Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lista med alla snabbkommandon i OS X

Tråden skapades och har fått 63 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av madeinswe_91:

Kan man på ett smidigt sätt skriva kemiska betäckningar som CO2, H2O mm på ett smidigt sätt? Finns det snabbkommandon till det?

I mitt exempel nedan så kommer h2 att automatiskt bytas ut mot H₂O.

1. Systeminställingar: Tangentbord. Klicka i "Visa tangentbordsvisaren..." om den är urkryssad. Därefter finns en knapp med i menyn längst upp till höger på skärmen. Det är där du kan hämta specialtecken.

2. Systeminställningar: Språk och text. Klicka på fliken Text.

3. Lägg till en ny ersättning längst ned.

4. Klicka fram Teckenvisare i menyn uppe till höger för att hämta den nedsänkta 2an. Om du inte ser "Siffror - alla" i vänstra kolumnen så klickar du på knappen uppe till vänster och lägger till dessa specialsymboler.

5. Ställ in enligt bild så kommer h2 att bytas mot H₂O.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-11-07 23:13
Ursprungligen av madeinswe_91:

Kan man på ett smidigt sätt skriva kemiska betäckningar som CO2, H2O mm på ett smidigt sätt? Finns det snabbkommandon till det?

Vill gärna bli överbevisad med ett smidigare sätt, men jag öppnar Teckenvisaren, skriver in önskar tecken i sökfältet, tex ”9”. Vips får jag upp en massa relaterade tecken nere till höger, bl.a. upphöjd och nersänkt variant av nian. Denna drar jag helt enkelt in på den plats jag vill ha den. Tex hit.⁹⁹ ex: C²H₅OH⁶

Vill man automatisera det hela kan man ju självklart skapa genvägar, så att om man skriver in ^^9 så blir det ett upphöjt 9. (Systeminställningar->Språk och text->Text) Fungerar visserligen inte i alla program, men bra ändå.

Ursprungligen av reboot81:

(Systeminställningar->Språk och text->Text) Fungerar visserligen inte i alla program, men bra ändå.

Vet ej om det kan hjälpa och i vilka program du behöver använda dessa specifika tecken samt hur ofta.....men i MS Word och MS Excel kan man fixa till på flera sätt beroende på hur ofta du vill komma åt funktionen.
1)Via menyraden (i MS programmen) Verktyg/Autokorrigering då kan man lägga in att t ex när man skriver "h2" så byts det automatiskt med H₂O. Detta utförs automatiskt medans man skriver.
2) spela in egna makro och göra knappar av det. Då gör en funktionsknapp. Det skapade jag för m2 och m3 när det inte fanns i form av knapp.
3) Man kan använda sig av knappen som ser ut som en "penseln" (kopiera formatering). dvs man markerar ett ord eller tecken som har ett specifik format/utseende (vars format/utseende vill man upprepa på flera ord/tecken i ett dokument). Man dubbelklickar på "penseln-knappen". Sedan penslar man på varje ord/tecken som ska erhålla samma formatering/utseende. Sedan stänger man av penseln-funktionen.

Ersättningsmetoden fungerar som sagts bara i vissa program. En grej att observera är att Pages har precis samma system inbyggt i själva programmet. Jag vet inte varför den inte använder systemets inbyggda lösning, men det kanske har att göra med att det ska fungera även i äldre OS X.

Bevaka tråden