Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Startskivan full trots ledigt utrymme. Hur kolla och radera eventuella dolda filer?

Tråden skapades och har fått 87 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-11-21 23:13
Ursprungligen av filuren:

*läst*

Var står det att fler filer än de som finns i papperskorgen raderas säkert?

Med säker tömning så raderas verkligen "junk" som lagts i papperskorgen det görs inte med en normal tömning.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-21 22:58

Nu har jag raderat CocktailPurgeInactiveMemory, gjort säker tömning efter det (2 gånger) och installerat om 10.8.2 från combo-uppdateringen och burken verkar pigg igen. Ska låta den snurra nu och återkommer när jag vågar tro att den funkar helt igen.

Ursprungligen av Dådde:

Nu har jag raderat CocktailPurgeInactiveMemory, gjort säker tömning efter det (2 gånger) och installerat om 10.8.2 från combo-uppdateringen och burken verkar pigg igen. Ska låta den snurra nu och återkommer när jag vågar tro att den funkar helt igen.

Det låter bra. Och hur var det med HP-filerna? Har du någon HP-skrivare eller är det gamla grejer? Om du uppdaterar drivrutin så börja med att ta bort de där filerna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-22 20:24
Ursprungligen av Anders T:

Det låter bra. Och hur var det med HP-filerna? Har du någon HP-skrivare eller är det gamla grejer? Om du uppdaterar drivrutin så börja med att ta bort de där filerna.

Har nu raderat HP-filerna utan resultat.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-21 23:11
Ursprungligen av Dådde:

Nu har jag raderat CocktailPurgeInactiveMemory, gjort säker tömning efter det (2 gånger) och installerat om 10.8.2 från combo-uppdateringen och burken verkar pigg igen. Ska låta den snurra nu och återkommer när jag vågar tro att den funkar helt igen.

Börjar sega ihop igen men inte i samma takt som tidigare. Börjar dock bli hackigt..

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-11-21 23:16
Ursprungligen av Dådde:

Börjar sega ihop igen men inte i samma takt som tidigare. Börjar dock bli hackigt..

Kan du lägga upp en skärmdump på aktivitetskontrollen som visar alla processer? Sen kanske det är läge att köpa lite mer minne. 4GB är lite i minsta laget för senaste OS X.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-22 21:41
Ursprungligen av Gordy:

Kan du lägga upp en skärmdump på aktivitetskontrollen som visar alla processer? Sen kanske det är läge att köpa lite mer minne. 4GB är lite i minsta laget för senaste OS X.

Får säkert överväga mer minne men borde inte Apple informera i så fall när man köper uppgraderingen detta. Minnet tar slut efter någon minut utan att jag startar några processer.

Apple säger att 2 GB är minimum. Visst blir det bättre överlag med mer minne men problemet du har nu är något annat.

Apple - OS X Mountain Lion - Read the technical specifications.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-25 22:53
Ursprungligen av Anders T:

Apple säger att 2 GB är minimum. Visst blir det bättre överlag med mer minne men problemet du har nu är något annat.

Apple - OS.X Mountain Lion - Read the technical specifications.

Jap, väntar med att skaffa mer minne tills problembilden klarnar.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-11-22 21:51
Ursprungligen av Dådde:

Får säkert överväga mer minne men borde inte Apple informera i så fall när man köper uppgraderingen detta. Minnet tar slut efter någon minut utan att jag startar några processer.

Det är en hel del processer igång innan du gör något och minne är så billigt nu att du borde slå till direkt för det skadar ju inte att ha mycket minne i datorn sen vore det intressant att se en skärmdump på din dators igångvarande processer som sagt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-25 16:14
Ursprungligen av Gordy:

Det är en hel del processer igång innan du gör något och minne är så billigt nu att du borde slå till direkt för det skadar ju inte att ha mycket minne i datorn sen vore det intressant att se en skärmdump på din dators igångvarande processer som sagt.

