Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny, snabbare, Powerbook G4 15" i aluminum

Tråden skapades och har fått 90 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Citat:

Skrevs ursprungligen av iBjorn
Är det inte därför som iBooken med 512k fullspeed-L2 i vissa tester t.o.m slår Powerbooken

Nästa generation av G3:an ska ha hela 1MB L2, de ni.

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2003-09-16 17:54

Hade det inte varit för att min ekonomi är lite i otakt(läs krashad...) så hade jag nog beställt en PB15 nu. Prestanda räcker för mig, det jag mest saknar i nya Powerböckerna är batteritid! Hade hellre köpt en snabb G3 med 8-9 timmars batteritid än en Powerbook G5, eller en 2GHz G4 som bara ger brännmärken på byxorna.

Annars var väl expot halvt-OK, Powerböckerna var ganska ok, liksom blåtandskeyboard och mus. Fast iTMS för Europa och lite mer mjukvara(iBrary, iDocument, iSync 1.2, iCal 1.5, Safari 1.1 mm.) hade varit kul, liksom en uppfräschning av .Mac.

Sedan drömmer jag om blåtandsstöd för audio, bluetooth-headset med iChat AV hade varit så j-k coolt!

hinner du fundera p[ sant har pa massan?, sorry star vid ett franskt tangentbord...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Gabriel Falkenberg
Och varför inte göra om tangentbordet på 17" så att det har en numerisk del? Skulle nog vara mer användbart för de flesta än att kunna ställa en kaffekopp på högtalarna.

Det där har jag diskuterat tidigare vill jag minnas. Skulle de sätta in numeriskt tangentbord skulle de behöva flytta styrplattan i sidled. Det skulle ta bort symetrin, vilket skulle gå emot Apples designprinciper....
(Jag kan inte annat än hålla med om att det skulle se konstigt ut. Dessutom använder jag inte numeriskt så ofta. Men det är väl en smaksak.

Jag har i övrigt hört att PB 17" går under benämningen: "Diskbänken"

Citat:

Skrevs ursprungligen av c5j
Såg just att 15"Combo EJ har Bakgrundsbelyst tangentbord!!!!!!! Vaffö inte då rå? Kändes himla sniket. Beställde just en combo15, men med en xtra-modul 2700-512MB minne. +Lite annat jox, logitech MX500-mus. Mindre än 8-knappar kan man inte ha.

Om man beställer eget ram-minne själv. Vad ska man då tänka på? Förutom att det ska vara 2700 (333).
256 MB i grundconfig kändes som ett hån.

Ja, jag är själv förvånad att de krångar med så många processorhastigheter och storlekar. Enkelhet borde vara ledordet.

Men det kanske är samma tangentbord i 15" som i 12". Nån som vet? Annars är det ju absurt.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Jon Adolfsson
I januari, då kommer Quad G6 och Powerbook 19" med löstagbar skärm. Allt enligt Macosrumors (eller snart).

som sagt heh.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Gabriel Malmqvist
Jag vill ha en Powerbook G4!!

Du har hamnat i fel forum. Här samlas bara vi som för allt smör i småland inte skulle ta i en PowerBook G4 med tång.

Såhär ligger det till

PB:arna har INTE L3 cache.. (numera borttaget från den svenska sidan också..)
"Speed-optimized architecture
Inside the 15-inch PowerBook G4 is your choice of a screamingly fast 1.25GHz or 1GHz PowerPC G4 processor with Velocity Engine and 512K on-chip level 2 cache. Advanced processor design and memory architecture are among several core advantages that enable the PowerBook G4 to pack such a tremendous wallop. The level 2 cache is high-speed dedicated memory for the processor and boosts system performance by providing quick access to data and instructions en route to the processor. And it all adds up to wicked-fast performance."

Dessutom är priserna justerade på Macoteket. DOm är som följer;

Apple PowerBook G4 12" 1GHz
256MB_
40GB_
Combo_
14395kr

Apple PowerBook G4 12" 1GHz
256MB_
40GB_
SuperDrive_
15995kr

Apple PowerBook G4 15" 1.25GHz (Alu)
512MB_
80GB_
SuperDrive_
22395kr

Apple PowerBook G4 15" 1GHz (Alu)
256MB_
60GB_
Combo_
17595kr

Apple PowerBook G4 17" 1.33GHz
512MB_
80GB_
SuperDrive_
26395kr

Apple PowerBook G4 17" 1GHz
512MB_
60GB_
SuperDrive_
23795kr

exxl moms..

