Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airplay - Streama ljud

Tråden skapades och har fått 81 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Airfoil fungerar alltid, till skillnad mot Apples lösningar, tyvärr.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-09-08 11:25

AirFoil är ju gratis att testa.

Ursprungligen av kenjon:

AirFoil är ju gratis att testa.

Testade inatt. Det funkar ju bra, köper licens i helgen. Dock är ljudet(får via Airfoil) och bilden(går via kabel) inte synkade. Det går ju att förskjuta bild/ljud i VLC men vetefan om jag vill krångla på den nivån.

DOCK så har jag ev lösningen i ett program som heter Beamer, som kan streama det flesta codecs. Får se hur det går. Återkommer.

Edit:
Beamer verkar lagga alldeles för mycket.

Senast redigerat 2012-09-08 12:04

Lite halvt offtopic... men alla pratar om AirParrot. Själv kör jag Airserver på min Mac Mini som står vid TVn. Den beter sig som en Airplay-server på droger. Jag kan, om jag vill, spegla upp till 16 enheter till TVn. Bara för att nämna en sak... $15 dollar kostar en hemlicens (upp till 5 datorer). Med den kan jag spegla datorn och iPhonen och iPadden samtidigt till TVn, men det ska erkännas att den gamla Mac Minin börjar tycka att det är jobbigt då.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-12-09 11:48
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Med den kan jag spegla datorn och iPhonen och iPadden samtidigt till TVn…

Kan du inte lägga upp en bild på detta? Verkar sketball...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-09-09 14:59

Men är det inte två olika saker? AirParrot är väl för att skicka ut en ström, och AirServer för att ta emot en?

  • Medlem
  • Hornstull
  • 2012-12-08 16:30

Jag blir tokig snart!
Ny ATV3, Mountain Lion, MacBookAir -12, D-Link DIR-635, Sony Lcd Bravia KDL-40V5500, Apple HDMI + optisk ljudkabel
Allt funkar kanon utom att streama SVTplay. Bra bild utan hack men inget ljud! Nada! Har prövat allt ovanstående.
Någon räddare i nöden därute?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-12-08 16:38

Hur låter det om du tar bort optiska ljudkabeln ur ekvationen?

Ursprungligen av Sven W:

Jag blir tokig snart!
Ny ATV3, Mountain Lion, MacBookAir -12, D-Link DIR-635, Sony Lcd Bravia KDL-40V5500, Apple HDMI + optisk ljudkabel
Allt funkar kanon utom att streama SVTplay. Bra bild utan hack men inget ljud! Nada! Har prövat allt ovanstående.
Någon räddare i nöden därute?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-12-09 12:18

@Sven

Ursprungligen av Sven W:

Jag blir tokig snart!

Hur ser det ut under Ljud-/MIDI-inställningar?

  • Medlem
  • Hornstull
  • 2012-12-09 12:40
Ursprungligen av reboot81:

@Sven

Hur ser det ut under Ljud-/MIDI-inställningar?

Vilka? Macens, ATV eller TV

  • Medlem
  • Hornstull
  • 2012-12-08 20:41

Tog bort optiska kabeln. Ingen skillnad. Dött som i graven.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-12-09 09:59

Har du kollat så att ljudvolymen inte är på 0? Har för mig att det är olika ljudnivåer beroende på källa.

Ursprungligen av Sven W:

Tog bort optiska kabeln. Ingen skillnad. Dött som i graven.

  • Medlem
  • Hornstull
  • 2012-12-09 12:06
Ursprungligen av ibish:

Har du kollat så att ljudvolymen inte är på 0? Har för mig att det är olika ljudnivåer beroende på källa.

