Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Forumvärdar vs moderatorer

Tråden skapades och har fått 113 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av CUBEIS:

...Samtidigt kan det väl inte vara så svårt att blunda eller surfa in på en annan site, om man mår så illa av att trådar ligger lite fel, och knasiga rubriker föreligger...

För min del handlar det inte om att må illa av att se något. Det handlar om principen att:
Har man en regel, så ska den följas, annars kan man lika gärna ta bort den.

Jag kan köpa att man struntar i forumplaceringar och dåliga rubriker, och korspostningar, och dubblett-trådar. Vill man ha det så, så kör man så. Jag tycker ju personligen att det är en försämring av forumet, men det kan man kanske vänja sig vid.

Men om man nu ska ska köra så - om man nu ska strunta i de reglerna - så bör man ju ta steget fullt ut, och ta bort de punkterna från forumreglerna, och så låter man allting ligga kvar där det ligger, och möjligtvis justera de allra värsta exemplen någon gång ibland när man har tid och lust.

Oj oj oj

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

...
Har man en regel, så ska den följas, annars kan man lika gärna ta bort den.
...

Nja, regler kan väl göra nytta även om man inte vill/hinner tillämpa nolltolerans? De flesta följer ju ändå reglerna medvetet eller omedvetet.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

För min del handlar det inte om att må illa av att se något. Det handlar om principen att:
Har man en regel, så ska den följas, annars kan man lika gärna ta bort den.

Det var väl denna inflexibilitet som gjorde att jag inte kom överens med dig som moderator. Du gav dig fan på att moderera stenhårt enligt reglerna, även om det gjorde 99 till ett(i mitt tycke) sämre forum. Men det kanske var för att provocera fram en förändring av dessa regler?

Senast redigerat 2012-03-12 20:06

Ja, om lösningen är att man ska strunta i 99.se och börja surfa till andra sidor har du rätt. Men jag är tveksam till att det är så Björnström vill ha det. Man vill väl ha fler besökare, inte färre?

Du skriver "förtal". Jag hoppas och tror att du inte riktigt vet vad det ordet betyder, för annars beskyller du folk här för att begå brottsliga handlingar. Och då blir åtminstone jag rejält förbannad.

Jag tror inte på bannor för fem öre.

Folk gör sitt bästa när de gillar vad de gör.

Björnström, du är en kanonbra "starter", du gillar dra igång grejor, gärna med buller och bång.
Jag kan själv vara likadan. Detta är absolut inget fel med, inget nedsättande eller ifrågasättande.
man måste bara komma fram till hur man funkar.
Är man en Starter, Förvaltare eller Omstöpare? (det här är chefstyper och VÄLDIGT grovt stiliserat)

Startern är perfekt när det startas saker, man tål stress, vill vara med om nya saker.
När uppstartsfasen är över tröttnar man rätt snabbt, tappar fokus, för man vill starta något nytt..igen...

Förvaltaren är den som är väligt bra på att behålla Status Quo, att sakta förfina något genom att långsiktigt
komplettera med folk på rätt plats, utbilda, se till att folk trivs och att företaget mår bra, att de anställda mår bra.
Inga stora omdaningar sker, allt är stabilt, blir det förändring är den långsam och känns trygg och bra.

Omstöparen helt kort är chefen med hårda nypor som skoningslöst sparkar folk, lägger ner hela avdelningar, anpassar "kostymen efter marknaden" och skär ner.

99 har dig Björnström, du är en starter.

Hitta dina förvaltare, de som kan sköta dagliga driften, fatta beslut osv.
Ge dem manöverutruymme och verktyg. Då kan du bli mer av en gäst och ramla in och delta i
diskussionerna när du har lust, inte för att du måste.

Flera klagar på bristen på styrning, vi har inga förvaltare.

Har jag klampat på någon öm tå - ber jag om ursäkt.
Kan något misstolkas ovan - misstolka till det snällaste tanken bakom

Ursprungligen av Goflorp:

99 har dig Björnström, du är en starter.

