD. Jag skulle också kunna tänka mig FD men jag vill ha mycket större SSD-del än va ja har nu för o va säker på att inte fel grejer prioriteras bort. Fast helst av allt vill ja ha en 1TB SSD

Bekymmer? Har jag skrivit att det var bekymmer någonstans?
Det enda jag hade problem med var att hitta en guide som man förstod till 100% för jag är inte så van att skriva kommandon i Terminal.
Förutom det så hade jag inga problem att få till FD utan att jag blev förvånad att det inte strulade.
Att du hade problem var för att du försökte skapa en FD med en FD och en Sata-disk eller var det någon annan?

Förresten tog det exakt 11min att installera Win XP mot normalt 45min med allt kopierande av filer som installeraren gör.

Ursprungligen av lappen71:

Bekymmer? Har jag skrivit att det var bekymmer någonstans?
Det enda jag hade problem med var att hitta en guide som man förstod till 100% för jag är inte så van att skriva kommandon i Terminal.
Förutom det så hade jag inga problem att få till FD utan att jag blev förvånad att det inte strulade.
Att du hade problem var för att du försökte skapa en FD med en FD och en Sata-disk eller var det någon annan?

Du skrev att jag hade bekymmer me o välja på vilken disk vad ska ligga. Jag säger att det är inte mer bekymmer än göra en hemma-FD

Jag har inte försökt med FD själv men det var jag som hjälpte den du nämner, vem det nu var

Ursprungligen av lappen71:

Förresten tog det exakt 11min att installera Win XP mot normalt 45min med allt kopierande av filer som installeraren gör.

Hur mycket ledigt utrymme hade du på din FD innan du installerade XP och hur stor är din SSD?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-12-02 01:34
Ursprungligen av ill_chrill:

Du skrev att jag hade bekymmer me o välja på vilken disk vad ska ligga. Jag säger att det är inte mer bekymmer än göra en hemma-FDJag har inte försökt med FD själv men det var jag som hjälpte den du nämner, vem det nu var

Nej du skrev "Har inte du gjort en egen hemmahack-FD? Det var väl också lite bekymmer?"Det tolkar jag som att du antyder att jag hade problem med att skapa en FD

Ursprungligen av ill_chrill:

Hur mycket ledigt utrymme hade du på din FD innan du installerade XP och hur stor är din SSD?

Före installationen hade jag 390GB och SSD är på 180GB

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-01 22:28

Visst kan man roa sig med att flytta runt filer för optimal prestanda (det spelar även roll var på en HDD som filerna finns), men jag tycker det är rätt skönt att slippa sånt. Sen jag skaffade Mac har mindre och mindre tid gått till att peta i inställningar. Istället gör jag vad datorn är till för att göra.

För väldigt många är Fusion Drive en väldigt bra lösning som i praktiken ger SSD-liknande hastigheter, men ändå har 1-3 TB utrymme. Till ett ganska rimligt pris.

Jag importerade ett gäng bilder i Aperture idag. Det gick riktigt snabbt. Ligger de på SSD eller HDD? Ingen aning! Ligger de på SSD kommer de kanske att flyttas till HDD när andra filer är mer aktuella.

Men diskussionen påminner mest om den huruvida glaset är halvfullt eller halvtomt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-12-01 22:58

Intressant diskussion. Dock tillhör jag dem som kommer satsa på FD. Jag skiter i var filerna ligger, bara det är snabbt och jag slipper lägga energi på att trixa och fixa med det datorn är till för.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-12-01 23:33

Att ni inte lär er

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-12-01 23:44

Att ha som argument att inte använda FD för att en SSD inte håller lika länge som en traditionell hdd låter som desperation.
Läste här att någon hävdade att en SSD håller längre så frågan är vem som har rätt.
Sen är frågan om det händer är det väl bara att återställa systemet från sin TM?

Ursprungligen av lappen71:

Att ha som argument att inte använda FD för att en SSD inte håller lika länge som en traditionell hdd låter som desperation.
Läste här att någon hävdade att en SSD håller längre så frågan är vem som har rätt.
Sen är frågan om det händer är det väl bara att återställa systemet från sin TM?

Nä de känns som att vilken del som helst kan paja först.

Oavsett om man kör SSD+vanlig disk eller FD så e de bara o återställa från TM, ingen skillnad.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-12-02 00:37

Är det någon som vet hur lång tid det tar att installera XP i WMware Fusion?
Har för mig att med en traditionell hdd tar det nästan 45min.
Ska testa att installera nu när jag har FD och se hur lång tid det tar bara för skoj skull

Hej,

Det som jag blir mest konfunderad över är varför apple har valt att INTE kunna ge oss valmöjligheten till en 256 eller 512 SSD. Nu blir man tvingad att välja mellan spinning disk, fusion drive eller 768 SSD för (13000!!!)?!. Man blir ju tvingad att köpa en fusion drive i princip. Jag är inte direkt fattig - men jag är ju inte dum i huvudet. Hängiven Mac-användare sedan 1993 - men ibland blir man ju bara trött på Apple.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-02 15:05

Men hur ofta bootar ni om datorn egentligen? Det förstör ju uptime!

Jag använder sleep-funktionen och bootar datorn om jag måste, vid nån systemuppdatering. Boot-tider känns som ett meningslöst benchmark som mäts för att det är lätt att mäta. I nån Windows-version gjordes plötsligt mer saker efter inloggningen, för att få "kortare" starttider eftersom mätningen stoppades vid login-rutan. Men tiden innan man kunde göra nåt vettigt blev inte kortare.

Men ni kanske stänger av och startar om datorn ofta, dår är det förstås mer relevant.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-12-02 16:50
Ursprungligen av oskard:

Men hur ofta bootar ni om datorn egentligen? Det förstör ju uptime!

