Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Använda Mac Pro eller Mac mini som server?

Tråden skapades och har fått 55 svar. Det senaste inlägget skrevs .

hitta inget "rätt" ställe att lägga denna tråd i så jag hoppas detta duger

tänkte slänga ut min server jag har i dagsläget (en windows-burk) och införskaffa mig en server med mac os x istället.

dock är jag inte så sugen på att slänga ut så hutlöst mycket pengar som en mac pro server kan kosta, men vill hellre inte ha usel prestanda på servern. (den ska liksom kunna stå på 24/7 i evigheter utan massa krångel och omstarter)

så vad tycker ni man ska satsa på?
är det bara svälja stoltheten och köpa sig en mac pro server eller duger en mac mini server för hemmabruk?

hängde inte riktigt med vad du menade med telefonlösning och koppling till kopparnätet osv

men tack för inputen om mac mini server.

hur är det med lagringsutrymme? kan man sätta i vilka diskar som helst i en mac mini?
om man beställer på apples sida så verkar det ju vara 2x750gb som är max och 1,5tb är för min del alldeles för lite.

eller är det nas eller liknande som gäller till en mac mini server?

Ursprungligen av tqila:

hängde inte riktigt med vad du menade med telefonlösning och koppling till kopparnätet osv

men tack för inputen om mac mini server.

hur är det med lagringsutrymme? kan man sätta i vilka diskar som helst i en mac mini?
om man beställer på apples sida så verkar det ju vara 2x750gb som är max och 1,5tb är för min del alldeles för lite.

eller är det nas eller liknande som gäller till en mac mini server?

Varför inte använda externa diskar?

En liten varning med miniservern är att se till att köra backup på allt. Har en miniserver som remote backup-lösning för kontoret. Den har lyckats få hårddiskkrasch två gånger på två år – nu har jag uppgraderat systemdisken till ssd.

(alltså, backup på allt!)

Annars är miniservern en kalasmaskin. Tyst och nätt och bra. Har du inte behov av prestandan i den större maskinen är valet givet.

Man kan väl inte ha så många externa diskar? + att usb extern disk inte är någon stabil lösning för mig. Har haft alldeles för mycket problem med usb-diskar till min nuvarande server. Men det kanske är enda lösningen?

Tack för tipset om backup! Brukar vara dålig på sådant så får tänka på det om jag köper en

Jag tror att man nog ska ha ganska feta krav och stor serververksamhet för att behöva en MacPro. En mycket stor fördel med en Mini är ju att den konsumerar en bråkdel så mycket ström som en MacPro. Mini'n måste ju - med elkonsumtion i blicken - vara den mest ekonomiska servern på planeten :-).

Ja det låter ju vettigt. Men hur blir prestandan på en mini om man kör med massa externa diskar? (usb?) och hur många kan man köra? Jag behöver nämligen ganska mycket hdd utrymme och vad jag förstått så är 1,5tb Max på interna.

USB? nej, nej, nej :-). USB är till för skrivare och tangentbord etc. Kör FireWire (eller Thunderbolt om nya Mini's har det). Prestandan är då utmärkt. Jag har 2x4TB via FW till min Mini-server hemma. Det bara rullar och rullar och rullar. Har stått på sedan jag köpte den...minns inte riktigt hur länge sedan det var. En annan Mini på jobbet som jobbar som grafikdator för video satte jag på i augusti 2011 - efter semestern - och den rullar sedan dess - kanske ska jag uppdatera den och då kanske omstart krävs...vi får se :-D.

Ursprungligen av tqila:

Ja det låter ju vettigt. Men hur blir prestandan på en mini om man kör med massa externa diskar? (usb?) och hur många kan man köra? Jag behöver nämligen ganska mycket hdd utrymme och vad jag förstått så är 1,5tb Max på interna.

Ah ok. Har du förslag på thunderbolt setup? Behöver väl lite olika prylar för att koppla ihop allt och alla diskar?

Ursprungligen av tqila:

Ah ok. Har du förslag på thunderbolt setup? Behöver väl lite olika prylar för att koppla ihop allt och alla diskar?

Behöver du väl inte? Hårddiskar med stöd för thunderbolt och du är all set.

Ok, jag kanske har fel nu. Men finns det inte bara en thunderbolt-kontakt på datorn? Och säg att jag vill ha iaf 6tb så behöver jag ju tex 3st 2tb-diskar. (eller 2st 3tb) och om jag vill ha ett par tb till så krävs ju det någon disk/kontakt till.

Lite det jag tänkte på med hur jag skulle lösa det.

  • Medlem
  • Täby
  • 2012-03-13 14:55

Nu verkar det inte riktigt finnas några TB diskar ute ännu (förutom kabinett för flera diskar som kostar multum), men när det kommer så kör dom något som dom kallar för "daisy chaining" har jag för mig. Dvs du kopplar in den disk i datorn och sedan kan du koppla in en disk till i disk 1 och en till i disk 2 osv upp till 6 enheter om jag inte minns fel.
Jag rekomenderar dock en FW lösning för tillfället, kör det själv plus att jag har en Drobo som nätverksdisk.

