Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för alla som beställt nya MacBook Air (Juni, 2012)

Tråden skapades och har fått 90 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Fick min 13 " 8 Gb ram 256Gb Hdd.
Grymt nöjd.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-27 13:28

Har fortfarande inte fått min Air :(. Börjar fundera på om man ska ta den dyare varianten (i7/256GB/8GB) istället för (i5/128GB/8GB) fast det känns inte som att jag kommer utnyttja diskutrymmet, prestandan mellan i5/i7 lär jag inte märka skillnad på. Men mest för att vara framtidssäker. Det är inte min "enda" dator och jag lagrar inga bilder/filmer på den, undrar om jag klarar mig med 128GB?

Edit: Äsch, klarar mig bra med 128GB/i5 :).

Senast redigerat 2012-06-27 13:52

Efter att ha funderat på att köpa en mac i några år så beställde jag en till slut idag. Blev en Air 13" (i5/8GB/128GB).

Jag funderar starkt på att göra Air:en min första Mac men jag har en liten fundering först.

Vid uppspelning av 1080p-film (upp 10GB/film), börjar fläkten vina märkbart? Jag har en två år gammal bärbar PC som är knäpptyst som jag jämfört med min frus MBP (2,3 ghz i5, 4 gb) som inte kan spela upp något HD-material utan att fläkten börjar varva märkbart inom några minuter.

  • Medlem
  • Täby
  • 2012-06-28 10:06
Ursprungligen av ThomasT:

Jag funderar starkt på att göra Air:en min första Mac men jag har en liten fundering först.

Vid uppspelning av 1080p-film (upp 10GB/film), börjar fläkten vina märkbart? Jag har en två år gammal bärbar PC som är knäpptyst som jag jämfört med min frus MBP (2,3 ghz i5, 4 gb) som inte kan spela upp något HD-material utan att fläkten börjar varva märkbart inom några minuter.

Vilken spelare använde du? Prova med Plex som är den processorsnålaste uppspelaren som jag förstått det. Jag har i alla fall inte lyckats dra igång fläkten på varken 720p eller 1080p på varken min min 2010MBP eller den nya 2012MBA. (8GB RAM & SSD på båda om det kanske gör någon skillnad).

Beställde min den 20:e och fick uppskattad leveranstid till den 5:e Juli.. Men idag så knackade det på dörren och där stog en glad UPS-gubbe med några paket Har just installerat några standardprogram och börjat klicka runt, och är sjukt imponerad så här långt. Känns extremt snabb på allt jag testat. Enormt bra läs/skrivhastigheter, och de spel jag testat flyter på riktigt, riktigt bra. Funderar starkt på att helt enkelt skita i att köpa en ny iMac (som planen var när de släpps senare i höst, eller när det nu blir) och bara köra Air + TB-display istället. Ska testa vidare, men just nu är jag sjukt nöjd iaf

  • Medlem
  • 2012-06-28 16:09

En Air + TB-display räcker nog långt för hemanvändning. Jag funderar på att sälja min Air (2010) och min Mini (2011) och bara köra på nya Airen, precis som du.

Ursprungligen av Dalle:

En Air + TB-display räcker nog långt för hemanvändning. Jag funderar på att sälja min Air (2010) och min Mini (2011) och bara köra på nya Airen, precis som du.

Det är faktiskt även för jobb - jag jobbar mycket hemifrån, och sitter idag med en iMac. Jag jobbar med programmering i olika former, så jag är inte jätteberoende av supersnabbt grafikkort, mycket lagring mm. Även om iMacen (2009 i7 27") fortfarande är lite snabbare vad gäller CPU/GPU på pappret så väger SSD:n upp den skillnad som finns med hästlängder.

