Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Startskivan full trots ledigt utrymme. Hur kolla och radera eventuella dolda filer?

Tråden skapades och har fått 87 svar. Det senaste inlägget skrevs .

2. Personal? Vad är det?

3. Titta även i i dessa mappar här: Din Hårddisk/bibliotek

  • Medlem
  • Neverland
  • 2012-11-21 21:00
Ursprungligen av Anders T:

2. Personal? Vad är det?

BankID-pryl

Jag använder Personal ihop med Handelsbanken men har så vitt jag vet aldrig haft det som ett startobjekt. Varför har man det?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-21 21:19
Ursprungligen av Anders T:

2. Personal? Vad är det?

3. Titta även i i dessa mappar här: Din Hårddisk/bibliotek

file://localhost/Library/LaunchDaemons/com.adobe.fpsaud.plist
file://localhost/Library/LaunchDaemons/com.maintain.CocktailScheduler.plist
file://localhost/Library/LaunchDaemons/com.microsoft.office.licensing.helper.plis

file://localhost/Library/LaunchAgents/com.hp.devicemonitor.plist
file://localhost/Library/LaunchAgents/com.hp.messagecenter.launcher.plist
file://localhost/Library/LaunchAgents/com.maintain.CocktailPurgeInactiveMemory.plist
file://localhost/Library/LaunchAgents/com.maintain.CocktailSystemEvents.plist

Ursprungligen av Dådde:

Library/LaunchDaemons/com.adobe.fpsaud.plist
Library/LaunchDaemons/com.maintain.CocktailScheduler.plist
Library/LaunchDaemons/com.microsoft.office.licensing.helper.plis

Library/LaunchAgents/com.hp.devicemonitor.plist
Library/LaunchAgents/com.hp.messagecenter.launcher.plist
Library/LaunchAgents/com.maintain.CocktailPurgeInactiveMemory.plist
Library/LaunchAgents/com.maintain.CocktailSystemEvents.plist

Det är två objekt där som hör till en HP-skrivare? Är den drivrutinen uppdaterad för Mountain Lion?

CocktailPurgeInactiveMemory är en grej som kommer att frigöra minne automatiskt. Eftersom du har problem med just minne skulle jag ta bort den som ett test. Den kan dock ha lagt sig där igår om du nyinstallerade Cocktail då. Men testa att ta bort den och starta om.

I LaunchDaemons finns en CocktailScheduler. Den kommer att starta Cocktail med ett visst givet intervall.

Jag skulle nog installera om Mountain Lion som läget är. Du kan testa med att installera om 10.8.2 från combo-uppdateringen som ett första steg.

OS X Mountain Lion Update v10.8.2 (Combo)

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-11-21 21:54
Ursprungligen av Anders T:

Jag skulle nog installera om Mountain Lion som läget är. Du kan testa med att installera om 10.8.2 från combo-uppdateringen som ett första steg.

OS X Mountain Lion Update v10.8.2 (Combo)

Verkar onödigt att ominstallera OS:et däremot borde han slänga stora filer han inte behöver och köra en säker pappperskorgstömning om han inte redan gjort det.

Ursprungligen av Gordy:

Verkar onödigt att ominstallera OS:et däremot borde han slänga stora filer han inte behöver och köra en säker pappperskorgstömning om han inte redan gjort det.

Han har redan tömt papperskorgen som jag fattar det och inspektion av hårddisken visar inte att det är någon platsbrist.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-11-21 22:19
Ursprungligen av Anders T:

Han har redan tömt papperskorgen som jag fattar det och inspektion av hårddisken visar inte att det är någon platsbrist.

Frågan var om han gjort en SÄKER papperskorgstömning? Sen är det sällan fel att slänga större filer man vet att man inte längre har någon användning av.

Ursprungligen av Gordy:

Frågan var om han gjort en SÄKER papperskorgstömning? Sen är det sällan fel att slänga större filer man vet att man inte längre har någon användning av.

