Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Äntligen!

Tråden skapades och har fått 79 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-06-15 11:41
Ursprungligen av Capeman:

Du skrev att du inte kunde tänka dig att det är tillåtet. Jag skrev att det är självklart att det är tillåtet och syftade då förstås på att om det explicit nämns i FAQn så är det självklart tillåtet.

Jo, jag vet att det är skrivet där men jag tycker det är så självklart att det INTE ska vara tillåtet.

Att det sedan kanske inte så ofta blir diskussion kring detta är oväsentligt men rent principiellt tycker jag det är självklart att vi inte ska främja sådant agerande genom att tillåta diskussion kring det. Oavsett vad man tycker så är det ett brott mot användaravtalet mellan användaren och Apple och jag förstår inte att då Sveriges bästa Mac-community ska främja sådant beteende. Sådant agerande är i min värld bedrövligt.

Sen tror jag inte heller att vi kommer att få uppleva särskilt många trådar om Hackintosh. Det var hett för några år sedan (Tiger-tiden), inte lika spännande nu.

Men inte ofta. Har inte, vad jag kan minnas, stängt någon tråd här p g a Hackintosh sen jag blev moderator för två år sen.

Ursprungligen av zinned:

Jo, jag vet att det är skrivet där men jag tycker det är så självklart att det INTE ska vara tillåtet.

Att det sedan kanske inte så ofta blir diskussion kring detta är oväsentligt men rent principiellt tycker jag det är självklart att vi inte ska främja sådant agerande genom att tillåta diskussion kring det. Oavsett vad man tycker så är det ett brott mot användaravtalet mellan användaren och Apple och jag förstår inte att då Sveriges bästa Mac-community ska främja sådant beteende. Sådant agerande är i min värld bedrövligt.

Håller inte med någonstans. Och så länge vi tillåter jailbreak ska hackintosh också tillåtas, allt annat känns som hyckleri. Hur som helst är det varken du eller jag som bestämmer detta och vi har bara olika åsikter och världssyn. Men Hackintosh (i den mån det i realiteten kommer att existera) är här för att stanna!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-06-15 15:22
Ursprungligen av Capeman:

Håller inte med någonstans. Och så länge vi tillåter jailbreak ska hackintosh också tillåtas, allt annat känns som hyckleri. Hur som helst är det varken du eller jag som bestämmer detta och vi har bara olika åsikter och världssyn. Men Hackintosh (i den mån det i realiteten kommer att existera) är här för att stanna!

Mig veterligen är det inte ett brott att jailbreaka utan endast att det voidar garantin. Skulle det vara ett brott så borde inte heller jailbreak vara tillåtet, nej.

Du har sedan rätt i att det är varken du eller jag som bestämmer reglerna men det vi är, vi som i "communityn", som måste reagera när något är fel och att det då kan rättas till.

Det är möjligt att hackintosh "är här för att stanna" men det har ingen betydelse här, det är fortfarande ett brott och borde således inte vara tillåtet inom väggarna hos 99mac.

Ursprungligen av Andreas D:

Reglerna är i första hand till för att skapa ett civiliserat forum som följer svensk lagstiftning. Jag tycker att det är en bra princip att inte begränsa diskussionerna mer än nödvändigt, inte minst ur ett yttrandefrihetsperspektiv.

Som jag förstår det är det dessutom tillåtet enligt svensk lagstiftning att modifiera upphovsrättsskyddad programvara för att kunna använda den, och det borde väga tyngre än Apples användaravtal.

"26 g § Den som har förvärvat rätt att använda ett datorprogram får framställa sådana exemplar av programmet och göra sådana ändringar i programmet som är nödvändiga för att han skall kunna använda programmet för dess avsedda ändamål."

Lag (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk

Strunta i svensk lagstiftning, det har inte med diskussionen att göra. Det handlar om vilka signaler det sänder, det säger att det 99mac främjar att man bryter mot Apples användaravtal.

Ursprungligen av Leftrustle:

Förstår inte poängen att öppna upp för politik i synnerhet, och delvis inte för Hackintosh. Trots byte till 99mac kommer vi uppenbarligen närmare 70mac och 30flashback.

