Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

3G nu eller vänta??

Tråden skapades och har fått 123 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2004-02-18 20:45
Ursprungligen av Ciryon:

Tydligen ska Z1010 inte vara särskilt mycket mindre än nuvarande 3G-mobiler. Även om täckningen kanske inte är perfekt ännu så får man lika mycket "vanlig" täckning som nu via GSM. De problem jag kan tänka mig att man stöter på är om man kör bil mycket och åker mycket in och ut ur 2.5G.

Är väldigt sugen på att byta till 3G nu, kollade på Motorola A835 och den är inte dum alls!

Ciryon, vet du om A835 fungerar bra ihop med macen? Kan man synca adressbok och koppla upp sig via bluetooth?

Vad får dig att tro att Z1010 inte är mycket mindre än t.ex. A835? Den väger ju mycket mindre och måste ju upplevas kompaktare med tanke på att man viker ihop den.

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2004-02-18 22:30

Om jag har förstått ryktena rätt så ska Z1010 bara vara marginellt större än Z600. Titta gärna på den här filmen

(Jag ber om ursäkt för att filmen är i skräpformat)

  • Medlem
  • 2004-02-27 19:05
Ursprungligen av Ciryon:

Tydligen ska Z1010 inte vara särskilt mycket mindre än nuvarande 3G-mobiler.

En Z1010 har ungefär samma mått som en Z600. Det skiljer någon millimeter hit eller dit. Kommer inte ihåg exakt vart jag hittade de specifikationerna, det var ett tag sedan.

/majk

SE z1010 lär finnas ute hos de som testar Telias nya 3G nät.

Telia kommer dra igång i slutet av mars. Enligt uppgift har de beställt en massa telefoner. Så pass många att Vodafone skjuter upp sin 3G lansering pga brist på lurar.

Tre vill gärna sälja Z1010, men de får inte tag på några. Fast de trodde att i maj kan de finnas tillgängliga! Själv så köpte jag en Z600, men kommer köpa en Z1010 med då den kommer.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-20 16:53
Ursprungligen av pizzabudet:

SE z1010 lär finnas ute hos de som testar Telias nya 3G nät.

Telia kommer dra igång i slutet av mars. Enligt uppgift har de beställt en massa telefoner. Så pass många att Vodafone skjuter upp sin 3G lansering pga brist på lurar.

Tre vill gärna sälja Z1010, men de får inte tag på några. Fast de trodde att i maj kan de finnas tillgängliga! Själv så köpte jag en Z600, men kommer köpa en Z1010 med då den kommer.

Var har du hittat denna info? Jag menar inte att jag betvivlar uppgifterna, men det vore intressant att veta om det är spekulation, info från telefon med kundtjänst på respektive bolag eller en publik nyhet från dem.

Ursprungligen av Mattias Malm:

Var har du hittat denna info? Jag menar inte att jag betvivlar uppgifterna, men det vore intressant att veta om det är spekulation, info från telefon med kundtjänst på respektive bolag eller en publik nyhet från dem.

När det gäller testet så "råkar" jag ha en bekant som är med i en testgrupp hos Telia. Fick det bekräftat ifrån en annan källa på telia. Telia har med haft en websida på telia.se om testet och telefoner och så, men jag hittar den inte nu.

Om Vodafone har jag fått reda på det genom media och genom ett par telefonsamtal runt om Vodafone.

Hos Tre fick jag tag på en som var macanvändare som med ville ha en SE Z1010. Han råkade försäga sig och jag fick en massa information.

Så bara att ringa runt. Fast kundtjänsten är ganska intetsägande...

  • Oregistrerad
  • 2004-02-20 18:33

Det känns som om du har lite inblick.. Synd att det förhåller sig så med z1010 dock. Jag hade hoppats på att 3 skulle få in dom så snart de var tillgängliga på marknaden.

Hur upplever din bekant att storleken på telefonen är? Klumpig eller smidig?

Ursprungligen av Mattias Malm:

Det känns som om du har lite inblick.. Synd att det förhåller sig så med z1010 dock. Jag hade hoppats på att 3 skulle få in dom så snart de var tillgängliga på marknaden.