Jag tycker att 15" definitivt är konkurrenskraftig på marknaden (i vissa målgrupper), trots den något ringa prestandaökningen, MHz-mässigt sätt.

FireWire 800
DDR 333
Bluetooth
USB 2
802.11g
2x DVD-R
Widescreenskärm
Upplyst tangentbord (definitiv coolhetsfaktor)

Det är inte så värst många pc-laptops som slår det. Dessutom är den snygg. Apple borde dock sluta profilera sina laptops "screamingly fast", eftersom alla vet att det vid det här laget bara är ren lögn. Många tillverkare av mobila pcs gör ju nuförtiden datorer på runt 1GHz - utan att prata mycket om hastigheten - som också säljer som smör i solsken, just eftersom dagens laptopköpare inte är lika intresserade av MHz som av användbarhet.

De enda riktiga problemen med nya 15" tycker jag är vikt och pris.

  • Oregistrerad
  • 2003-09-16 21:59

Om jag inte minns fel gav Steve alla priser inkl. moms förutom G5'an där han gav priser exklusive. Den fetare 15-tummaren kostar 2600 dollar eller 2500 euro. Det är upp till ca 6000 kr billigare än de 28 000 Apple vill ha i Sverige. Hur kan det komma sig? Sa han fel? Hörde jag inkl. moms när det skulle vara exkl. moms?

Citat:

Skrevs ursprungligen av rodin
Om jag inte minns fel gav Steve alla priser inkl. moms förutom G5'an där han gav priser exklusive. Den fetare 15-tummaren kostar 2600 dollar eller 2500 euro. Det är upp till ca 6000 kr billigare än de 28 000 Apple vill ha i Sverige. Hur kan det komma sig? Sa han fel? Hörde jag inkl. moms när det skulle vara exkl. moms?

Just moms finns inte i andra länder, och sales tax är olika i olika stater i USA. Alltså ger Steve priserna i det antal dollar som Apple tar för produkten, exklusive vad staten tar av dig när du köper den.

Samtliga länder med EURO har respektive lands moms. Jag tror inte Jobs nämnde priserna inkl moms med tanke på just detta.

Momsen inom EURO länderna varierar ganska kraftigt, därför är det ju en viss skillnad mellan priserna länder sinsemellan trots EURON - vilket ju gör det ganska lätt o jämföra var man ska köpa sin burk om man har den möjligheten.

  • Oregistrerad
  • 2003-09-16 22:36

han sa "including vat"

euro-priset inklusive moms gäller väl kanske endast Frankrike då.

Senast redigerat 2003-09-16 23:14
  • Medlem
  • Tyresö
  • 2003-09-16 22:42

De nya superdrivarna skall klara 2x DVD-R. Kan någon på Expot kolla in vilket märke/modell som den har? Är det samma som i PB17/12 fast med det nya firmwaret som flyter omkring eller är det en helt ny modell tro.

  • Medlem
  • Lund
  • 2003-09-16 23:28

Apple borde dock sluta profilera sina laptops "screamingly fast", eftersom alla vet att det vid det här laget bara är ren lögn.
De enda riktiga problemen med nya 15" tycker jag är vikt och pris.

saxat från Martin

detsamma gäller även G5

Nu har G5 1.6 kommit till Lund. 21000:-.
för en maskin med 256Mb minne. Vrida en bild 115Mb stor 90 grader tar ca 30sek. i PS. Maskinen levereras med 2 st 128 minnen
På min bärbara för 9000:- tar det 1.3 sek.
1Gb minne extra i maskinen så att man kan börja jobba i PS och priset närmar sig 25000:-för denna vackra skapelse.
Är maskinen bara till för att surfa och skriva med i grundutförandet? Vilken student eller medelinkomstagare har råd med närmare 25000 för en apple maskin? Det är ju ett hån att köpa något för tjugotusen som knappt har minne att starta. Hur tänker Apple???
Mikael Risedal

  • Medlem
  • Linköping
  • 2003-09-17 07:44
Citat:

Skrevs ursprungligen av miri
Vilken student eller medelinkomstagare har råd med närmare 25000 för en apple maskin?

