Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lista med alla snabbkommandon i OS X

Tråden skapades och har fått 63 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av marie-claire:

Just det.....det är praktiskt när man ser alla snabbkommandon på menyerna. Föresten....hur få man en meny att öppna sig utan att använda musen?. Det finns ju inget streck under bokstäverna...

Om det finns en inställning för detta så hittar du det under "Universal access" i inställningspanelen(se bild nedan)

Annars mig veterligen det enda sättet att se tillgängliga kommandon utan att använda musen är att ta hjälp av någon av de kommandoförteckningar/program som du fått tips om ovan. Hela tanken med tex Keyque är att minska användningen av musen

Vet någon varför funktionen ⌘ + tabb (växla mellan öppnade fönster/program) fungerar inte ibland?

Ursprungligen av marie-claire:

Vet någon varför funktionen ⌘ + tabb (växla mellan öppnade fönster/program) fungerar inte ibland?

Kan du ge exempel på ett läge när det inte fungerar?

Ursprungligen av marie-claire:

Vet någon varför funktionen ⌘ + tabb (växla mellan öppnade fönster/program) fungerar inte ibland?

Du skriver "fönster/program", men då har du nog missuppfattat funktionen.

Cmd-Tab växlarbara mellan program, inte mellan fönster.

Om du har flera fönster i ett program så får du använda andra kommandon för att växla mellan dessa, oftast Cmd-<.

Om du är ute efter en funktion som liknar Alt-Tab i Windows, så kan jag rekommendera Witch. Då kan man växla mellan både program och fönster.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Du skriver "fönster/program", men då har du nog missuppfattat funktionen.

Cmd-Tab växlarbara mellan program, inte mellan fönster.

Om du har flera fönster i ett program så får du använda andra kommandon för att växla mellan dessa, oftast Cmd-<.

Om du är ute efter en funktion som liknar Alt-Tab i Windows, så kan jag rekommendera Witch. Då kan man växla mellan både program och fönster.

CMd - < fungerar inte på min dator

Witch verkar ett intressant alternativ

Ursprungligen av marie-claire:

Vet någon varför funktionen ⌘ + tabb (växla mellan öppnade fönster/program) fungerar inte ibland?

Den där funktionen brukar aldrig hänga sig. Om så hela datorn är på väg att dö så kan man alltid trycka fram den programlistan.

Förklara lite mer vad du gör och vad du förväntar dig ska hända. Om det bara handlar om att byta till nästa program så är mitt svar att det ska alltid funka.

Alltså är det kanske så att man kan ha flera program "aktiva" men om man inte har öppnat ett fönster eller dokument i programmet så kan man inte växla till det? Det är nog därför det inte fungerar. Detta gör min förvirrad....Man ser ikonerna i mitten-ruta och det händer ingeting när jag växlar. Om jag har word aktivt och inte har öppnat ett dokument då kan jag inte växla till programmet.
Finder är alltid "aktiv" fast man kan man inte hoppa in. Enda sätt att aktivera Finder är att klicka på ikonen på fältet där nere.

Ursprungligen av marie-claire:

Alltså är det kanske så att man kan ha flera program "aktiva" men om man inte har öppnat ett fönster eller dokument i programmet så kan man inte växla till det? Det är nog därför det inte fungerar. Detta gör min förvirrad....Man ser ikonerna i mitten-ruta och det händer ingeting när jag växlar. Om jag har word aktivt och inte har öppnat ett dokument då kan jag inte växla till programmet.
Finder är alltid "aktiv" fast man kan man inte hoppa in. Enda sätt att aktivera Finder är att klicka på ikonen på fältet där nere.

Det där får jag ingen rätsida på. Jag tolkar det som att du inte gör på rätt sätt.

Om du klickar på den gula eller röda knappen uppe till vänster så är dokumentet antingen gömt till docklistan eller stängt. Om du vid ett senare tillfälle kommando-tabbar tillbaka till det programmet så visas ingenting - dokumentet är fortsatt gömt i docklisten (eller helt stängt).