Efter att datorn startas om har den 1.94 gig ledigt systemminne. Detta rasar snabbt ner, med 10 Megabyte i sekunden till circa 10 meg då datorn hänger. Detta sker utan att några som helst program startas, och även då nätverket är inaktiverat.

Bifogar skärmdumpar över minne och processer, men tyvärr kan jag inte se någon process som har tjuvat allt detta minne.

Har någ något bra tips på vilken process eller applikation som tjyvar allt minne?

Ursprungligen av Dådde:

Efter att datorn startas om har den 1.94 gig ledigt systemminne. Detta rasar snabbt ner, med 10 Megabyte i sekunden till circa 10 meg då datorn hänger. Detta sker utan att några som helst program startas, och även då nätverket är inaktiverat.

Bifogar skärmdumpar över minne och processer, men tyvärr kan jag inte se någon process som har tjuvat allt detta minne.

Har någ något bra tips på vilken process eller applikation som tjyvar allt minne?

Välj att visa alla processer, inte bara "Mina processer".

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-25 16:18

Eftersom systemminnet/RAM tickar ner med 10 meg i sekunden, från 1.9 gig till 10 meg utan att jag gör något och utan
att jag ens är nätverksansluten så borde jag kunna utesluta fel på hårdisken, eller hur?

Om nån har nåt bra tips på program som kan identifiera minnestjuven är jag tacksam?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-22 08:17

Som någon tidigare sa, kolla om hårddisken är ok.
Hade något liknande med en extern hårddisk, segt som sirap. Det var tjall på hårddisken, alla skiverktygstester var ok, men när jag testade läs och skrivhastigheter blev det solklart.

Download Blackmagic Disk Speed Test for Mac - Measure disk performance for video work. MacUpdate.com
Prova att ladda ner denna, den är tänkt för video bruk, men funkar finfint för annat - felsökning t.ex.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-22 20:29
Ursprungligen av ne100:

Som någon tidigare sa, kolla om hårddisken är ok.
Hade något liknande med en extern hårddisk, segt som sirap. Det var tjall på hårddisken, alla skiverktygstester var ok, men när jag testade läs och skrivhastigheter blev det solklart.

Download Blackmagic Disk Speed Test for Mac - Measure disk performance for video work. MacUpdate.com
Prova att ladda ner denna, den är tänkt för video bruk, men funkar finfint för annat - felsökning t.ex.

Körde Disk Speed Test och fick fina värden 35 MB/s - 45 MB/s till början som sedan sakta kröp mot 1 MB/s och 0 MB/s.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-22 20:41

Finns det Trojaner i Mac världen? Datorn beter ju sej som en Infekterad PC?

Ursprungligen av Dådde:

Finns det Trojaner i Mac världen? Datorn beter ju sej som en Infekterad PC?

Det finns några men ingen jag hört talas om som ger den där effekten. Ur en hackersynvinkel vill man väl inte få den effekten på datorn heller för då upptäcker användaren att något är galet.

I Cocktails städning ingick det tidigare att den letade efter skadlig kod men jag ser inte den kryssrutan i senaste versionen. Det kanske togs bort till Mountain Lion av någon anledning, eller så hittar jag inte på det nu.

Du kan ladda ner något gratis Anti-Virus och köra igenom disken men det lär väl ta tid att kontrollera alla filer med din problembild.

Till vänster om sökfältet i dina skärmdumpar ovan har du en sk "dropdown-meny". Det du visar med nuvarande val är dina processer, ska du om möjligt finna en lösning på problemet bör du välja att visa andra processer än dina egna

Som det sagts ovan så är Apples minimikrav för ram nog endast avsett för om du bara ska köra systemet. Vill du ha andra program igång får du utöka ram. Själv har jag 12GB i min iMac, som levererades med 4GB.