En gissning är att det inte är så många studenter som köper G5:or (än). En skärm ska man ju också ha så totalt landar väl priset närmare 30.000:-. En annan gissning är att Macsverige i större utsträckning än PCsverige består av egna företagare (undertecknad inkluderad) som skattefritt kan inhandla sin datorutrustning. Kanske köper medelinkomsttagarna iMac?

o11e

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-17 08:13
Citat:

Skrevs ursprungligen av Jonas Mellander
Men det kanske är samma tangentbord i 15" som i 12". Nån som vet? Annars är det ju absurt.

Det är samma tangentbord på Alla PowerBooks, 12, 15 och 17". Däremot så är endast 15"SD och 17" bakgrundsbelyst.

Citat:

Skrevs ursprungligen av miri
Nu har G5 1.6 kommit till Lund. 21000:-.
för en maskin med 256Mb minne. Vrida en bild 115Mb stor 90 grader tar ca 30sek. i PS. Maskinen levereras med 2 st 128 minnen
På min bärbara för 9000:- tar det 1.3 sek.

115 MB på 1,3 sekund? Det är inte så att bara skärmvisningen roteras, medans i PS på G5 roterar du den fysiska bilden, d v s räknar om varenda pixel?

I övrigt är ju 256 MB pinsamt lite, men det är väl upp till varje konsument att fylla på...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-09-17 12:00

Är det någon som vågar tippa på om man verkligen märker någon prestandaskillnad mellan en 1Ghz och en 1.25Ghz powerbook? Det lockar såklart med toppmodellen men om man via Apple Store köper "budgetmodellen" och byter ut combodriven mot en superdrive och 60-gigs hårddisken mot en 80 så blir priset 3000 kronor mindre. Minnet köper jag elsewhere för 770 kr och airportkort har jag i dagsläget ingen glädje av. Likaså det bakgrundsbelysta tangentbordet. Det är i mina ögon enbart en coolhetsfaktor som jag gärna sparar in 750 kronor på.

Jag våndas över valmöjligheterna...

Citat:

Skrevs ursprungligen av miri
De enda riktiga problemen med nya 15" tycker jag är vikt och pris.

Priset är ganska konkurrenskraftigt för vad man får upplever jag det som.

Citat:

Skrevs ursprungligen av miri
Vilken student eller medelinkomstagare har råd med närmare 25000 för en apple maskin?

Jag känner sådana. Apple har bra avbetalningsplaner för studenter som man kan utnyttja, förutom studentrabatten.

Men om man ändå inte har råd så kanske man får inse att man inte kan få allt man dreglar över. Bara för att man inte har råd så betyder inte det att alla produkter man inte har råd med är överprissatta. Har man begränsad budget kan man göra som jag: köp en iBook. Supernajs liten dator som har fler nöjda köpare än jag kan räkna upp.

Citat:

Skrevs ursprungligen av miri
Det är ju ett hån att köpa något för tjugotusen som knappt har minne att starta. Hur tänker Apple???

Med tanke på Apples minnespriser så är det lika bra att få komplettera med minne från annat håll. Helst skulle Apple sälja datorer helt utan minne (som ett alternativ) tycker jag.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Organ
airportkort har jag i dagsläget ingen glädje av

Det är vad du tror. Skaffa en WLAN-router och du kommer aldrig att vilja bytta tillbaka, tro mig. Har kört trådlöst i snart två år och jag är bara så nöjd med det.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-09-17 13:02
Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Det är vad du tror. Skaffa en WLAN-router och du kommer aldrig att vilja bytta tillbaka, tro mig. Har kört trådlöst i snart två år och jag är bara så nöjd med det.

Vad jag menar är att jag självklart skulle vilja ha trådlöst nätverk men då är det ytterligare en kostnadsfråga. Dessutom bor jag i en enrumslägenhet och ser inte riktigt behovet av ett trådlöst nätverk.