Jag använder sleep-funktionen och bootar datorn om jag måste, vid nån systemuppdatering. Boot-tider känns som ett meningslöst benchmark som mäts för att det är lätt att mäta. I nån Windows-version gjordes plötsligt mer saker efter inloggningen, för att få "kortare" starttider eftersom mätningen stoppades vid login-rutan. Men tiden innan man kunde göra nåt vettigt blev inte kortare.

Men ni kanske stänger av och startar om datorn ofta, dår är det förstås mer relevant.

Jag gör det bara när jag blir uppmanad men nu har jag gjort det i syfte att visa andra hur verkligen snabb en SSD är

En annan positiv sak jag märkt med SSD är att fast RAM-minnet är fullt märker jag inte av någon prestanda förlust eller snurrande badboll.
Har igång iTunes,VMware Fusion med Windows XP,Safari,Mail,iMessage och fast minnet är så när fullt har jag inte ens någon växlingsfil.
Hur det är möjligt förstår jag inte men det kan kanske någon annan kan förklara.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-12-02 21:05

Nja, det inlägget var ju bara en kommentar på videon som Gordy använde för att bevisa en poäng. Det jag gjorde var bara att påtala att något måste vara snett i med disken som används i datorn på videon. 30 sek är väldigt lång tid för uppstart av en dator som bootar på SSD/FD. 15-20 max är normalt, skulle jag säga.

Ursprungligen av oskard:

Men hur ofta bootar ni om datorn egentligen? Det förstör ju uptime!

Jag använder sleep-funktionen och bootar datorn om jag måste, vid nån systemuppdatering. Boot-tider känns som ett meningslöst benchmark som mäts för att det är lätt att mäta. I nån Windows-version gjordes plötsligt mer saker efter inloggningen, för att få "kortare" starttider eftersom mätningen stoppades vid login-rutan. Men tiden innan man kunde göra nåt vettigt blev inte kortare.

Men ni kanske stänger av och startar om datorn ofta, dår är det förstås mer relevant.

Nej, jag stänger heller inte av/startar om datorn mer än nödvändigt. Anledningen till att det kom upp var för diskussionen kring hus snabb SSD:n/FD:n var i youtube-exemplet.

Ursprungligen av lappen71:

Jag gör det bara när jag blir uppmanad men nu har jag gjort det i syfte att visa andra hur verkligen snabb en SSD är

En annan positiv sak jag märkt med SSD är att fast RAM-minnet är fullt märker jag inte av någon prestanda förlust eller snurrande badboll.
Har igång iTunes,VMware Fusion med Windows XP,Safari,Mail,iMessage och fast minnet är så när fullt har jag inte ens någon växlingsfil.
Hur det är möjligt förstår jag inte men det kan kanske någon annan kan förklara.

Ren SSD eller FD?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-12-02 22:27
Ursprungligen av zinned:

Nja, det inlägget var ju bara en kommentar på videon som Gordy använde för att bevisa en poäng. Det jag gjorde var bara att påtala att något måste vara snett i med disken som används i datorn på videon. 30 sek är väldigt lång tid för uppstart av en dator som bootar på SSD/FD. 15-20 max är normalt, skulle jag säga.

Nej, jag stänger heller inte av/startar om datorn mer än nödvändigt. Anledningen till att det kom upp var för diskussionen kring hus snabb SSD:n/FD:n var i youtube-exemplet.

Ärligt tycker jag dom startar klockan för tidigt och att alla inte startas samtidigt så tiden är inte jämförbar.
Innan jag bytte till SSD och skapade en FD hade precis installerat om allt och jag hade en uppstartstid på ca 45s
Med FD hinner inte en snurran under Apple loggan komma fram och den snabbaste tiden jag klockat är 11s

Ursprungligen av zinned:

Ren SSD eller FD?

FD men det spelar ingen roll jag tror att samma beteende uppstår med ren SSD

Jag är också lite missnöjd med valet av disk i nya iMac. Är sugen på en ny 27":are, men.. Efter att ha kört Air ett tag har man ju lärt sig att älska SSD. Sjukt snabbt, helt tyst och lagom med utrymme. Nu måste jag välja mellan gammel-disk (för långsam och lever om), FD (snabb men lever om, inte så dyr), eller SSD för 13 j**la tusen. Som någon sa, man är väl inte fattig men inte helt dum i huvet heller. Man blir lixom tvingad att välja FD.

Visst är det skönt att slippa bry sig, men jag vill helst sköta det manuellt också. Det är ju inte direkt raketforskning att lägga filerna där man vill ha dom. System + applikationer på SSD för snabb uppstart av OS och program, och sedan snurr-disken för saker som mp3, filmer, dokument och liknande. Tar väl typ en minut att sätta upp, och komma ihåg att sätta att ens torrent-program sparar filer på disk 2 el dyl. Om systemet själv ska flytta runt de filer jag använder mest till SSD känns det som att livslängden blir betydligt kortare.. Sen vad händer om jag t ex inte använd Photoshop på länge, men däremot lyssnar jag på min 50Gb mp3-samling varje dag? Jo då flyttas photoshop till hårddisken och alla mp3:or till SSD:n, något som jag absolut inte vill. Jag vill att mitt photoshop ska gå snabbt att starta oavsett hur sällan jag använder det, och jag vill att mina mp3:or alltid ska ligga på den långsamma disken då det inte finns någon anledning alls att läsa mp3:or i typ 400Mb/s. Men men, vill man inte lägga ut 13k på en disk har man ju inte mycket till val :(. Ville bara säga att jag verkligen förstår de som inte gillar FD.

Bevaka tråden