Du ser längst upp till vänster bredvid äpplet vilket program som just nu är aktivt. Ett program med alla dokument gömda kanske kan ge intrycket av att du står kvar i Finder men kolla där bredvid äpplet så ser du att du faktiskt bytt program.

Gula knappen gömmer i docklistan och för att åter visa dessa dokument kan du klicka programmet i docklistan. Då visas dokument gömda med gula knappen på nytt.

Men om du istället för gula knappen använder kortkommandot Kommando - H så göms hela programmet inklusive öppnade dokument. När du växlar tillbaka nästa gång så ligger samma dokument redo att fortsätta användas.

Jag nämnde även förut att man kan Alt-klicka på nästa program (eller skrivbordet) så göms programmet man kommer från. Även då ligger dokumenten redo när du kommando-tabbar fram programmet igen.

Det går även att kommando-tabba sig fram till ett program och hålla kvar trycket på kommando, och sen trycka H. Då är det gömt. Om du fortsätter hålla ned kommando så kan du tabba och gömma alla program, ett i taget.

Ännu snabbare är Kommando - Alt - H vilket betyder göm alla andra program.

Summa sumarum. Sluta pillra med gula/röda knapparna och göm hela programmet istället. Då funkar kommando-tab som jag tror du vill ha det.

Ursprungligen av Anders T:

Det där får jag ingen rätsida på. Jag tolkar det som att du inte gör på rätt sätt.

Om du klickar på den gula eller röda knappen uppe till vänster så är dokumentet antingen gömt till docklistan eller stängt. Om du vid ett senare tillfälle kommando-tabbar tillbaka till det programmet så visas ingenting - dokumentet är fortsatt gömt i docklisten (eller helt stängt).

Du ser längst upp till vänster bredvid äpplet vilket program som just nu är aktivt. Ett program med alla dokument gömda kanske kan ge intrycket av att du står kvar i Finder men kolla där bredvid äpplet så ser du att du faktiskt bytt program.

Gula knappen gömmer i docklistan och för att åter visa dessa dokument kan du klicka programmet i docklistan. Då visas dokument gömda med gula knappen på nytt.

Men om du istället för gula knappen använder kortkommandot Kommando - H så göms hela programmet inklusive öppnade dokument. När du växlar tillbaka nästa gång så ligger samma dokument redo att fortsätta användas.

Jag nämnde även förut att man kan Alt-klicka på nästa program (eller skrivbordet) så göms programmet man kommer från. Även då ligger dokumenten redo när du kommando-tabbar fram programmet igen.

Det går även att kommando-tabba sig fram till ett program och hålla kvar trycket på kommando, och sen trycka H. Då är det gömt. Om du fortsätter hålla ned kommando så kan du tabba och gömma alla program, ett i taget.

Ännu snabbare är Kommando - Alt - H vilket betyder göm alla andra program.

Summa sumarum. Sluta pillra med gula/röda knapparna och göm hela programmet istället. Då funkar kommando-tab som jag tror du vill ha det.

God morgon!
Det var mycket info på en gång........Inte visste jag att det fanns som många varianter att navigera runt öppnade program.
Jag missade att när man växlar till ett annat program så ser man där uppe på menyraden vilket program är aktivt. Jag upptäckte inte detta eftersom jag är van i min gamla PC att man kan se mer av ett program även om det är minimerat (menyraden och vertygsfälten mm).

Ursprungligen av marie-claire:

Alltså är det kanske så att man kan ha flera program "aktiva" men om man inte har öppnat ett fönster eller dokument i programmet så kan man inte växla till det? Det är nog därför det inte fungerar. Detta gör min förvirrad....Man ser ikonerna i mitten-ruta och det händer ingeting när jag växlar. Om jag har word aktivt och inte har öppnat ett dokument då kan jag inte växla till programmet.
Finder är alltid "aktiv" fast man kan man inte hoppa in. Enda sätt att aktivera Finder är att klicka på ikonen på fältet där nere.