Hitta dina förvaltare, de som kan sköta dagliga driften, fatta beslut osv.
Ge dem manöverutruymme och verktyg. Då kan du bli mer av en gäst och ramla in och delta i
diskussionerna när du har lust, inte för att du måste.

Flera klagar på bristen på styrning, vi har inga förvaltare.

Har jag klampat på någon öm tå - ber jag om ursäkt.
Kan något misstolkas ovan - misstolka till det snällaste tanken bakom

Du trampar inte på någon öm tå, det är snarare så att det du skriver är helt uppenbart för oss alla som är aktiva på 99mac sedan länge. Jag är bra på att starta och gillar att testa nya grejer. Men 99mac finns här efter elva år och rullar på fortfarande när dom flesta andra sajter lagt ner sedan länge. När skrev någon ett inlägg på HardMacCafé senast?

Det låter jättebra om vi hittar ett gäng förvaltare som verkligen kan få sajten att blomstra!
Potentialen är grym. Vi har besökarna (2.2 miljoner förra året). Men vi har ingen budget att tala om. Och det är oftast där problemen börjar för någon måste sluta jobba på dagarna och driva forum istället.

Jag fixar inte det med bostadsrätt och familj utan jag gör så gott jag kan som hobbyprojekt.

Det kanske är dags för en separat tråd om detta - nya "team 99mac"?

Senast redigerat 2012-03-12 21:46

När vi hade en stark moderering, och en helt osynlig ledning, så blev forumet kanske lite "hårt".

När vi nu har nästan noll moderering, och en livfullare och mer synlig ledning, så blir forumet lite för rörigt.

Varför inte ha både och? En lagom stark moderering, och en livfull och synlig ledning. Då hade forumet blivit riktigt bra, tror jag.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-03-12 20:29
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

När vi hade en stark moderering, och en helt osynlig ledning, så blev forumet kanske lite "hårt".

När vi nu har nästan noll moderering, och en livfullare och mer synlig ledning, så blir forumet lite för rörigt.

Varför inte ha både och? En lagom stark moderering, och en livfull och synlig ledning. Då hade forumet blivit riktigt bra, tror jag.

Kan bara instämma, high chaparall nu.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

När vi hade en stark moderering, och en helt osynlig ledning, så blev forumet kanske lite "hårt".

När vi nu har nästan noll moderering, och en livfullare och mer synlig ledning, så blir forumet lite för rörigt.

Varför inte ha både och? En lagom stark moderering, och en livfull och synlig ledning. Då hade forumet blivit riktigt bra, tror jag.

Jag har fått femtio mail från medlemmar som blivit stötta av hård moderation och tuff attityd när dom skapat trådar & inlägg. Dom flesta kommer aldrig mer tillbaka. Säg att dom utgör några procent som faktiskt hör av sig så är problemet tydligt.

Med den läxan i bakhuvudet är jag öppen för det du föreslår!

  • Medlem
  • International user
  • 2012-03-12 22:57
Ursprungligen av Björnström:

Jag har fått femtio mail från medlemmar som blivit stötta av hård moderation och tuff attityd när dom skapat trådar & inlägg. Dom flesta kommer aldrig mer tillbaka. Säg att dom utgör några procent som faktiskt hör av sig så är problemet tydligt.

Med den läxan i bakhuvudet är jag öppen för det du föreslår!

Det är ju en vägning mot hur många som kommer lämna om det här blir som MacWorld Forum.

Ursprungligen av zappee:

Det är ju en vägning mot hur många som kommer lämna om det här blir som MacWorld Forum.

Några av er verkar se situationen i svart/vitt helt i onödan. Jag vill ha ett välordnat forum precis som alla andra men där vi alla är vänliga och trevliga främst. Några verkar tro att alternativet till väldigt synlig moderation är ingen moderation alls, så är inte fallet.

