Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Behöver råd inför min första iMac

Tråden skapades och har fått 96 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-19 16:09
Ursprungligen av hforsling:

Det har du helt rätt i;), Tigern! Men om man vill rippa nya musik cd-skivor till iTunes, få program på cdskiva & vad jag läst på forum om när datorn börjar krångla att starta om med installations-cd etc. etc. Hur ska man då göra om det börjar krångla? Visst det går att köpa en extern drive men själva meningen är ju att ha allt-i-ett.

Du behöver inte en DVD för att installera om systemet, det kan man göra från OS X recovery. Jag skulle tro att DVDn försvinner på en ny iMac. Det finns ju snygga små externa DVD som kanske t.o.m. ryms på en sån här lite hylla som fäst bakpå iMacens fot och inte syns när man sitter framför iMacen.

Ursprungligen av hforsling:

Det har du helt rätt i;), Tigern! Men om man vill rippa nya musik cd-skivor till iTunes, få program på cdskiva & vad jag läst på forum om när datorn börjar krångla att starta om med installations-cd etc. etc. Hur ska man då göra om det börjar krångla? Visst det går att köpa en extern drive men själva meningen är ju att ha allt-i-ett.

Vi får väl se på tisdag vad som ges och därefter ta ett beslut.

Jag håller givetvis med dig och har inget som helst behov av att ändra din inställning i frågan. Visst hade det varit enkelt med en inbyggd optisk enhet. Men även med de behov du beskriver så ser inte jag några svårigheter med en extern enhet. När behovet uppstår tar man fram den ur byrålådan, pluggar in, gör det som ska göras sen plocka undan den igen. De rippar väl knappast CD-skivor varje dag eller?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-10-25 00:41

Sur utgift? 300kr så får du en extern USB enhet att plocka fram de få gånger den behövs. Tex inWarehouse.se - Samsung DVD±RW Writer, SE-208AB

Kan det kanske rent utav bli så att dem visar upp nya iMac i samband med iPad mini eventet den 17 okt? Vad har ni för känsla inför det?

Det känns inte riktigt rätt. Om det kommer en ny produkt så borde inte dess spotlight "stjälas" av iMac.

Isf hade ju ipoddarna också fått ett eget event. Dem visades ju upp på eventet i samband.med iPhonen... Förra releasen var väl en "tyst" uppdatering, så vi får väl se det nu också.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-03 21:22

Men kommer verkligen en desktop-dator att stjäla någon uppmärksamhet förutom bland de som väntat och längtat? För större delen av världen är det "jaha, en ny iMac. Jaha, det var väl på tiden. <gäsp> När får jag min iPad Mini?"

iMac/mini tror jag skulle kunna släppas i uppdaterade versioner utan något event överhuvudtaget, bara en pressrelease. Förutsatt att det inte hänt nåt drastiskt med dem.

Det var ett tag sedan jag tittade på en 27tum men jag har för mig att den höga upplösningen får text att se mikroskopisk ut. Jag har en 21.5tum(late 2009). Den skärmytan räcker för att lägga upp två stående A4 bredvid varandra. Min levererades med 4GB ram som jag senare utökat till 12GB vilket gav viss skjuss

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-10-17 18:00
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Det var ett tag sedan jag tittade på en 27tum men jag har för mig att den höga upplösningen får text att se mikroskopisk ut.

Upplösningsskillnaden mellan en 27" iMac och en 21" iMac är inte speciellt hög.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-10-09 10:10

Oavsett vilken du köper så tycker jag att det alltid är trevligare att vänta på den nya modellen och köpa den - om du inte behöver den nu.

För egen del har jag en 24" från 2007 eller så, och 21,5" känns för liten för min del och 27" för stor. VÄntar på en ny modell själv, tänker maxa minnet i den - fast inte från Apple.

Det lutar väl mer åt en 27" än en 21.5". 24" hade varit optimalt då det är ett mellansteg. Sen vad det gäller SSD, ram & vilken processor man ska ha är lite svårare eftersom jag inte kan något om sånt. Redan i basutförande så kommer allt vara bättre än min nuvarande HP Compaq Presario CQ56.

Dem nya uppdaterade burkarna borde komma vilken dag som helst så väntar med ett beslut tills dess

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2012-10-23 18:22
Ursprungligen av hforsling:

Sen vad det gäller SSD, ram & vilken processor man ska ha är lite svårare eftersom jag inte kan något om sånt. …

Vet ju inte vad som släpps, men prioritera SSD före processor och "Apple-RAM". SSD gör mer för vardagsprestanda, RAM uppgraderar du själv enkelt och billigt. Jag har eftermonterat SSD i min 27:a, inte enkelt men gav bra resultat.
Hoppas kommande iMac släpps med SSD till rimlig peng, eller att de är enklare att uppgradera!

Ser ut som Apple tänker lansera nya iMac nästa vecka. Onekligen intressant.

Kom att fundera på det här med barnsjukdomar på nya skärmar etc. Bör man vänta ytterligare nån vecka efter en "uppdatering" och användarrapporterna eller vågar/kan man köpa direkt vid release?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-10-17 11:51

Vänta nå'n vecka gör nog varken till eller från. De som kommer att säljas under den tiden är nog redan tillverkade.
Du har ju ett års garanti vid köpet, så jag ser inte problemet som så stort, förutom strulet med att skicka dem fram och tillbaka.
Även om du väntar tre månader kan du ju få ett felaktigt exemplar, även om risken kanske är mindre då.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-17 17:22

Antingen köper du omedelbart, eller så kan du lika gärna vänta några veckor.
Orderingången i början gör att du (om du inte är bland de allra första) ändå får vänta 4 veckor. Och efter 4 veckor är leveranstiderna korta och återförsäljarna har i lager.