Papperskorgen är tömd redan. Då kan man inte göra vare sig vanlig eller säker tömning. De valen är inte valbara längre eftersom papperskorgen är tom.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-11-21 22:31
Ursprungligen av Anders T:

Papperskorgen är tömd redan. Då kan man inte göra vare sig vanlig eller säker tömning. De valen är inte valbara längre eftersom papperskorgen är tom.

Då kan han slänga något nytt typ en tom mapp och sedan köra säker papperskorgstömning.

Ursprungligen av Gordy:

Då kan han slänga något nytt typ en tom mapp och sedan köra säker papperskorgstömning.

Och då blir den mappen raderad säkert...

Vad är det du far efter?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-11-21 22:35
Ursprungligen av Anders T:

Och då blir den mappen raderad säkert...

Inte bara den utan en massa annan junk också som ligger kvar trots att papperskorgen "tömts" på det vanliga sättet..

  • Medlem
  • Neverland
  • 2012-11-21 22:37
Ursprungligen av Gordy:

Inte bara den utan en massa annan junk också som ligger kvar trots att papperskorgen "tömts" på det vanliga sättet..

Sedan när funkar säker papperskorgstömning på det viset?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-11-21 22:37
Ursprungligen av filuren:

Sedan när funkar säker papperskorgstömning på det viset?

Sedan dag 1.

Precis vad jag skulle fråga.

Vad jag känner till så betyder säker tömning att filerna som ska kastas skrivs över så de inte kan återskapas. För övrigt är det samma sak som vanlig tömning.

Om jag missat något så får ni gärna länka till någon sida som berättar mer.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-11-21 22:46
Ursprungligen av Anders T:

Precis vad jag skulle fråga.

Vad jag känner till så betyder säker tömning att filerna som ska kastas skrivs över så de inte kan återskapas. För övrigt är det samma sak som vanlig tömning.

Nej vanlig tömning skriver inte över filerna förrän det utrymmet behövs av datorn. Det är därför slängda filer (på vanligt vis) kan fås fram igen.

Ursprungligen av Gordy:

Nej vanlig tömning skriver inte över filerna förrän det utrymmet behövs av datorn. Det är därför slängda filer kan fås fram igen.

Ja de kan fås fram igen med särskilda program. Ur OS X synvinkel så är filerna nu borta. Den kan använda samma plats för att skriva nya filer till. Men det var inte det som var uppe till diskussion.

Du tycks ha kunskap om att säker tömning är något mer än just säker tömning. Jag har aldrig läst något om detta så om du kan komma med mer info så vore det intressant.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-11-21 22:57
Ursprungligen av Anders T:

J
Du tycks ha kunskap om att säker tömning är något mer än just säker tömning. Jag har aldrig läst något om detta så om du kan komma med mer info så vore det intressant.

Deleting Files on a Mac

Den artikeln säger precis det jag nyss skrev.

Jag tror du blandar ihop begreppen. Säker tömning betyder att filerna tas bort och de går ej att återskapas igen. Vanlig tömning betyder att filerna tas bort ur OSX perspektiv men filen blir inte överskriven förrän systemet använder samma plats igen för en ny fil.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-11-21 23:08
Ursprungligen av Anders T:

Den artikeln säger precis det jag nyss skrev.

Jag tror du blandar ihop begreppen. Säker tömning betyder att filerna tas bort och de går ej att återskapas igen. Vanlig tömning betyder att filerna tas bort ur OSX perspektiv men filen blir inte överskriven förrän systemet använder samma plats igen för en ny fil.

Nyss skrev du "Vad jag känner till så betyder säker tömning att filerna som ska kastas skrivs över så de inte kan återskapas. För övrigt är det samma sak som vanlig tömning."

Tror du får läsa länken igen (om du nu ens läste hela texten) så att du förstår skillnaden ordentligt.

Ursprungligen av Gordy:

Nyss skrev du "Vad jag känner till så betyder säker tömning att filerna som ska kastas skrivs över så de inte kan återskapas. För övrigt är det samma sak som vanlig tömning."