Det där stämmer inte. Du kan alltid växla mellan programmen med Cmd-Tab, oavsett om programmet har något fönster öppet eller ej.

Vilken version av OS X kör du?

God morgon!
jag har 4 nya funderingar/frågor:
1) Vilket kommando ska man använda för "att skriva ut markering"? Jag hittar inte ens i menyn för "förhandsgranska-programmet".

2) Hur gör man bäst för att stänga av datorn på ett snabb sätt när man har samtidigt flera öppnade program igång? Kan det vara "tvångsavsluta" (benämningen låter lite drastiskt....!).

3) Jag har inte behövt göra det tack och lov men i fall det skulle behövas så undrar jag var finns CTRLT + ALT + DELETE på macbookpro-tangentbordet.

4) Enligt min logik så "deletar" jag hellre än använder Backspace. Att använda FN + Backspace tycker jag är krångligt. Kan man skapa egna ersättningskommandon?

Ursprungligen av marie-claire:

God morgon!
jag har 4 nya funderingar/frågor:
1) Vilket kommando ska man använda för "att skriva ut markering"? Jag hittar inte ens i menyn för "förhandsgranska-programmet".

2) Hur gör man bäst för att stänga av datorn på ett snabb sätt när man har samtidigt flera öppnade program igång? Kan det vara "tvångsavsluta" (benämningen låter lite drastiskt....!).

3) Jag har inte behövt göra det tack och lov men i fall det skulle behövas så undrar jag var finns CTRLT + ALT + DELETE på macbookpro-tangentbordet.

4) Enligt min logik så "deletar" jag hellre än använder Backspace. Att använda FN + Backspace tycker jag är krångligt. Kan man skapa egna ersättningskommandon?

1. Vet inte om det finns något sådant. Om det är programmet Förhandsvisning du menar så finns så klart möjligheten att använda beskärningsverktyget. Dvs du skär ned bilden/pdf-filen till den del du vill skriva ut. När du skrivit ut så ångrar du så får du tillbaka hela dokumentet.

Dra en markeringsruta i dokumentet. Klicka sen på knappen direkt till vänster om sökrutan uppe till höger (knappen heter Visa redigeringsverktygsfältet). Tredje knappen från höger är beskärning. Klickar på den så skär den ned till markeringen.

2. Är det stäng av du vill göra? Eller funkar det med vila? Vila innebär att du "stänger av" på 5 sekunder och när du ska använda datorn igen så tar det 5 nya sekunder att fortsätta där du var. Stänga av tar tid hur du än gör. Och motsvarande tid för att komma igång igen.

Valen för vila och stänga av finns under äpplet uppe till vänster. Kortkommando: Control + eject (mata ut cd)

3. Kommando - Alt - Esc för dialogrutan tvångsavsluta.

I vissa fall kan du även testa det här som går snabbare. Om du står inne i ett program som hängt sig så klickar du på äpplet. Där ser du Tvångsavsluta... Det är samma dialogruta som kortkommandot ovan tar fram. Men... håll nu ned Shift samtidigt så ändras valet till exempelvis "Tvångsavsluta Förhandsvisning", dvs du kan tvinga ner programmet du står i. Det går även att högerklicka i docklisten och lägga till Alt så ändrar sig avsluta till tvångsavsluta.

Tvångsavsluta använder du alltså BARA när program hängt sig och slutat svara. Annars är det alltid Avsluta (Quit) som gäller (eller bara gömma).

4. Det finns mycket att läsa om detta redan på forumet och andra forum. Historisk sett så används Backspace i Mac OS. Du kanske sett att du inte kan radera filer på skrivbordet med Delete? Där är det Kommando + Backsteg för att flytta filen till papperskorgen.

