Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har Mac blivit omsprunget av PC?

Tråden skapades och har fått 314 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Några sådana planer finns nog inte :-). Det vore självmord från Apples sida.

iOS-apps är kanske "sandboxade", men några egna filsystem har dom nog inte. Ett OS - Win, Unix, OSX, Android, iOS, etc, etc - har bara ETT filsystem. För ALLT i detta OS. Annat vore nog en binär katastrof :-D.

Eller har jag missat något? Är ingen hackare direkt :-).

Ursprungligen av Matts E. Lindmark:

Jag skulle mycket väl kunna tänka mig en databasbaserad filhanterare med viss iTunes-stil men den får absolut inte bygga på iOS-idéer om sandboxade filsystem där man måste lägga in filer till rätt program o.dyl.

Ursprungligen av Zimmerman:

Några sådana planer finns nog inte :-). Det vore självmord från Apples sida.

iOS-apps är kanske "sandboxade", men några egna filsystem har dom nog inte. Ett OS - Win, Unix, OSX, Android, iOS, etc, etc - har bara ETT filsystem. För ALLT i detta OS. Annat vore nog en binär katastrof :-D.

Eller har jag missat något? Är ingen hackare direkt :-).

Helt korrekt i stora drag.

Ursprungligen av Zimmerman:

iOS-apps är kanske "sandboxade", men några egna filsystem har dom nog inte. Ett OS - Win, Unix, OSX, Android, iOS, etc, etc - har bara ETT filsystem. För ALLT i detta OS. Annat vore nog en binär katastrof :-D.

Inte nödvändigtvis. Traditionellt har i alla fall Unix-baserade operativsystem klarat av det alldeles utmärkt eftersom filsystemen monteras hierarkiskt. Det finns inget som hindrar att ett filsystem monterad inuti ett annat filsystem; de behöver inte nödvändigtvis representeras som klossar på skrivbordet.

Om man dessutom använder t. ex. ZFS där filsystemet är lättviktigt och logiskt separerat från den fysiska representationen så finns det egentligen inget gräns för hur långt man kan skala det. Ett filsystem per app är helt klart realistiskt. I ZFS kan du ha ett filsystem per katalog om du vill. Det är inte optimalt och det är ingen som gör det, men man kan.

Ursprungligen av Marcus K:

Inte nödvändigtvis. Traditionellt har i alla fall Unix-baserade operativsystem klarat av det alldeles utmärkt eftersom filsystemen monteras hierarkiskt. Det finns inget som hindrar att ett filsystem monterad inuti ett annat filsystem; de behöver inte nödvändigtvis representeras som klossar på skrivbordet.

Om man dessutom använder t. ex. ZFS där filsystemet är lättviktigt och logiskt separerat från den fysiska representationen så finns det egentligen inget gräns för hur långt man kan skala det. Ett filsystem per app är helt klart realistiskt. I ZFS kan du ha ett filsystem per katalog om du vill. Det är inte optimalt och det är ingen som gör det, men man kan.

Men nu är det så att det funkar så med iOS, trots att det finns ett riktigt filsystem i botten (HFSX/IFS eller vad det heter).
Man kan göra samma sak med flesta moderna filsystemen. Det har inget med topic att göra.

Ursprungligen av Zimmerman:

Några sådana planer finns nog inte :-). Det vore självmord från Apples sida.

iOS-apps är kanske "sandboxade", men några egna filsystem har dom nog inte. Ett OS - Win, Unix, OSX, Android, iOS, etc, etc - har bara ETT filsystem. För ALLT i detta OS. Annat vore nog en binär katastrof :-D.

Eller har jag missat något? Är ingen hackare direkt :-).

Att arbeta med sandboxade program är inget som passar mig. Det går an med en iPad som man använder till läsning av dokument med iBooks men så fort situationen "bearbeta dokument X med fler program än ett" faller det. Framtiden ligger knappast i att ha EN bildbehandlare, EN videoredigerare o.s.v eftersom det t.ex är väl klumpigt att dra igång Photoshop varje gång man skall visa bilder.

Samtliga program skall kunna komma åt filerna.

Ursprungligen av Matts E. Lindmark:

Att arbeta med sandboxade program är inget som passar mig. Det går an med en iPad som man använder till läsning av dokument med iBooks men så fort situationen "bearbeta dokument X med fler program än ett" faller det. Framtiden ligger knappast i att ha EN bildbehandlare, EN videoredigerare o.s.v eftersom det t.ex är väl klumpigt att dra igång Photoshop varje gång man skall visa bilder.

