Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airplay - Streama ljud

Tråden skapades och har fått 81 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Borås
  • 2012-09-06 21:02
Ursprungligen av theplague:

Några inlägg upp ser du att jag hittar Airport Express + Apple TV i iTunes för att stream ljudet.
Men i högtalarmenyn(under "Enhet för ljud" finns bara Apple TV, känns som liknande problem som dig. Min Airport Express finns alltså inte där.
Någon, varför?

Kolla om det är samma som hos mig. Man ser bara den senast valda enheten, inte alla.

Ursprungligen av Ola:

Kolla om det är samma som hos mig. Man ser bara den senast valda enheten, inte alla.

Vad menar du med "senast valda enheten"? Senast valda vart?

Ursprungligen av Ola:

Jag tror att "Air Video" till iOS löser ditt problem.

Ska kolla upp. Tack.

  • Medlem
  • Borås
  • 2012-09-06 21:13
Ursprungligen av theplague:

Vad menar du med "senast valda enheten"? Senast valda vart?

Senast valda i ljudinställningar.

Ursprungligen av Ola:

Kolla om det är samma som hos mig. Man ser bara den senast valda enheten, inte alla.

Ursprungligen av Ola:

Senast valda i ljudinställningar.

Ja, exakt så.
Beror det också på att min dator är MacBook alu late 2008 och är för gammal?
Beror det på att min Airport Express är förra generationens?

Någon?

  • Medlem
  • Hjo
  • 2012-09-06 23:01
Ursprungligen av theplague:

Beror det på att min Airport Express är förra generationens?

Någon?

Jag kan streama till förra gen Airport Express med ljudinställningarna. även förrförra dyker upp i Ljud ut.

En snabb fråga: Hur streamar jag ljudet till både min ATV och Airport Express samtidigt från iTunes?

  • Medlem
  • Borås
  • 2012-09-06 20:38
Ursprungligen av theplague:

En snabb fråga: Hur streamar jag ljudet till både min ATV och Airport Express samtidigt från iTunes?

Välj "Flera högtalare" längst ner till höger i iTunes.

Ursprungligen av Ola:

Välj "Flera högtalare" längst ner till höger i iTunes.

Ja verkligen. Jag kollade där och den fanns inte där, men jag fick scrolla ner, förstora rutan så fanns den sjukt. Tack ändå.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-09-06 20:52
Ursprungligen av theplague:

Ja verkligen. Jag kollade där och den fanns inte där, men jag fick scrolla ner, förstora rutan så fanns den sjukt. Tack ändå.

Köpa en 27" bildskärm...?

En annan sak:
Märker nu att skärmdubblering inte inte funkar för MacBook alu late 2008 - värdelöst Apple!!
Det är också helt värdelöst hur begränsat iTunes är gällande fil-format gällande film.

Finns det något annat sätt att streama från VLC etc? Eller skärmdubblera?

  • Medlem
  • Borås
  • 2012-09-06 21:01
Ursprungligen av theplague:

En annan sak:
Märker nu att skärmdubblering inte inte funkar för MacBook alu late 2008 - värdelöst Apple!!
Det är också helt värdelöst hur begränsat iTunes är gällande fil-format gällande film.

Finns det något annat sätt att streama från VLC etc? Eller skärmdubblera?

Jag tror att "Air Video" till iOS löser ditt problem.

Ursprungligen av Ola:

Jag tror att "Air Video" till iOS löser ditt problem.

Hmm, har du en länk? Jag vill alltså dubblera skärmen från min MacBook till Apple TV. Alt streama från VLC->Apple TV.
Kan du hjälpa mig på traven med "Air Video" ytterligare?

  • Medlem
  • Borås
  • 2012-09-06 21:55
Ursprungligen av theplague:

Hmm, har du en länk? Jag vill alltså dubblera skärmen från min MacBook till Apple TV. Alt streama från VLC->Apple TV.
Kan du hjälpa mig på traven med "Air Video" ytterligare?

About Air Video

Du startar upp strömmen i din iOS-enhet och dumpar sen över den till ATV.

Ursprungligen av Ola:

About Air Video

Du startar upp strömmen i din iOS-enhet och dumpar sen över den till ATV.

Ok, så jag måste alltid använda en iOS-enhet? Jag kan inte bara trycka på play på MacBooken och det strömmas direkt till Apple TVn?
Förstår inte varför jag ska behöva iPhonen till det?

Ursprungligen av theplague:

En annan sak:
Märker nu att skärmdubblering inte inte funkar för MacBook alu late 2008 - värdelöst Apple!!
Det är också helt värdelöst hur begränsat iTunes är gällande fil-format gällande film.

Finns det något annat sätt att streama från VLC etc? Eller skärmdubblera?

Nej, det är inte värdelöst, det är en teknisk begränsning. AirPlay Mirroring använder sig av QuickSync, en teknik som bara finns i nyare processorer från Intel.

