Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Om du vann 200 miljoner - vad gör du med pengarna?

Tråden skapades och har fått 126 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-03-23 21:23
Ursprungligen av danielj:

Vin kvinnor och sång !
Resten ska jag slösa bort!

//Daniel

Ah... Ett försvenskat No-country-for-old-men-citat.

  • Medlem
  • 2012-03-31 19:27
Ursprungligen av Baeckis:

Ah... Ett försvenskat No-country-for-old-men-citat.

Men det är George Best som är känd för att ha sagt det först.

I spent a lot of money on booze, birds and fast cars. The rest I just squandered.

George Best - Wikiquote

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-15 22:51

Räknar jag samman föräldrar, syskon, syskonbarn, föräldrars syskon, kusiner, kusinbarn, mig själv och sambon blir det 26 personer som får dela på pengarna. Längre än så sträcker jag mig inte.

De 7,7 miljoner jag själv behåller, minus en enorm skatt förmodligen, köper jag en lägenhet för i centrala Stockholm.

Sen jobbar jag som vanligt. Har kul på jobbet.

Ursprungligen av marf:

Räknar jag samman föräldrar, syskon, syskonbarn, föräldrars syskon, kusiner, kusinbarn, mig själv och sambon blir det 26 personer som får dela på pengarna. Längre än så sträcker jag mig inte.

De 7,7 miljoner jag själv behåller, minus en enorm skatt förmodligen, köper jag en lägenhet för i centrala Stockholm.

Sen jobbar jag som vanligt. Har kul på jobbet.

Du betalar ingen skatt på en vinst från Svenska Spel. Du betalar bara skatt på avkastning av kapital som du investerar, räntor o dyl.

Öppna Shit Ass Pet Fuckers. Omringa varje Starbucks med fem stycken.

Först & främst så skulle jag noggrant välja ut en del olika investeringar & placera åtminstone 150 miljoner så att man har en trygg & sund "inkomst av kapital"!

Sen så skulle jag omedelbart unna mig nedanstående punkter.

1. Köpa/bygga ett annat hus med STOOORT garage.
2. Köpa en ny F10 M5.
3. Köpa en E46 M3 CSL i mint condition, samt lite andra entusiast-bilar.
4. Ringa den lokala "Snap-on mannen" & "komplettera" verktygsskåpet.
5. Åka på samtliga F1 tävlingar under åtminstone 1 säsong.

Jag skulle definitivt inte sluta att arbeta, utan istället njuta av att arbeta med den "frihet" som det nya bankkontot medger.

För att vara lite mera seriös - jag menar, det är ju inte som att jag inte har tänkt på frågan förut. Typ några gånger varje dag

Jag skulle för det första inte vilja vinna så mycket pengar, mo money mo problems. 7-10 miljoner är allt jag skulle behålla och resten skulle få gå till vettiga välgörenhetsprojekt illa kvickt innan jag hann överväldigas av alla val och möjligheter (vad ska man stödja, vad ska man prioritera? Utbildning? Sjukdomsforskning? Lokala projekt i min närhet? osv osv). Jag har en bra släkt, så en fast summa till varje familj inom den närmaste släkten borde fungera, även om man redan där är ute på hal is, att ge/få pengar är aldrig okomplicerat. (Att försöka välja ut vänner som borde få något känns helt livsfarligt.)

Men för min egen del skulle jag betala av huslån och andra skulder, sen skulle jag trappa ner företagandet (och de jobb jag skulle göra vore bara sådana som känns kul utan att de behöver gå runt ekonomiskt) och spendera mer tid med barnen.

Och så skulle jag försöka träna riktigt mycket för att se hur bra jag kunde bli, typ sätta upp ett ambitiöst mål som topp 10 på Vansbro eller liknande. Inte alls givet att det skulle gå, men det vore kul att försöka. En bonus av mycket träning är att man mår bättre också.

Och så skulle vi okynnesrenovera huset, bygga ut i stugan och resa en massa.

Citat:

200 miljoner ramlar in skattefritt på ditt konto. Vad gör du med pengarna och varför? Vilka livsstilsförändringar gör du?

köper 99.se såklart

Ursprungligen av gotfredsen:

köper 99.se såklart

Haha - då ger du mig problemet att göra av med 200 miljoner

Ursprungligen av Björnström:

Haha - då ger du mig problemet att göra av med 200 miljoner

Du kan föra vidare problemet till mig (:D), så fixar jag så att de verkligt behövande får den större delen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-23 11:16

Skulle nog inte byta livsstil alls faktiskt, känner inte att ekonomi begränsar mig i nuläget.