Alla skriker yttrandefrihet nu för tiden, men detta har ingeting med det att göra. Detta är regler för ett forum man själv valt att gå med i, passar inte reglerna kan man dra åt fanders. Vilket jag gör nu, då detta uppenbarligen inte ska vara ett mac-forum längre utan ett allmänt forum. Natagligen för att maximera profit.

Word på detta.

Det känns spontant som att det nu kommer att gå från att vara 99mac till att bli Sweclockers.com/mac, ett standardforum med defaulregler, utan känsla. Det kommer också innebära att standarden i communityn kommer sjunka...

Ursprungligen av zinned:

Mig veterligen är det inte ett brott att jailbreaka utan endast att det voidar garantin. Skulle det vara ett brott så borde inte heller jailbreak vara tillåtet, nej.

Ursprungligen av zinned:

Det är möjligt att hackintosh "är här för att stanna" men det har ingen betydelse här, det är fortfarande ett brott och borde således inte vara tillåtet inom väggarna hos 99mac.

Utan att ha läst användaravtalet för varken iOS eller OS X törs jag nästan lova det är minst lika "brottsligt" att jailbreaka som att bygga en Hackintosh™. Som skrevs av Andreas D ovan så får man enligt svensk lag modifiera upphovsrättsskyddad kod för att kunna använda den (är inte speciellt inläst på den lagstiftningen, men det låter rimligt). Jag tror inte att det finns någon åklagare som skulle orka gå vidare med ett ärende som rörde modifiering av en ärligt inköpt OS X Lion för installation på en DeLL, även om det skulle vara brottsligt. Vilket jag har svårt att se att det skulle vara.

Vad gör du när du jailbreakar? Du modifierar iOS att göra saker som Apple inte vill att det ska kunna. Precis som när du modifierar OS X så att det snurrar på valfri ful-PC. Var ligger skillnaden? Varför skulle det ena vara ett brott och det andra inte? Du låter ju väldigt säker på din sak...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-06-15 22:14
Ursprungligen av A Milton:

Utan att ha läst användaravtalet för varken iOS eller OS X törs jag nästan lova det är minst lika "brottsligt" att jailbreaka som att bygga en Hackintosh™. Som skrevs av Andreas D ovan så får man enligt svensk lag modifiera upphovsrättsskyddad kod för att kunna använda den (är inte speciellt inläst på den lagstiftningen, men det låter rimligt). Jag tror inte att det finns någon åklagare som skulle orka gå vidare med ett ärende som rörde modifiering av en ärligt inköpt OS X Lion för installation på en DeLL, även om det skulle vara brottsligt. Vilket jag har svårt att se att det skulle vara.

Vad gör du när du jailbreakar? Du modifierar iOS att göra saker som Apple inte vill att det ska kunna. Precis som när du modifierar OS X så att det snurrar på valfri ful-PC. Var ligger skillnaden? Varför skulle det ena vara ett brott och det andra inte? Du låter ju väldigt säker på din sak...

Du kanske ska ta och läsa mitt inlägg #36 igen.

Det handlar inte om vad Svea rikes lag säger, det är ointressant i min poäng, utan det handlar om vilka signaler 99mac sänder ut. Om man nu tillåter diskussion och information kring Hackintosh så främjar man ett brott mot det användaravtal som existerar mellan användaren och Apple. Detta tycker jag inte att 99mac ska vara en del av, det säger ju sig själv.

Gällande jailbreak, läs mitt inlägg #36 ordentligt. Jag skriver att jag tror att jailbreak endast voidar garantin, något övrigt tror jag inte det gör. Skulle det också vara ett brott så anser jag att inte heller diskussioner kring jailbreak skulle vara tillåtna, som jag skrev.

Så skippa attityden, det blir trevligare då.

Ursprungligen av biberu:

99Mac är absolut inte bara en inkomstkälla för oss, vi som arbetar med detta gör det av personliga intressen och vår främsta motivation är att bygga ett starkt och välmående community tillsammans med er medlemmar. Eftersom att vi driver det som företag har vi naturligtvis en affärsmodell, annars hade vi helt enkelt inte överlevt, men det betyder varken att vinst är det enda som spelar roll eller att siten behöver bli mindre hemtrevlig. Om vi gör detta rätt så är jag säker på att ni medlemmar i slutändan tjänar på att ha forumvärdar som kan fokusera till 100% på communityts bästa.

