Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har Mac blivit omsprunget av PC?

Tråden skapades och har fått 314 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Nä gammal bil med ny lack, nej tack Apple!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-12 00:51
Ursprungligen av Hunter78:

Nä gammal bil med ny lack, nej tack Apple!

Snarare gammal bil med gammal lack men med klisterlappen NYHET i framrutan…

  • Medlem
  • International user
  • 2012-06-12 08:10
Ursprungligen av Erik.dv:

Snarare gammal bil med gammal lack men med klisterlappen NYHET i framrutan…

Kommer nytt om ett år.

Ja, sant!

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-06-12 04:32

Är man egentligen i så stort behov av mycket RAM-minne nu när det sitter SSD i maskinerna. Lite segt när det börjar att swapas till en HDD men med SSD borde det väll inte märkas i lika hög grad. Kan detta stämma?

Ursprungligen av onnyt:

Är man egentligen i så stort behov av mycket RAM-minne nu när det sitter SSD i maskinerna. Lite segt när det börjar att swapas till en HDD men med SSD borde det väll inte märkas i lika hög grad. Kan detta stämma?

Så är det, men skillnaden i prestanda mellan HDD och SSD är fortfarande liten jämfört med RAM. När datorn swappar mot en SSD kommer den alltså ändå att kännas seg, även om det inte riktigt blir samma sorts nära-döden-seghet som i en maskin med mekanisk disk.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2012-06-12 15:36
Ursprungligen av Goflorp:

Ser på WWDC Keynoten.....

Retinaskärmar, 768GB SSD-diskar, AirPlay, Uppdaterad Safari, synk mellan alla devices du har, Dictation, Twitter/FB inbyggt i OS:et, medans datorn vilar/laddas så tas det backup i bakgrunden, den uppdateras och synkas medans den sover...tusen olika grejor.
Mountain Lion för 20 dollar, köp en skiva, uppdatera ALLA dina Macar (Hej MS...), kommer i Juli....

Precis RUBBET missar man på en Windows-PC. Hur kul kan man ha med en sån ut kartongen? Spela MS-Röj?

Alltså. Retina-skärmen är jättetrevlig. Men vad gäller hårdvaran så är det ju bara en tidsfråga innan exakt samma saker finns i andra, billigare maskiner som det inte står Apple på.
Dictation måste man ha tredjepartsgrejjer till på windows, men å andra sidan finns där saker som Apple-användare fortfarande bara kan drömma om. Att Apple omfamnar twitter/facebook efter så många år och ändå kan få fram det som en "nyhet" är ju återigen bara pinsamt. Funktionen att datorn kan vakna lite när den känner för det för att göra saker känns inte som världens nyhet, och inte heller något man säkert vill ha igång. Datorn sover _inte_ när den gör det, det är bara att OS:et kan välja att ignorera användarens önskan om att datorn skall sova och göra som den själv vill.
Windows kostar mer pengar, men det är ju inte direkt oväntat. Det är väldigt få maskiner som kan köra ML som inte Apple har fått pengar för minst en gång. Och, Microsoft är ju trots allt en betydligt mer renodlad mjukvarutillverkare än Apple, rimligen måste de ta betalt för sina mjukvaruprodukter för att få in stålar, eller hur?

Det skall bli väldigt intressant att se hur MS lyckas med Win8 och Metro. På telefonen funkar det bra, frågan är ju om det funkar lika bra på en dator. Men jag tycker nog de skall ha cred för att de försöker utveckla och utmana skrivbords-metaforen vi levt med i 30 år.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-13 07:05

Min sambo köpte en MacBook Pro för ett par år sedan och fick då 4GB RAM. Vi har nyligen uppgraderat hennes dator till 16GB RAM. Det kostar typ 1300:- idag. Hon hade INTE kunnat göra det då hon köpte datorn. Jag tror knappt det fanns att köpa den typen av minne vid den tidpunkten. Och när 16GB RAM-stickor introducerades var det i början ohemult dyrt.

