Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Äntligen!

Tråden skapades och har fått 79 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-06-17 23:10
Ursprungligen av Adrian B:

Du får lita mig på den punkten. (Och det finns andra moderatorer som varit med och diskuterat frågan förut.)

Absolut, och det gör jag också. Dock ville jag bara ha sagt att den diskussionen har ni, som du sa, haft internt och således har ingen annan haft möjlighet att delta i den eller veta om att en sådan diskussion existerade.

Ursprungligen av zinned:

...ingen annan haft möjlighet att delta i den eller veta om att en sådan diskussion existerade.

Det har funnits flera öppna diskussioner om detta, där moderatorer har lämnat motiveringar.

Sök på hackintosh och läs gamla Feedback-trådar.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-06-17 23:31
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det har funnits flera öppna diskussioner om detta, där moderatorer har lämnat motiveringar.

Sök på hackintosh och läs gamla Feedback-trådar.

Sure, men det var inte dessa som Adrian refererade till tidigare.

Ursprungligen av zinned:

Sure, men det var inte dessa som Adrian refererade till tidigare.

Vad begär du? Att alla gamla moderatorer ska redovisa allt som någonsin diskuterats i frågan - även interna diskussioner?

Du har fått hänvisningar till öppna diskussioner, där även moderatorer har deltagit. Varför räcker inte det?

Men egentligen är det totalt irrelevant vad som diskuterats tidigare, och vilka motiveringar som angetts tidigare. Nu har vi en ny forumledning. De har tagit det här beslutet. Och du har fått uttrycka dina åsikter om att du inte gillar det nya beslutet.

Så kan vi inte bara gå vidare nu, och se hur det funkar?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-06-18 15:05
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vad begär du? Att alla gamla moderatorer ska redovisa allt som någonsin diskuterats i frågan - även interna diskussioner?

Du har fått hänvisningar till öppna diskussioner, där även moderatorer har deltagit. Varför räcker inte det?

Men egentligen är det totalt irrelevant vad som diskuterats tidigare, och vilka motiveringar som angetts tidigare. Nu har vi en ny forumledning. De har tagit det här beslutet. Och du har fått uttrycka dina åsikter om att du inte gillar det nya beslutet.

Så kan vi inte bara gå vidare nu, och se hur det funkar?

Men snälla nån Jesper, läs från och med att Adrian nämnde detta med interna diskussioner så kanske du förstår det jag har skrivit. Det var bara en sak som gick förbi i förbifarten, inget som någon av oss har hängt upp oss på. Den enda som lägger vikt vid detta är du

Ursprungligen av zinned:

Men snälla nån Jesper, läs från och med att Adrian nämnde detta med interna diskussioner...

1. Adrian nämner att detta har varit föremål för interna diskussioner tidigare.
2, Du säger att "Det kan ju ingen annan veta".
3. Adrian säger "Du får lita på mig på den punkten"
4. Som en liten tjänst till dig så upplyser jag dig om att det även finns öppna diskussioner, där moderatorer har deltagit, och som därför kan vara intressanta att läsa.
5. Du säger: "Det var inte dessa som Adrian refererade till"

Och det är då jag blir lite undrande till vart du vill komma.

Jag vet mycket väl att det inte var dessa som Adrian refererade till. Och jag har heller aldrig påstått att det var dem han refererade till.

Jag ville bara upplysa dig om att det finns öppna diskussioner som du kan läsa. För de där gamla interna diskussionerna lär ju aldrig (och bör aldrig) redovisas öppet.

Jag ville bara peka på de där öppna diskussionerna eftersom även moderatorer har deltagit i dem, och därför bör de vara ganska representativa för de olika ståndpunkter som finns och har funnits.

Jag tänkte att om du läser lite i de trådarna, så får du lite mer kött på benen i frågan, utan att man behöver upprepa en massa igen i den här tråden.

Senast redigerat 2012-06-18 15:52
Ursprungligen av zinned:

Absolut, och det gör jag också. Dock ville jag bara ha sagt att den diskussionen har ni, som du sa, haft internt och således har ingen annan haft möjlighet att delta i den eller veta om att en sådan diskussion existerade.

Jo, interna diskussioner är ju av naturen sådana som andra inte kan delta i. Vi har återkommande intern dialog om utvecklingen av sajten, om modereringen och om våra regler, det är inget konstigt i sig. Jag ville bara understryka att tillåta hackintosh varit ett ämne för diskussioner internt under lång tid och inte något som bara dykt upp sedan SweClockers kom med i spelet.

Det är en sådan fråga som har både bra argument för och emot, och nu har vi valt att vara mera tillåtande. Beslutet är taget och vissa medlemmar gillar det, andra inte. Den här typen av frågor kommer aldrig att kunna göra alla nöjda då det finns så vitt skilda åsikter i ämnet. Men som sagt, beslutet är taget och vi kommer inte att ändra det nu. Sen finns alltid möjlighet till feedback och dialog längre fram, men det hjälper inte att "kampanja" för ändring i dagsläget.

Man kan ha en principiell uppfattning om det är rätt eller fel, men oavsett vilket tror jag det i praktiken inte kommer att göra någon stor skillnad för 99mac. De allra allra flesta här vill köra Apples mjukvara på Apples hårdvara.