Tror du får läsa länken igen (om du nu ens läste hela texten) så att du förstår skillnaden ordentligt.

Ok nu tror jag du ärligt talat ska ta en paus från datorn och ta nya tag imorgon.

Du citerar mina påståenden som om de vore felaktiga eller motstridiga när de i själva verket säger precis samma sak som artikeln.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-11-21 23:15
Ursprungligen av Anders T:

Ok nu tror jag du ärligt talat ska ta en paus från datorn och ta nya tag imorgon.

Du citerar mina påståenden som om de vore felaktiga eller motstridiga när de i själva verket säger precis samma sak som artikeln.

Som sagt jag tror du får läsa om texten.

Ursprungligen av Gordy:

Som sagt jag tror du får läsa om texten.

Jag har läst den två gånger redan. Det är en guide på nybörjarnivå som berättar hur en papperskorg fungerar.

Filer som tas bort med vanlig tömning försvinner inte från hårddisken. Det är bara filpekaren som tas bort vilket får OS X att anse att nu är den platsen ledig igen.

Med säker tömning tas också filpekaren bort så platsen blir ledig att skriva till. Utöver detta så skrivs filerna över med nonsens så de inte kan återskapas igen.

För övrigt nämner artikeln inget alls om det du påstår om "junk" eller att något annan städrutin sker. Det är bara du som påstår detta. Artikeln verifierar inte det du säger överhuvudtaget.

Citera gärna någon central del i artikeln där du anser att din åsikt är belyst så kan vi diskutera det vidare.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-11-21 23:33
Ursprungligen av Anders T:

Jag har läst den två gånger redan. Det är en guide på nybörjarnivå som berättar hur en papperskorg fungerar.

Precis det var därför jag trodde du skulle förstå.

Ursprungligen av Anders T:

Filer som tas bort med vanlig tömning försvinner inte från hårddisken. Det är bara filpekaren som tas bort vilket får OS X att anse att nu är den platsen ledig igen.

Med säker tömning tas också filpekaren bort så platsen blir ledig att skriva till. Utöver detta så skrivs filerna över med nonsens så de inte kan återskapas igen.

Hur kan du få det till att säker och normal tömning är samma som du tidigare skrev?

Ursprungligen av Anders T:

För övrigt nämner artikeln inget alls om det du påstår om "junk" eller att något annan städrutin sker. Det är bara du som påstår detta. Artikeln verifierar inte det du säger överhuvudtaget.

Jo junk som man tidigare slängt i papperskorgen raderas verkligen när man gör en säker tömning och diskutrymme frigörs, OSX sätt att skyffla och defragmentera filer on the fly gynnas av detta och det gör datorn snabbare.

Ursprungligen av Gordy:

Precis det var därför jag trodde du skulle förstå.

Jag frågade om en länk som kunde verifiera det du säger. Den där artikeln gör inte det. Den verifierar min åsikt, inte din.

Ursprungligen av Gordy:

Hur kan du få det till att säker och normal tömning är samma som du tidigare skrev?

Det här förstår jag inte ens. Jag har bara haft en åsikt om det här genom hela tråden.

Ursprungligen av Gordy:

Jo junk som man tidigare slängt i papperskorgen raderas verkligen när man gör en säker tömning och diskutrymme frigörs, OSX sätt att skyffla och defragmentera filer on the fly gynnas av detta och det gör datorn snabbare.

Nu har du sagt detta flera gånger och det är inte bara jag som reagerat på det här i tråden.

Jag frågar på nytt. Kan du peka på någon artkel som beskriver detta? Det vore intressant att lära sig i så fall.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-11-22 00:08
Ursprungligen av Anders T:

Det här förstår jag inte ens. Jag har bara haft en åsikt om det här genom hela tråden.

Jasså?
Du skrev ju tidigare

"Vad jag känner till så betyder säker tömning att filerna som ska kastas skrivs över så de inte kan återskapas. För övrigt är det samma sak som vanlig tömning."