Jag har en följdfrågor ang. "Dockrutan"
Det finns olika alternativ man kan välja i snabbmenyn för MS-office programmen enligt bilden nedan. I vilket syfte ska man kunna boka av "behåll i dock"?.
Vad gäller "Finder" så motsvarar det väl "utforskaren"?. Vad är det för logik då att ha programmet i Finder? det finns ju redan på hårddisken?

[ATTACH="CONFIG"]36131[/ATTACH]

Ursprungligen av marie-claire:

...I vilket syfte ska man kunna boka av "behåll i dock"?...

Det gör man om man inte vill ha programmet i Dock.

Det kan bero på att det är ett program som används sällan, och som man därför inte vill ska ta upp plats i Dock.

Det kan bero på att man vill starta programmet på annat sätt än via Dock.

Ursprungligen av marie-claire:

...Vad är det för logik då att ha programmet i Finder? det finns ju redan på hårddisken?...

Har du ens provat alternativet "Visa i Finder" innan du ställde frågan? Nej, förmodligen inte...

"Visa i Finder" betyder "Visa mig den mappen i Finder där det här programmet ligger".

Det som händer är alltså att Finder öppnar upp och visar dig den mapp där programmet ligger.

Ursprungligen av marie-claire:

Jag har en följdfrågor ang. "Dockrutan"
Det finns olika alternativ man kan välja i snabbmenyn för MS-office programmen enligt bilden nedan. I vilket syfte ska man kunna boka av "behåll i dock"?.
Vad gäller "Finder" så motsvarar det väl "utforskaren"?. Vad är det för logik då att ha programmet i Finder? det finns ju redan på hårddisken?

[ATTACH="CONFIG"]36131[/ATTACH]

Behåll i Dock gör att programikonen visas nere i Dockan. Om du avmarkerar det så måste du gå in i Programmappen via Finder för att hitta programmet, alternativt söka med Spotlight (förstoringsglaset uppe till höger).
Visa i Finder öppnar helt enkelt ett Finder-fönster där du kan se sökvägen till programmet ifråga.

Ursprungligen av pmarriott:

Behåll i Dock gör att programikonen visas nere i Dockan. .

"Dockan" trodde jag att det är den ruta som man får fram via CMD + Tab. Vad menar du med där nere i Dockan? Är det aktivitetsfältet? vad kallar man raden där nere på Mac-miljö?

Ursprungligen av marie-claire:

"Dockan" trodde jag att det är den ruta som man får fram via CMD + Tab...
...vad kallar man raden där nere på Mac-miljö?

"Raden där nere" = dockan.

Det som kommer upp vid Cmd-Tab har mig veterligen inget speciellt namn.

För att klargöra, om ett program är igång men inte har något öppet fönster så kan du trots detta växla till programmet ifråga. Kolla vad det står uppe till vänster, bredvid äpplet. Du kan sålunda växla till exempelvis Word, även om det inte har något öppet fönster. Då kan du använda Words snabbkommando för att öppna ett dokument eller skapa ett nytt.

Ursprungligen av pmarriott:

För att klargöra, om ett program är igång men inte har något öppet fönster så kan du trots detta växla till programmet ifråga. Kolla vad det står uppe till vänster, bredvid äpplet. Du kan sålunda växla till exempelvis Word, även om det inte har något öppet fönster. Då kan du använda Words snabbkommando för att öppna ett dokument eller skapa ett nytt.

Tack, jag hade inte sett att det ändrade sig på menyraden.

Senast redigerat 2012-11-01 09:14
Ursprungligen av marie-claire:

2) Hur gör man bäst för att stänga av datorn på ett snabb sätt när man har samtidigt flera öppnade program igång? Kan det vara "tvångsavsluta" (benämningen låter lite drastiskt....!).

Apple-menyn, stäng av. Du behöver inte stänga ner programmen. På detta sätt ligger de kvar när du startar datorn. Tvångsavsluta använder du bara om ett program hängt sig.