Det här sjukt!
Jag installerade Airfoil och fick igång det hela. Men idag när jag provar igen så får jag ljud men ingen bild, utan bara ATV's splashruta!!
Film på datorn och ljudet på tv'n...haha

Ursprungligen av Sven W:

Det här sjukt!
Jag installerade Airfoil och fick igång det hela. Men idag när jag provar igen så får jag ljud men ingen bild, utan bara ATV's splashruta!!
Film på datorn och ljudet på tv'n...haha

Airfoil är bara ljud ingen video
Rogue Amoeba | Airfoil | Select Your Operating System

  • Medlem
  • Hornstull
  • 2012-12-09 12:38
Ursprungligen av illerG:

Airfoil är bara ljud ingen video
Rogue Amoeba | Airfoil | Select Your Operating System

Jo det vet jag väl. Men när jag aktiverar Airfoil, så går ATV ner i splashläge men ljudet hörs på TV'n

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-12-09 15:48
Ursprungligen av Sven W:

Tog bort optiska kabeln. Ingen skillnad. Dött som i graven.

Din TV har väl bara optisk utgång?

KDL-40V5500 | Alla 40 tums/102 cm LCD-tv-skärmar | Tekniska specifikationer | KDL40V5500K | KDL40V5500 | Sony
Har du möjlighet att prova olika HDMI-ingångar? På min Samsung fungerar det olika mellan olika ingångar, kanske beroende på kass HDMI-kabel.

  • Medlem
  • Hornstull
  • 2012-12-09 21:11
Ursprungligen av reboot81:

Din TV har väl bara optisk utgång?

KDL-40V5500 | Alla 40 tums/102 cm LCD-tv-skärmar | Tekniska specifikationer | KDL40V5500K | KDL40V5500 | Sony
Har du möjlighet att prova olika HDMI-ingångar? På min Samsung fungerar det olika mellan olika ingångar, kanske beroende på kass HDMI-kabel.

Nej, enl. Sony's spec så har den alla tänkbara standarder för HDMI, även för "Funktioner för HDMI®-datorsignaler".
Rev hela anläggning, återställde ATV och la in allt på nytt. Och se....det fungerade! Men efter en 5 min på en film från VLC, så kom det några hack, några min till och den tappade bilden helt. Aktiverade ATV'n i menyraden och körde ett tag till. Hela tiden med bra ljud.
Till slut så frös filmen på TV'n men inte på datorn. Börjar luta åt att routern inte riktigt hänger med. D-Link DIR-635 har ändå 802.11n som standard. Är ATV'n känslig hur den placeras? Skulle en AirPort Express ge en bättre signal?

  • Medlem
  • Hornstull
  • 2012-12-09 12:49

Så här i Macen

Sven, har du provat att bara starta om ATV?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-12-09 23:00

Har din router senaste firmware?
Kan du prova köra med sladd?

  • Medlem
  • Hornstull
  • 2012-12-09 23:42

Det diskuteras på Apple Support Communities om olika frekvenser 2,5 resp. 5 Ghz för nätverket, där 5 verkar fungera bäst.
Det går att ändra på t ex Airport Extreme med Airport-verktyget, eller på en del andra routrar den vanlga vägen. Dock inte på min, den har bara 2,5.

  • Medlem
  • Hornstull
  • 2012-12-10 21:38

Gick och köpte mig en ny router med dual-band, 2,4 och 5 Ghz.
Gjorde även nedanstående, och startade om coreaudiod. Metod 1 är ju enklast.
Nu funkar allt perfekt, med mycket bra ljud och bild.
"This is an issue with Core Audio on OS X getting caught in some sort of resource availability loop with Apple TV. If you restart Core Audio on OS X and make sure there are no other iOS or OS X devices requesting access to the ATV, then it'll fix this issue. To restart Core Audio you can either:
Method 1:
1) Open Activity Monitor (control + space then start typing "activity monitor")
2) Find the process coreaudiod
3) Select and quit
Method 2:
1) Open terminal
2) type command: sudo killall coreaudiod
3) enter admin password and confirm
OS X will cycle Core Audio on and off and voila- your audio streaming will work again.There's no way to prevent this issue right now. It's a Mountain Lion bug, I think because I can swap control between my iPhone and iPad without any issues like this coming up."

Bevaka tråden