Jag säger inte heller att jag har en magisk lösning. Jag har tittat på statistiken och jag har lyssnat på feedback jag fått. Under perioden 2008-2011 har moderatorerna styrt forumet med relativt hårda handskar och samtidigt har vi tappat en stor del av dom aktiva medlemmarna.

Naturligtvis finns det många orsaker men jag känner att vi inte kan skrämma bort nya medlemmar och vi måste vara trevliga mot varandra för att ha en framtid.

Ursprungligen av Björnström:

Några av er verkar se situationen i svart/vitt helt i onödan. Jag vill ha ett välordnat forum precis som alla andra men där vi alla är vänliga och trevliga främst. Några verkar tro att alternativet till väldigt synlig moderation är ingen moderation alls, så är inte fallet.

Jag säger inte heller att jag har en magisk lösning. Jag har tittat på statistiken och jag har lyssnat på feedback jag fått. Under perioden 2008-2011 har moderatorerna styrt forumet med relativt hårda handskar och samtidigt har vi tappat en stor del av dom aktiva medlemmarna.

Naturligtvis finns det många orsaker men jag känner att vi inte kan skrämma bort nya medlemmar och vi måste vara trevliga mot varandra för att ha en framtid.

Jag håller med. Det har varit för hårt uppstyrt förut men nu är det lite för mycket vilda västern. Det var någon annan som kommenterade om floran av trådar som avhandlade släppet av iPad 3™ och dess egenskaper och jag håller med, till slut kunde jag inte själv hålla reda på i vilken av dessa trådar jag postat och om vad. Där finns/fanns det en hel del städning att göra.

Saxat från Wikipedia: Moderation is a characteristic of the Swedish national psyche, more specifically described by the Swedish synonym Lagom.

Ursprungligen av Björnström:

...Under perioden 2008-2011 har moderatorerna styrt forumet med relativt hårda handskar och samtidigt har vi tappat en stor del av dom aktiva medlemmarna....

Nu är det nog du som ser saker i svart/vitt. Du ser en direkt relation mellan hård moderering och tappade medlemmar, och antyder att det vore den enda faktorn.

Du tror inte att osynligheten (inga svar på Feedback-trådar, inga buggfixar, inga uppdateringar), och bristen på aktivitet (t.ex artiklar, tester, kul Lounge-trådar) har bidragit alls till att folk har lämnat?

Jag tror nämligen att det är en lika stor faktor i ekvationen.

Det är ju visserligen två helt olika kategorier av medlemmar som tappas, men jag tror att mängderna är fullt jämförbara.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Du tror inte att osynligheten (inga svar på Feedback-trådar, inga buggfixar, inga uppdateringar), och bristen på aktivitet (t.ex artiklar, tester, kul Lounge-trådar) har bidragit alls till att folk har lämnat?

Att säga att vi inte uppdaterat sajten, svarat på feedback-trådar och skrivit artiklar är lika pinsamt som att säga att du aldrig tillfört ett öre till 99mac. Det börjar bli lågt nu

Ursprungligen av Björnström:

Att säga att vi inte uppdaterat sajten, svarat på feedback-trådar och skrivit artiklar är lika pinsamt som att säga att du aldrig tillfört ett öre till 99mac. Det börjar bli lågt nu

Mitt ordval när jag säger "inga" är naturligtvis medvetet tillspetsat - för att framkalla en reaktion.

Om jag hade sagt att uppdateringarna och buggfixarna var "få" eller "långsamma" så hade det såklart varit mer korrekt.

Men du får väl ändå medge att det under långa perioder inte har hänt någonting alls på forumet, där buggar ligger kvar, och där andra feedback-önskemål/synpunkter lämnas obesvarade.

Och i de lägena, när medlemmarnas enda kontakt med "forumpersonalen" är ett par strikta moderatorer, så är det klart att det påverkar stämningen på forumet. Det har jag aldrig förnekat. Men du verkar förneka att det kan finnas andra orsaker än den hårda modereringen.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-03-13 19:58
Ursprungligen av Björnström:

Några av er verkar se situationen i svart/vitt helt i onödan. Jag vill ha ett välordnat forum precis som alla andra men där vi alla är vänliga och trevliga främst. Några verkar tro att alternativet till väldigt synlig moderation är ingen moderation alls, så är inte fallet.