Möjligheten att uppgradera förlänger livslängden på datorn med ett antal år. En laptop utan möjlighet att uppgradera leder till (1) att man från början bör maxa den med RAM vilket ökar kostnaden och (2) att livslängden ändå blir begränsad jämfört med en uppgraderbar dator.

Byter man laptop vartannat år spelar det kanske inte så stor roll. För mig bör dock en dator för 26-28K räcka mer än ett par år.

För mig handlar det inte om just 8GB, 16GB eller 32GB. Utan om möjligheten att om två år plonka in en uppgradering för 1300:- som förlänger livslängden med två-tre år. Det har man inte med den nya MBP.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-06-13 08:14
Ursprungligen av pesc:

Min sambo köpte en MacBook Pro för ett par år sedan och fick då 4GB RAM. Vi har nyligen uppgraderat hennes dator till 16GB RAM. Det kostar typ 1300:- idag. Hon hade INTE kunnat göra det då hon köpte datorn. Jag tror knappt det fanns att köpa den typen av minne vid den tidpunkten. Och när 16GB RAM-stickor introducerades var det i början ohemult dyrt.

Möjligheten att uppgradera förlänger livslängden på datorn med ett antal år. En laptop utan möjlighet att uppgradera leder till (1) att man från början bör maxa den med RAM vilket ökar kostnaden och (2) att livslängden ändå blir begränsad jämfört med en uppgraderbar dator.

Byter man laptop vartannat år spelar det kanske inte så stor roll. För mig bör dock en dator för 26-28K räcka mer än ett par år.

För mig handlar det inte om just 8GB, 16GB eller 32GB. Utan om möjligheten att om två år plonka in en uppgradering för 1300:- som förlänger livslängden med två-tre år. Det har man inte med den nya MBP.

På vilket sätt ökar det kostnaden över tiden och på vilket sätt blir den ändå begränsad?

Ursprungligen av zappee:

På vilket sätt ökar det kostnaden över tiden och på vilket sätt blir den ändå begränsad?

Kostnaden ökar pga att du kan tvingas in i ett köp intervall på 18-24 månader istället för kanske 36-48 månader.
Ram minnet är kritiskt för att en dator ska fungera tillfredsställande, speciellt när datorn är lite äldre.
Då kommer den totala kostanden på 4 år att öka jämfört med annars. En dator vad 24 månader a 26K st blir på 4 år =56K för 2 st. Annars blir det 26K plus lite ram och HD = 30K på 4 år, en prisökning på ca 16K vilket är sjukt!

Nya MBP'n är ju givetvis ett designmirakel - det är bara Apple som kan bygga dessa mästerverk. Ett så slimmat resultat kräver sina kompromisser - kompromissen att ta bort möjligheten till uppgradering av RAM är en komprimiss för mycket enligt mig. Att dom inte lyckades bygga denna maskin så här slim och ändå erbjuda RAM-byte är ett misslyckande - dom kom inte riktigt i mål.

Att inte kunna maxa en maskin med det RAM den kan arkitektuellt ta är ett misslyckande. Man måste vara ganska religiös för att inte inse det.

Behovet av ökat RAM-minne hänger ihop med att man uppdaterar mjukvarorna till nya versioner som kräver mer RAM. Jag tror att många här skulle förvånas av att se hur många det faktiskt är som inte uppdaterar sina mjukvaror under datorns livslängd. Många uppdaterar i samband med nyköp, eller inte ens då.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-13 09:08

Jag tror att rätt många uppgraderar till nya versioner av OS X samt kör de automatiska uppdateringar som finns i programvarorna eller i Mac App Store. Speciellt PRO-användare.

Att fyrdubbla sin mängd RAM om två år för 1300:- tycker jag är väldigt attraktivt att kunna göra för en PRO-användare. Jag ser inte riktigt hur man kan argumentera emot det.

Jag har inget emot att minnet är fast i nya MBP men Apple måste kunna ge mer än 16GB ram som tillval, där 32GB ram skulle vara ett måste som tillval.

Ingen vet ju om det kommer 32 som option om tex ett år... Man ska aldrig säga aldrig. Men att uppgradera äldre kanske inte kommer gå.
/m

Bevaka tråden