Vill även betona att 99 och Swec är separata siter, det finns inga planera på att göra dom likare varandra. 99 är och förblir sitt eget community.

Det är ju märkligt att det hela tiden betonas att 99mac och Sweclockers är separata siter och att det inte planeras att göra dem lika varandra, trots detta så har nu reglerna skrivits om så att de är defaultregler som vilket forum som helst och ämnen som Hackintosh nu är tillåtna att diskuteras. Det har aldrig varit tillåtet tidigare men nu plötsligt så ska det vara det (likt den 28 sidor långa Hackintosh-tråden i Sweclockers forum), märkligt nog direkt efter att Sweclockers har tagit över driften av 99mac.

Jag kan dra mina egna slutsatser av detta.

Ursprungligen av zinned:

Det har aldrig varit tillåtet tidigare men nu plötsligt så ska det vara det...

Det betyder inte att det inte varit föremål för interna diskussioner förut. Även före SweClockers tog över har vi pratat internt om att revidera reglerna kring detta.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-15 22:33
Ursprungligen av zinned:

Det är ju märkligt att det hela tiden betonas att 99mac och Sweclockers är separata siter och att det inte planeras att göra dem lika varandra, trots detta så har nu reglerna skrivits om så att de är defaultregler som vilket forum som helst och ämnen som Hackintosh nu är tillåtna att diskuteras. Det har aldrig varit tillåtet tidigare men nu plötsligt så ska det vara det (likt den 28 sidor långa Hackintosh-tråden i Sweclockers forum), märkligt nog direkt efter att Sweclockers har tagit över driften av 99mac.

Jag kan dra mina egna slutsatser av detta.

Vi har mottagit din åsikt och förstår dina resonemang - men vi kommer att tillåta dessa diskussioner framåt. Det finns folk som är för och folk som är emot, inget konstigt med det. Vi vill hålla ordet så fritt som möjligt och det är vår fortsatta ståndpunkt. Hoppas att du, i det stora hela, ändå kan trivas på 99mac.

Förstår inte poängen att öppna upp för politik i synnerhet, och delvis inte för Hackintosh. Trots byte till 99mac kommer vi uppenbarligen närmare 70mac och 30flashback.

Alla skriker yttrandefrihet nu för tiden, men detta har ingeting med det att göra. Detta är regler för ett forum man själv valt att gå med i, passar inte reglerna kan man dra åt fanders. Vilket jag gör nu, då detta uppenbarligen inte ska vara ett mac-forum längre utan ett allmänt forum. Natagligen för att maximera profit.

Här ska man kunna diskutera ALLT kring Apples grejer - även Hackintosh. Vi är ett användarforum - inte en filial av Apple Inc.

Ursprungligen av Zimmerman:

Här ska man kunna diskutera ALLT kring Apples grejer - även Hackintosh. Vi är ett användarforum - inte en filial av Apple Inc.

Det var det vettigaste jag sett dig skriva på bra länge!

En av anledningarna till att inte tillåta hackintosh tidigare var väl till stor del för att inte stöta sig med sin största - och ofta enda - annonsör (Apple). Ett på sin tid fullständigt förståeligt ställningstagande, eller hur?

  • Medlem
  • 2012-06-17 21:48
Ursprungligen av johan_tanying:

En av anledningarna till att inte tillåta hackintosh tidigare var väl till stor del för att inte stöta sig med sin största - och ofta enda - annonsör (Apple). Ett på sin tid fullständigt förståeligt ställningstagande, eller hur?

Jag är inte säker på att det var det som var skälet. Jag tror att det var mer ett bekvämt sätt för ledningen att slippa ta i frågor som låg i gråzonen.
Regeln borde ha kommit medan jag satt i ledningen och jag kan inte minnas att argumentet "vill inte stöta oss med Apple" nånsin var på tapeten.

