Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Använda Mac Pro eller Mac mini som server?

Tråden skapades och har fått 55 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av tqila:

Har 100/100mbit.

Ssd är ju hyfsat dyrt och finns väl inga tb-diskar med ssd?

Eller menar du ssd som systemdisk bara? Eller ladda ner till ssd och flytta det till hdd när det är klart?

Som i att nedladdningarna automatiskt flyttas från SSD till HDD när de är klara - och då inte till systemdisken är min rekommendation.

Så ladda ner till systemdisken är ok? Så köper jag ssd disk till systemet ochladdar ner dit och flyttar auto till extern hdd.
eller menade du att du rekommenderade att inte ladda ner till systemdisken?

Verkar dock krångligt att byta disk i Mac mini och vet inte vilken disk som funkar. Eller funkar alla hdd/sdd?

Man kan ju iallafall inte köpa till ssd på den billigaste Mac mini av någon anledning

Ursprungligen av tqila:

Så ladda ner till systemdisken är ok? Så köper jag ssd disk till systemet ochladdar ner dit och flyttar auto till extern hdd.
eller menade du att du rekommenderade att inte ladda ner till systemdisken?

Verkar dock krångligt att byta disk i Mac mini och vet inte vilken disk som funkar. Eller funkar alla hdd/sdd?

Det är lite knepigt att byta disk i en mini men inte omöjligt alls. Guider finns på ifixit.com - tänk på att garantin ryker om du vill göra det bara.

I mitt tidigare inlägg tänkte jag mig att du har en SSD externt och då inte som systemdisk.

Ok, ja då ska jag nog inte byta disk. Men ser heller inte hur ssd extern för tillfällig lagring löser det då jag har 100/100 och om det flyttas till hdd efter nerladdning så seedas det i samma hastighet från hdd synd att det inte går att köpa till ssd till den billiga varianten av Mac mini. Men får väl fundera över det där och externa diskar.

Ursprungligen av tqila:

Ok, ja då ska jag nog inte byta disk. Men ser heller inte hur ssd extern för tillfällig lagring löser det då jag har 100/100 och om det flyttas till hdd efter nerladdning så seedas det i samma hastighet från hdd synd att det inte går att köpa till ssd till den billiga varianten av Mac mini. Men får väl fundera över det där och externa diskar.

Ja man väljer ju såklart själv hur man vill göra.

Vill varna för att du kan få svårt att streama okomprimerad 1080p från samma disk som du laddar ner till. Det här har inget med Mac mini i sig att göra utan är en begränsning i hur dåligt diskar hanterar slumpmässiga läsningar och skrivningar.

  • Medlem
  • Täby
  • 2012-03-14 14:56

Ser att frågorna du ställde till mig redan är besvarade

hur är det med att ladda upp då?
jag menar som jag nämnde i mitt tidigare inlägg så då jag kör 100/100 så kommer det ju seedas i 100mbit.

och då det av naturliga skäl seedas från samma disk som man sparar sina filmer och tittar på så förmodar jag att det är samma sak som att jag skulle ladda ner till disken jag streamar film från?

känns lite overkill att ha en disk man tankar ner till, och sedan flyttar det automatiskt till en disk för seedning och även kopierar dubletter till en tredje disk man kan streama film ifrån

Ursprungligen av tqila:

hur är det med att ladda upp då?
jag menar som jag nämnde i mitt tidigare inlägg så då jag kör 100/100 så kommer det ju seedas i 100mbit.

och då det av naturliga skäl seedas från samma disk som man sparar sina filmer och tittar på så förmodar jag att det är samma sak som att jag skulle ladda ner till disken jag streamar film från?

känns lite overkill att ha en disk man tankar ner till, och sedan flyttar det automatiskt till en disk för seedning och även kopierar dubletter till en tredje disk man kan streama film ifrån

Beror på vad du använder för mjukvara på din filserver.

Har du t ex jag filsystemet ZFS så cache-lagras ju läsningar i RAM på ett annat sätt än skrivningar. På så sätt kan man undvika att överbelasta disken vid läsningar och enbart ha SSD för nedladdningar.

Även torrentklienter som Transmission cachar saker i RAM och därmed kan hålla nere antalet läsningar. Jag har själv aldrig sett en disk gå på knäna under upload.

Hur du än gör tror jag du kommer bli nöjd med ditt nya system. Lycka till!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-03-14 19:17

Seeda upp brukar man begränsa hastigheten på....

Ursprungligen av kenjon:

Seeda upp brukar man begränsa hastigheten på....

om man är snål ja
jag har inga problem med att ge dem full kräm + det går fortare att få 1.0 i ratio då på filen.

men jaja, ontopic igen..

får nog fundera på allt det här ett tag. just nu känns det inte som om mac mini är rätt för mig då jag dels inte är något "fan" av externa diskar och det inte riktigt gick att få den kombinationen av grejjer jag ville ha.
men jag kanske bara överanalyserar allt och är för petig, så blir att gå runt likt joakim von anka och tänka på det här.

tack för all hjälp och alla tips och idéer!