Nej det är inte samma sak! Vid vanligpapperskorgs tömning så frigörs inte diskutrymme eller ens att det skrivs över "direkt" utan det som "slängts" hamnar i en kö som slängs så sent som möjligt för att det eventuellt ska kunna tas fram igen vid behov, det kan sinka OSX och leda till sådant som trådskaparen drabbats av.

Ett enkelt experiment som bevisar hur säker papperskorgstömning fungerar är att först göra nio nya tomma mappar, lägga dem i papperskorgen och sedan tömma den på vanligt vis. Voila så är korgen tömd eller? Inte riktigt. Gör nu en ny tom mapp till och lägg den i korgen och töm sedan med säker tömning så visar det sig att det nu är tio objekt som tömts istället för bara ett..

Ursprungligen av Gordy:

Jasså?
Du skrev ju tidigare

"Vad jag känner till så betyder säker tömning att filerna som ska kastas skrivs över så de inte kan återskapas. För övrigt är det samma sak som vanlig tömning."

Nej det är inte samma sak! Vid vanligpapperskorgs tömning så frigörs inte diskutrymme eller ens att det skrivs över "direkt" utan det som "slängts" hamnar i en kö som slängs så sent som möjligt för att det eventuellt ska kunna tas fram igen vid behov, det kan sinka OSX och leda till sådant som trådskaparen drabbats av.

Ett enkelt experiment som bevisar hur säker papperskorgstömning fungerar är att först göra nio nya tomma mappar, lägga dem i papperskorgen och sedan tömma den på vanligt vis. Voila så är korgen tömd eller? Inte riktigt. Gör nu en ny tom mapp till och lägg den i korgen och töm sedan med säker tömning så visar det sig att det nu är tio objekt som tömts istället för bara ett..

Jag påstår saker utifrån den kunskap jag har. Jag har haft en enda åsikt genom tråden.

Är det rätt det jag påstår? Jag tror det. Jag har inte hört talas om något annat under alla år med OS X eller här på 99mac. Men jag kan inte allt och jag vill veta mer.

Så när du påstår något annat så ber flera i tråden om mer info om detta. Då länkar du till en tramsartikel som inte alls leder diskussionen vidare. Det leder oss istället att tro att du bara tramsar dig och det ger 10 helt onödiga inlägg.

Det du berättar nu låter spännande och jag förstår inte varför du inte svarade så direkt. Det vore onekligen intressant att läsa mer om.

Finns det någon bra länk om detta?

Ursprungligen av Gordy:

Jasså?
Du skrev ju tidigare

"Vad jag känner till så betyder säker tömning att filerna som ska kastas skrivs över så de inte kan återskapas. För övrigt är det samma sak som vanlig tömning."

Nej det är inte samma sak! Vid vanligpapperskorgs tömning så frigörs inte diskutrymme eller ens att det skrivs över "direkt" utan det som "slängts" hamnar i en kö som slängs så sent som möjligt för att det eventuellt ska kunna tas fram igen vid behov, det kan sinka OSX och leda till sådant som trådskaparen drabbats av.

Ett enkelt experiment som bevisar hur säker papperskorgstömning fungerar är att först göra nio nya tomma mappar, lägga dem i papperskorgen och sedan tömma den på vanligt vis. Voila så är korgen tömd eller? Inte riktigt. Gör nu en ny tom mapp till och lägg den i korgen och töm sedan med säker tömning så visar det sig att det nu är tio objekt som tömts istället för bara ett..

Jodå, utrymmet frigörs vid vanlig tömning, och nej, det blir inte tio objekt som raderas om man först slänger nio mappar på vanligt sätt och sedan en mapp med säker tömning. Siffran som dyker upp om antal objekt vid säker tömning är inte det faktiska antalet objekt som raderas utan en indikering på att filen skrivs över ett antal gånger.

EDIT: Siffran indikerar både antal objekt och att objekten skrivs över flera gånger.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2012-11-21 23:04

*läst*

Var står det att fler filer än de som finns i papperskorgen raderas säkert?

Bevaka tråden