Förtydligar att det jag "gillade" var zinneds åsikter, inte att 99 nu blir ett sweclockers/flashback-ställe. Företaget har köpt forumet och medlemsdatabasen och gör förstås precis vad man har lust med/tjänar mest pengar på. Personligen har jag sett 99 som en trevlig community, nu är det bara en inkomstkälla vilket inte känns lika hemtrevligt.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-06-15 15:55
Ursprungligen av akerstrom:

Personligen har jag sett 99 som en trevlig community, nu är det bara en inkomstkälla vilket inte känns lika hemtrevligt.

Tycker faktiskt precis tvärtom att 99 blivit trevligare med de nya reglerna och med mindre nitiska moderatorer som förr ofta förstörde "trevligheten" mer än de hjälpte.

Ursprungligen av Gordy:

Tycker faktiskt precis tvärtom att 99 blivit trevligare med de nya reglerna och med mindre nitiska moderatorer som förr ofta förstörde "trevligheten" mer än de hjälpte.

"Förr" är det typ förra veckan (medlem sedan juni-12)

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-06-15 17:54
Ursprungligen av akerstrom:

"Förr" är det typ förra veckan (medlem sedan juni-12)

Jag har varit medlem förr i tiden men tröttnade bl.a. på grund av "moderatorer from hell". Nu verkar 99 klart bättre men vi får väl se hur detta utvecklar sig.

Ursprungligen av akerstrom:

Förtydligar att det jag "gillade" var zinneds åsikter, inte att 99 nu blir ett sweclockers/flashback-ställe. Företaget har köpt forumet och medlemsdatabasen och gör förstås precis vad man har lust med/tjänar mest pengar på. Personligen har jag sett 99 som en trevlig community, nu är det bara en inkomstkälla vilket inte känns lika hemtrevligt.

99Mac är absolut inte bara en inkomstkälla för oss, vi som arbetar med detta gör det av personliga intressen och vår främsta motivation är att bygga ett starkt och välmående community tillsammans med er medlemmar. Eftersom att vi driver det som företag har vi naturligtvis en affärsmodell, annars hade vi helt enkelt inte överlevt, men det betyder varken att vinst är det enda som spelar roll eller att siten behöver bli mindre hemtrevlig. Om vi gör detta rätt så är jag säker på att ni medlemmar i slutändan tjänar på att ha forumvärdar som kan fokusera till 100% på communityts bästa.

Vill även betona att 99 och Swec är separata siter, det finns inga planera på att göra dom likare varandra. 99 är och förblir sitt eget community.

1. Det är skillnad på ett brott mot ett användaravtal och ett brott.

2. Jailbreak bryter högst sannolikt mot användaravtalet, och det är just därför garantin slutar gälla.

3. Jag anser mitt inlägg vara rätt så fattigt på attityd.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-06-15 23:47
Ursprungligen av A Milton:

1. Det är skillnad på ett brott mot ett användaravtal och ett brott.

2. Jailbreak bryter högst sannolikt mot användaravtalet, och det är just därför garantin slutar gälla.

3. Jag anser mitt inlägg vara rätt så fattigt på attityd.

1) Du har inte förstått att du inte kan rycka ett ord ut kontext. I diskussionen är brottet just att man bryter mot det användaravtal man som användare har ingått med Apple.

2) Mycket möjligt, och jag har som sagt redan skrivit mitt ställningstagande kring det.

3) Det tycker jag inte när du yttrar dig som du gör i sista stycket i ditt inlägg #43. Du insinuerar att jag inte skulle vara säker på min sak på en punkt som jag redan har besvarat men som du bevisligen inte har läst.

Ursprungligen av Zimmerman:

Att man diskuterar brott mot avtal mellan människor och mellan människor och företag - eller delar information som beskriver hur man kan bryta avtalet - är givetvis inget som ska censureras på ett forum som detta. Här gäller svensk lag och inte privata avtal. Om vi låter företag bestämma vilken information som får delas på ett forum som dom inte själva driver - då är vi ute på en bister och mörk väg.