"Lyxprodukter" lockar mig inte alls utan känns mest tragiskt.

Skulle betala av bostadslånet och investera resten hyfsat tryggt med hopp om att klara inflationen med lite marginal iaf.

Sen skulle jag göra som vanligt, bara utan minsta ekonomisk stress. Och därmed vara lite gladare och ha ett problem mindre!

Skulle iofs antagligen tacka nej till en del jobb... den typen där det bara är pengarna som lockar.

Samt på sikt försöka flytta från Stockholm. Livskvalitékontot ligger verkligen på minus här, enda skälet att bo i stan är för att det är här det finns jobb.

Hindren för att flytta är ju dock inte bara ekonomiska utan man är ganska rotad :/

Inget personligt...men det är såna som du som många inte vill ska vinna på Lotto :-D. Man vill ju att en storvinst ska resultera i något dramatiskt - det ska kunna bli en film om det...liksom :-). Det är sånt jag - och allmogen antar jag - vill läsa om: stora lyftet, dramatiska förändringar, fattig VANN! - livet förändras dramatiskt. Etc. Etc.

Ursprungligen av snigel1:

Skulle nog inte byta livsstil alls faktiskt, känner inte att ekonomi begränsar mig i nuläget.

"Lyxprodukter" lockar mig inte alls utan känns mest tragiskt.

Skulle betala av bostadslånet och investera resten hyfsat tryggt med hopp om att klara inflationen med lite marginal iaf.

Sen skulle jag göra som vanligt, bara utan minsta ekonomisk stress. Och därmed vara lite gladare och ha ett problem mindre!

Skulle iofs antagligen tacka nej till en del jobb... den typen där det bara är pengarna som lockar.

Samt på sikt försöka flytta från Stockholm. Livskvalitékontot ligger verkligen på minus här, enda skälet att bo i stan är för att det är här det finns jobb.

Hindren för att flytta är ju dock inte bara ekonomiska utan man är ganska rotad :/

Ursprungligen av Zimmerman:

Inget personligt...men det är såna som du som många inte vill ska vinna på Lotto :-D. Man vill ju att en storvinst ska resultera i något dramatiskt - det ska kunna bli en film om det...liksom :-). Det är sånt jag - och allmogen antar jag - vill läsa om: stora lyftet, dramatiska förändringar, fattig VANN! - livet förändras dramatiskt. Etc. Etc.

Blir det film brukar det väl bli diskbänksrealism. Ny villa, några dyra bilar, resor till Thailand, segelbåt, osams med släkten, skilsmässa, pengar slut.

Att folk ska göra något produktivt och vettigt för pengarna går ju inte att förvänta sig då de redan diskvalificerat sig genom att lämna hjärnan hemma och köpa lotten från första början.

Där satt den!

(säger jag som har 10-veckorssystem på Lotto/Joker - kollar aldrig rader - vinner jag så får jag ett mail - man kan säga att jag köpt en atom i ett atomfraktalkluster och kanske träffas min atom av en specifik annan atom - under tiden går livet vidare som om fraktalen inte fanns...typ...)

*atomfraktalkluster = ingen aning...men coolt ord blev det ju

Ursprungligen av eskimo:

Att folk ska göra något produktivt och vettigt för pengarna går ju inte att förvänta sig då de redan diskvalificerat sig genom att lämna hjärnan hemma och köpa lotten från första början.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2012-02-23 11:37

Efter att ha gjort mig skuldfri och sett till att barnen har sin framtid tryggad skulle jag lägga resten på kulturskapande. Bli mecenat åt konstnärer, starta en bra konstnärlig teater, ge ut poesi, kanske satsa på bra konstnärlig film... oj då... där var visst pengarna slut...

Så ska det låta! Detta gillar jag. Du skulle "göra skillnad"! Good!

Ursprungligen av gunek:

Efter att ha gjort mig skuldfri och sett till att barnen har sin framtid tryggad skulle jag lägga resten på kulturskapande. Bli mecenat åt konstnärer, starta en bra konstnärlig teater, ge ut poesi, kanske satsa på bra konstnärlig film... oj då... där var visst pengarna slut...

Spexigt! Hur resonerar du då? Vad pratar vi för pengar?

familjen/närmsta blir skuldfria. För egen del så räknar jag på en inkomst a 40000/månad till pension sätter undan den summan på banken. Investerar i aktier med 5 miljoner. Köper en förbenat go bil ochh jo en sak till... lämnar det här förbannade kölhålet till land för permanent sommarboende och goa varma vindar året om. Går inte upp 5 på morgonen annat än för att gå ut och fiska. Försöker satsa på att inte bara läsa om världens underverk utan resa och se dem, uppleva dem. Göra undersökningar som medför att man faktiskt åker och kollar. Det finns ett par ställen i egypten som är särskilt intressant (inte pyramiderna) Skulle kanske köpa ett mindre trädgårdsmästeri med personal. Sen tog nog tiden slut före pengarna?