Samtliga program skall kunna komma åt filerna.

Tycker du ja.

De flesta skiter fullständigt i filsystem. De har en mapp med allt i på datorn och sedan söker man via nån sökfunktion.
På en iPad finns väl ingen som bryr sig heller, det finns ju alltid nån lösning som innefattar Dropbox eller liknande.

Skönt att du vet så mycket om framtiden.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-05-17 23:46
Ursprungligen av Goflorp:

Tycker du ja.

De flesta skiter fullständigt i filsystem. De har en mapp med allt i på datorn och sedan söker man via nån sökfunktion.
På en iPad finns väl ingen som bryr sig heller, det finns ju alltid nån lösning som innefattar Dropbox eller liknande.

Skönt att du vet så mycket om framtiden.

Har vi någon statistik på att de flesta skiter i en filhanterare?

Ursprungligen av zappee:

Har vi någon statistik på att de flesta skiter i en filhanterare?

Har för mig att Apple själva sa att det är därför SpotLight är uppfunnet. Många lägger allt i en spann och söker sedan ut vad de behöver.
Hur det är uppbyggt med Alias, mappar, filer, enheter och volymer bryr sig få människor om.

Själv får jag väl räknas som en van user, jag har aldrig förstått alla dessa som vill ha en ny Finder för att den gamla ine klarar ngn konstig sak som en på tusen använder.

Sedan är det ju som Onnyt skriver ovan, man kommer ju inte åt sina bilder med bara ETT program, man kan ju installera 28 olika - de kan alla öppna samma bilder. Möjligen kan jag hålla med om att min bildbehandlare inte kommer åt mina textfiler ... men vad gör det? De skulle väl inte gå och öppna iaf...

Jisses...jag hade verkligen ingen aning om att iOS inte har ett generellt filssystem som även apps använder...att apps istället alltså har var sitt eget filsystem (det måste ju då vara framtaget av apputvecklaren).
Är det så med Android också?

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-05-18 01:49
Ursprungligen av Zimmerman:

Jisses...jag hade verkligen ingen aning om att iOS inte har ett generellt filssystem som även apps använder...att apps istället alltså har var sitt eget filsystem (det måste ju då vara framtaget av apputvecklaren).
Är det så med Android också?

Stämmer det verkligen? På min iPhone kommer jag tex åt alla mina bilder med iPhoto, Bilder.app, Camera+, Snapseed och säkert någon mer.

Ursprungligen av onnyt:

Stämmer det verkligen?

Helt korrekt, det stämmer inte, vore helt vansinnigt.

Hur filsystemen i iOS/Android fungerar har inte med topic att göra.

Ursprungligen av Zimmerman:

Jisses...jag hade verkligen ingen aning om att iOS inte har ett generellt filssystem som även apps använder...att apps istället alltså har var sitt eget filsystem (det måste ju då vara framtaget av apputvecklaren).
Är det så med Android också?

Jag ber om ursäkt för att jag var otydlig. Det jag beskrev var hur det skulle kunna fungera, både på iOS och OS X. De gör egentligen inte så just nu, men inget hindrar att de skulle kunna göra så i framtiden.

Alla jag känner och alla kollegor kör med mappar och håller ordning på det sättet - man gör alltså som man gör i den fysiska verkligheten med mappar, lådor, garderober, hyllor, etc. Ingen slänger ner allt hursomhelst varsomhelst och kör sökning. Ingen.

Ursprungligen av Zimmerman:

Alla jag känner och alla kollegor kör med mappar och håller ordning på det sättet - man gör alltså som man gör i den fysiska verkligheten med mappar, lådor, garderober, hyllor, etc. Ingen slänger ner allt hursomhelst varsomhelst och kör sökning. Ingen.

jag gör, och jag har flera jag känner som gör exakt samma sak. Så sluta vara så jävla tvärsäker.

Vad är det med dig - vilken ton :-D. Klart jag är tvärsäker på dom jag känner. Det är dom enda jag kan uttala mig om. Dags att ta ledigt från forumet ett tag, Gofen?

Ursprungligen av Goflorp:

jag gör, och jag har flera jag känner som gör exakt samma sak. Så sluta vara så jävla tvärsäker.

ALLT? Musik, bilder, filmer, dokument, allt? Du har alltså inga mappar(som du använder) i din användare?