Jag förbehåller mig rätten och friheten att bryta vilka avtal som helst - det har inte ni med att göra. Det är en sak mellan mig och företaget som jag har avtalet med. Om jag bryter avtalet på ett offentligt forum så är det fortfarande en sak mellan mig och företaget. Ingen annan.

Sedan ska man komma ihåg att alla dessa "avtal" som man aldrig ens fyllt i egentligen inte alls gäller :-D. Det är bara trams egentligen. Bara avtal som man skriver under med penna på papper - eller med godkänt elektronisk identitetsstyrkande (BankID etc) - håller hela vägen genom en rättstat.

Ingen har påstått något annat.

Dock är det inte intressant här då det inte är punkten för diskussion utan det faktum att 99mac inte ska främja sådant beteende då det inte är rätt, vilket man främjar genom att tillåta diskussion kring det.

Ursprungligen av Adrian B:

Det betyder inte att det inte varit föremål för interna diskussioner förut. Även före SweClockers tog över har vi pratat internt om att revidera reglerna kring detta.

Det kan ju ingen annan veta då det som du säger har skett internt. Hur som helst så tycker jag att det säger sig självt att det inte borde vara tillåtet, av flera anledningar som är nämnda sedan tidigare.

Ursprungligen av Edin:

Vi har mottagit din åsikt och förstår dina resonemang - men vi kommer att tillåta dessa diskussioner framåt. Det finns folk som är för och folk som är emot, inget konstigt med det. Vi vill hålla ordet så fritt som möjligt och det är vår fortsatta ståndpunkt. Hoppas att du, i det stora hela, ändå kan trivas på 99mac.

Sure, I get it.

99mac kommer bli något helt annat framöver, en community i mängden utan den känsla som alltid har funnits här tidigare. Vi har redan sett att nivån har börjat sjunka i samband med märkliga troll-inlägg från helt nya användare samt andra konstigheter. Nu kommer regelförändringar och ändringar av forumens struktur. Inom kort ökar säkert takten mot att 99mac helt tappar sin glans och övergår till något som t ex kan liknas vid Sweclockers.

Jag kommer antagligen att framöver göra som Leftrustle skulle göra (se inlägg #31), att lämna 99mac då det inte längre kommer vara samma fina community längre. Oerhört tråkigt, tycker jag.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-06-15 23:50
Ursprungligen av zinned:

Jag kommer antagligen att framöver göra som Leftrustle skulle göra (se inlägg #31), att lämna 99mac då det inte längre kommer vara samma fina community längre. Oerhört tråkigt, tycker jag.

Hybris?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-06-15 23:56
Ursprungligen av Gordy:

Hybris?

Nej, varför skulle det vara det? Jag gillar helt enkelt inte utvecklingen som nu verkar ta mer och mer plats när Sweclockers verkar göra om communityn till något som det aldrig har varit tidigare...ett i mängden. Som sagt så kommer jag att följa utveckligen men jag är rädd att det blir så och då finns det ingen anledning att vara en del av communityn längre.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-06-16 00:10
Ursprungligen av zinned:

Nej, varför skulle det vara det? Jag gillar helt enkelt inte utvecklingen som nu verkar ta mer och mer plats när Sweclockers verkar göra om communityn till något som det aldrig har varit tidigare...ett i mängden. Som sagt så kommer jag att följa utveckligen men jag är rädd att det blir så och då finns det ingen anledning att vara en del av communityn längre.

OK själv tycker jag 99.se börjar bli bättre än på bra mycket länge. Tror inte 99.se kommer förlora sin särart däremot så kommer säkert stämningen bli mer avslappnad och lustfylld. Det är väl bra?
Angående hackintosh så är det väl egentligen just på 99.se som sådana diskussioner ska föras? Men är man inte intresserad så behöver man ju faktiskt inte läsa eller posta i dom.

Ursprungligen av zinned:

Nej, varför skulle det vara det? Jag gillar helt enkelt inte utvecklingen som nu verkar ta mer och mer plats när Sweclockers verkar göra om communityn till något som det aldrig har varit tidigare...ett i mängden. Som sagt så kommer jag att följa utveckligen men jag är rädd att det blir så och då finns det ingen anledning att vara en del av communityn längre.

