Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Forumvärdar vs moderatorer

Tråden skapades och har fått 113 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Det kommer en för mig också inom sinom tid.
Jag är lite off just nu gällande tid då jag befinner mig i asien ett par månader, tillbaks i Sverige i juni.

Men det kanske inte är fel att det finns någon online även vid konstiga tider.

Fast jag vill inte veta, jag tänker mig Capeman lite som Prince vid det här laget, så jag kommer bara bli besviken.

Ursprungligen av eskimo:

Fast jag vill inte veta, jag tänker mig Capeman lite som Prince vid det här laget, så jag kommer bara bli besviken.

Capeman är som Prince (eller "The Sign", vad han nu kallar sig nuförtiden), fast bättre och snabbare.

Haha ta det lugnt eskimo, jag ser ut som Prince, dansar som Prince och bär gärna högklackat.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-04-11 17:40

Kul att läsa Capeman
Såg att din första Mac var en TiBook, hade den själv. Har ett svagt minne av att jag skaffade min TiBook 2002 och den hängde med ett tag. Och idag ca 11 år senare är det inte så stor skillnad designmässigt på en MBP och hur TiBook såg ut.

Ursprungligen av stile:

Kul att läsa Capeman
Såg att din första Mac var en TiBook, hade den själv. Har ett svagt minne av att jag skaffade min TiBook 2002 och den hängde med ett tag. Och idag ca 11 år senare är det inte så stor skillnad designmässigt på en MBP och hur TiBook såg ut.

[ATTACH="CONFIG"]32854[/ATTACH]

Minns att jag tyckte det var bland det snyggaste jag sett i laptopväg när jag skaffade den. Och tycker fortfarande den står sig bra, med den tunna ramen runt displayen och det smarta sättet att ta bort tangentbordet. Och OS X, som man föll pladask för efter en vecka, trots att jag började med 10.2.

Nu när den nya organisationen har varit igång ett tag, så är jag lite nyfiken på...

Vad är egentligen skillnaden mellan dåvarande begreppet moderator och nuvarande begreppet forumvärd?

I mina ögon är forumvärden en "moderator light".
Man släpper igenom lite mer, och gör alltså lite färre modereringar.
Man skriver inte så mycket kommentarer till modereringarna, utan de görs ofta i det tysta.

Om det är de enda skillnaderna så kunde jag också varit kvar och "light-modererat".

Vad gör ni mer? Är det välkomnande PM till nya medlemmar? Eller var ligger "värd"-delen av jobbet?

Finns det utstakade planer för vilka andra arbetsuppgifter ni ska ha?

Vi har bara en 4-5 forumvärdar, men betydligt fler forumdelar. Så i vilka forumdelar är respektive person värd?

Borde inte "Team 99"-sidan uppdateras snart? Där står fortfarande om seniormoderatorer, moderatorer och administratörer. Där borde man väl ha en kort presentation och beskriving av forumvärdarna och deras respektive specialområden.

Vi är tre forumvärdar - jag, keptang och Tobias Schelin. Sen har vi två "gurus", Peter och Daniel, som har hand om FileMaker- respektive Plexdelen. Annars har du helt rätt i vad våra roller på ett ungefär innebär. Jag har ett mer övergripande ansvar, eller intresse, för iPaddelen. Har startat några trådar och skrivit några artiklar inom den sfären, men har också ganska begränsat med tid just nu. Dina övriga frågor har jag inga bra svar på.

...och Sheriffen är som bortblåst va? Han vart ju här i ca 2 vkr... sedan...Schwooosch iväg på ngt nytt....

Ursprungligen av Goflorp:

...och Sheriffen är som bortblåst va? Han vart ju här i ca 2 vkr... sedan...Schwooosch iväg på ngt nytt....

Vilket är förståeligt, tänk vilket tråkprojekt att driva 99...
Däremot håller jag med om att snacket borde matcha till detta faktum.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-05-01 21:30
Ursprungligen av Goflorp:

...och Sheriffen är som bortblåst va? Han vart ju här i ca 2 vkr... sedan...Schwooosch iväg på ngt nytt....

Vi får kalla honom Fantomen.
Alla har hört talas om honom, men ingen har sett honom

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-05-01 23:19

Eller Lucky Luke. Drar snabbare än sin egen skugga

Idéerna är det definitivt inget fel på. Problemet är väl att det saknas folk som vill och kan lägga ner ideell tid och engagemang. Stort tack till de som gör det!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-05-02 00:38

Björnström är bra snubbe, snacka inte goja nu bakom ryggen igen på ett finfult sätt, jag fjäskar inte men var lite nöjda nu bara för stunden så lätt att klaga på allt och allting,

Men all ideell tid som Capeman och andra värdar, lägger ner trots sina tunga studier är ju toppen, Capeman har bra touch och fingertopp känsla. Viktigt för Björnström i hans val.