Ok, de senaste inläggen off-toppic och borde kanske förtjäna en egen tråd men är ntressantare än vad ni diskuterat i mer än 200 inlägg. Alternativen som jag ser det:
1. Man lägger allt i en mapp och litar på sökfunktionen. Det arbete man måste göra är att ha en ganska smart standard för hur man namnger filer, så man fattar vad de handlar om.
2. Man har ett hierarkiskt system av mappar (nested folders) där man med Aristoteles som förebild sorterar in sina filer där de hör hemma.
3. Man kör en havlmesyr med stora mappar typ: Arbete, privat, huset, båten, barnen och litar på att kunna söka inom mapparna.

Jag är nördig nog att ha funderat ganska mycket på vad som är bäst, men är fortfarande i valet och kvalet.

Ursprungligen av Niklas99:

Ok, de senaste inläggen off-toppic och borde kanske förtjäna en egen tråd men är ntressantare än vad ni diskuterat i mer än 200 inlägg. Alternativen som jag ser det:
1. Man lägger allt i en mapp och litar på sökfunktionen. Det arbete man måste göra är att ha en ganska smart standard för hur man namnger filer, så man fattar vad de handlar om.
2. Man har ett hierarkiskt system av mappar (nested folders) där man med Aristoteles som förebild sorterar in sina filer där de hör hemma.
3. Man kör en havlmesyr med stora mappar typ: Arbete, privat, huset, båten, barnen och litar på att kunna söka inom mapparna.

Jag är nördig nog att ha funderat ganska mycket på vad som är bäst, men är fortfarande i valet och kvalet.

Jobbade mot GU en gång i tiden.

Vi fick in en professors Mac med system 7.6 på.

Han hade mappar på skrivbordet, ungefär som nedan bild.

(Han hade ju förstås ett bitmap-mönster som bakgrund snarare än en bild från Flight Deck på Endeavour)

Ursprungligen av Niklas99:

Ok, de senaste inläggen off-toppic och borde kanske förtjäna en egen tråd men är ntressantare än vad ni diskuterat i mer än 200 inlägg. Alternativen som jag ser det:
1. Man lägger allt i en mapp och litar på sökfunktionen. Det arbete man måste göra är att ha en ganska smart standard för hur man namnger filer, så man fattar vad de handlar om.
2. Man har ett hierarkiskt system av mappar (nested folders) där man med Aristoteles som förebild sorterar in sina filer där de hör hemma.
3. Man kör en havlmesyr med stora mappar typ: Arbete, privat, huset, båten, barnen och litar på att kunna söka inom mapparna.

Jag är nördig nog att ha funderat ganska mycket på vad som är bäst, men är fortfarande i valet och kvalet.

Ja, detta borde nog brytas ut till en egen tråd....

Det jobbiga med (hierarkisk) kategoriseringen är ju att filerna kan ha många attribut, och då blir det svårt fånga upp alla dokument av typen "ritning" om man på toppnivån har delat upp saker och ting enligt ett annat system, t ex "Arbete" och "Fritid". Jag skulle nog vilja ha ett nytt system/program som lätt mig tagga filer med godtyckligt antal attribut så tvingades man inte in i *en* hierarki. Sökmetoder gissar jag att vi alla använder oss av, om vi inte hittar filen där den borde vara, eller om vi glömt var vi har lagt nåt - men det fina att försöka ha ett system, vare sig det är välskött eller ej är ju att det inte påverkar sökfunktionen menligt.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2012-05-19 09:45

Om vi säger så här; där jag jobbar får man se både det ena och det andra.
I ena ändan har vi de som håller järnkoll med nästade mappar med mer eller mindre bara en enda fil i, och i den andra ändan har vi de som har allt i _samma_ worddokument (nej, jag ljuger inte, han tog ny sida i dokumentet, skrev det han skulle, skrev ut och sen slog han igen locket på macbooken, ni kan tro att det blev ett ramaskri när datorn kraschade... för sparat hade han ju inte...).
Just nu är det svag övervikt på de som har allt i mappar, men "kasta allt i en hög och hitta det med spotlight eller nått" ökar fort, och varför skulle det inte? Det är ju så Apple vill få oss att jobba med iOS-enheterna, varför skulle det arbetssättet inte spilla över på OSX? De allra flesta macägare idag har ju ändå kommit från iOS-sidan.

OSX från och med Lion måste ju vara framtaget för sådana - alla dokument sparas ju konstant i realtid vad jag förstår

Konstigt att det inte varit mera skriverier om denna enorma reform av OSX - ett paradigmskifte kan man säga. Har Windows samma sak?