Hur upplever din bekant att storleken på telefonen är? Klumpig eller smidig?

Jag har velat skaffa en 3G lur ett bra tag. Så jag har jagat dem sedan i juni förra året.

Han upplever den som varken för stor, eller för liten. Han gillade inte T6X0 serien, men han gillar viktelefoner.

Tre försöker få SE att komma upp i volymer, vad jag förstått. Fast Tre skall vad jag förstår ha telefoner till alla de marknader där de finns. Så de behöver väl ett stort antal. Telia har ju betydligt mindre behov och lättare att mätta med telefoner.

Jag har nu skaffat abonnemang hos Tre och en Motorola A835!

Jag hade ganska låga förväntningar men är hittils väldigt nöjd. Jag har haft 3G-täckning överallt, även där det tidigare var kass mottagning med GSM. Telefonen är väldigt, väldigt trevlig. Den fungerar tyvärr ännu inte med iSync, men det är jag övertygad Apple kommer fixa i kommande version (de stöder redan andra Motorola telefoner). För mig spelar det dock inte särskilt stor roll då telefonen inte används till kalender. Bluetooth fungerar däremot klockrent. Bara välja "Browse device" och gå in o titta på telefonen, dra och släpp för att skicka filer m.m.

Tre's tjänster, som jag inte ens hade tänkt att använda, är riktigt trevliga. Bäst av allt är att det inte kostar ett öre (INGENTING alltså) att kolla nyheter, skriva/läsa/skicka mail, hämta spel, se TV-tablå, läsa om filmer på bio m.m. Jag blev förvånad. Det som kostar är bl.a. att hämta ner videoklipp, ungefär lika långa som vanliga nyhetsinslag på TV och i samma kvalitet. 5 kr kostar det vilket är helt överkomligt. Att köpa görs typ automatiskt. En annan kul finess som jag inte heller hade beaktat innan köpet var GPS-tjänsten. 1 spänn kostar det för att få sin näst intill exakta position angiven på en fin karta. Den kan dessutom plocka ut vad som är intressant i omgivningen.

Bäst av allt. Jag och min sambo kommer nästan halvera våra mobilkostnader eftersom det är så sjukt billigt med 3G. Sant. Jag ser inte längre någon anledning att vänta, förutom möjligtvis mindre mobiler. Själv tycker jag inte det är särskilt viktigt. Motorolan är en fantastiskt bra telefon som ligger bra både i handen och i fickan!

Ciryon

  • Oregistrerad
  • 2004-03-09 17:22
Ursprungligen av Ciryon:

Tre's tjänster, som jag inte ens hade tänkt att använda, är riktigt trevliga. Bäst av allt är att det inte kostar ett öre (INGENTING alltså) att kolla nyheter, skriva/läsa/skicka mail, hämta spel, se TV-tablå, läsa om filmer på bio m.m. Jag blev förvånad.
Ciryon

Det kostar att använda mailfunktionen, åtminstone enligt tre:s kundtjänst. Det kostar alltså per MB, vilket innebär att det naturligtvis inte är några större kostnader så länge ens adress inte hamnar på någon skum server så det börjar skickas bilder och saker till en. Vad det är för kostnad per MB har jag inte kollat, men har man 300 abonemanget så är det väl bl a detta som dom 50MB kan användas till.

Martin

Ursprungligen av Martino:

Det kostar att använda mailfunktionen, åtminstone enligt tre:s kundtjänst. Det kostar alltså per MB, vilket innebär att det naturligtvis inte är några större kostnader så länge ens adress inte hamnar på någon skum server så det börjar skickas bilder och saker till en. Vad det är för kostnad per MB har jag inte kollat, men har man 300 abonemanget så är det väl bl a detta som dom 50MB kan användas till.

Nej, det kostar ingenting att använda mailfunktionen. Om man använder den "inbyggda" mailadressen @post.tre.se som. Bara att forwarda sin vanliga mail dit. Kalasbra! Däremot kostar det att använda sin vanliga mailadress.

