Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Netflix kommer till Sverige

Tråden skapades och har fått 119 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag tivlar på att priset kommer skilja. I de länder där det lanserats intill vidare har priset varit mer eller mindre det samma. Dessutom arbetar Netflix med en universell licens som gör att du i princip har tillgång till alla Netflix-regioner om du har ett abonnemang, för stora svängningar i pris medför därför potentiella problem. Alternativt kan det alltid undgås genom att få ett amerikanskt konto.

När det gäller att köra det på ATV så ser jag inga hinder där. Hittills har Apple varit snabba med att aktivera den möjligheten när Netflix lanserats i nya länder. Dessutom fungerar det väldigt friktionsfritt iom. att ditt Netflix utbud bestäms av din lokalitet och inte av ditt konto/abonnemang.

Gällande HBO så hoppas jag verkligen på något som liknar HBO GO. Eftersom norden är ganska öppet när det gäller kabel-tv riskerar HBO inte att bli ovänner med kabel-tv-bolagen, något som faktiskt gör det till en reell möjlighet.

  • Medlem
  • 2012-08-16 15:55

Priset spelar ingen roll.
Det kommer alltid att finnas de som av princip tycker att allt över noll kronor är för mycket.

Det är väl som voddler antar jag...och det var ju ingen jätte succé... men vi hoppas på bättre!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-08-18 12:52

Voddler hade jag gillat om de inte hade snott bandbredden från oss användare...

Ursprungligen av kenjon:

Voddler hade jag gillat om de inte hade snott bandbredden från oss användare...

Exakt. Ponera att du måste dra igång ditt mobila bredband för att kolla din e-post i Singapore. Voddler kickar igång och på 4 minuter har du blåst 3 månadslöner på dataroaming.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2012-08-20 23:22

Som jag skrev i varförtråden. För 10 år sedan kunde man hyra en film från vilken distributör som helst på macken. Nu har vi skurit bort mellanhänderna och den fysiska median. Samt att vi fortfarande är villiga att betala 40-50 kr för en film. Men då tycker distributörerna helt plötsligt att de ska ha koll på hela kedjan vilket leder till ingen har hela utbudet. Det är ganska vrickat!

Mm. Jag tror att Spotify och Netflix har ungefär samma problem. Dom tror själva på slutmålet (eller vill få användarna att tro) att all världens film och musik skall finnas tillgängliga via deras billiga månadsavgift. Men, rättighetsägarna vill inte ge bort premiumkontent till detta system. Jag tror att filmbolagen tycker att man skall ha ett Netflix-konto och få se massor innehåll, men det riktigt heta nyheterna vill dom tjäna pengar på via andra kanaler utöver den "skatt" man får in på prenumerationstjänsterna.

  • Medlem
  • 2012-08-31 14:18
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-31 14:34

Nya avsnitt inom ett par timmar efter att de släppts i USA. 100:- i månaden, Canal+ kan glömma mig som kund, nu blir det HBO istället. Äntligen

  • Medlem
  • International user
  • 2012-08-31 14:47

Inte ett par timmar, 24 timmar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-31 14:50
Ursprungligen av zappee:

Inte ett par timmar, 24 timmar.

Ok, det var på IDG det stor ett par timmar. Men 24 timmar kan jag vänta.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-08-31 15:55

Hoppas att HBO-tjänsten kommer att vara tillgänglig på Apple TV, Xbox 360 m.m. Samsung utannonserade idag att den kommer finnas förinstallerad på alla smart-tv, Blueray-spelare, läsplattor och Smartphones från oktober.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-31 18:05
Ursprungligen av joakimo:

Hoppas att HBO-tjänsten kommer att vara tillgänglig på Apple TV.

Det vore helt suveränt, i USA funkar det på ATV så det borde ju bli så även i Sverige (hoppas jag i alla fall).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-31 18:09
Ursprungligen av stile:

Det vore helt suveränt, i USA funkar det på ATV så det borde ju bli så även i Sverige (hoppas jag i alla fall).

På den svenska sidan för Netflix står följande:

Citat:

Följande enheter streamar från Netflix (och listan växer ständigt): Microsoft Xbox 360, Nintendo Wii, Sony PS3, en rad olika Blu-ray-spelare, internetanslutna TV-apparater, hemmabiosystem, digitala videoinspelare och Internetvideospelare, Apple iPhone, iPad och iPod touch, samt Apple TV och Google TV

Förhoppningsvis ska det alltså även gälla Apple TV.