Ursprungligen av bollman:

skrev det han skulle, skrev ut och sen slog han igen locket på macbooken, ni kan tro att det blev ett ramaskri när datorn kraschade... för sparat hade han ju inte...).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-19 13:02
Ursprungligen av bollman:

...de som har allt i _samma_ worddokument (nej, jag ljuger inte, han tog ny sida i dokumentet, skrev det han skulle, skrev ut och sen slog han igen locket på macbooken, ni kan tro att det blev ett ramaskri när datorn kraschade... för sparat hade han ju inte...)....

Det där är precis som min Mamma! Allvarligt.

Alla datanördar borde ha en sån Mamma. Det fostrar ödmjukhet i mjukvarudesign.

Ursprungligen av bollman:

och i den andra ändan har vi de som har allt i _samma_ worddokument (nej, jag ljuger inte, han tog ny sida i dokumentet, skrev det han skulle, skrev ut och sen slog han igen locket på macbooken, ni kan tro att det blev ett ramaskri när datorn kraschade... för sparat hade han ju inte...).

Och sen har vi motsatsen.... Han som jag skulle hjälpa. Han skulle skriva sina memoarer och tyckt inte riktigt han kom någon vart. Varje gång han avslutade sitt skrivande sparade han filen som namnlös_X på skrivbordet, när han fortsatte så skapade han ett nytt dokument- skrev några rader, sparade som namnlöst_X+1, stängde gick och fikade, startade word skapade ett nytt dok, avslutade sparade som namnlöst_X+n osv osv. Han hade väl ca 1000 namnlöst_X dokument på skrivbordet...... Det blev aldrig någon biografi.

Som svar på tråden så verkar mac bli mer och mer konsumentmaskin och mindre och mindre specifik arbetshäst, Högblank skärm, klena grafikkort osv funkar väl bra för den som vill se på film, lyssna på musik, sortera semesterbilder osv men ibland saknar man en PRO.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2012-05-19 11:21

Visst, men samtidigt skiljer det en hel del på en iPad och en MacBook Pro. Man jobbar heller inte på riktigt samma sätt med de olika enheterna. Det vore väldigt begränsande att enbart köra iOS fullt ut på en MacBook Pro.

Som jag ser det behöver inte det ena utesluta det andra. Fler möjligheter ger fler användare chans att arbeta på det sätt som passar bäst, både för de själva och beroende på vad situationen kräver.
Spotlight är ett utmärkt komplement till Findern. Men det skulle inte fungera att ta bort Findern och enbart köra med Spotlight. Hur många gånger sitter man inte t ex och letar en viss bild? Man minns ungefär hur den ser ut, men inte exakt vad den heter eller var den finns.
Då funkar Findern bättre (men ett program som Raskin är att föredra i de situationerna.)

Röstar också för att lyfta ut mapp vs sök-diskussionen till en egen tråd, det är den värd.

I mitt jobb kan jag sitta med 4 identiska upphandlingar åt 4 olika enheter, alla med femtioelva identiskt namngivna bilagor, ibland med olika innehåll, där allt måste med. Att då sitta med spotlight - eller "senast använda"funktionen i respektive program - skulle helt enkelt inte fungera. Antar att man kanske kan lösa det hela bättre med någon form av projekthanterings-app eller webbklient, men i nuläget sker detta med officesviten.

Senast redigerat 2012-05-19 16:20
  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-05-19 14:56

@eskimo
Jag kan inte tänka mig annat än att det i era IT-reglementen finns klarlagt att ni INTE får lagra handlingar på exv. Dropbox.
Borde vara otillåtet iallafall..

Låt mig inflika att de senaste ~100 inläggen har behandlat PDF, fonter, Finder och Dropbox. Den tidigare diskussionen om datorprestanda med aveseende på Mac vs. PC är bortblåst.

Dags att bryta ut (igen) till en ny tråd?

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Låt mig inflika att de senaste ~100 inläggen har behandlat PDF, fonter, Finder och Dropbox. Den tidigare diskussionen om datorprestanda med aveseende på Mac vs. PC är bortblåst.

Dags att bryta ut (igen) till en ny tråd?

Har du gjort en rapportering? Att bara skriva ett inlägg om det hjälper oftast inte - det är inte alls säkert att moderatorerna ser det.

Jag har gjort en rapportering nu.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Har du gjort en rapportering?

Absolut.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jag har gjort en rapportering nu.

Då ligger det två.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2012-05-19 15:35

Fast om man tolkar rubriken, säger den att tråden skall handla endast om rå prestanda? Och vad _är_ då rå prestanda? FPS? MIPS?

Bevaka tråden