Kom igen, ge mig bättre argument varför jag skulle köpa toppmodellen istället.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Organ
Är det någon som vågar tippa på om man verkligen märker någon prestandaskillnad mellan en 1Ghz och en 1.25Ghz powerbook? Det lockar såklart med toppmodellen men om man via Apple Store köper "budgetmodellen" och byter ut combodriven mot en superdrive och 60-gigs hårddisken mot en 80 så blir priset 3000 kronor mindre. Minnet köper jag elsewhere för 770 kr och airportkort har jag i dagsläget ingen glädje av. Likaså det bakgrundsbelysta tangentbordet. Det är i mina ögon enbart en coolhetsfaktor som jag gärna sparar in 750 kronor på.

Jag våndas över valmöjligheterna...

För 6000 kr mer får du:

En snabbare processor (vilket jag tror gör skillnad)
256MB mer i minne
20GB mer i lagringsutrymme
Superdrive
Tangentbord med bakgrundsbelysning

Jag skulle nog välja 1,25Ghz pga Superdrive och den större hårddisken men å andra sidan kan man lägga till det på 1Ghz modellen.

  • Medlem
  • 2003-09-17 14:45

Hur stor skillnad gör det med den snabbare hårddisken som man kan välja? 4200 vs 5400? Hur tror ni det påverkar prestanda och batteritid?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Daniel Bergvall
För 6000 kr mer får du:

En snabbare processor (vilket jag tror gör skillnad)
256MB mer i minne
20GB mer i lagringsutrymme
Superdrive
Tangentbord med bakgrundsbelysning

Jag skulle nog välja 1,25Ghz pga Superdrive och den större hårddisken men å andra sidan kan man lägga till det på 1Ghz modellen.

Om man lägger till mera minne, större HD och Superdrive kommer man upp i samma prisklass.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-09-17 16:26

Om man har råd så köp Superdrive-modellen eftersom den har det som man inte kan uppgradera alls sen. Nämligen mer megahertz. Jag köpte combo-varianten för att min budget egentligen var 12"-beräknad. Men 12"-skärmen suger vilket ja inte tror 15"-skärmen gör.

  • Administratör
  • Malmö, Sweden, Sweden
  • 2003-09-17 21:59
Citat:

Skrevs ursprungligen av miri
Jaha här satt vi och väntade på en snabb, bra bärbar Mac till ett stort bildjobb i Oslo.
Krav: skärm med god betraktningsvinkel,snabb dator för hantering av stora bildfiler. Bra prestanda till rimligt pris.

Efter att ha tittat på ett antal bärbara datorer Mac+ Pc så blir det antagligen den nya Hp nx 7000 för detta jobb. Den
har en 15.4"skärm med en otroligt bred betraktningsvinkel (aldrig sett något liknande) flera kan samtidigt titta på skärmen och bedömma bilderna . Färgåtergivning utöver det vanliga med en mjukhet och återgivninga av skuggor och högdagrar som är enastående. Just denna skärm skall införas hos flertal andra tillverkare under hösten.
Pris 18900:- inkl moms.
Pc nr 2 smyger sig in bland just nu 4 st Maccar
Mikael Risedal

Så du är igång igen....

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-09-18 00:24
Citat:

Skrevs ursprungligen av Organ
Är det någon som vågar tippa på om man verkligen märker någon prestandaskillnad mellan en 1Ghz och en 1.25Ghz powerbook? Det lockar såklart med toppmodellen men om man via Apple Store köper "budgetmodellen" och byter ut combodriven mot en superdrive och 60-gigs hårddisken mot en 80 så blir priset 3000 kronor mindre. Minnet köper jag elsewhere för 770 kr och airportkort har jag i dagsläget ingen glädje av. Likaså det bakgrundsbelysta tangentbordet. Det är i mina ögon enbart en coolhetsfaktor som jag gärna sparar in 750 kronor på.

Jag våndas över valmöjligheterna...

Nu har jag beställt en 1Ghz och valt till superdrive och 80 gigs hårddisk. Minne köper jag där jag hittar det billigaste som för närvarande är Macoteket. Några andra tips?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Organ
Några andra tips?

PowerPC har bra minnespriser för det mesta. Har handlat minne där flera gånger.

Ni som varit och klämt på den, är den lika tystgående som iBook och PowerBook 12"?

Om inte, hur är ljudnivån?

Bevaka tråden