Björnström vill nog skynda sakta, visst man kan ha synpunkter på det. Men visa respekt för hans personliga liv och arbete, inget att skämta om egentligen.

Det är väl Björnströms site ??? Han tvingar väl ingen att skriva av sig här ?? Jag är evigt tacksam att man kan skriva av sig här, och ta upp en massa server hårddiskplats genom detta. GRATIS dessutom !!!!!!

Jobbigt med denna duktigbrors attityd att förbättra allting hela tiden, låt oss bara slappna av lite och njuta av stunden och livet.

Lightmoderating är det som gäller

Jag är på intet sätt tyken eller dryg.
Jag har bara sagt det så många gånger förut, Sheriffen är en Starter.
Inte en kille som underhåller eller stänger ner. Han gillar starta upp grejer.

Därför sa jag det sist att han kommer in, röjer runt och sticker sedan till ngt bytt han har på gång.
Det är väl det enda "Goa" då - att jag fick rätt.

Ursprungligen av Goflorp:

Jag är på intet sätt tyken eller dryg.
Jag har bara sagt det så många gånger förut, Sheriffen är en Starter.
Inte en kille som underhåller eller stänger ner. Han gillar starta upp grejer.

Därför sa jag det sist att han kommer in, röjer runt och sticker sedan till ngt bytt han har på gång.
Det är väl det enda "Goa" då - att jag fick rätt.

Vi bidrar på olika sätt du och jag.

Under tiden du har suttit här och skrivit en massa strunt har vi kämpat med en säkerhetsuppdatering av sajten, uppdaterat till vBulletin 4.12 och tagit fram nya iPhone och Android appar.

99mac är fortfarande en hobby, inte mitt vardagsjobb. Jag är dessutom pappaledig tre dagar i veckan numera med min förstfödda dotter vilket är fantastiskt, jag vill inte prioritera ned henne.

Jag tycker det är tråkigt att du fortsätter skriva på det sätt du gör. Tänk efter på hur jag reagerar på det du skriver.

Senast redigerat 2012-05-03 13:59
Ursprungligen av Björnström:

Vi bidrar på olika sätt du och jag.

Under tiden du har suttit här och skrivit en massa strunt har vi kämpat med en säkerhetsuppdatering av sajten, uppdaterat till vBulletin 4.12 och tagit fram nya iPhone och Android appar.

99mac är fortfarande en hobby, inte mitt vardagsjobb. Jag är dessutom pappaledig tre dagar i veckan numera med min förstfödda dotter vilket är fantastiskt, jag vill inte prioritera ned henne.

Vet hur det är att vara pappaledig hemma och samtidigt ha krav och förväntningar på att sköta allt annat som vanligt. Man hoppas att barnen ska somna fort så man kan släcka lite eldar medan dom sover. Ibland har man sovande barn i knät och balanserar sin iPad på andra knät och försöker svara på lite mail.
Som Tobias sa här ovan så är det nog ingen som tvivlar på att det händer saker i kulisserna. Det är fint ställe det här, Björnström. Folk gillar det, ävan Goflorp. Och saker man tycker om vill man ska vara bra som möjligt. Vi vet att det är en hobby, men 99mac är nog ett av de bästa ställena på nätet. Du får ursäkta oss om vi blir lite medryckta och drar dig lite för mycket i rocken.

Vad glad jag blir att du är kvar.

Att du har uträttat en massa det ser jag, kanon.

Jag gillar dig Björnström, men du vill inte hålla med om att du ser tjusningen
i uppstarten av ett bolag/projekt. Det är ju ngt du skall utnyttja och vara stolt över.
Lämna sen över då om du känner att du inte har maratonorken. det är ju något
helt annat att köra ett företag i dags-lunken så att säga.

Jag missade helt grejen med din pappaledighet, jag har själv inga barn och har ingen
egen uppfatnning byggd på erfarenhet hur jobbigt det är. Så en ursäkt är på plats.

Nåväl. Vi vill ha ett levande forum, vi vill ha ett STYRT forum i viss grad och vi vill att
forumets ledning skall finnas där - kanske inte jämt, men ändå delta.

Själv kan jag tycka att ngn form av ledarplats, en länk i sidan med "ord från Sheriffen"
kunde vara spännande - fixa så att du t ex kan maila in ett par rader helt kort
(då kan du ju ta det från baksätet i en taxi, eller från Melbourne eller...)
tre rader...