Att man diskuterar brott mot avtal mellan människor och mellan människor och företag - eller delar information som beskriver hur man kan bryta avtalet - är givetvis inget som ska censureras på ett forum som detta. Här gäller svensk lag och inte privata avtal. Om vi låter företag bestämma vilken information som får delas på ett forum som dom inte själva driver - då är vi ute på en bister och mörk väg.

Jag förbehåller mig rätten och friheten att bryta vilka avtal som helst - det har inte ni med att göra. Det är en sak mellan mig och företaget som jag har avtalet med. Om jag bryter avtalet på ett offentligt forum så är det fortfarande en sak mellan mig och företaget. Ingen annan.

Sedan ska man komma ihåg att alla dessa "avtal" som man aldrig ens fyllt i egentligen inte alls gäller :-D. Det är bara trams egentligen. Bara avtal som man skriver under med penna på papper - eller med godkänt elektronisk identitetsstyrkande (BankID etc) - håller hela vägen genom en rättstat.

Jag uppfattar det som att 99 håller på att bli vuxet. Barnsligheterna och fjanteriet skall väck. Att det kom "plötsligt" är logiskt. Man kan inte dutta fram tillåtelse av Hacintosh-snack - hur skulle det gå till? :-D. Antingen är det förbjudet eller så är det tillåtet. Sådant måste av naturlag ske "plötsligt".

Jag tror en del kraftigt överskattar ett forums ägares inverkan på forumet i fråga :-D. Allt kommer att fortsätta som förr - plus att det kommer att finnas en och annan tråd om Hackintosh som den intresserade kan följa (inte jag - för fula maskiner). Jag har inte märkt någon "förändring" (vad skulle det vara? ge mig något specifikt och inte bara flum) och jag förväntar mig ingen heller. Ett forum är summan av dess inlägg och inläggen gör vi - om annonser förändras (jag ser ändå inga annonser - sånt fixade jag för 100 år sedan), ägare byts ut, färger och logotyper förändras - är totalt irrelevant.

Två inlägg raderade på grund av onödig provokation och personligt påhopp. Jag ber er att föra diskussionen på en sansad nivå så slipper vi onödigt dålig stämning och upprepade modereringar eller i värsta fall en stängning av tråden.

Vänligen,
/ T

Jag tycker inte om att den här tråden, glädjen och positivitetens tråd, snabbt blev söndetrasad av individer på forumet som uppenbarligen gillar att gnälla.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-06-17 20:57

Det är skillnad på att gnälla och påpeka det man tycker är felaktigt. Olika personer kan ha olika åsikter, det är inte ekvivalent med att den ena parten gnäller.

Det du i denna tråden tar som bra utveckling menar jag är dålig utveckling. Så kan det vara.

Ursprungligen av zinned:

Det är skillnad på att gnälla och påpeka det man tycker är felaktigt. Olika personer kan ha olika åsikter, det är inte ekvivalent med att den ena parten gnäller.

Det du i denna tråden tar som bra utveckling menar jag är dålig utveckling. Så kan det vara.

Nu har du fått tillfälle att framföra dina åsikter och vi har konstaterat att det inte blir någon förändring av hackintosh-regeln, detta ämne är tillåtet att diskutera och kommer att vara det även fortsättningsvis. Visst är det tråkigt att du inte tycker om förändringarna, men jag tror det är bäst att avsluta debatten och "agree to disagree".

  • Medlem
  • Täby
  • 2012-06-18 07:21

Det känns som denna diskussion har stagnerat, finns det inga andra åsikter att ta upp förutom om hackintosh?

Ursprungligen av kainen:

...finns det inga andra åsikter att ta upp förutom om hackintosh?

Varför skulle det diskuteras andra saker här? Tråden är ju skapad just för att några tycker att det är jättebra att man äntligen får diskutera hackintosh.

Att tråden inte rör sig så värst mycket framåt är ju en annan sak. Men den är ju ontopic iallafall.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Varför skulle det diskuteras andra saker här? Tråden är ju skapad just för att några tycker att det är jättebra att man äntligen får diskutera hackintosh.

Att tråden inte rör sig så värst mycket framåt är ju en annan sak. Men den är ju ontopic iallafall.

Nu läste du nog första inlägget från PeeMaN så som du ville läsa det.

Ursprungligen av keptang:

Nu läste du nog första inlägget från PeeMaN så som du ville läsa det.

Nja, jag läser det precis som det står:
- Att nu är forumreglerna äntligen ändrade
- Att äntligen får man diskutera hackintosh och politik.

Det är klart att där finns tolkningsutrymme för att tråden skulle kunna handla om forumregeländringarna i allmänhet. Det inser även jag.

Men eftersom han tar upp just hackintosh så innebär det väl att det var just den regeländringen som kändes viktig för honom. Att tråden då fortsätter på det spåret är väl inget konstigt.

Att en moderator går in och klagar på att trådens ämne är för smalt känns lite märkligt.

Om det nu är enbart den delfrågan som diskuteras, så visar väl det bara att det var den delen som var mest intressant. Inget konstigt med det.

Senast redigerat 2012-06-18 10:44
  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-06-18 15:47

Jag är helt med på noterna, absolut.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2012-07-01 18:50

Bra och utmärkt. Tack.

Bevaka tråden