Jag säger inte heller att jag har en magisk lösning. Jag har tittat på statistiken och jag har lyssnat på feedback jag fått. Under perioden 2008-2011 har moderatorerna styrt forumet med relativt hårda handskar och samtidigt har vi tappat en stor del av dom aktiva medlemmarna.

Naturligtvis finns det många orsaker men jag känner att vi inte kan skrämma bort nya medlemmar och vi måste vara trevliga mot varandra för att ha en framtid.

Fast det är ju så det i stort sett blivit på sistone, t.ex. tre olika trådar som behandlar när nästa MBA kommer.

Jag vill ju testa CoveritLive systemet - kanske ett bra tillfälle att köra livechat?
http://www.99.se/feedback/293745-coveritlive-99mac-live.html

99mac har alltid varit trevligt de perioder när Martin varit närvarande och öken när han varit borta. Därför tycker jag idén om forumvärdar låter bra. Det behövs folk som ser till att det händer saker. Men det är nog också nödvändigt att ge admin-rättigheter till någon som kan åtgärda saker när Martin är borta.

Senast redigerat 2012-03-13 13:49
Ursprungligen av Mutant:

99mac har alltid varit trevligt de perioder när Martin varit närvarande och öken när han varit borta. Därför tycker jag idén om forumvärdar låter bra. Det behövs folk som ser till att det händer saker. Men det är nog också nödvändigt att ge admin-rättigheter till någon som kan åtgärda saker när Martin är borta.

Kul och tråkigt på en gång

Bästa sättet att få mig att komma tillbaka dagligen är att inte ge mig en klump i magen och tio rop på att jag är dålig

Jag tror vi har hittat en jättebra lösning. Jag och Capeman har talat ut om situationen och han blir vår nästa forumvärd - med ansvar för iPad delen. Han kommer också vara backup vad gäller rapporterade trådar och "städning" som önskades ovan i tråden.

Vi kom överens om att lägga till en ny punkt i forumreglerna som står över alla andra regler - se punkt 1 i våra uppdaterade forumregler:
http://www.99.se/artiklar/2316-99mac-forumregler.html

Ursprungligen av Björnström:

...Han kommer också vara backup vad gäller rapporterade trådar och "städning" som önskades ovan i tråden...

Lysande!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-13 14:11
Ursprungligen av Björnström:

Jag tror vi har hittat en jättebra lösning. Jag och Capeman har talat ut om situationen och han blir vår nästa forumvärd - med ansvar för iPad delen. Han kommer också vara backup vad gäller rapporterade trådar och "städning" som önskades ovan i tråden.[/url]

Perfekt lösning

Ursprungligen av Björnström:

Kul och tråkigt på en gång

Bästa sättet att få mig att komma tillbaka dagligen är att inte ge mig en klump i magen och tio rop på att jag är dålig

Inget illa ment. Tycker det blivit mycket bättre här de senaste veckorna så du är på rätt spår.

Och för att vara lite mer konstruktiv så försöker jag nu sammanfatta mina tidigare förslag:

- Behåll nuvarande inriktning att vi ska vara mer social mötesplats än kunskapsbank.
- Behåll nuvarande inriktning att man ska tillåta mer "skitsnack" och sidospår i trådarna.
- Men se till att ha ett par moderatorer som snabbt (upprepar: snabbt!) kan fixa trådflyttningar, rubrikändringar, och slå ihop dubblett-trådar.

Då får vi ett bra forum som både kan vara vänligt/trevligt/socialt, och som ändå har lite ordning och reda.

I'll be gentle.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-03-13 18:56
Ursprungligen av Capeman:

I'll be gentle.