"Dethär jobbar vi med just nu, ny version av xxxxxxxx, sjösätts på fredag 31"

Det finns i dagsläget ingen direktkanal, bara ett par feedbacktrådar. en sådan
kanal skulle uppskattas.

Nackdelen är ju att du kan göra mycket bakom kulisserna - men vi vet ju inte om det.

Ursprungligen av Björnström:

Vi bidrar på olika sätt du och jag.

Under tiden du har suttit här och skrivit en massa strunt har vi kämpat med en säkerhetsuppdatering av sajten, uppdaterat till vBulletin 4.12 och tagit fram nya iPhone och Android appar.

99mac är fortfarande en hobby, inte mitt vardagsjobb. Jag är dessutom pappaledig tre dagar i veckan numera med min förstfödda dotter vilket är fantastiskt, jag vill inte prioritera ned henne.

Jag tycker det är tråkigt att du fortsätter skriva på det sätt du gör. Tänk efter på hur jag reagerar på det du skriver.

Det intressanta är att direkt när Björnström inte syns öppet så utgår man från att han inte alls finns i närheten.

Jag ändrade min kommentar som var "lite över gränsen" enligt vissa för att undvika forumvärdarnas arga blickar

Jag har ett förslag:

Varför inte ha en klibbig tråd i Feedback med små korta statusrapporter om vad som pågår bakom kulisserna? Uppdateras förslagsvis 1-2 gånger i veckan.

Då slipper man förhoppningsvis sånt här tjafs om ledningens eventuella osynlighet.

Det känns som att problemet är väldigt enkelt - vi är många aktiva på sidan och vi har olika förväntningar på hur jag ska tillbringa mina arbetsdagar och hur sajten i allmänhet ska drivas. Vi kanske skulle ha en tråd där vi sammanställer förväntningarna på oss som jobbar med 99mac på fritiden. Om listan inte går att uppfylla på hobby-basis så beräknar jag tidsåtgång och kostnader?

Ursprungligen av Björnström:

Det känns som att problemet är väldigt enkelt - vi är många aktiva på sidan och vi har olika förväntningar på hur jag ska tillbringa mina arbetsdagar och hur sajten i allmänhet ska drivas. Vi kanske skulle ha en tråd där vi sammanställer förväntningarna på oss som jobbar med 99mac på fritiden. Om listan inte går att uppfylla på hobby-basis så beräknar jag tidsåtgång och kostnader?

Kanske ingen dum ide alls. Ibland får man känslan av att vissa tror att 99mac är någon form av officiellt Apple-forum med flashigt huvudkontor på Strandvägen i Stockholm. Jag skulle kunna tänka mig att man uppdaterade Team99-sidan efter hur det egentligen ser ut idag och där verkligen klargör att detta är ett hobby-projekt där intresserade bidrar på sin fritid efter intresse och förmåga.

Det enda jag efterfrågat i ett par år är just information. Om inget görs på 99mac är det helt okej, så länge man vet om det. Ett enkelt "Nu kommer jag att vara bortrest i ett par månader så inget underhåll kommer att ske." räcker gott och tar bara en minut att skriva. Likaså ett "De närmsta två veckorna kommer vi att jobba med 99mac 4.x. Mer info kommer!" är fullt tillräckligt. Men enbart tystnad kan ta kål på vilken entusiasm som helst.

Jag tycker de som lägger ner tid och energi som frivilliga i det praktiska arbetet har "rätt" att ställa krav/frågor till ledningen (aka Björström). Det forumet behöver iofs inte vara öppen för alla, utan slutet för admin/värdar/ledning. Men jag, och vi andra som bara är freeloaders skall vara positiva och ge glada tillrop. Vår rätt att gnälla och kräva saker är minimal, tycker jag.

Som exempel: dom gånger jag har blivit moderererad eller deltagit i trådar som stängts eller raderas har jag aldrig klagat. För jag tycker inte det är så jäkla farligt att bli modererad varken direkt eller indirekt.

Om 99mac skulle bli mindre roligt/intressant över tiden för mig, loggar jag in mindre, jag tycker det är bättre än att öppet gnälla, för det förpestar stämningen och gör det mindre roligt för dom frivilliga.

Då är frågan om det här var gnäll eller inte...?

Så avslutningsvis vill jag bara säga att jag gillar 99mac, och vill tacka dom som spenderar fritid på nåt som på ett blygsamt sätt gör världen en gnutta roligare/bättre - för mig.

Bevaka tråden