Intressant. Förutsätter ju lite att man inte redan sett deras arkiv redan. Att följa en serie "live" (förutsatt att det bara är en serie som faller en på läppen för tillfället) innebär ju en avsnittskostnad på 25:-. Ganska saftigt för 45 minuter tv.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-08-31 19:27
Ursprungligen av eskimo:

Intressant. Förutsätter ju lite att man inte redan sett deras arkiv redan. Att följa en serie "live" (förutsatt att det bara är en serie som faller en på läppen för tillfället) innebär ju en avsnittskostnad på 25:-. Ganska saftigt för 45 minuter tv.

Exakt vad jag funderade kring.

Har de inte flertalet serier som man följer, i min värld iaf fyra fem stycken, så känns det ruskigt dyrt.

Ursprungligen av stile:

På den svenska sidan för Netflix står följande:

Förhoppningsvis ska det alltså även gälla Apple TV.

Jag kan inte se varför inte. Eftersom ATV hämtar sina menyer från nätet och Netflix ikonen visas efter vilket land du ställt in maskinen till borde det bara vara för Apple att aktivera tjänsten även i Norden.

Gällande HBO så verkar det som om de även planerar att ha serier från andra bolag samt filmer som, enligt ryktet, ska finnas på tjänsten samma dag som de släpps på DVD. Även om det troligtvis handlar om ett mindre bibliotek än Netflix så betyder det att de kommer kompletera varandra mycket bra. Här i Danmark verkar tjänsten hamna på 70:- medan Netflix (amerikanskt) kostar 65:- vilket betyder att man för 135:- i månaden får otroligt mycket valuta för sina pengar, speciellt om man tänker på vad kabel-tv kostar. Jag kommer utan tvekan stå först i kön när tjänsten släpps.

Nu saknas bara att Apple gör det möjligt att köpa apps till ATV och att man på något sätt kan prenumerera på en Premier League-tjänst så ryker sladden.

Ursprungligen av Arcane02:

Nu saknas bara att Apple gör det möjligt att köpa apps till ATV och att man på något sätt kan prenumerera på en Premier League-tjänst så ryker sladden.

Duger inte viaplay?

Senast redigerat 2012-09-26 13:14

Om man har ett Netfixkonto kan man logga in nu på deras hemsida. Nu är det nära!
Tyvärr går det inte att skapa änså länge :):)

Varför skulle Netfix vara bättre än viaplay?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-09-17 11:27

Utbudet är väl helt annorlunda.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-26 12:45

Netflix satsar hårt: Netflix vill finnas överallt.

Jag har sagt upp mitt kabel-tv-abonnemag från årsskiftet och ser fram emot dessa tjänster som nu är på väg in till Sverige. Även HBO, Magine och ev andra möjligheter lovar gott.

Ursprungligen av stile:

Netflix satsar hårt: Netflix vill finnas överallt.

Jag har sagt upp mitt kabel-tv-abonnemag från årsskiftet och ser fram emot dessa tjänster som nu är på väg in till Sverige. Även HBO, Magine och ev andra möjligheter lovar gott.

Hoppas de kommer innan årsskiftet bara..

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2012-09-26 15:13

Att tjänsterna kan kopplas till ATV är helt och hållet en dealbreaker för min del. Jag tänker inte rigga en dator till TVn.

  • Medlem
  • 2012-10-15 07:58

Netflix är här!! 79kr månaden och första är gratis! weeee!

Gratis året ut för spotify-användare! Ännu mera weeee!

Glöm inte att avsluta kontot i tid, om ni inte vill att de börjar dra pengar från ert registrerade visa/mastercard.

Ursprungligen av h.cewers:

Gratis året ut för spotify-användare! Ännu mera weeee!

Vart kan lägga in det?

  • Medlem
  • Västerås
  • 2012-10-15 09:01

Netflix finns nu på ATV med svensk text. 79 kr/månad som dras från iTunes kontot.

Ursprungligen av Hans W:

Netflix finns nu på ATV med svensk text. 79 kr/månad som dras från iTunes kontot.

iTunes-kontot? Jag har satt upp en separat prenumeration på Netflix. Har inget med iTunes att göra.

  • Medlem
  • 2012-10-15 08:22

Hoppas att netflix dyker upp på ATV :), kan inte testa förns efter jobbet.

Bevaka tråden