Dessutom, när du köper minin ifrån Apple (om du vill spara pengar) så beställer du med så lite RAM som möjligt och beställer sedan max ifrån tex Crucial.com Memory EU France - Memory for Dell, Mac, Apple, HP, Compaq, SSD (Där har jag beställt mina)... maxade min mini med 8GB för under 400kr inkl frakt. (Nu finns det 16GB kit också för lite mer pengar).

Köpt till Min Mini Server, Min Macbook Pro samt en kollegas MacBook Pro samt brorsans MacBook ifrån crucial... alltid fungerat bra.
Dock är deras sida buggig i FF när man skall betala så se till att köra ifrån Safari eller annan webbläsare.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-03-13 15:57

En undran angående äldre Mini apropå minnesuppgradering.

Jag har en MIni från sent 2009 och om man kollar på apple.com så säger dom att det är max 4GB minne i den. Om jag kollar på crucial.com så säger dom 8GB. Till saken hör att jag just nu sitter och skriver på en MBP från mitten 2009 och den har jag 8GB i. Båda har 2,26GHz och 1067MHz DDR3 så jag tycker ju att det borde fungera med 8GB även i min Mini.

Nå'n som vet nå't?

...och förresten. Hur pass svårt/känsligt är det att bryta sig in i en Mini?

Ursprungligen av Baeckis:

En undran angående äldre Mini apropå minnesuppgradering.

Jag har en MIni från sent 2009 och om man kollar på apple.com så säger dom att det är max 4GB minne i den. Om jag kollar på crucial.com så säger dom 8GB. Till saken hör att jag just nu sitter och skriver på en MBP från mitten 2009 och den har jag 8GB i. Båda har 2,26GHz och 1067MHz DDR3 så jag tycker ju att det borde fungera med 8GB även i min Mini.

Nå'n som vet nå't?

...och förresten. Hur pass svårt/känsligt är det att bryta sig in i en Mini?

Angående RAM så kan det vara så att Apple stöder max 4 men att 8 kan fungera. I min Mini från 2007 säger Apple att den klarar 2 GB, men jag har stoppat i 4 GB och då klarar den rent fysiskt 3,16 GB.

Gällande att öppna en Mini så gjorde jag det med en sickel, men en bra skruvmejsel eller liknande går nog utmärkt. Det var inga större problem tyckte jag. Kika på iFixit: The free repair manual

Angående externa diskar, vad skulle ni säga om att koppla in en extern disk utan separat strömförsörjning (ström kommer alltså via USB/FW istället) till en datorn som konstant är på? Har hört att med extern strömförsörjning är att föredra. Om det är så, varför?

Kainen: tack för det bra svaret och tipsen! Hur skulle en firewire-lösning se ut som du talar om då? Om man vill ha flera diskar/flera terabyte? För det finns väl som sagt bara en sådan port också

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-03-13 16:40

Samma sak, du kör daisy-chaining. Jag tror alla externa firewire-hårddisklådor har två firewireportar.

ah ok
vad är det för typ av firewire på mac's då? vad jag kan se finns det 400 och 800..

och jag hittar inte en enda extern disk som har firewire och som kan kopplas på fler diskar till

Det är FW800 på dagens Mac.

Min gamla WDC har två firewireportar så det finns ganska lättillgängligt.

ok, får väl leta lite till efter externa firewire-diskar som har sådana extra portar för att koppla på fler då.

RAM verkar ju dock busenkelt att byta men hdd/sdd verkar ju däremot som ett litet projekt då det var ganska mycket att skruva loss. så får nog bestämma mig för vad jag ska ha i för diskar direkt

känns lite onödigt dyrt att slänga in en ssd-disk i den från apple då de tar ut ett ganska saftigt pris mot vad de kostar på random webshop. men det kanske måste vara några särskilda diskar i mac mini?

verkar för övrigt lite krångligt att byta från windows-server till mac-server om man äger ett xbox360 som är jtagat och pillar mycket med sådant.. inte många av programmen som funkar så bra med mac (och vissa finns inte ens några alternativ till mac) och verkar ställa till lite problem med xbox360 som är jtagat om man ska slänga över spel eller liknande. men får väl helt enkelt ha kvar windows-servern som en dedikerad workstation/server till enbart xbox360-pill

Senast redigerat 2012-03-13 19:52
  • Medlem
  • Nynäshamn
  • 2012-03-13 21:24

Den bästa lösningen för dig är en Mac Mini server. Köp den billigaste modellen för typ 5500kr. Lägg bara till mer Ram minne. Server OS installerar du med ett knapptryck i App store.

Konfigurera - Apple Store (Sverige)

Till lagring så köper du en Thunderbolt raid som har plats med 6st diskar. I denna så ingår 6st 1TB diskar, går att köpa en modell med 6st 2tb diskar.