Har du läst boken Vem snodde osten? Gör det. Den handlar om att se möjligheter i förändring. Många stora bolag har använt sig av den, bland dem Apple.

Den största förändring som skett hittills är just att Sweclockers köpt 99mac. Jag har inte märkt så mycket annat än så länge, så att redan börja klaga tycker jag känns lite drastiskt. Ge det lite tid. Eller låt bli.

Ursprungligen av zinned:

1) Du har inte förstått att du inte kan rycka ett ord ut kontext. I diskussionen är brottet just att man bryter mot det användaravtal man som användare har ingått med Apple.

2) Mycket möjligt, och jag har som sagt redan skrivit mitt ställningstagande kring det.

3) Det tycker jag inte när du yttrar dig som du gör i sista stycket i ditt inlägg #43. Du insinuerar att jag inte skulle vara säker på min sak på en punkt som jag redan har besvarat men som du bevisligen inte har läst.

Jo, tro det eller ej, jag vet mycket väl att det kan bli väldigt fel när man tar något ur sitt sammanhang. Min personliga åsikt är dock att det inte funkar att förkorta "brott mot användaravtal" (som inte ens är ett riktigt avtal) till "brott" (som i nästan alla andra sammanhang skulle betyda att något är brottsligt, det vill säga straffbart). Att bryta mot ett användaravtal är inget brott. Förutsatt att man vill undvika missförstånd får man helt enkelt bita i det sura äpplet och skriva den längre versionen istället.

Tvärtom skrev jag väldigt klart och tydligt att du verkade väldigt säker på din sak, inte att du verkade osäker. Du skrev att det ena var ett brott, medan det andra inte var det. Jag undrade varför. Tydligen menade du med brott att man bryter mot Apples EULA, men det framgick inte speciellt tydligt. Att trippa på tå för multinationella bjässebolags andvokatförfattade användaravtal tycker jag låter som en dålig plan.

Angående att Hackintosh-frågan diskuterats bland moderatorerna så finns det nog både en och annan tråd där den saken lyfts fram om man söker lite. Att ett hobbyforum som drivs på fritiden kanske vill vara extra tillmötesgående mot sin huvudannonsör är väl ganska lätt att förstå. Detta är nu inte längre fallet. Bring on teh h4ck1n705h35!!!!!

Ursprungligen av zinned:

Jag kommer antagligen att framöver göra som Leftrustle skulle göra (se inlägg #31), att lämna 99mac [...]

OT: När man hängt här i forumet i snart 10 år så har man sett många användare skriva liknande "hot". Vissa har lämnat forumet, andra har stannat kvar, några har återkommit. Varför man tjatar om att man ska lämna forumet kommer jag nog aldrig att förstå; om man inte trivs är det väl bara att ta bort bokmärkena så är saken löst?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-06-17 20:36
Ursprungligen av A Milton:

OT: När man hängt här i forumet i snart 10 år så har man sett många användare skriva liknande "hot". Vissa har lämnat forumet, andra har stannat kvar, några har återkommit. Varför man tjatar om att man ska lämna forumet kommer jag nog aldrig att förstå; om man inte trivs är det väl bara att ta bort bokmärkena så är saken löst?

Det var inget hot, det finns inte ens en möjlighet för mig att kunna hota i ett sådant här sammanhang. Det var mest ett uttryck för min bitterhet mot den väg som jag tror att 99mac nu kommer att gå. Givetvis hoppas jag att jag har fel men med tanke på vilka indikationer man redan fått av olika slag så tvivlar jag.

Återigen, jag hoppas givetvis att jag kommer ha fel.

Ursprungligen av A Milton:

Har du läst boken Vem snodde osten? Gör det. Den handlar om att se möjligheter i förändring. Många stora bolag har använt sig av den, bland dem Apple.

Den största förändring som skett hittills är just att Sweclockers köpt 99mac. Jag har inte märkt så mycket annat än så länge, så att redan börja klaga tycker jag känns lite drastiskt. Ge det lite tid. Eller låt bli.