Ursprungligen av marie-claire:

3) Jag har inte behövt göra det tack och lov men i fall det skulle behövas så undrar jag var finns CTRLT + ALT + DELETE på macbookpro-tangentbordet.

Det finns inte och behövs inte.

  • Medlem
  • Storvreta
  • 2012-11-01 17:34

Apropå snabbkommandon är det här ett bra program för snabb åtkomst till den informationen:

https://itunes.apple.com/us/app/cheatsheet/id529456740?mt=12

Ett till apropå om snabbkommandon...

Bokstaven som Apple använder hör i många fall ihop med det engelska uttrycket. Det kan vara en hjälp för att memorera. Det finns behov av fler kortkommandon än det finns tillgängliga bokstäver, men de vanligaste kommandona kan sägas höra ihop med en logisk bokstav.

Kommando H för att gömma program kommer således av ordet "hide" på engelska...

Kommando - P för att skriva ut kommer från "print".

Kommando - Q för att avsluta kommer från "quit".

Om du har en dialogruta framme för att spara en fil och du vill spara den på skrivbordet. Kommando D som i "desktop".

osv...

Senast redigerat 2012-11-01 19:43

Ska gå igenom alla svar i lugn och ro. Synd att det fattas några av de kommandon jag brukade mest använda på min PC. Tack för hjälpen!

  • Medlem
  • Neverland
  • 2012-11-02 17:07
Ursprungligen av marie-claire:

Ska gå igenom alla svar i lugn och ro. Synd att det fattas några av de kommandon jag brukade mest använda på min PC. Tack för hjälpen!

Vilka saknar du?

Ursprungligen av filuren:

Vilka saknar du?

Jag saknar de som jag har angett vid första inlägg i denna tråd.
Då är det mest funktioner som fanns i högerklickning menyn. Nu finns det varianter så att man kan fixa ändå fast det är bökigare.
Duplicera flik (via högerklick)
Skriv ut markerat område (via högerklick)
Deleta
Ta skärmdump med printscreen-tangenten

mvh/marie

Ursprungligen av marie-claire:

Jag saknar...

Om man önskar att absolut alla funktioner i OSX ska fungera exakt likadant som i Windows, så ska man nog köra Windows i stället.

Mitt råd är att i stället försöka uppskatta och njuta av alla fördelarna som OSX har, och acceptera att det finns skillnader.

Ursprungligen av marie-claire:

Jag saknar de som jag har angett vid första inlägg i denna tråd.
Då är det mest funktioner som fanns i högerklickning menyn. Nu finns det varianter så att man kan fixa ändå fast det är bökigare.
Duplicera flik (via högerklick)
Skriv ut markerat område (via högerklick)
Deleta
Ta skärmdump med printscreen-tangenten

mvh/marie

Det är bara bökigt för du är van vid det andra. Ta dig tid att lära om så är du inne i det inom kort.

Har du läst på om kortkommandon för skärmklipp? Det finns en mängd varianter för att klippa skärmen på och i princip alla är bättre än att få en dump på hela sidan inklusive allt oväsentligt (eller privat) som fanns runtomkring det man ville visa.
Taking Screenshots in Mac OS X - Mac Guides

Det finns även med ett program som heter Skärmavbildning. Med det programmet kan du även få med muspilen i klippet = bra om man ska göra instruktioner etc. Skärmavbildning kan även göra klipp med en timer som räknar ned.

hej!
Hur gör man för att markera enstaka filer? Ctrl verkar inte fungera. Däremot fungerar det med shift-tangenten när man ska markera flera intill varandra.

Ursprungligen av marie-claire:

hej!
Hur gör man för att markera enstaka filer? Ctrl verkar inte fungera. Däremot fungerar det med shift-tangenten när man ska markera flera intill varandra.

Cmd.

.

Kan man på ett smidigt sätt skriva kemiska betäckningar som CO2, H2O mm på ett smidigt sätt? Finns det snabbkommandon till det?

Bevaka tråden