  • Medlem
  • Täby
  • 2012-03-15 12:40

Jag begränsar inte seedningen på min mac mini pga att jag inte får göra det (reglerna på sajten jag använder).
Har aldrig haft problem att se film sammtidigt (dock aldrig BD-rip rakt av, som mest komprimerad 1080p).

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-03-15 12:49

Jag har inte begränsat den heller, utan skruvat upp den mer. Men som default brukar upload stå på en tiondel av download på de program jag har testat. Vilket inte är så konstigt eftersom ganska få har samma uploadspeed som download.

  • Medlem
  • Täby
  • 2012-03-15 14:44

Jag kör transmission... där är det inga begränsningar inlagda ifrån början.

rtorrent bör upplevas

en sista liten fråga jag har är angående hårddisken.

de billigare modellerna har ju bara 5400rpm sata medans "servern" har 7200rpm..

eftersom jag kommer från windows-världen så tycker jag att 5400rpm är typ 1800-tals diskar och grymt sega.

borde ju vara lika slöa och dåliga i en mac?

äh

då var det beställt.

blev en mac mini (den billigaste varianten) med ändringen att jag tog en 7200rpm 750gb hdd istället.

borde ju vara ett litet lyft iallafall från min nuvarande server som är en:
windows 7 ultimate
Intel i955X chipset
Intel Pentium 4 650 @ 3,4ghz (2 duo)
4gb ddr2-sdram
seagate 250gb sata-disk (som systemdisk)
nvidia geforce gt 220

eller har jag gjort bort mig?

Bör bli bra. Som att gå från en veteranbil med startvev till en modern diesel. Tystare, snålare och med bättre upplevelse

Datorn du har är väl från cirkus 2005 (när processorn kom) så det lär bli ett bra lyft i prestanda, samt ett tystare och vackrare hem

haha

ja grunden i datorn är från ca 2005 men har sedan dess köpt till nyare/mer grejjer som t.ex minne och grafikkort samt bytt hdd.

utseende är jag egentligen oerhört ointresserad av då servern står i min garderob och jag är ingen som bygger serverrack och grejjer för alla mina slantar

jag är endast ute efter prestanda och då speciellt 24/7 uptime och utan krångel

som jag nämde tidigare så kommer den ju stå som webserver så kommer ju vara ganska mycket inkommande anslutningar på det sättet
samt även stå som filserver med torrent i stort sett konstant både upp och ner.

och utöver det så är det ju diverse andra lokala servrar jag kör inom hemmet som används frekvent och mitt stora intresse till film gör ju att jag streamar mycket ganska tungt hd-material (kommer väl dock ske från en extern FW-disk istället)

så den kommer ju få jobba lite iallafall

men det ska nog blir bra! ska köpa till järnet med ram från cruzial också så blir det nog ännu bättre.
ssd-disk får jag klara mig utan då det blev för dyrt att köpa till och jag inte vill in och pilla för mycket i minin själv (ram-pillet räcker)

nu återstår bara att lära sig os x in i grunden så det inte blir några problem att pilla med servern.
har ju hållt på med server i windows-miljö i hela mitt liv så hittar ju inget i os x eller vet inte ett skit hur jag får igång saker

men skam den som ger sig!

  • Medlem
  • Täby
  • 2012-03-20 22:00

Nu är thunderbolt diskarna på g!

6TB 699.99USD
Welcome to Western Digital US Online Store

ja det var ju ett lite vettigare pris iallafall

såg att de hade både 4tb och 6tb på dustinhome.
http://www.dustinhome.se/western-digital-mybook-thunderbolt-duo-6tb/product/5010625847?intcmp=searchProvider_dacsa

  • Medlem
  • Täby
  • 2012-03-20 22:19

Jag har en WD Mydisk fast med FW... är nöjd med den. Skulle lätt köpa TB versionen om jag hade behov av snabbare eller större disk.

jo får nog bli en tb för mig, var ju inte farligt mycket dyrare än fw.
kan inte bestämma mig för om jag ska köra massvis av lagringsutrymme eller backup/raid dock

  • Medlem
  • Täby
  • 2012-03-21 07:01

Jag skulle köra Raid... om du behöver mer utrymme sen kan du köpa en till

problemet är att jag isf behöver 2st 6TB-diskar och då blir det genast lite dyrare

ser fram emot den dagen då diskar är lika billigt som dvd-skivor nu.
så man kan köpa ett 20-pack med 1TB-diskar för ett par hundra

(nej självklart tror jag inte att det kommer ske)

haha, antingen var du rik som ett troll eller smått galen
32k för en hdd..

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-03-25 00:12
Ursprungligen av tqila:

haha, antingen var du rik som ett troll eller smått galen
32k för en hdd..

Det kostade på med hårddiskutrymme "Förr i tiden". Första disken jag köpte var på 120MB! och priset var runt 4000:-, min Amiga fick äntligen det lagringsutrymme den behövde.

Bevaka tråden