Senast redigerat 2012-11-26 00:13
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-26 10:45

[quote="Cogito ergo Mac;2121614"]Till vänster om sökfältet i dina skärmdumpar ovan har du en sk "dropdown-meny". Det du visar med nuvarande val är dina processer, ska du om möjligt finna en lösning på problemet bör du välja att visa andra processer än dina egna

Tack för hjälpen. Hittade minnestjyven. När jag avslutar Inkjet8 processen frigörs minnet igen. Hur blir jag kvitt filen permanent?

Behöver du använda InkJet fortfarande?

Ursprungligen av Dådde:
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Till vänster om sökfältet i dina skärmdumpar ovan har du en sk "dropdown-meny". Det du visar med nuvarande val är dina processer, ska du om möjligt finna en lösning på problemet bör du välja att visa andra processer än dina egna

[ATTACH="CONFIG"]36626[/ATTACH]

Tack för hjälpen. Hittade minnestjyven. När jag avslutar Inkjet8 processen frigörs minnet igen. Hur blir jag kvitt filen permanent?

Om du har en skrivarprogramvara som du inte använder men som ligger o går i bakgrunden så är det nog det du ska hitta. Kolla också på nätverksinställningarna om du råkat dela ut en skrivare

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-26 19:19
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Om du har en skrivarprogramvara som du inte använder men som ligger o går i bakgrunden så är det nog det du ska hitta. Kolla också på nätverksinställningarna om du råkat dela ut en skrivare

Tack för hjälpen! Jag avinstallerade mina skrivare och gjorde ominstallation av samma med nya drivrutiner och nu funkar allt igen.

Har du någon skrivare installerad? Ta bort eventuell skrivare och installera den igen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-26 19:16
Ursprungligen av keptang:

Har du någon skrivare installerad? Ta bort eventuell skrivare och installera den igen.

Bra tips. Precis vad jag gjorde och nu funkar det igen.

Leta i de här mapparna efter HP

/Bibliotek/Application Support
/Bibliotek/Printers

Dåddes hemmamapp/Bibliotek/Application Support
Dåddes hemmamapp/Bibliotek/Printers

Släng mapparna som hör till HP-skrivare där och starta om.
Ta bort ev skrivare i Systeminställningar: Skrivare

Om du fortfarande har en HP-skrivare som du vill använda så hämta senaste version av mjukvaran hos HP. Var dock uppmärksam på om drivrutinen är kompatibel med Mountain Lion eller ej. Man kan inte ta för givet att gamla skrivare funkar med nya system.

- - -

Det grämer mig lite att vi inte hittade det här tidigare. De där HP-grejerna vi såg tidigare borde ha varit en varningsflagga. Gammal skrivarmjukvara ställer rätt ofta till elände vid systemuppdateringar har jag märkt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-26 19:13

- - -

Det grämer mig lite att vi inte hittade det här tidigare. De där HP-grejerna vi såg tidigare borde ha varit en varningsflagga. Gammal skrivarmjukvara ställer rätt ofta till elände vid systemuppdateringar har jag märkt.[/QUOTE]

Helt rätt! Du var på rätt spår väldigt tidigt! Du ska ha ett stort tack för all hjälp! Har nu rensat bort HP-filer och gjort också en avinstallation av min HP Photosmart 5514. HPs hemsidor var till stor hjälp när hag ominstallerade skivaren för 10.8. och nu fungerar allt igen. På kuppen har jag fått djupare förståelse i mac-världen och gillar min macbook igen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-26 13:23
Citat:

Körde Disk Speed Test och fick fina värden 35 MB/s - 45 MB/s till början som sedan sakta kröp mot 1 MB/s och 0 MB/s

Det var precis så min hårdisk betedde sig, ok i början och sen kröp den ned till 1-0 MB/s.
Gör en backup av disken och byt, är ett tips.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-26 19:15
Ursprungligen av ne100:

Det var precis så min hårdisk betedde sig, ok i början och sen kröp den ned till 1-0 MB/s.
Gör en backup av disken och byt, är ett tips.

Som tur var det uppgraderingen till mountain lion i kombination med existerande 10.6 skrivarrutiner som krockade denna gång.

Bevaka tråden