Jag hade redan sen tidigare en 2010 11" Air för att ta med på möten, resor, semester mm, och den har funkat kanon, men man märker att den är lite långsammare. Så är inte fallet med den nya Och tjejen blir nog glad över att få "ärva" min tidigare Air. Nu väntar jag bara på en fungerande lösning för externa grafikkort via thunderbolt så känns det som den ultimata setup:en..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-05 16:34

Väntar på min som åkt; Kina - Korea - Tyskland och nu Kazakstan..!?! Ser att den avgånsskannats där nu. Men man kan ju undra vad i hela friden den skulle dit och vända för..?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-05 23:56

Ja, då var den tillbaka i Köln, Tyskland...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-09 14:13

Men nu var den i mitt knä. Detta skrivs alltså på en Air 128GB/8GB. Formatet är ju helt underbart. Könns perfekt. Upplever den lättare än vad jag trodde. Men allt är ovant jämfört med vad jag är van vid.

Det är två saker som stör mig så här efter 10 minuter:
- att man fysiskt måste trycka ned touchplattan
- att mitt klockarmband skrapar på metallen. Känns som om klockan eller daton kommer få grymma repor.

Får återkomma senare med omdöme. Och säkert 100 frågor.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-07-09 14:27
Ursprungligen av xms67:

- att man fysiskt måste trycka ned touchplattan

Det är defaultbeteende i OS X. Du kan ändra till dutt-klick i Systeminställningar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-09 14:44
Ursprungligen av Vassius:

Det är defaultbeteende i OS X. Du kan ändra till dutt-klick i Systeminställningar.

Tack!

  • Medlem
  • Täby
  • 2012-07-09 14:55

Duttklick för vänsterklick och duttklick med två fingrar för högerklick... det e nice

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-09 15:31

Kan man ställa ytterligare en fråga här eller bör allmänna frågor finnas i en annan tråd?

1. När jag öppnar datorn så måste jag ange lösenord direkt. Det finns inget system för att fördröja det? Så att man kan flytta den från ett rum till ett annat utan att behöva ange lösenordet igen.

2. Stavningskontrollen, hur fungerar den. När ett ord markeras med de röda punkterna, vad gör jag då?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-09 15:37

1: är inte helt 100 på vad du menar men under Systeminställningar / Säkerhet och Integritet ställer du in lösenord och om det ska vara aktivt eller inte.

2: högerklicka på ordet så får du upp förslag på "rättstavningsord".

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-09 15:52

I och med att jag lagt in lösenord på mitt användarkonto så aktiveras behovet av lösenord direkt. Skulle vilja kunna stänga locket och öppna det utan att ange lösenord om det gått säg max 5 min.

Men ska kolla det du skrev. Tack!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-09 16:41

Ok, men det går att ställa in där också, bara att välja hur lång tid, t.ex 5 min.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-09 17:58
Ursprungligen av stile:

Ok, men det går att ställa in där också, bara att välja hur lång tid, t.ex 5 min.

Tack! Då var nog de första inställningarna lara.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2012-08-06 21:13

Nu har jag beställt min första MacBook någonsin och det blev en Air med specen 128GBSSD/8GB/13"

Detta ska bli så trevligt när den kommer hit

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-08 11:54
Ursprungligen av Insane:

Nu har jag beställt min första MacBook någonsin och det blev en Air med specen 128GBSSD/8GB/13"

Detta ska bli så trevligt när den kommer hit

Bra val! Grymt trevlig liten maskin.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2013-01-24 10:32

Väcker liv i den här gamla tråden med en fråga rörande leverans. På UPS hemsida står det att datorn som jag har beställt (Macbook Air 13") destinationsskannades på Arlanda för drygt en timme sedan. Går det att säga något om när den kan tänkas levereras till Uppsala, hem till mig? Beräknad leveranstid har under hela resan angetts som "den 24/1, innan dagens slut".

Jag undrar detta då jag inte kommer vara hemma kl 13–15.30 idag. Det skulle vara surt att behöva vänta ett dygn till, om UPS försöker att leverera datorn just då.