Vilka tillformat fungerar inte? Blandar du inte ihop begreppen nu (codecs, containers etc)? iTunes stöder H.264, något som nästan allt och alla använder idag.

Ursprungligen av Capeman:

Nej, det är inte värdelöst, det är en teknisk begränsning. AirPlay Mirroring använder sig av QuickSync, en teknik som bara finns i nyare processorer från Intel.

Vilka tillformat fungerar inte? Blandar du inte ihop begreppen nu (codecs, containers etc)? iTunes stöder H.264, något som nästan allt och alla använder idag.

Ok visste inte det med QuickSync. Tack.

Ja codecar kanske, jag kan inte så mycket där. Varför kan man inte stödja typ ALLA format/codecar? Eller de 30 vanligaste eller något.

  • Medlem
  • Borås
  • 2012-09-06 21:45

Ser någon flera enheter direkt i volymkontrollen? Förutom "Inbyggda högtalare" då.

Ursprungligen av Ola:

Ser någon flera enheter direkt i volymkontrollen? Förutom "Inbyggda högtalare" då.

Nej, verkar bara vara senast valda.

  • Medlem
  • Borås
  • 2012-09-06 22:09

Det är ingen optimal lösning men jag har inte hittat något bättre utan att köra Plex & Co eller att konvertera allt till iTunes-vänliga format.

Ursprungligen av Ola:

Det är ingen optimal lösning men jag har inte hittat något bättre utan att köra Plex & Co eller att konvertera allt till iTunes-vänliga format.

Ok men tack då vet jag vad det finns för alt.
Tills jag köper ny MacBook Pro i höst

  • Medlem
  • Borås
  • 2012-09-06 22:34

Om det bara är skärmspeglingen du vill åt finns AirParrot - AirPlay your Mac or PC's screen to AppleTV. Finns demo att testa. Hur bra det blir med film låter jag vara oskrivet. Testa annars Air Video, fungerar riktigt bra just för att kolla film. Plus att det fungerar över internet och inte bara över det lokala nätverket. Det är lite spejsat att streama till iOS på motorvägen...

Ursprungligen av Ola:

Om det bara är skärmspeglingen du vill åt finns AirParrot - AirPlay your Mac or PC's screen to AppleTV. Finns demo att testa. Hur bra det blir med film låter jag vara oskrivet. Testa annars Air Video, fungerar riktigt bra just för att kolla film. Plus att det fungerar över internet och inte bara över det lokala nätverket. Det är lite spejsat att streama till iOS på motorvägen...

Tack igen, ska kolla på dem.

  • Medlem
  • Hjo
  • 2012-09-06 22:57

Jag har AirParrot sedan några veckor, kostade runt $10 och är värt pengarna, brukar streama till ATV från datorn när jag vill se en film från Viaplay, skaplig bild och ljud tycker jag, går ju att välja efter vad datorn orkar med.

Ursprungligen av Hjopek:

Jag har AirParrot sedan några veckor, kostade runt $10 och är värt pengarna, brukar streama till ATV från datorn när jag vill se en film från Viaplay, skaplig bild och ljud tycker jag, går ju att välja efter vad datorn orkar med.

Lyckas du få till så bilden stretchas till hela tv-skärmen? Det gör inte jag.
Har en MacBook alu late 2008. Använder högsta upplösningen på datorn.

Ursprungligen av Hjopek:

Jag kan streama till förra gen Airport Express med ljudinställningarna. även förrförra dyker upp i Ljud ut.

Kan du streama till Apple TV _samtidigt_? Det är det jag/vi inte kan?
(ja från iTunes går det men inte systemljudet - när du väljer vart du ska skicka ljudet när du klickar alt+ljudikonen i menyraden. Kan du?)

  • Medlem
  • Hjo
  • 2012-09-07 07:40
Ursprungligen av theplague:

Kan du streama till Apple TV _samtidigt_? Det är det jag/vi inte kan?
(ja från iTunes går det men inte systemljudet - när du väljer vart du ska skicka ljudet när du klickar alt+ljudikonen i menyraden. Kan du?)

Nej vad jag sett.

Ursprungligen av Hjopek:

Nej vad jag sett.

Halvotydlig svar från dig där, du kan alltså inte streama systemljudet till båda?

  • Medlem
  • Hjo
  • 2012-09-07 11:08
Ursprungligen av theplague:

Halvotydlig svar från dig där, du kan alltså inte streama systemljudet till båda?

Nej, jag kan inte streama systemljudet samtidigt till båda.:)

Ok, tack för besked/bekräftelse.

Så, nu är jag igång...

Jag kan streama ljudet från iTunes till både min Airport Express och ATV samtidigt.
Jag kan streama ljudet från Spotify till dem var och en för sig via systemljudet.

Men jag kan inte streama ljud (varken från film eller ljudfil) från VLC via systemljudet.
Någon som vet varför?

Är det bara att sikta in sig på Airfoil? Kommer det garanterat/troligtvis fungera med det?

Bevaka tråden