Ciryon

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2004-03-15 11:50
Ursprungligen av Ciryon:

Nej, det kostar ingenting att använda mailfunktionen. Om man använder den "inbyggda" mailadressen @post.tre.se som. Bara att forwarda sin vanliga mail dit. Kalasbra! Däremot kostar det att använda sin vanliga mailadress.

Ciryon

Så sa inte kundtjänst till mig, de sa att det kostade man betalade taxan för data då.
Det jag frågade om var om det kostade att använda 3Post i deras portal. Kanske inte var tydlig nog när jag frågade iofs, bäst o kolla upp

  • Oregistrerad
  • 2004-03-15 16:13
Ursprungligen av Ciryon:

Nej, det kostar ingenting att använda mailfunktionen. Om man använder den "inbyggda" mailadressen @post.tre.se som. Bara att forwarda sin vanliga mail dit. Kalasbra! Däremot kostar det att använda sin vanliga mailadress.

Ciryon

Har kollat ännu en gång med Tre om detta. Enligt dom så kostar det datakostnad även deras "inbyggda" mailadress. För mig tex som inte har 300-abonnemanget får jag betala per kb när jag hämtar post även via den.

Martin

  • Oregistrerad
  • 2004-03-18 18:28

..

macosxhints.com har ett tips för hur man får igång iSync med Motorola A835:

Here is a solution to use your A835 mobile phone with iSync. Use vi or emacs and modify your USBDevice.plist:
% cd /System/Library/SyncServices/MotorolaConduit.bundle
% cd Contents/Resources
% sudo emacs USBDevice.plist

and add, before the last tag set, the following entry:
<key>A835</key>
<dict>
<key>idProduct</key>
<integer>12290</integer>
<key>idVendor</key>
<integer>8888</integer>
</dict>

Now reboot and plug in your A835 with the USB Cable. iSync will find your mobile and you can sync it without problems.

Ursprungligen av Martino:

Har kollat ännu en gång med Tre om detta. Enligt dom så kostar det datakostnad även deras "inbyggda" mailadress. För mig tex som inte har 300-abonnemanget får jag betala per kb när jag hämtar post även via den.

Tror det kostar i så fall för attachment och de stackars bytes som själva mailinnehållet. Ingenting på portalen kostar om det inte uttryckligen står så.

Ciryon

  • Oregistrerad
  • 2004-02-27 00:18

Låter ju intressant!
Att det är fritt att använda beror inte på vilket abonnemang har, eller? 300 mins abonnemanget har ju tex 50 fria Mb i månaden. Sedan är det väl något som är fritt första månaden "100 kr innehållstjänster På 3 första månaden". Men det kanske är utöver det du bekriver ovan, vet du det?

Vad har man dom fria MB till om det inte är till att läsa tex mail?

Då är det väl bara att köpa en nu då :).

Martin

Ursprungligen av Martino:

Låter ju intressant!
Att det är fritt att använda beror inte på vilket abonnemang har, eller? 300 mins abonnemanget har ju tex 50 fria Mb i månaden. Sedan är det väl något som är fritt första månaden "100 kr innehållstjänster På 3 första månaden". Men det kanske är utöver det du bekriver ovan, vet du det?

Nej nej, detta är alltid fritt och utöver välkomst-100kr-första-månaden. De fria minuterna används för att ringa. Det kostar alltså verkligen _ingenting_ att använda Tre's portal utom där det verkligen står att det kostar. För övrigt så utnyttjade jag studenterbjudandet vilket var ännu mer förmånligt än det vanliga (som även det är bra).

Ursprungligen av Martino:

Vad har man dom fria MB till om det inte är till att läsa tex mail?

Man har fria MB (vilket jag inte visste jag hade, hehe) för att kunna koppla mobilen till dator och/eller skicka MMS kan jag föreställa mig.

Ursprungligen av Martino:

Då är det väl bara att köpa en nu då :).

Jag ser ingen anledning att vänta!

Ciryon

Ursprungligen av Ciryon:

Man har fria MB (vilket jag inte visste jag hade, hehe) för att kunna koppla mobilen till dator och/eller skicka MMS kan jag föreställa mig.