Forumvärd jag tackar jag, en modest klädsam titel Capeman grattis

Det här blir bra vi är tillbaks på ruta 1 igen nej nej nej jag menade tillbaks på banan igen förstås

Capeman fostrad av Ohlsson var ska detta sluta månne

Ursprungligen av CUBEIS:

Capeman fostrad av Ohlsson var ska detta sluta månne

Det blir jättebra. Det bästa av båda världar. Forumets nya "sociala inriktning", men ändå lite ordning och reda. Precis vad jag önskade när jag väckte den här tråden för några dagar sedan (se inlägg #12 i den här tråden) (och se även #37 och #49).

Sen är det ju bara att hoppas att allt det nya hålls vid liv, och förhoppningsvis vidareutvecklas ännu mer - så att inte Capeman står där ensam om ett par månader, så som jag var för ett par månader sedan.

"Modereringen", om vi ska kalla den så, kommer att skötas med en ganska lätt hand från min sida. Varje liten detalj som kan ändras i en tråd kommer inte att ändras. Finns det en tråd som är ett par år gammal och det skapas en ny om samma sak får den finnas kvar. Däremot kommer jag inte att låta det bli så rörigt som det blev förra veckan. Så ser jag på modereringen.

Samtidigt ska det nämnas att jag lämnade moderatorrollen i höstas delvis för att jag inte kände att jag hade nog med tid, men jag tror inte rollen kommer att bli så tung den här gången med tanke på ändrade rutiner - och framförallt ser jag mig som en slags assistent till Martin, så jag räknar med att han kommer att finnas där en stor del av tiden.

Kul att se att Björnström och Capeman kom fram till en lösning på de problem som har diskuterats.

Jag tycker att det är trist att läsa den här tråden och hur man bitvis går till hård attack på främst Björnström. Att driva ett projekt som 99mac med en oerhört begränsad budget är inte världens lättaste uppgift. Att dessutom ha en familj och övrigt arbete att tänka på gör det inte enklare - för någon. Vi har alla någon form av socialt liv utanför 99mac som vi måste ta ansvar för. Det är viktigt att komma ihåg.

Personligen tycker jag nog att Björnström gör ett enormt bra arbete sett till vad som sket på senare tid. Det var en tid där det var en tomhet i administrationen, men det har ju å andra sidan redan fått sina förklaringar. Beröm ska så klart även utgå till Jesper och Capeman för deras tidigare insatser innan de fråntogs sina behörigheter på grund av de förändringar som skedde. Mycket bra!

Förhoppningsvis så ser vi nu en tydligare och mer städad struktur när Capeman är tillbaka som forumvärd. Om inte så ska jag självmant ta på mig att söka upp Capeman och straffa honom för hans eventuella lathet eller brist på handlingsförmåga!

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Kul att se att Björnström och Capeman kom fram till en lösning på de problem som har diskuterats.

Jag tycker att det är trist att läsa den här tråden och hur man bitvis går till hård attack på främst Björnström. Att driva ett projekt som 99mac med en oerhört begränsad budget är inte världens lättaste uppgift. Att dessutom ha en familj och övrigt arbete att tänka på gör det inte enklare - för någon. Vi har alla någon form av socialt liv utanför 99mac som vi måste ta ansvar för. Det är viktigt att komma ihåg.

Personligen tycker jag nog att Björnström gör ett enormt bra arbete sett till vad som sket på senare tid. Det var en tid där det var en tomhet i administrationen, men det har ju å andra sidan redan fått sina förklaringar. Beröm ska så klart även utgå till Jesper och Capeman för deras tidigare insatser innan de fråntogs sina behörigheter på grund av de förändringar som skedde. Mycket bra!

Förhoppningsvis så ser vi nu en tydligare och mer städad struktur när Capeman är tillbaka som forumvärd. Om inte så ska jag självmant ta på mig att söka upp Capeman och straffa honom för hans eventuella lathet eller brist på handlingsförmåga!

Håller helt med om detta mycket bra.

Bevaka tråden