Kommer möjligheten finnas att beställa den nuvarande modellen (mid 2011) om ifall man inte alls gillar den nya iMacen (gillar inte tanken på att superdriven tas bort) som påstås introduceras på tisdag nästa vecka, till ett lägre pris. Alltså precis som med iPhonen 4 & 4s som fortfarande finns kvar i sortimentet. Man har ju hört att lagren börjat sina. Eller kommer dem helt sluta tillverka dem? Begagnat är uteslutet att skaffa eftersom jag är ute efter nykänslan, så att säga.

Ursprungligen av hforsling:

Kommer möjligheten finnas att beställa den nuvarande modellen (mid 2011) om ifall man inte alls gillar den nya iMacen (gillar inte tanken på att superdriven tas bort) som påstås introduceras på tisdag nästa vecka, till ett lägre pris. Alltså precis som med iPhonen 4 & 4s som fortfarande finns kvar i sortimentet. Man har ju hört att lagren börjat sina. Eller kommer dem helt sluta tillverka dem? Begagnat är uteslutet att skaffa eftersom jag är ute efter nykänslan, så att säga.

Jag tror det är väldigt liten chans till det. Men du kan säkert hitta den gamla modellen till OK pris på Elgiganten eller så en stund efter de nya presenterats.

Ursprungligen av iTiger:

Jag håller givetvis med dig och har inget som helst behov av att ändra din inställning i frågan. Visst hade det varit enkelt med en inbyggd optisk enhet. Men även med de behov du beskriver så ser inte jag några svårigheter med en extern enhet. När behovet uppstår tar man fram den ur byrålådan, pluggar in, gör det som ska göras sen plocka undan den igen. De rippar väl knappast CD-skivor varje dag eller?

Rippar inte precis varje dag men hyggligt ofta. Nåra skivor i månaden blir det nog. Man förlorar ju tänket lite med iMac om man nu tar bort driven, tycker jag. Visst man kan ha en drive i byrålådan och ta fram vid behov. Alltså måste man både köpa extern hårddisk till backup och en optisk drive. Ser hur tusenlapparna kommer springa ifrån mig just nu

Dessutom vet jag inte om jag är så förtjust i den supertunna "teardrop" designen som påstås introduceras. Fast det är ju en helt annan sak.

Ursprungligen av stile:

Du behöver inte en DVD för att installera om systemet, det kan man göra från OS X recovery. Jag skulle tro att DVDn försvinner på en ny iMac. Det finns ju snygga små externa DVD som kanske t.o.m. ryms på en sån här lite hylla som fäst bakpå iMacens fot och inte syns när man sitter framför iMacen.

Det där var ju ett riktigt snyggt sätt att gömma på. Nu är jag lite mer optimistisk till borttagningen.

45 min kvar. Fan va laddad man är!

Just nu så vill jag nog ha den "äldre" iMac. Gillar inte den tunna designen... Finns dem att få tag på fortfarande. Och som sagt inte begagnat.

Apple iMac 27" MC813 - Elgiganten Är det en ok första mac? Den kommer ju med SL och 1TB diska va?

Ursprungligen av hforsling:

Apple iMac 27" MC813 - Elgiganten Är det en ok första mac? Den kommer ju med SL och 1TB diska va?

Det står att den kommer med 1 TB, så det lär den väl göra. SL kommer den inte med, det systemet försvann för över ett år sedan. En kommer med ML.

jag hade definitivt valt den nya iMac framför denna gamla klump om det hade varit min första Mac.

Finns på Elgiganten ff men jag undrar om man kan uppdatera till ML. Kan nog bli en sån i veckan. Sen uppdatera ram-minnet. Kan man köpa till Apple Care i efterhand som gäller till den datorn?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-10-23 21:15

Visst kan du uppdatera till ML. Och AppleCare kan du köpa innan datorn fyllt ett år.

Och ML kom ju i sommar, så med största sannolikhet har de gamla iMac som t ex MM säljer redan ML installerat.

Den nya iMacen skall ha en mindre reflekterande skärm, detta gör mycket nytta speciellt när det kommer till dessa stora skärmar, om du inte behöver en dvd-läsare skulle jag satsa på den nya modellen.

Det är just det. Stör mig nåt grymt på att dem tagit bort superdriven (ja, man kan köpa en och ha externt) Sen gillar jag inte den nya tunna looken. Har t.o.m börjat kolla på Mac mini nu. och köpa till en skärm (äger idag bara en laptop)

Jag är en sån där hemsk PC-människa som långsamt börjar mjukna inför Apple och Mac. Jag hade faktiskt tänkt att köpa en iMac med sdd 22-tum...Men vad kostar det att få en nya iMac med sdd? Först måste du välja den dyrare modellen för 14 795, som nästan är identisk i övrigt med modellen för 12 795, sedan måste du välja kombinationen av sdd och traditionell disk som kostar dig 2500 kr extra. Det här betyder att en iMac med 16gb i ram med sdd kommer att kosta +19 lakan. Helt sjukt faktiskt....För de pengarna borde man ha rätt att kräva betydligt mer.

Senast redigerat 2012-10-23 23:23

Man kan ju tydligen skjuta i både en ssd och mer ram i den äldre. Hyggligt pris nu och man slipper vänta tills december. Om man vill ha 27"

Bevaka tråden