Promise Pegasus R6 6 TB (6 x 1 TB) RAID System - Apple Store (Sverige)

Läskigt snabb lösning och väldigt stabil. Bättre än Firewire och USB.

Du hamnar på runt 20.000 för supermodern serverlösning med mycket lagring och hög säkerhet!

finns det inga billigare varianter av thunderbolt raid? 15.0000:- för diskar var lite väl saftigt.

annars var lösningen helt perfekt. (men är inte dual core lite väl klent? har 3,4ghz intel duo i min nuvarande server)

och du menar "mac mini" och inte "mac mini server" va? för den du länka var ju inte server-varianten

Senast redigerat 2012-03-13 22:02

Mitt recept:
- Mac Mini Server, enklaste modellen.
- Mer minne från Crucial
- My Studio 6TB disk Komplett.se - Western Digital My Book® Studio II 6TB

Du kan ha 63 enheter på en Firewire-buss. Så köper du 63 stycken 6TB:are så borde du klara dig ett tag

Ursprungligen av suddgummi:

Mitt recept:
- Mac Mini Server, enklaste modellen.
- Mer minne från Crucial
- My Studio 6TB disk Komplett.se - Western Digital My Book® Studio II 6TB

Du kan ha 63 enheter på en Firewire-buss. Så köper du 63 stycken 6TB:are så borde du klara dig ett tag

med enklaste modellen menar du den för ca 9,5k? (för de andra är väl inte "mac mini server"?)

Klumpigt uttryckt av mig. Nä, jag tänkte mig den för 5595 (vanliga modellen) + 379 kr på MAS för Lion Server = 5974 kr. Skillnaden är att du inte får dubbla interna hårddiskar, eller Lion Server från start (man köper en "app" i MAS för serverfunktionaliteten).

Får även en mycket sämre processor och det är den biten jag tycker låter värst. ~2ghz dual core är inte mycket att komma med i en server? Har ju 3,4ghz dual i min server nu. Och den för 9,5k hade ju quadcore.

Eller tycker ni verkligen att 2ghz dual räcker?

Ursprungligen av tqila:

Får även en mycket sämre processor och det är den biten jag tycker låter värst. ~2ghz dual core är inte mycket att komma med i en server? Har ju 3,4ghz dual i min server nu. Och den för 9,5k hade ju quadcore.

Eller tycker ni verkligen att 2ghz dual räcker?

Beror på vad du ska använda den till.

Vad vill du göra?

Du kan inte jämföra äpplen med päron.
Vad har du för processor i din Windowsburk? En i5:a det också, eller en Core 2 Duo, eller en Core Duo?
Vad ska du använda den till? Ska du ha den för att lagra filer, köra någon Apacheserver och nån databasserver för mindre bruk ("privat") så räcker ju en gammal Pentium 4....
Ska du däremot köra program som gör renderingar eller räknar en massa så är det klart att det är bättre att satsa på en med en styggare processor. Jag körde ett tag en Mac Mini 1.83GHz Core 2 Duo som server/htpc. Den körde en MySQL-databas, hemsidor, Plex, Frontrow tillkopplat till en projektor. TIll den hade jag tillkopplat 3 externa diskar med mjukvaru-RAID. Upplevde aldrig att den var för slö, även när jag spelade upp 720p från de externt tillkopplade diskarna. Kopierade jag samtidigt mycket data så märktes det att det behövde buffras, men som ren server hade den dugt gott. (Är numera ersatt av Airport Extreme/NAS/Apple TV)

Kommer streama mycket 1080p-film (och då oftast okomprimerade 40gb-filmer)
ftp-server
web-server
squeezebox (streama musik)
Filserver/torrent 24/7
skapa användare till andra datorer, typ MacBook osv.
Timemachine och hantera adressböcker osv.

Har för vana att glömma typ hälften av grejerna jag använder min server till. Men det där var lite iaf

Ursprungligen av tqila:

Kommer streama mycket 1080p-film (och då oftast okomprimerade 40gb-filmer)
ftp-server
web-server
squeezebox (streama musik)
Filserver/torrent 24/7
skapa användare till andra datorer, typ MacBook osv.
Timemachine och hantera adressböcker osv.

Har för vana att glömma typ hälften av grejerna jag använder min server till. Men det där var lite iaf

Inget som är speciellt CPU-intensivt alltså. Problemen finns som jag ser det på annat håll.

Har man en snabb uppkoppling får man tänka på att torrentnedladdningar äter disk-IO till frukost. Jag skulle rekommendera att ha en separat disk för nedladdningar. Har du en internetuppkoppling kring 100 Mbit/s eller högre rekommenderar jag SSD för ändamålet.

Har 100/100mbit.

Ssd är ju hyfsat dyrt och finns väl inga tb-diskar med ssd?

Eller menar du ssd som systemdisk bara? Eller ladda ner till ssd och flytta det till hdd när det är klart?

Bevaka tråden