Men kan du det emot en mac? Enligt tre så har de ingen telefon som kan kopplas till en mac i nuläget. Jag vågar inte köpa förrän det finns!

Ursprungligen av pizzabudet:

Men kan du det emot en mac? Enligt tre så har de ingen telefon som kan kopplas till en mac i nuläget. Jag vågar inte köpa förrän det finns!

Jag har inte testat, men när jag parade telefonen med datorn så skapade den automatiskt ett data-konto. Jag förutsätter att det ska fungera. Möjligtvis är det något modemskript som skulle saknas, men det lär vara lätt att fixa.

Ciryon

Ohh jag älskar min nya 3 telfon.. jag köpte en motorola a920..
Jag kan inte säga upp mitt vodafone än så ja får ha det på hyllan och kosta 350:-/mån men även fast ja gör det så känar ja tokmycke pengar på att ha 3...
En nackdel är dock att det inte finns några planer varken från 3´s sida eller motorolas sida att släppa nån mjukvara för mac.. så man får köra på PC´n när man sitter på fiken.. men men det får vell vara ok.
jag rekomenderar att köpa den i alla fall... jag menar kommer det nya lurar senare är det vell ingen här inne som tycker illa om att köpa grejjer va?
så tänkte jag.. avafan det kommer säkert nya tuffa prylar senare men då får ja köpa det då! :=?

//johnny

Ursprungligen av dr_lavey:

Ohh jag älskar min nya 3 telfon.. jag köpte en motorola a920..
Jag kan inte säga upp mitt vodafone än så ja får ha det på hyllan och kosta 350:-/mån men även fast ja gör det så känar ja tokmycke pengar på att ha 3... :)//johnny

Du kan visst säga upp ditt nuvarande abbonemang. Ta kontakt med 3 så fixar de det med Vodafone så att du får behålla ditt nuvarande nummer. Du kommer att få en slutfaktura ifrån Vodafone med de månader du har kvar att betala. Smart, om man vill behålla sitt nummer. Har själv gjort detta.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-27 18:25

Har köpt en 835 idag :). Den ligger så snällt på laddning just nu......
ett mindre och ett större batteri, har inte orkat läsa mig till vad är för skillnad. Nallen kostade ju bara 1:- om man ville det, utan någon extra månadskostnad.

Ska bli spännande i morgon när man kan använda det hela. Köpte ett blåtandsheadset också.

En sak som dom inte kunde svara på i butiken var om det går att se hur mycket av sin "minutpott" man förbrukat. Någon som vet det, annars kollar jag själv någon gång :).

Martin

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2004-02-27 22:07
Ursprungligen av Martino:

Har köpt en 835 idag :). Den ligger så snällt på laddning just nu......
ett mindre och ett större batteri, har inte orkat läsa mig till vad är för skillnad. Nallen kostade ju bara 1:- om man ville det, utan någon extra månadskostnad.

Ska bli spännande i morgon när man kan använda det hela. Köpte ett blåtandsheadset också.

En sak som dom inte kunde svara på i butiken var om det går att se hur mycket av sin "minutpott" man förbrukat. Någon som vet det, annars kollar jag själv någon gång :).

Martin

Man går in på "MItt 3" där kan man se sådan info hur ofta den uppdateras är en annan femma

Ursprungligen av Martino:

Har köpt en 835 idag :). Den ligger så snällt på laddning just nu......
ett mindre och ett större batteri, har inte orkat läsa mig till vad är för skillnad. Nallen kostade ju bara 1:- om man ville det, utan någon extra månadskostnad.

Ska bli spännande i morgon när man kan använda det hela. Köpte ett blåtandsheadset också.

En sak som dom inte kunde svara på i butiken var om det går att se hur mycket av sin "minutpott" man förbrukat. Någon som vet det, annars kollar jag själv någon gång :).

Är hittils fortfarande rånöjd med mitt abonnemang hos Tre efter några dagars ganska så intensiv användning. Har hittils inte varit utanför 3G-täckning en enda gång, med undantag för källare där det inte går att komma åt GSM annars heller. Jag tycker om A835'an. Snabb och enkel att använda. Gillar den bättre än min förra nalle,T68i.