Dom gånger jag fått leveranser har dom nästan alltid kommit kring lunchtid (11-13), men det kan såklart variera, så det är inte alls omöjligt att du missar det. Däremot brukar det gå bra att ringa till UPS och höra om de kan komma senare, ibland brukar det gå lösa genom att de kommer till dig sist eller först på sin körning för att du ska kunna finnas på plats och ta emot det, dvs att man kan förflytta leveranstiden nån timme frammåt eller bakåt. Skadar inte att slå dem en signal och höra.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2013-01-24 11:48

Tack för ditt svar! Precis innan jag skulle ringa ringde leverantören, och meddelade att hon skulle hinna komma nu innan 12.30. Med andra ord löser det sig.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2013-01-24 18:29

Ursäkta om kommande fråga inte hör hemma här, utan har besvarats på annat håll/kräver en egen tråd.

Får en känsla av att mycket ramminne på min nya dator används till saker som jag inte alls vet vad de gör. Första gången jag startade och började använda datorn såg jag till min förskräckelse att nästan 7,9 GB av minnet användes – detta trots att jag bara hade Safari och iTunes igång! Startade då om datorn och nu används ca 2,81 GB. Detta jämfört med min gamla dator, som bara använder 1,32 GB för samma processer.

När jag vidare tittar i Aktivitetskontrollen på den nya datorn är 40 processer aktiva. På den gamla rör det sig bara om 21 stycken. Ett par av dessa förstår jag är nya för Mountain Lion (tidigare använde jag Mac OS X 10.6.8), men vad de andra gör där, det har jag ingen aning om.

De processer som inte återfinns på den gamla datorn är de som följer. Någon vänlig själ som kan förklara vad dessa processer betyder, och om det är säkert att stänga av dem/alternativt hur jag lokaliserar dem?

"accountsd"
"AirPort Base Station Agent"
"AppleIDAuthAgent"
("Bildström")
"CalenderAgent"
"cfprefsd"
"com.apple.dock.extra"
"cookied"
"CVMCompiler"
"distnoted"
"helpd"
"imagent"
Tre stycken "mdworker"
"mdvorker32"
"NetworkBrowserAgent"
("Notiscenter")
"talagent"
"tccd"
"TISwitcher"
"ubd"
"usernoted"
"xpcd"

Edit: nu är det 53 processer...

Senast redigerat 2013-01-24 18:54

Det är precis så det ska vara, så mycket minne som möjligt ska användas.
Vad gör minne för nytta om det ligger oanvänt?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2013-01-25 00:58
Ursprungligen av keptang:

Det är precis så det ska vara, så mycket minne som möjligt ska användas.
Vad gör minne för nytta om det ligger oanvänt?

Jo, så klart. Undrade ju dock mer exakt vad det är för sorts processer som ligger igång i bakgrunden. Tycker det känns mycket att runt 3–4 GB används, när det enda som är igång (av vad jag kan se) är ett Safari-fönster och Itunes — något som på den förra datorn, med endast 2 GB ram (men visserligen med Snow Leopard), krävde ca 1 GB.

Kanske jag som tänker fel, men det känns som att det är ram som är bra att ha ju mer safari-tabbar man öppnar. Är jag helt ute och cyklar?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-01-25 01:01
Ursprungligen av Adzam 1:

[...] Tycker det känns mycket att runt 3–4 GB används [...]

Eller...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2013-01-25 02:02

zinned: Aha! Då kanske det inte är något konstigt.

Så här såg det dock ut nyss, med enbart en tabb öppen i Safari och Mail och AppStore öppna. Verkar dock som om en omstart löste det hela.

Edit: Nu har jag läst på lite – innan hade jag ingen aning om vad de olika färgerna i pajdiagrammet betydde; tittade bara på den (positivt) gröna färgen. Nu tror jag att jag förstår hur det hela funkar.

Senast redigerat 2013-01-25 14:08
Bevaka tråden