Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för alla som beställt nya MacBook Air (Juni, 2012)

Tråden skapades och har fått 90 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-26 08:56
Ursprungligen av Marcus_R:

Är du seriös? Du inser att funktionen inte sitter i själva knappen antar jag? Hyfsat lätt att lära sig att knapp nummer 9 är en högerparantes, oavsett vad som står på den

Haha..:D Kan det vara så enkelt..? Seriöst trodde jag att även funktionen var fel... :">

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-06-26 18:28
Ursprungligen av xms67:

Haha..:D Kan det vara så enkelt..? Seriöst trodde jag att även funktionen var fel... :">

Modigt av dig att erkänna detta!

Ursprungligen av Pulver:

En liten detalj - har de placerat parentesen på tangent 9 åt fel håll på tangentbordet ?

Det där skulle jag felanmäla för att få fixat. Borde gå lätt att byta på en serviceverkstad och i.o.m. att det är ett fabrikationsfel så ska det inte kosta dig något.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2012-06-26 12:24
Ursprungligen av Marcus K:

Det där skulle jag felanmäla för att få fixat. Borde gå lätt att byta på en serviceverkstad och i.o.m. att det är ett fabrikationsfel så ska det inte kosta dig något.

Jag tycker att du ska packa ner den i orginalkartongen och lägga in den i ett bankfack. Kanske blir den värd massor med pengar om 50 år...

  • Medlem
  • 2012-06-16 09:39

Fläkten snurrar hela tiden för att kyla CPUn, men den är tyst. ladda ner iStat Pro så kommer du se att den snurrar med minst 1800rpm.

Ursprungligen av Dalle:

Fläkten snurrar hela tiden för att kyla CPUn, men den är tyst. ladda ner iStat Pro så kommer du se att den snurrar med minst 1800rpm.

Jag lyfte nu upp Air:en och lyssnade vid baksidan i närheten av strömkontakten och mycket riktigt så hör man då fläkten.

Men det räcker med att jag ställer ned datorn på bordet så hörs absolut ingenting och då sitter jag i en nästan ljudlös miljö - trevligt.

Och den kan uppenbarligen varva upp när det verkligen behövs.

Läste lite "skräck-historier" innan inköp om tidigare modeller av Air där fläkten gick på max hela tiden pga en bugg så jag var lite orolig (jag slipper gärna störande bakgrundsljud och är kanske lite mer känslig än andra)

Det optimala (enligt mig) skulle vara en fläktfri lösning så slipper man även framtida problem med damm som täpper igen fläktarna och orsakar överhettning - men det dröjer nog några generationer till innan intel skapar en prestanda-processor som går att köra fläktfritt eller Apple stoppar i en Arm-processor i Macbook.

  • Medlem
  • Trelleborg
  • 2012-06-16 16:51

Har beställt en MacBook Air 13" med 8GB RAM, 256GB SSG och i7.
Beräknad leverans är 28 juni.

  • Medlem
  • 2012-06-16 23:09

Jag är farligt nära att trycka på "lägg till" på Apples hemsida! En 13" Air med 128 GB HDD och 8 GB RAM. Säljer jag min "gamla" (2010) Air så är steget inte så stort ekonomiskt... Vad tycker ni? Det jag vill ha är belyst tangentbord, i5-prolle (c2d på gamla) samt Thunderbolt så jag kan koppla den till min Thunderbolt Display.

Ursprungligen av Dalle:

Jag är farligt nära att trycka på "lägg till" på Apples hemsida! En 13" Air med 128 GB HDD och 8 GB RAM. Säljer jag min "gamla" (2010) Air så är steget inte så stort ekonomiskt... Vad tycker ni? Det jag vill ha är belyst tangentbord, i5-prolle (c2d på gamla) samt Thunderbolt så jag kan koppla den till min Thunderbolt Display.

Tryck på knappen, otrolig skillnad mellan C2D och i*.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2012-06-16 23:38

Ja det är bara å köp.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-17 09:36

Macbook air 13", 8GB ram och 128GB disk beställd.

Jag är lite kluven - visst kan jag tycka att sådana "slarvfel" inte hör hemma på produkter i 10k-klassen, men samtidigt klingar "dagens I-lands-problem" i huvudet

Jag hittade förövrigt en bild på 2012 Air med Engelsk tangent-layout på ifixit:

http://guide-images.ifixit.net/igi/SHqUdqBUqGZ35Sy6.huge

Där ser man att de har vänster-parentesen på tangent 9 - precis som på min alltså.

Är det någon som vet om tangentbordet sitter ihop i ett stycke under skalet eller om det är enstaka tangenter ?

Om det endast är enstaka tangenter kan det ju hända att det endast är jag som råkat få en "engelsk 9:a" och att andra med svensk layout därmed inte är drabbade.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-17 10:56
Ursprungligen av Pulver:

Jag är lite kluven - visst kan jag tycka att sådana "slarvfel" inte hör hemma på produkter i 10k-klassen, men samtidigt klingar "dagens I-lands-problem" i huvudet

Jag hittade förövrigt en bild på 2012 Air med Engelsk tangent-layout på ifixit:

http://guide-images.ifixit.net/igi/SHqUdqBUqGZ35Sy6.huge

Där ser man att de har vänster-parentesen på tangent 9 - precis som på min alltså.