Man ser hur mkt man har kvar av varje pott i "Mitt 3". Jag rekommenderar att spara bokmärken i Tre's portal så man genom att bara t.ex. "Menu"-5 hoppar direkt in i "Visa GPS position" eller "Visa filmer på bio idag". Kalas. Det är så mycket gratis godis, jag kommer aldrig mer ha tråkigt på buss eller om man sitter o väntar på nåt.

Ciryon

jag har haft den stora Necen men tröttnade på Tre efter några månader förra året. Ingen kompabilitet med Mac (höghastighetsmodemet var den stora poängen för mig... trodde jag), usel batterikapacitet osv... ja, ni har läst allt det där förut. Sen kollade jag motorolorna men de kändes verkligen inget roliga. Men så är det också fortfarande bara en operatör på banan. När vi inom kort har konkurrens på 3G, och hela kopplet av telefonproducenter rusar till, kommer vi att få en helt annan klass på utbudet.
Jag väntar tills dess och kör SE 630 så länge. Där snackar vi, dessutom, Mac-känsla.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-28 23:39

Håller med, det är mycket gratis grejor.

Tyvärr funkade inte mitt blåtandsheadset med den här nallen. hm, underligt. Trodde det var standardiserat sånt här.... Ringde tre som butiken jag köpt den i hänvisade till, och dom sa att det kan bero på att 835 kör version 2.0 och örsnäckan jag köpte kör 1.1.

Sedan verkar det som om någon använt min telefon tidigare. Det ligger foton på en katt som sitter på någon sorts bord + en människa jag aldrig sett. Dom är tagna med 10 dagars mellanrum i Januari.........har jag lyckats få en nalle som någon lämnat tillbaka för att dom inte varit nöjda. Borde dom inte ha sagt det då?? Jag menar att tex batterier är ingen avighetsvara om den nu varit ute tidigare.......

Martin

Ursprungligen av Martino:

Håller med, det är mycket gratis grejor.

Tyvärr funkade inte mitt blåtandsheadset med den här nallen. hm, underligt. Trodde det var standardiserat sånt här.... Ringde tre som butiken jag köpt den i hänvisade till, och dom sa att det kan bero på att 835 kör version 2.0 och örsnäckan jag köpte kör 1.1.

Sedan verkar det som om någon använt min telefon tidigare. Det ligger foton på en katt som sitter på någon sorts bord + en människa jag aldrig sett. Dom är tagna med 10 dagars mellanrum i Januari.........har jag lyckats få en nalle som någon lämnat tillbaka för att dom inte varit nöjda. Borde dom inte ha sagt det då?? Jag menar att tex batterier är ingen avighetsvara om den nu varit ute tidigare.......

Martin

Dessvärre ganska vanligt att mobiler i retur inte töms som de skall och säljs som nya. I Stockholm blev det liv på Geab då en tjej köpte en mobil som var full med bilder på en mans neder kroppsdelar... Hittar inte artiklen nu bara, Tror det stod i expressen i september.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-29 07:02

OK, hade jag ingen aning om.

Men visst borde jag väl kunna begära att jag ska få en ny eller att dom får göra något åt priset. Jag har trotts allt tecknat abonnemang för en uppenbarligen begagnad nalle. Dom 2 bilder som finns kvar är tagna med 10 dagars mellanrum så den är ju troligen använd mer än det.

Martin

Cyrion, vad är samtals- och standby-tiden på A835? Sen undrar jag om A835 är låst, så att endast java-program som är godkända av 3 kan köras i den. Så fungerar det, tyvärr, med Motorola 920.

Ursprungligen av KristerG:

Cyrion, vad är samtals- och standby-tiden på A835? Sen undrar jag om A835 är låst, så att endast java-program som är godkända av 3 kan köras i den. Så fungerar det, tyvärr, med Motorola 920.

Det skulle ha kommit en ny firmware till A835 och A920 nu i februari som gör att du kan lägga in vilken programvara du vill i telefonen. 3/Motorola ville inte detta men fick böja sig för kundernas önskemål.

Bevaka tråden