Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny, snabbare, Powerbook G4 15" i aluminum

Tråden skapades och har fått 90 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Citat:

Skrevs ursprungligen av Khedron
Det här går nog att avgöra rätt omgående:

Om maskinerna (som Apple säger) är tillgängliga idag så borde de finnas uppställda på mässan. Om så är fallet kan Martin eller någon annan ta en titt i Systeminformationen.

De finns på plats där, bilder är på gång!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Oscar
Powerbook i all ära, men var fean är Panther!?

Panther kommer innan årets slut sa ju Jobs på keynoten.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-09-16 12:40
Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Panther kommer innan årets slut sa ju Jobs på keynoten.

Aha, det missade jag. Skit också...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Gabriel Falkenberg
Jag sällar mig till gnällspikarna även om jag inte är så sur över en något tjockare 15" (eller 15,2"). Men jag tycker att de kunde gjort något mer med uppdateringen. Firewire 800 och Ethernet 1000 på 12" till exempel. Och varför inte bakgrundsbelyst tangentbord på alla modeller, det hade varit fräckt. Med tanke på att processorerna inte kommer bli så mycket snabbare än så här och med tanke på att Apple antagligen vetat om detta ganska länge så tycker jag de kunde lagt allt krut på att göra resten av datorn bättre.

Jag kan tänka mig att det är så pass litet utrymme att spela på i en 12-tummare att man inte kan få dit all världens finesser man skulle vilja ha. Den är ju grymt liten, ännu mindre än en iBook.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Gabriel Falkenberg
Och varför inte göra om tangentbordet på 17" så att det har en numerisk del? Skulle nog vara mer användbart för de flesta än att kunna ställa en kaffekopp på högtalarna.

Mm, det var en rätt bra ide faktiskt. Fast det kanske skulle kännas konstigt att inte få ha händerna mitt på datorn när man ska skriva? Jag vet att jag själv skjuter mitt externa tangentbord åt höger så qwerty-delen hamnar mitt framför skärmen.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Gabriel Falkenberg
Och sluta gnälla på gnällspikarna! De har ju rätt!

Äh, de har inte alls rätt. De förväntar sig mirakel och sen gnäller dom när det inte kommer några sådana. Det är både puckat och orättvist mot Apple. Apple jobbar antagligen häcken av sig. Att de dessutom hämmats av andra faktorer (läs Motorola) gör ju inte saken lättare.

En viss kritik kan man ju förstå, som t.ex. att Apple hårdnackat fortsätter med enknapparsmus trots att alla (utom laseranders) vill ha två knappar och scrollhjul. Men som sagt, de orealistiska kraven borde dom ge upp.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-16 12:51

Såja. Nu var en 1.25 GHz 15" 1Gb RAM beställd. Känns finemang, faktiskt.

  • Oregistrerad
  • 2003-09-16 12:53

Radeon 9600, bluetooth inbyggt. Det var bara det jag behövde höra. Köpa en beggad 15" någon?

Go apple, go apple

Citat:

Skrevs ursprungligen av Gabriel Malmqvist
Okej! På den svenska Apple-sidan står det alltså om L3-cachen. För ingenstans på den amerikanske-sidan nämns det. Vi får väl se vilken som är den rätta. Jag hoppas såklart att det verkligen är L3-cache i datorerna annars vore ju konstigt.

Eller så tycker Apple att det räcker med 512 kB L2-cache som jobbar i full processorhastighet, och skippar att använda L3-cachen (som bara håller en fjärdedel av processorhastigheten). De 7457-proppar som sitter i nya PB-linjen har ju dubbla mängden L2 (512 kB mot för tidigare 256), och det gör en rätt stor skillnad. Det finns naturligtvis vissa fall där 1 MB långsam L3 + 256 kB snabb L2 kan ge bättre prestanda än 512 kB L2, men samtidigt finns det fall där det motsatta gäller. Fördelarna av att ha en L3-cache måste ju dessutom vägas mot att det är en rätt dyr komponent. Eftersom en 7457 inte alls är lika beroende av L3-cache för att ge bra prestanda tror jag att Apple trots allt gjorde ett rätt vettigt val.

  • Medlem
  • 2003-09-16 13:12

Då det är 4200 spinns HD, orkar den verkligen att redigera FCP? Behöver man inte betydligt snabbare discar?