Är det någon som vet om tangentbordet sitter ihop i ett stycke under skalet eller om det är enstaka tangenter ?

Om det endast är enstaka tangenter kan det ju hända att det endast är jag som råkat få en "engelsk 9:a" och att andra med svensk layout därmed inte är drabbade.

Jadu, det ska nog gå att byta tangent på den men känns onödigt då du har garanti. Skulle vara kul att kontakta Apple för ett svar :D. Foxconn nissarna som var lite trötta. Får se om min modell har så också, jag tog dock 8GB varianten så det kanske är en annan "batch".

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-17 10:57
Ursprungligen av Pulver:

Är det någon som vet om tangentbordet sitter ihop i ett stycke under skalet eller om det är enstaka tangenter ?

Om det endast är enstaka tangenter kan det ju hända att det endast är jag som råkat få en "engelsk 9:a" och att andra med svensk layout därmed inte är drabbade.

Det sitter ihop i ett stycke.

Ok, då finns det helt klart en chans att andra med svensk tangent-layout drabbas av detta.

Du har kanske fått en "skilling banco"

Skulle det visa sig att jag är den enda med felvänd parentes får jag väl sälja den dyrt en vacker dag

Min misstanke är dock att andra med (Mid 2012) 13" Air och svensk tangent-layout får samma "felaktiga" tangentbord och de borde väl få sina exemplar denna vecka ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-18 13:30
Ursprungligen av Pulver:

Skulle det visa sig att jag är den enda med felvänd parentes får jag väl sälja den dyrt en vacker dag

Min misstanke är dock att andra med (Mid 2012) 13" Air och svensk tangent-layout får samma "felaktiga" tangentbord och de borde väl få sina exemplar denna vecka ?

Får jag ett sådant exemplar så blir det reklamation ;). Hade stört mig galet mycket.

  • Medlem
  • Täby
  • 2012-06-18 15:02
Ursprungligen av antii:

Får jag ett sådant exemplar så blir det reklamation ;). Hade stört mig galet mycket.

Samma här!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-18 14:25

Engelsk tangentbords layout har vänster parantes på 9an.

  • Medlem
  • Trelleborg
  • 2012-06-18 16:12

Som ny Mac ägare kunde man fått en bättre start. Om jag också drabbas vill säga. Vet att det kan hända vilken tillverkare som helst men Apple har ju ett rykte om att ha hög kvalité.
Nåja, lämnar besked den 28:e då min MBA beräknas komma.

Recension på Engadget av (2012) 13" Air:

MacBook Air review (13-inch, mid 2012) -- Engadget

  • Medlem
  • Täby
  • 2012-06-21 00:01

Flickvännen fick sin MBA idag och hennes 9a ser ut som den ska Min har leveransdatum imorgon!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-21 07:01
Ursprungligen av kainen:

Flickvännen fick sin MBA idag och hennes 9a ser ut som den ska Min har leveransdatum imorgon!

Trevligt! Får nog inte min förens på tisdag :(.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-21 19:07

Beställde en specialbyggd (13", 2.0GHz i7, 8GB RAM, 256 GB HD) via återförsäljare dagen efter nya MBA utannonserades, men den dröjer

Förmodligen då det är ett specialbygge och Apple prioriterar kunder som handlar via webbshoppen kanske...

Hoppas den hinner komma på tisdag då jag har ett 15-timmarsflyg på onsdagmorgonen...

  • Medlem
  • Täby
  • 2012-06-24 09:16

Min 9a ser också ut som den skall. Jag fick datorn i torsdags... känns mycket rappare än min MBP mid 2010! (även den med 8Gb RAM samt SSD disk).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-24 10:42

Trevligt :D. Hur upplever du skärmen? Har du några synpunkter på ljudnivå?

  • Medlem
  • Täby
  • 2012-06-24 16:21
Ursprungligen av antii:

Trevligt :D. Hur upplever du skärmen? Har du några synpunkter på ljudnivå?

Hade föredragit svart ram på skärmen... Annars är den bättre upplösning än min gamla MBP samt bra färger och kontrast.

Ljudnivå... Hmm vilken ljudnivå? Den är tyst som en mus

Ursprungligen av kainen:

Min 9a ser också ut som den skall.

Då har jag helt klart fått en skilling banco - förväntar mig att den minst har fördubblats i värde när jag säljer den...

  • Medlem
  • Trelleborg
  • 2012-06-26 03:16

Fick min MBA 13" (i7/8GB/256GB) igår och är väldigt nöjd. Har inte gjort något tyngre än att installerat några program och Windows8 och SuSE i Parallels Desktop. Har inte hört fläkten eller märkt att den skulle blivit varm.
Min första egna Mac men har iPhone 4 och iPad 2 sen innan. I jobbet har jag haft möjlighet att testa en MBP 13" 2011 men föredrar helt klart denna. Mycket pga den högre skärmupplösningen.

Edit: Parentesen på siffran nio är korrekt på tangentbordet.

Bevaka tråden