Jag skulle nog skänka bort 198 miljoner till välgörande ändamål, eller möjligen placera en del i en välgörenhetsfond. De sista miljonerna skulle se till att jag blir av med studieskulder samt har en grundplåt till framtida husköp. Typ så.

En viktig sak glömde jag bort. Investera några miljoner i 99.se för att säkra driften i några år till.

Ursprungligen av pmarriott:

En viktig sak glömde jag bort. Investera några miljoner i 99.se för att säkra driften i några år till.

Jasså, går 99.se inte bra?! Jag tycker det rullar fint…

Ursprungligen av The Real Viking:

Jasså, går 99.se inte bra?! Jag tycker det rullar fint…

Ingenting går så bra att det inte kan gå bättre med en stor hög pengar.

Ursprungligen av pmarriott:

En viktig sak glömde jag bort. Investera några miljoner i 99.se för att säkra driften i några år till.

Det låter bra

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-02-25 15:12

Massa pengar...
Välgörenhet, forskning : 40 miljoner
Köpa några semesterhus/stugby på kreta
Hus i franska alperna.
Sätta av till barnen, bror, pension.
Skuldfri.
Flygcert.

Men förs en brakfest für alle jag känner och sedan tänka på vad resterande 100+ skall vara till

En anselig summa till mina föräldrar. 100 miljoner kanske? Jag skulle betala av mina skulder hos CSN och sen be dem dra...

Jag skulle inte sluta plugga men jag skulle inte behöva lån. Jag skulle lyxköpa en ny Mac mini, en iPad 3 när den kommer och en ny gitarrförstärkare. Skulle antagligen bränna 10-20 000,- på skivor på ett bräde.

Eventuellt skulle jag köpa en lägenhet här i Malmö.

Resten skulle få sitta och växa till sig och avkastning skulle de närmsta åren få finansiera uppehälle. Sen får man se vad som händer...

Fast detta kommer inte att hända då jag aldrig skulle slösa pengar på lotter/spel.

Skulle inte berätta för någon, förutom de som är absolut allra närmast. Så inte här heller
Sån't där väcker för mycket avundsjuka hos folk.
Skulle inte göra något särskilt uppseendeväckande, och definitivt inte en spänn till välgörenhet, det är säkert. Har man sådana summor ökar förutsättningarna att göra skillnad närmre människor istället, på riktigt! Jag har inga sådana skuldkänslor så att jag har behov att ge bort något till korrumperade organisationer

Ursprungligen av panther:

Skulle inte berätta för någon, förutom de som är absolut allra närmast. Så inte här heller
Sån't där väcker för mycket avundsjuka hos folk.
Skulle inte göra något särskilt uppseendeväckande, och definitivt inte en spänn till välgörenhet, det är säkert. Har man sådana summor ökar förutsättningarna att göra skillnad närmre människor istället, på riktigt! Jag har inga sådana skuldkänslor så att jag har behov att ge bort något till korrumperade organisationer

Som man känner sig själv känner man andra.

​Djungelordspråk.

Ursprungligen av keptang:

Som man känner sig själv känner man andra.

​Djungelordspråk.

Och det där är DIN tolkning

Ursprungligen av panther:

Jag har inga sådana skuldkänslor så att jag har behov att ge bort något till korrumperade organisationer

Det klart det vore dumt att ge bort till korrumperade organisationer, med det är väl en självklarhet. Det är därför man ger till dom som inte är korrumperade.

Personligen skulle jag lägga ner det här med att ha en lägenhet och en massa prylar om jag blev rik, och flytta in på hotell istället.

  • Medlem
  • 2012-02-25 17:04

-Ge bort 20 millar var till ungarna som de får när de fyller 21 eller nåt.
-Säga upp mig och utbilda mig till arkeolog och sedan bekosta mina egna utgrävningar om jag inte kan ordna finansiering på annat sätt.
-Skaffa mig flera nya boenden på olika håll i Sverige och världen.
-Skaffa säsongskort på Old Trafford.
-Göra lite olika "Top Gear-utflykter" i Europa och världen med kompisar, där vi provkör olika vrålåk (eller vrak) och ser hur vi klarar diverse prövningar på vägen.

Bevaka tråden