Jag tycker den är råläcker. Hamnar helt klart högst på önskelistan!!! Tror många har väntat på det här faktiskt... Jag hade köpt 12-tummaren om den hade DVI-ut, så 15-tummaren är helt klart bättre alternativ för mig plus allt extra godis. MUMS!!

Ciryon

Citat:

Skrevs ursprungligen av Ciryon
Jag tycker den är råläcker. Hamnar helt klart högst på önskelistan!!! Tror många har väntat på det här faktiskt... Jag hade köpt 12-tummaren om den hade DVI-ut, så 15-tummaren är helt klart bättre alternativ för mig plus allt extra godis. MUMS!!

Men 12-tummaren har ju DVI ut numera

jag redigerade dv på min pismo 400 för 3 år sedan...så det borde inte vara några problem

Citat:

Skrevs ursprungligen av Gonzo
Då det är 4200 spinns HD, orkar den verkligen att redigera FCP? Behöver man inte betydligt snabbare discar?

  • Medlem
  • International user
  • 2003-09-16 13:22

Såg just att 15"Combo EJ har Bakgrundsbelyst tangentbord!!!!!!! Vaffö inte då rå? Kändes himla sniket. Beställde just en combo15, men med en xtra-modul 2700-512MB minne. +Lite annat jox, logitech MX500-mus. Mindre än 8-knappar kan man inte ha.

Om man beställer eget ram-minne själv. Vad ska man då tänka på? Förutom att det ska vara 2700 (333).
256 MB i grundconfig kändes som ett hån.

  • Medlem
  • Lund
  • 2003-09-16 13:23

Jaha här satt vi och väntade på en snabb, bra bärbar Mac till ett stort bildjobb i Oslo.
Krav: skärm med god betraktningsvinkel,snabb dator för hantering av stora bildfiler. Bra prestanda till rimligt pris.

Efter att ha tittat på ett antal bärbara datorer Mac+ Pc så blir det antagligen den nya Hp nx 7000 för detta jobb. Den
har en 15.4"skärm med en otroligt bred betraktningsvinkel (aldrig sett något liknande) flera kan samtidigt titta på skärmen och bedömma bilderna . Färgåtergivning utöver det vanliga med en mjukhet och återgivninga av skuggor och högdagrar som är enastående. Just denna skärm skall införas hos flertal andra tillverkare under hösten.
Pris 18900:- inkl moms.
Pc nr 2 smyger sig in bland just nu 4 st Maccar
Mikael Risedal

Senast redigerat 2003-09-16 13:35
  • Oregistrerad
  • 2003-09-16 13:23

Är det bara jag som inte kommer åt Svenska Apple store?

/ Perry

  • Medlem
  • 2003-09-16 13:26
Citat:

Skrevs ursprungligen av c5j
Såg just att 15"Combo EJ har Bakgrundsbelyst tangentbord!!!!!!! Vaffö inte då rå? Kändes himla sniket.

Jo då!

Citat:

Futuristic backlit keyboard with ambient light sensor
The 15-inch PowerBook features a fiber optic backlit keyboard that’s right out of the future. Built-in light sensors automatically adjust the keyboard illumination and your screen’s brightness based on the available ambient light. You’ll appreciate this breakthrough in ease of use when you’re working in a low-light environment like an airplane cabin or a music or video studio.

Nope, jag kommer inte heller in

Citat:

Skrevs ursprungligen av Perry
Är det bara jag som inte kommer åt Svenska Apple store?

/ Perry

  • Medlem
  • International user
  • 2003-09-16 13:31
Citat:

En budgetversion med 1GHz-processor lanserades samtidigt till ett lägre pris. Den modellen saknar bakgrundsbelyst tangentbord, kommer med 256MB RAM och en 60GB stor hårddisk. Priset för denna modell är 18 495 kr.

majk: Nähärå.

Ni får säga vad ni vill. Det här var väll ganska väntat och ganska så tråkigt.
Visst prestandan är inte mogen än, det vet vi och ingen är förvånad över specarna. Men de kunde ju ha kompencerat det hela med att ha betydligt lägre priser.

När är nästa expo? heh...