Att Sweclockers har tagit över är tråkigt bara det, i min värld. Jag har förståelse för att det kanske inte gick att fortsätta som det har varit men ändå tycker jag det är tråkigt men inget att göra något åt. Detta med att klaga reda, det har vi redan diskuterat i annan tråd och kommit fram till att det inte är något konstigt utan det är en sund reaktion på förändring. Man drar öronen åt sig och ställer sig väldigt tvivlande. Framtiden får ju utvisa hur det blir.

Ursprungligen av IngoX:

Ett sånt främlingsfientligt uttalande
Jag kan inte se att märkliga troll-inlägg har ökat. Däremot sedan flera år ökande andel nya medlemmar som börjat använda apple-produkter och hittar hit. Jag välkomnar nya användare! En del hälsar på en kort stund, andra trivs och stannar. Vi är inte längre bara en liten klubb för OS9-nördar som klappar våra grå burkar och oroas över allt det här nya *nix. Eller vad 99mac nu en gång varit. Den där känslan varierar nog för oss alla.

Jag kan ju inte uttala mig om vad du har sett utan bara om vad jag själv har sett Detta är inte pga ökat antal användare av Apple-produkter de senaste åren, så har det givetvis blivit men det har inte skett någon dramatisk ändring här utan det har gradvis ökat. Nu de senaste veckorna har dock något hänt och det var det jag syftade på.

Ursprungligen av IngoX:

Sedan ser jag bara positivt på att det just är Sweclockers ägare som tagit över. Jag är inte medlem på det forumet, men när jag någon gång behövt hitta snabb info på svenska om någon klurighet på mörka sidan är det alltid dit jag vänt mig. Jag ser bara positivt på framtiden för 99mac i denna nya regi

Det tycker inte jag men det är bara min åsikt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-06-16 00:37
Ursprungligen av zinned:

99mac kommer bli något helt annat framöver, en community i mängden utan den känsla som alltid har funnits här tidigare. Vi har redan sett att nivån har börjat sjunka i samband med märkliga troll-inlägg från helt nya användare samt andra konstigheter. Nu kommer regelförändringar och ändringar av forumens struktur. Inom kort ökar säkert takten mot att 99mac helt tappar sin glans och övergår till något som t ex kan liknas vid Sweclockers.

Ett sånt främlingsfientligt uttalande
Jag kan inte se att märkliga troll-inlägg har ökat. Däremot sedan flera år ökande andel nya medlemmar som börjat använda apple-produkter och hittar hit. Jag välkomnar nya användare! En del hälsar på en kort stund, andra trivs och stannar. Vi är inte längre bara en liten klubb för OS9-nördar som klappar våra grå burkar och oroas över allt det här nya *nix. Eller vad 99mac nu en gång varit. Den där känslan varierar nog för oss alla.

Ursprungligen av zinned:

Jag kommer antagligen att framöver göra som Leftrustle skulle göra (se inlägg #31), att lämna 99mac då det inte längre kommer vara samma fina community längre. Oerhört tråkigt, tycker jag.

Ett community blir vad medlemmarna gör det till. Artighet och umgängesregler är viktigt, och där har väl inget förändrats i forumreglerna? Lägg din positiva energi på den känsla du tycker ska råda här. Om du vill.

Sedan ser jag bara positivt på att det just är Sweclockers ägare som tagit över. Jag är inte medlem på det forumet, men när jag någon gång behövt hitta snabb info på svenska om någon klurighet på mörka sidan är det alltid dit jag vänt mig. Jag ser bara positivt på framtiden för 99mac i denna nya regi

Ursprungligen av zinned:

Det kan ju ingen annan veta då det som du säger har skett internt.

Du får lita mig på den punkten. (Och det finns andra moderatorer som varit med och diskuterat frågan förut.)

Ursprungligen av zinned:

Hur som helst så tycker jag att det säger sig självt att det inte borde vara tillåtet, av flera anledningar som är nämnda sedan tidigare.

Ja, du har gjort det glasklart att du är av den åsikten.

  • Medlem
  • 2012-06-17 23:07
Ursprungligen av Adrian B:

Du får lita mig på den punkten. (Och det finns andra moderatorer som varit med och diskuterat frågan förut.)

Yep..

Bevaka tråden