Angående lampor i tangentbordet så är det så här:

Budget-15tummaren kan naturligtvis plussas på med diverse egna önskemål, precis som vanligt. Fixas på AppleStore. "Build to Order". Bland annat större HD, mer Ram, Backlit Keyboard m.m.

OK?

Citat:

Skrevs ursprungligen av sjovall
Angående lampor i tangentbordet så är det så här:

Budget-15tummaren kan naturligtvis plussas på med diverse egna önskemål, precis som vanligt. Fixas på AppleStore. "Build to Order". Bland annat större HD, mer Ram, Backlit Keyboard m.m.

OK?

Och var har du sett att man kan lägga till backlit keyboard om jag får fråga?

Citat:

Skrevs ursprungligen av exzero
Och var har du sett att man kan lägga till backlit keyboard om jag får fråga?

Under: "Keyboard and Mac OS Language". Kostar $69 extra. Det tycker jag faktiskt Apple kunde släppt lite på och gjort backlit standard över hela serien.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Chaosstar
Ni får säga vad ni vill. Det här var väll ganska väntat och ganska så tråkigt.
Visst prestandan är inte mogen än, det vet vi och ingen är förvånad över specarna. Men de kunde ju ha kompencerat det hela med att ha betydligt lägre priser.

När är nästa expo? heh...

I januari, då kommer Quad G6 och Powerbook 19" med löstagbar skärm. Allt enligt Macosrumors (eller snart).

gnöl å gnäll...:p

så vitt jag vet så är jag nummer ett på Macotekets beställningslista på en 1,25:cool:

yummie!

Anders

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-16 14:47

Mmmm... har oxå lagt beställning på en 1,25:a.
Undrar hur lång tid det tar innan man får den...

  • Oregistrerad
  • 2003-09-16 15:26

Studentpriserna klara på Mecenat Apple Store. För dig med CSN-kort eller Mecenatkort.

Apple PowerBook G4 15" 1.25GHz (Alu) 512MB 80GB SuperDrive: 20 156kr

Apple PowerBook G4 15" 1GHz (Alu) 256MB 60GB Combo: 15 836kr

Apple PowerBook G4 17" 1.33GHz 512MB 80GB SuperDrive: 23 756kr

(Obs! Exkl moms.)

Jonas

Citat:

Skrevs ursprungligen av Samuel K
Men 12-tummaren har ju DVI ut numera

Hoppsan! Det där såg jag inte... eeek.. nu blir det plötsligt väldigt mycket svårare att välja.

En annan "nackdel" är att jag är fantastiskt nöjd med min nuvarande tibook och inte alls ser någon anledning att uppgradera egentligen.

Ciryon

Jag vill ha en Powerbook G4!!

  • Medlem
  • Lund
  • 2003-09-16 16:29

I was sorry to see the factory memory limit still at 1GB. Thankfully, Trans International offers memory upgrades that will take the 15" and 17" up to 2GB. Another feature "upgrade" that may escape some of you: The 15" and 17" PowerBooks no longer have the 1MB L3 cache. At least the on-chip L2 cache has been increased from 256K to 512K.

www.barefeats.com

  • Medlem
  • Österåker
  • 2003-09-16 17:16

Uh, såvitt jag kan se på AppleStore så går det alldeles utmärkt att tryck i upp till 2 GB???

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2003-09-16 17:34
Citat:

Skrevs ursprungligen av Samuel K
Eller så tycker Apple att det räcker med 512 kB L2-cache som jobbar i full processorhastighet, och skippar att använda L3-cachen (som bara håller en fjärdedel av processorhastigheten). De 7457-proppar som sitter i nya PB-linjen har ju dubbla mängden L2 (512 kB mot för tidigare 256), och det gör en rätt stor skillnad. Det finns naturligtvis vissa fall där 1 MB långsam L3 + 256 kB snabb L2 kan ge bättre prestanda än 512 kB L2, men samtidigt finns det fall där det motsatta gäller. Fördelarna av att ha en L3-cache måste ju dessutom vägas mot att det är en rätt dyr komponent. Eftersom en 7457 inte alls är lika beroende av L3-cache för att ge bra prestanda tror jag att Apple trots allt gjorde ett rätt vettigt val.

Är det inte därför som iBooken med 512k fullspeed-L2 i vissa tester t.o.m slår Powerbooken

Bevaka tråden